Politikk, religion og samfunn Da smørkrisen kom til landet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Spørsmålet blir da om en vil ha landbruket drevet via Jon Fredriksen - typer.
    På samme måte som Marine Harvest.

    Død over kapitalismen ?
     

    Dephnot

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Innlegg
    44.481
    Antall liker
    9.611
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    65finger skrev:
    Hva så? Ta den samme sjekken på f.eks. Orkla.
    Den dagen Orkla oppfører seg som en like bedriten mafia som svina i Tine, der de skaffer seg full markedsregulatorrolle med makt til å plukke alle konkurrentenes produkter ned fra hyllen, diktere tollsatser, sabotere småprodusenter, skaffe seg totalmonopoler og generelt være pådriver for å fortsatt gjøre norge til et uland i matvaresammenheng så er det sikkert på tide å slutte å handle med dem også.

    Interessant at Diplom Is er 100% eid av Tine. Ikke noe mer is fra dem blir handlet. De er også flertallsaksjonær i Fjordland, noe som rimer godt da disse har nesten monopol på ferdigmat i butikkene. Eneste konkurrenten de ikke har tråkket i stykker lenger er Toro.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.637
    Antall liker
    12.831
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    65finger skrev:
    Hva så? Ta den samme sjekken på f.eks. Orkla.
    Jeg garanterer at hvis Orkla hadde ryddet butikkhyllene for konkurrerende frossenpizza, kjørt den til fryselager for oppmaling til dyrefor, og så fakturert konkurrentene for "ryddejobben" ville opptil flere i Orklas ledelse blitt satt inn. Ganske lenge også.

    Her er tilsvarende sjekk, forresten:
    http://www.purehelp.no/company/details/orklaasa/910747711
     
    N

    nb

    Guest
    Jeg tror ikke etterspørselen etter dette utenlandske smøret var så enorm når Tines produkter kom i hyllene. Jeg kjøpte med meg en stabel belgisk smør fra SmartClub i Oslo til 10 kroner pakken. Riktig nok var det ikke veldig lenge til best-før-datoen var nådd, men det tyder kanskje på at etterspørselen ikke var allverden siden de ikke fikk solgt det til ordinær pris. Nordmenn flest er nok ganske konservative i matveien.
     
    V

    vredensgnag

    Guest
    nb skrev:
    Jeg tror ikke etterspørselen etter dette utenlandske smøret var så enorm når Tines produkter kom i hyllene. Jeg kjøpte med meg en stabel belgisk smør fra SmartClub i Oslo til 10 kroner pakken. Riktig nok var det ikke veldig lenge til best-før-datoen var nådd, men det tyder kanskje på at etterspørselen ikke var allverden siden de ikke fikk solgt det til ordinær pris. Nordmenn flest er nok ganske konservative i matveien.
    Folk kjøpte margarin i megapakninger, fordi innpakningsfolien lignet på smørpakningene.
     

    Dr Dong

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    6.269
    Sted
    oslo
    Jeg husker da jeg gikk rundt i Bergens kolonialbutikker på slutten av 70-tallet og smakte på de forskjellige smørtypene de førte! Akk.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    17.801
    Antall liker
    5.013
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    Smør er smør! Margarin er noe helt annet
    Jepp.
    Men det kan lagast smør med meir salt i, og smør av surare fløyte enn vanleg. Då får ein variasjonar. Okkulte smørfeinsmekjarar som skal ha smør med høgre pris og meir eksotisk opphav enn sjølv dei argaste signalkablar, er eg ikkje særleg imponert over.
    Men når det gjeld margarin, er det mykje ekkelt der ute....
     
    V

    vredensgnag

    Guest
    Synnøve Finden har dessverre aldri satset på kvalitet, og det kjenner man ... Så der ligger nok en god del av forklaringen på at de sliter. Skal de slå gjennom i forhold til TINE må de levere smaksopplevelser, og ikke bare påstander om det samme.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Guest
    vredensgnag skrev:
    Synnøve Finden har dessverre aldri satset på kvalitet, og det kjenner man ... Så der ligger nok en god del av forklaringen på at de sliter. Skal de slå gjennom i forhold til TINE må de levere smaksopplevelser, og ikke bare påstander om det samme.
    Jepp. gulosten smaker bare ostemasse
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.637
    Antall liker
    12.831
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Me too" er sjelden et godt salgsargument. Det har også vært ganske stor variasjon i konsistens og andre egenskaper, sånn at det kan bli litt forundringspakke når man åpner en ny pakning. Inntrykket er at det er i ferd med å bedre seg. Nå kjøper jeg uansett ikke Tine-ost unntatt i ren desperasjon, men det hadde nok vært enklere å bygge markedsandeler ved å levere bedre produkter enn konkurrenten enn å levere medioker kvalitet til omtrent samme pris.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    13.978
    Antall liker
    4.187
    Nå blir det interessant her. Monopolisten, som alle misliker, leverer kvalitet mens den friske konkurrenten som alle ønsker velkommen leverer søppel.
    Synnøve burde har prøvd å kopiere innholdet i pakkene til Tine istedefor å kopiere embalasjen.
     
    V

    vredensgnag

    Guest
    Fra avrundingen i en kronikk jeg hadde i DN, en del år tilbake, da det var krig mellom Tine og Synnøve.

    ===

    Hva så med Synnøve Finden? Hvorfor skriver jeg at det er dette selskapet som er kommet verst ut av konflikten?
    Det dreier seg om gul ost.
    Det å skape en merkeidentitet er en seriøs oppgave, og det er visse ting man gjør, og annet man unnlater å gjøre, slik at denne identiteten blir forsterket over tid.
    Synnøve Finden er et nytt selskap, som lånte seg en historie ved å bruke livsløpet og navnet til en temmelig spennende og foretaksom kvinne. En dame som uten å nøle tok belastningen med å være i opposisjon til både konvensjoner og organisasjoner.

    På tampen av fjoråret er Synnøve Finden i en presset situasjon. Man ser at Tine har slått til hos en kjede Finden er avhengige av, og bortfallet av inntektene gjennom Rema 1000 er kritisk. Derfor velger man å gi blaffen i behovet for å gå stille i korridorene, og sender ut en brannfakkel av en pressemelding midt i desember.

    Trinn for trinn får vi så et innblikk i Tines operasjoner, spesielt når ICA kommer på banen, og meierigiganten må gjøre full retrett og ofre folk.
    Forbrukerne begynner, forholdsvis spontant, å boikotte Tine, ved å velge Synnøve Finden og Q-Melk i stedet for meieribøllas produkter.

    Men Synnøve Findens problemer er større enn at de kan avhjelpes med et blaff i positiv retning når det gjelder omsetningen.
    Synnøve Finden har et operasjonelt problem, som selskapet har forsøkt å løse i årevis, gjennom rettssaker og anklager mot Tine. Findens påstand er at Tine selger råvarer dyrere til konkurrenter enn til seg selv, og at Tine på annet vis hindrer fri konkurranse. Finden har kjennelser på at det skal motta kompensasjon for slik skjev konkurranse, men Tine har trenert full utbetaling, og kjemper for å unngå å konkurrere på like betingelser.

    Brått befinner Synnøve Finden seg i en situasjon der selskapet kan fremtvinge en løsning på sitt operasjonelle problem. I stedet begår Finden tre kron-brølere, den ene verre enn den andre.

    For det første: Synnøve Finden skulle forlengst sett på sin selskapsstruktur, og forutsett hvordan Tine og Tines “venner” ville slå tilbake. Det ville vært enkelt for Finden å ha utvidet sitt eierskap, for eksempel ved å innlemme noen av gårdsbrukene som leverer til dem. I stedet stod de helt åpne for anklager om å være rikmannsmeierister, noe som var med på å gi motstanderne futt i kruttet når de skjøt tilbake.
    Dette skulle skjedd før pressemeldingen ble sendt ut.

    For det andre: selskapet reagerte helt feil på den økte etterspørselen. Plutselig kunne vi lese at Finden ville kjøre norsk melk til Estland og yste den der.
    Kommentar er nærmest overflødig. Man kan vanskelig forestille seg en fransk osteprodusent, med en utviklet merkevare, som i det hele tatt kunne kommet på tanken, enn si kunngjort den.

    For det tredje: Synnøve Finden fikk skarpe reaksjoner på Estlandsforslaget. I stedet aksepterte man et tilbud fra Tine om å dekke inn produksjonsgapet mellom den økte etterspørselen og det Finden kunne levere.

    At Synnøve Finden sa ja til dette er simpelthen uforståelig. At selskapets rådgivere ikke satte en stopper er dypt uforsvarlig.
    For hvor blir det av essensen i Synnøve Findens merkevare? Produktet kan altså lages i Estland, om nødvendig, men det kan også fremstilles av selskapets argeste konkurrent.

    Dermed er “ost fra Synnøve Finden” blitt til gult ostestoff. Dette er en av de største merkevarebrølerne vi har sett her til lands. For plutselig ble Tine nyomvendt gutt i klassen, som hjalp rikmannsgutta med å lage ost. Og Finden gikk fra å være osteprodusent med identitet til å være vikler av plastomslag rundt ostestoff.

    Og gullfatet som Finden kastet fra seg?
    Dette er hva Dag Swanstrøm i Finden skulle sagt, da etterspørselen skjøt i været:
    “Synnøve Finden skulle gjerne solgt ost til alle forbrukere som ønsker å prøve oss.
    Dessverre er vi ikke i stand til det. I flere år har vi måttet slite mot Tine. Vi sliter med dyrere råstoff, med begrensninger på hvor mye vi kan lage, og med at Tine forsøker å skremme gårdbrukere som vil samarbeide med oss. Derfor kan jeg ikke annet enn beklage overfor alle dem som gjerne skulle smakt Synnøve Finden nå. Vi skal lage så mye ost vi klarer, men håper myndighetene endelig rydder opp, slik at alle som vil kan få kjøpe den gode osten fra Synnøve Finden.”

    Swanstrøm kunne løst sitt operasjonelle problem med ett langsiktig drag. I stedet har folk fått det for seg at Synnøve Findens oster umulig kan være spesielle, siden Tine lager dem.
     
    V

    vredensgnag

    Guest
    Pink_Panther skrev:
    Nå blir det interessant her. Monopolisten, som alle misliker, leverer kvalitet mens den friske konkurrenten som alle ønsker velkommen leverer søppel.
    Synnøve burde har prøvd å kopiere innholdet i pakkene til Tine istedefor å kopiere embalasjen.
    De lager begge like dårlig ost, Pink. Men som du ser i mitt forrige innlegg presterte Synnøve Finden i tillegg å gruse merkevareopplevelsen så det ikke var til å tro, når de lett kunne gjort noe annet.

    Mitt poeng er at for å få ordentlig gjennomslag for sin merkevare skulle Synnøve Finden satset på annet enn etterligninger av Tines sortiment. Dessverre la de seg på en lavpris råstofflinje, der de også presterte å selge ostesubstitutter som ost. Da blir det liten vilje blant forbrukerne til å betale merprisen som skal til for å kunne forsvare en kvalitetslinje.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    13.978
    Antall liker
    4.187
    vredensgnag skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Nå blir det interessant her. Monopolisten, som alle misliker, leverer kvalitet mens den friske konkurrenten som alle ønsker velkommen leverer søppel.
    Synnøve burde har prøvd å kopiere innholdet i pakkene til Tine istedefor å kopiere embalasjen.
    De lager begge like dårlig ost, Pink. Men som du ser i mitt forrige innlegg presterte Synnøve Finden i tillegg å gruse merkevareopplevelsen så det ikke var til å tro, når de lett kunne gjort noe annet.
    Jeg er ikke ekspert på gulost, jeg er vel en av de ytterst få nordmenn som ikke spiser den guggen. ;D Ellers så er jeg enig med deg i artikkelen. Synnøve hadde mange muligheter til å lykkes. Merkenavnet var opparbeidet over lang tid ved hjelp av en liten prim-boks og en myte. Derfor ble det litt feil når musen plutselig sammenlignet seg med løven og skulle ha toppkvalitet på et bredt varespekter.
     
    V

    vredensgnag

    Guest
    Zomby_Woof skrev:
    Like forbanna morsomt at det var en norsk bonde som avslørte og kjefta på landbruksministeren. ;D
    Man kan jo undres hva bonden var der for ...
     

    Zomby_Woof

    Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Innlegg
    20.029
    Antall liker
    8.447
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    vredensgnag skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Like forbanna morsomt at det var en norsk bonde som avslørte og kjefta på landbruksministeren. ;D
    Man kan jo undres hva bonden var der for ...
    Ikke sant? Snus og vin, muligens? Akevitt kan det i anstendighetens navn ikke være, potetsprit må jo være norsk...
     

    Dephnot

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Innlegg
    44.481
    Antall liker
    9.611
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Det er søren ikke lett å finne smør i Bergen når man ikke nedlaterseg til å handle fra tinebandittene.

    Monopolet er så og si komplett.

    Brimi synest jo å være et alternativ... men nei.. propdusert av Tine det også.

    Fant noe fra økologisk smør fra Rørosmeieriet... hurra+ Neida, nærmere kontroll viser at Tine kontrollerer dette også. Styrt av tinerepresentanter deleid og distribuert av Tine... fy faen!

    Mafiaen har nesten 100% kontroll over markedet i Norge. :mad:

    Har funnet en russersjappe som har noe smør fra baltikum, og Meny selger noe spinndyrt fransk til nesten 250kr/kg, men utover det er det kun en og annen torgbonde på bondens marked som kan levere noe som ikke de helvetes tinejævlene har hatt fingrene sine bort i.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    23.637
    Antall liker
    12.831
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    http://www.dagbladet.no/2012/04/16/kultur/debatt/debattinnlegg/jarlsberg/tine/21139673/

    Vi forbrukere opplever altså smørmangel mens monopolisten Tine eksporterer Jarlsbergost. Bare til USA ble det i 2011 eksportert 6733 tonn til en gjennomsnittspris på 34,55 kroner per kilo! I sin doktorgradsavhandling «Essays on the inefficiency of Norwegian agricultural policy» dokumenterer dr. polit. Ivar Gaasland ved Stiftelsen for Samfunns- og Næringslivsforskning at det koster 90 kroner å produsere en kilo Jarlsbergost i Norge. Norge taper følgelig cirka 55 kroner per kilo ost vi eksporterer. Bare på eksporten til USA taper vi altså cirka 370 millioner kroner. Totalt tap ved eksport til alle markeder er cirka 770 millioner kroner.

    Hvorfor skal vi betale cirka 770 millioner kroner for å pådra oss smørmangel og redusert næringsinnhold i helmelken? Gaasland dokumenterer at fjerning av eksportsubsidiene vil føre til en årlig reduksjon av 2000 årsverk i norsk melkeproduksjon, eller ca. 385 000 subsidiekroner per årsverk.

    Som forbrukere betaler vi imidlertid enda mer for disse årsverkene: I følge Dagbladet kan svenskene kjøpe Jarlsbergost i sine dagligvarebutikker for 51,361 norske kroner per kilo, mens vi betaler hele 147,002 kroner per kilo for Jarlsbergost med skorpe! Tine fremstiller salg av Jarlsbergost til utlandet som en eksportsuksess. I realiteten er det et sterkt tapsbringende «gavesalg».
    Men å tillate import, nei, det er dumping og konkurransevridning.

    https://bora.uib.no/bitstream/1956/4303/4/Main_thesis_Ivar Gaasland.pdf
     
    V

    vredensgnag

    Guest
    En forening av klovner, molboer, landsbyidioter og et torg fylt med narrer kunne ikke rørt til landbruket verre enn hva våre landbruksbyråkrater og bosser har klart helt på egen hånd, og til multimilliardkostnad for landet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn