Da har jeg bestilt meg diverse underlagstweaks...

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

Siden jeg ikke har eksprimentert noe med underlag før, tenkte jeg det var på tide.

Har kjøpt meg 6 stk. Pulsar Points.


Samnt bestilt 6 stk. Vibrapods.


Samnt 12 stk. Cardas treklosser.


Og ikke minst et AAvik v3b rack, med sorte treplater.


Gleder meg til å teste dette, har i dag ingen tweaks under el.nikk komponetene mine. Samnt at jeg bruker et billig Ikea Lack rack, som ligger rett på parketten. Har planer om å bruke treklosser under alle komponentene, også forskjellige dempe tweaks. Planen var å bruke Pulsar Points på effekt og pre (med treklosser under). Også Vibrapods og treklosser under DAC og drivverk. Samnt hele oppsette får jo også et nytt Avvik rack. Blir spennende å høre om det blir noen lydmessig forskjell? :)



Edit pga. litt mange taste feil...
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Høres interessant ut!

Mener å ha lest at en av Linn guruene faktisk mener at Lack serien til IKEA er gunstig som underlag?
 
O

omholt

Gjest
Treklosser under komponentene har jeg lite tro på. Høres merkelig ut. Ikke så vanskelig å kutte opp noen treklosser selv heller ::)
Tipper Vibrapods vil gi deg det beste resultatet. Satte selv sånne under CD spilleren i går. Kunne tenke meg å gjøre målinger, for å få bekreftet det jeg tror jeg hører. Noen som vet hvordan man måler noe sånt?
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Greven skrev:
Høres interessant ut!

Mener å ha lest at en av Linn guruene faktisk mener at Lack serien til IKEA er gunstig som underlag?
Hmm, spennede.. Du har ikke en link til det de skriver? Men tviler på at det er noe gunstig å ha Ikea Lack racket rett på parketen.
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
Treklosser under komponentene har jeg lite tro på. Høres merkelig ut. Ikke så vanskelig å kutte opp noen treklosser selv heller ::)
Tipper Vibrapods vil gi deg det beste resultatet. Satte selv sånne under CD spilleren i går. Kunne tenke meg å gjøre målinger, for å få bekreftet det jeg tror jeg hører. Noen som vet hvordan man måler noe sånt?
Klossene var såpass billige at det hadde værdt like dyrt å kjøpt en bra treplanke for å sage opp. Så da kjøpte heller ferdig klosser, siden jeg bestiller Vibrapods fra samme nettsted. Men har hørt at treklosser skal være bra å bruke. Men har som sagt ikke testet dette, så det blir spennede! :)
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Alltid inntresant med twiks og høre andres erfaringer har selv brukt spikes
og puter på forskjellige underlag.
Hos meg kommer jeg alltid til att puter alltid gir mer ro og detaljer
transister kommer bedre fram,men desverre mister jeg alltid noe trykk.
Det skal bli fint å høre dine erfaringer og kanskje andres.

Lykke til.
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
holger1 skrev:
Alltid inntresant med twiks og høre andres erfaringer har selv brukt spikes
og puter på forskjellige underlag.
Hos meg kommer jeg alltid til att puter alltid gir mer ro og detaljer
transister kommer bedre fram,men desverre mister jeg alltid noe trykk.
Det skal bli fint å høre dine erfaringer og kanskje andres.

Lykke til.
Takk for det, holger1. Har også 8 stk. holfi-dempeputer, som jeg ikke har tatt i bruk, tror jeg skal prøve dem nå, jeg. Er det noen som har erfaringer med hvilke elektronikk-apparater det er mest hensiktsmessig å sette dempe puter på?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
_Jan_ skrev:
Greven skrev:
Høres interessant ut!

Mener å ha lest at en av Linn guruene faktisk mener at Lack serien til IKEA er gunstig som underlag?
Hmm, spennede.. Du har ikke en link til det de skriver? Men tviler på at det er noe gunstig å ha Ikea Lack racket rett på parketen.
Jeg har lest det i en link her på sentralen, men fant det ikke igjen.

Kort Google søk ga feks dette: http://herecomesthecoda.blogspot.com/2006/08/adventures-in-hifi-ikea-edition.html
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Hos meg har det virket best under høytalere, men vi får få med andres
erfaringer også det står jo en del på forum fra før også.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.684
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Veldig spennende tema! Jonathan Scull skrev i Stereophile at rørpreer trivdes dårligere med dempeputer enn med spikes, men det er alt jeg kan huske å ha lest.
Nybrottsarbeid, altså, det du gjør nå.
mvh
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Prøvde nettopp holfi dempeputer, under DAC`en og forforsterkeren, kontra Pulsar Points og hjemmesagde treklosser.

Holfidempe putene, virka varmere og litt snillere i lyden en Pulsarene, kansje mere behagelige på litt dårligere innspillinger. Litt mere varm rørlyd, fra anlegget mitt, med disse.

Pulsar Points og treklosser under, virka mere oppløste og dynamiske, med mere 3d (romfølelse), men kansje litt kaldere lyd signatur. Kansje mere avslørende på dårlige inspillinger. Tror jeg likte Pulsar Pointsene med treklossene bedre, men det er litt tidlig å si.

Dette var en kjapp test på 1 time. Så ta det for det det er.. :)
Men en ting er sikkert, underlag påvirker lyden!
 
O

om.s

Gjest
_Jan_ skrev:
omholt skrev:
Treklosser under komponentene har jeg lite tro på. Høres merkelig ut. Ikke så vanskelig å kutte opp noen treklosser selv heller ::)
Tipper Vibrapods vil gi deg det beste resultatet. Satte selv sånne under CD spilleren i går. Kunne tenke meg å gjøre målinger, for å få bekreftet det jeg tror jeg hører. Noen som vet hvordan man måler noe sånt?
Klossene var såpass billige at det hadde værdt like dyrt å kjøpt en bra treplanke for å sage opp. Så da kjøpte heller ferdig klosser, siden jeg bestiller Vibrapods fra samme nettsted. Men har hørt at treklosser skal være bra å bruke. Men har som sagt ikke testet dette, så det blir spennede! :)
Cardas myrtle klosser kan fungere bra under elektronikken (Se forövrig bilde i Holfi dempeputer tråden her på HFS), jeg er meget fornöyd med de under granittskivene som mono blokkene står på, det funker hos meg, bedre enn myk avkobling.

mvh
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
om.s skrev:
_Jan_ skrev:
Men en ting er sikkert, underlag påvirker lyden!
Enig!, ekspimenterte litt med dette selv for en tid siden...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,8033.0.html

mvh
Takk, for tråden om.s! Nydelig anlegg du har! Utrolig stilfult og ryddig (Skulle ønske jeg hadde det så ryddig)! Har faktisk hørt de Wilson Benesch høytalerene dine før! Og de likte jeg veldig godt! :) Fint å høre at du likte Cardas treklossene, har du den store eller den mindre typen treklosser?
 
O

om.s

Gjest
_Jan_ skrev:
om.s skrev:
_Jan_ skrev:
Men en ting er sikkert, underlag påvirker lyden!
Enig!, ekspimenterte litt med dette selv for en tid siden...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,8033.0.html

mvh
Takk, for tråden om.s! Nydelig anlegg du har! Utrolig stilfult og ryddig (Skulle ønske jeg hadde det så ryddig)! Har faktisk hørt de Wilson Benesch høytalerene dine før! Og de likte jeg veldig godt! :) Fint å høre at du likte Cardas treklossene, har du den store eller den mindre typen treklosser?
Takker for de fine ordene, har flyttet siden bildet ble tatt og fikk först montert det igår kveld igjen, men det synger godt her også, jeg tror det er de minste klossene jeg har, de er festet med blue tac til blokkene så det har blitt en permanent kombinasjon....

mvh
 
B

brand-x

Gjest
Som ett lite bidrag kan jeg overhodet ikke forstå hva stereophile-skribenten kan henvise til om att rør-komponenter ikke "trives" med myk avkobling da det strider mot all forskning som er gjort rundt problemet med mikrofoni..
Problemet er kjent blandt alle produsenter.

Her er det kun absorberende innretninger som gir lavere støyterskel..

Generelt vil alt gi endringer men til reduksjon er det kun absorberende innretninger som fungerer uansett hvilke komponenter det er snakk om..

Mangt er påstått for å gi inntrykk av hørbare endringer men sannheten er att det er ganske få parametre som kan påvirkes og det innenfor ett begrenset område... De hørbare er bla. tastefeil (drivverk), microfoni (spesielt rør-komponenter) for å nevne noen... Ht vil også kunne oppnå store hørbare endringer hvis de isoleres fra underlag ikke minst i energiområdet i de lave frekvenser som også øker problemene til drivverk(tastefeil) bla. pga. oppstillingen i de fleste hjem..

Mange gode råd har du fått og de er nødvendigvis ikke av de dyreste..

mvh
kjell P... :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
_Jan_ skrev:
Hei,

Siden jeg ikke har eksprimenter noe med underlag før, tenkte jeg det var på tide.

Har kjøpt meg 6 stk. Pulsar Points.


Samnt bestilt 6 stk. Vibrabods.


Samnt 12 stk. Cardas treklosser.


Og ikke minst et AAvik v3b rack, med sorte treplater.


Gleder meg til å teste dette, har i dag ingen tweaks under el.nikk komponetene mine. Samnt at jeg bruker et billig Ikea Lack rack, som ligger rett på parketten. Har planer om å bruke treklosser under alle kompontentene. Også forskjellig dempe tweaks. Planen var å bruke Pulsar Points på effekt og pre (med trekosser under). Også Vibrapods og treklosser under DAC og drivverk. Samnt hele oppsette får jo også et nytt Avvik rack. Blir spennede å høre om det blir noen lydmessig forskjell? :)

Hei!
Hva sier folket der ute: Er det noen lydmessige gevinster å hente ved å bruke pulsar points?
Har ikke kjennskap til dem, men opplevde jo et løft ved å montere Soundcare føtter på høytalerne......
Tenkte i første omgang pulsar points under cd-spiller og rør-pre, og kanskje under effekt-trinnet til slutt.....

mvh
Proffen
 
B

brand-x

Gjest
Proffen !

Hvilke lydmessige forbedringer snakker du om ved bruk av soundcare ?

mvh
Kjell P...
 
O

om.s

Gjest
Proffen skrev:
_Jan_ skrev:
Hei,

Siden jeg ikke har eksprimenter noe med underlag før, tenkte jeg det var på tide.

Har kjøpt meg 6 stk. Pulsar Points.


Samnt bestilt 6 stk. Vibrabods.


Samnt 12 stk. Cardas treklosser.


Og ikke minst et AAvik v3b rack, med sorte treplater.


Gleder meg til å teste dette, har i dag ingen tweaks under el.nikk komponetene mine. Samnt at jeg bruker et billig Ikea Lack rack, som ligger rett på parketten. Har planer om å bruke treklosser under alle kompontentene. Også forskjellig dempe tweaks. Planen var å bruke Pulsar Points på effekt og pre (med trekosser under). Også Vibrapods og treklosser under DAC og drivverk. Samnt hele oppsette får jo også et nytt Avvik rack. Blir spennede å høre om det blir noen lydmessig forskjell? :)

Hei!
Hva sier folket der ute: Er det noen lydmessige gevinster å hente ved å bruke pulsar points?
Har ikke kjennskap til dem, men opplevde jo et løft ved å montere Soundcare føtter på høytalerne......
Tenkte i første omgang pulsar points under cd-spiller og rør-pre, og kanskje under effekt-trinnet til slutt.....

mvh
Proffen
Personlig har jeg dårlig erfaring med PP, det ble ett "grötete og hardt" lydbilde, hva som funket derimot kommer godt frem tidligere i tråden ;) ...

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.504
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
Treklosser under komponentene har jeg lite tro på. Høres merkelig ut. Ikke så vanskelig å kutte opp noen treklosser selv heller ::)
Tipper Vibrapods vil gi deg det beste resultatet. Satte selv sånne under CD spilleren i går. Kunne tenke meg å gjøre målinger, for å få bekreftet det jeg tror jeg hører. Noen som vet hvordan man måler noe sånt?
Forskjellige underlagstweaks kan forstås som en fjær-masse-demper-kombinasjon. Ulike kombinasjoner av masse, fjærkonstant og demping fører til ulike resonansfrekvenser og dempefaktorer for forskjellige frekvenser. Effekten av tweakene er derfor å flytte mekaniske resonansfrekvenser rundt om i audiobåndet eller helt ut av audiobåndet. Høy masse, lav fjærkonstant og litt demping (vibrapods, sorbothan, ...) vil vanligvis flytte resonansen helt ut av audiobåndet. Andre løsninger vil ha forskjellige resonansfrekvenser, f eks tipper jeg at treklosser har lavere resonans og mer demping enn spikes.

So far so good. Men hvordan påvirker det lyden? Vel, min teori er at forskjellige kretskort og ledninger kan komme i bevegelse relativt til forskjellige magnetfelt både inni boksene og utenfor (kabler). En leder som beveger seg i et magnetfelt vil indusere en strøm i lederen. Dermed vil en mekanisk vibrasjon omsettes til et elektrisk signal. Størrelsen på det induserte signalet vil avhenge av om de mekaniske resonansfrekvensene "stabler seg opp" på bestemte frekvenser i audiobåndet (f eks at underlaget har samme resonansfrekvens som et kretskort inni boksen og at denne resonansen ligger i audiobåndet), størrelsen på magnetfeltet (toroid eller EI-trafo, vinkelen mellom trafo og kretskort, størrelsen på trafoen, ...), osv. Hvor hørbart det er avhenger av størrelsesforholdet mellom dette induserte signalet og det musikksignalet som også går i kretsen.

Det betyr også at det best måles som forvrengning, siden vibrasjonene induserer et elektrisk signal mer eller mindre ute av takt med musikksignalet. Bedre underlag burde føre til en lavere THD+N-måling. Jeg satte opp et lite regnestykke som modellerte mine AW180M, hvor det står noen store og tunge kondensatorer midt ute på et ganske stort kretskort. Modellen gir vibrasjonsindusert forvrengning på -60-70 dB i forhold til signalet, eller ca 0,02-0,03%. Til sammenligning er forsterkerens egen THD oppgitt til 0,001%. Og så er det alle andre kretskort og ledninger i hele systemet som svinger rundt ved ulike andre frekvenser og bidrar til denne effekten.

Altså er effekten stor i forhold til forskjellene mellom ulike forsterkere, og vil være hørbar ved kritisk lytting i et stille rom. Jeg har dessverre ikke skaffet meg utstyr for å måle forvrengning, så jeg kan ikke klaske sånne tall i bordet, men min erfaring er at forskjellene mellom et godt dempet underlag og et stivt underlag er lett hørbare og mye større enn f eks forskjellene mellom kabler. Vi snakker om forskjeller av typen "oppmuntrende kommentarer fra familiemedlemmer i naborommet", ikke av typen "kanskje jeg hører en forskjell hvis jeg hører nøye etter".

Dette er svært kjent fysikk. Den elektriske delen ble oppdaget av d'herrer Ørsted, Ampére, Henry og Faraday tidlig på 1800-tallet. Den mekaniske delen har vært kjent siden det første barnet satte seg på en huske. Derfor er det litt fascinerende at dette fortsatt anses som esoteriske tweaks i hifi. Men nettopp derfor er det fortsatt mye mer "bang for the buck" ved å jobbe med underlagsduppeditter enn ved f eks å forsøke å nå et kabel-nirvana. Selv har jeg sørget for at alle mekaniske resonanser i hele systemet er flyttet langt ned i frekvens, fortrinnsvis ned mot 5-10 Hz for å være sikker på at de ikke påvirker lydsignalet. Det er den eneste løsningen som gir et forutsigbart resultat. Virkemidlene er alt fra Clas Ohlsons dørstoppere i gummi under tunge høyttalere og rack, via sandfylte aluminiumsrør og bærekonstruksjoner i bøketre, til sorbothanputer og SolidTech Disc of Silence under komponenter.

Dette er forresten en artikkel som går gjennom noen forskjellige underlagstweaks: http://www.positive-feedback.com/Issue29/halcyonics.htm
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takker for link og flott lesing, asbjbo. Dette med underlag, synes jeg er spennende. Hva mener du er det beste å bruke under de forskjellige apparatene? Blir gøy når jeg får alle tweaksene, som jeg har bestilt. Da skal det testes litt forskjellige kombo`er, men har litt trua på den komboen jeg nevnte i start innlegget. :)
 
O

omholt

Gjest
Jeg har problemer med at dette skal være så veldig avansert. Målet bør være å finne ut hva som fjerner vibrasjoner best. Det er vel en enkel sak å måle og er ikke det blitt bekreftet at det er gummi/viskose?

At folk foretrekker en "ukorrekt" demping blir en annen debatt, og jeg har forståelse for at noen gjør det. "Korrekt" demping ville jeg tro kan avsløre andre svakheter i anlegget, og det er ikke sikkert alle vil sette så pris på det.
 
B

brand-x

Gjest
asbjbo...!!!

Du skulle egentlig hatt en fanfare med henvisning til ditt innlegg.... :)

I uendelige debatter har jeg mast på forståelsen av hvordan div. innretninger påvirker det hørbare resultatet positivt eller negativt der det koker ned til hva det er snakk om og det er støy i form av egenprodusert eller omgivelserelatert...
Det må forstås att støy i form av elektrisk/mekanisk påvirker komponentens gjengivelseevne enten positivt eller negativt i betydelig grad i enkelte tillfeller om enn innenfor begrensete parametre...

absorberingsevnen bør ligge så tett som mulig opp til komponenten. Jo større avstand jo dårligere blir resultatet... Ett eks. ett stivt konstruert rack med gummiben vil ha mindre innflytelse på komponenten enn ett med spikes og f.eks sd-føtter under hver komponent...

En enkel test er å sjekke støy relatert til plateskuff på en cd-spiller med eller uten myk avkobling...der slik innlasting av plate er tilstede.....

En henvisning en rekke skribenter har brukt om myk avkobling er reduksjon i tempo i musikken... jeg bare lurer på når mindre mekanisk motstand ble en bremsekloss..
Det er desverre alt for mange påstander og for lite faktiske fakta innenfor dette området... det finnes en rekke innretninger som har betydelig effekt i positiv forstand men disse blir forbigått av grunner jeg ikke helt forstår bla. gjennom fagblad. Her synes det som om egenreklame og pris avgjør hva som fortjener de beste superlativer..

mvh
Kjell P. :)
 
O

omholt

Gjest
brand-x skrev:
En henvisning en rekke skribenter har brukt om myk avkobling er reduksjon i tempo i musikken... jeg bare lurer på når mindre mekanisk motstand ble en bremsekloss..
Det er desverre alt for mange påstander og for lite faktiske fakta innenfor dette området... det finnes en rekke innretninger som har betydelig effekt i positiv forstand men disse blir forbigått av grunner jeg ikke helt forstår bla. gjennom fagblad. Her synes det som om egenreklame og pris avgjør hva som fortjener de beste superlativer..

mvh
Kjell P. :)
Har du noen linker til seriøse tester eller noe god dokumentasjon når det gjelder hvilke materiale som fjerne vibrasjoner best?
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Greven skrev:
Høres interessant ut!

Mener å ha lest at en av Linn guruene faktisk mener at Lack serien til IKEA er gunstig som underlag?
Stereophile lovpriset i sin tid (midt på 90-tallet) Läck-bordet som verdens beste platespillerunderlag, forutsatt at du ikke har flytende gulv under.
Det beste anlegget jeg har hørt har stått på Läck.
 
B

brand-x

Gjest
omholt !

Er ikke kjent med om det finnes linker men jeg vet det kan bestilles fra Ljudtekniske Sallskapet i sverige. de har bla. foretatt målinger på forskjell mellom spikes og absorberende føtter som er rimelig overbevisende for å si det mildt...

Det er også foretatt målinger på konvensjonelle hyller som etter målemetodikk gir 45 enheter der det finnes eksemplar som gir 0,6.
her er det benyttet laserkamera som måler ned til 8 desimaler.

Sintef i norge gjør også slike målinger på bestilling (ikke gratis) i kontrollerte verifiserende miljø.. Problemet med slike verifiseringer ang. fordeler/egenskaper er den injurierende delen som fremlegges fra sammenlignbare konkurenter... I utvikling benyttes ofte "konkurenter" med tilsvarende funksjon for dokumentering av fortrinn etc...

Slike innretninger er betydelig enklere å dokumentere funksjon til, da påvirkninger begrenses til noen få parametre og derfor lar seg lettere måle og høre..

F.eks. kan det måles rett på drivverk slik att man detekterer senking eller økning i vibrasjon etter hvilke underlag som benyttes eller type materiale i apparatben ( herunder kjegler, spikes etc.) Disse parametre/enheter måles også innenfor lydtrykkforskjeller, frekvensområde og en mengde andre variabler som påvirkning fra stivhet i kabel, plassering av komponent på hylle/plassering av kjegle i nærheten av drivverk, trafo etc..

mvh
Kjell P.. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.504
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
_Jan_ skrev:
Takker for link og flott lesing, asbjbo. Dette med underlag, synes jeg er spennende. Hva mener du er det beste å bruke under de forskjellige apparatene? Blir gøy når jeg får alle tweaksene, som jeg har bestilt. Da skal det testes litt forskjellige kombo`er, men har litt trua på den komboen jeg nevnte i start innlegget. :)
Hva som er "best" vet jeg ikke, med mindre det får lov til å bli veldig, veldig dyrt. Men jeg kan si litt om hva jeg har tenkt og gjort.

Jeg bor i et gammelt trehus. Gulvet, i treplank på trebjelker, formidler en god del vibrasjoner. Første og viktigste tiltak var å bryte kjeden fra høyttalerne til utstyret. Det viste seg at gummi dørstoppere fra Clas Ohlson passet bra. Skrus fast i stedet for spikes under høyttalerne med en M6 eller M8 bolt, og absorberer en god del vibrasjon. Med ca 80 kg høyttaler og fire dørstoppere under, blir resonansfrekvensen et sted rundt 10-15 Hz vertikalt og ned mot 3-4 Hz ved sidelengs bevegelse (vipping). Man ønsker jo å få resonansfrekvensen så langt under audiobåndet som mulig. Det samme gjorde jeg under subwoofer, effektforsterkere og racket. Tilsammen 26 dørstoppere.

Racket er bygd av sandfylte aluminiumsrør og bærekryss i bøketre. Kryssene i 25x40 mm bøk tåler noe slikt som 60 kg last. Oppå disse kryssene ligger plater i MDF på sorbothan- eller urethan-puter. Materialene bøk og MDF ble valgt pga stor indre demping (lite "ringing"). Vektmatchede sorbothanputer (Sonic Domes fra KAB Acoustics) ble brukt under tre av hyllene, mens hyllen for platespilleren fikk nøye seg med noen små urethanputer fra Tesa. Platespilleren, en Michell Gyrodec, har god fjæring i seg selv. Sorbothanputene har stor indre demping, men må belastes opp mot vektgrensen for at de skal fungere optimalt som viskoelastiske fjær/dempe-elementer heller enn bare som elastiske fjærer.

Oppå disse platene står et antall Disc of Silence fra Solid Tech. Jeg bruker 3 stk DoS pr komponent, plassert slik at de originale komponentbena henger i løse luften, og tilpasset med enten 3 eller 6 fjærer avhengig av hvilken masse de skal bære. Jeg forsøkte å få resonansfrekvensen for CD-spiller og preamp til å bli så lav som mulig, men samtidig slik at CD-spiller, platespiller, preamp og racket har ulike resonansfrekvenser. Det kan testes ved å riste litt i racket og se når de forskjellige delene svinger med. Jeg finjusterte resonansene med å legge på plastbelagte 1-kilos blylodd fra en dykkerbutikk.

RIAA-trinn og hodetelefonforsterkere står på sine egne gummiføtter, men er satt i spenn mot krysset over med en ekstra sorbothanpute på toppen av RIAA-trinnet.

Effektforsterkerne står på en to-trinns-sak med tre Disc of Silence (med 6 fjærer) og fire dørstoppere på hver sin side av en MDF-plate.

Jeg forsøkte, som brand-x også er inne på, å legge det mykeste fjæringselementet nærmest komponenten, og så gjøre neste trinn i kjeden en god del stivere (f eks Disc of Silence -> Sorbothan -> gummistopper). Sorbothan og gummi har en god del indre demping, slik at disse har ikke så markerte resonanser som rene fjær-elementer.

Sånn ser det hele ut:
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.504
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
Jeg har problemer med at dette skal være så veldig avansert. Målet bør være å finne ut hva som fjerner vibrasjoner best. Det er vel en enkel sak å måle og er ikke det blitt bekreftet at det er gummi/viskose?
Jeg leste spørsmålet som hvordan man kan måle eventuell lydmessig forskjell som følge av ulike underlag. Da er det forvrengning som må måles. Og så er jeg rimelig sikker på at mest mulig demping av vibrasjoner gjennom hele audiobåndet gir best resultat. Det vil si at myke systemer med resonansfrekvens under 10 Hz og passe mye viskoelastisk demping er tingen.

Tipper forresten at du ikke mente å skrive "viskose" (som er syntetiske fibre til bruk i dameklær), men heller noe om viskoelastiske fjær/dempe-elementer. I så fall er vi helt enige. Og som du ser av ovenstående innlegg er det nettopp det jeg har satset på selv også. The only good vibrations are no vibrations. :)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
kan bekrefte at lack,fra ikea er ett velfungerende underlag,jeg har ei lackplate under min vpi scout,altså en spiller uten demping....kontra å ha den på glass,og stein funker lacken slik at bassen er langt...mer definert,og det hele spiller mye mer musikalsk...har originale vpi spikes ...lack tweaket kosta meg 79,- og en tur i søpla med medfølgende bein,og emballasje...resultatet ble så bra at jeg har slutta å se etter andre underlag...

En annen mulighet er å bruke samme bordplate til vegghylle..som monteres på vekkvinkler eller tilegnet understell... ;)
 
B

Back_Door

Gjest
asbjbo skrev:
Forskjellige underlagstweaks kan forstås som en fjær-masse-demper-kombinasjon. Ulike kombinasjoner av masse, fjærkonstant og demping fører til ulike resonansfrekvenser og dempefaktorer for forskjellige frekvenser. Effekten av tweakene er derfor å flytte mekaniske resonansfrekvenser rundt om i audiobåndet eller helt ut av audiobåndet. Høy masse, lav fjærkonstant og litt demping (vibrapods, sorbothan, ...) vil vanligvis flytte resonansen helt ut av audiobåndet. Andre løsninger vil ha forskjellige resonansfrekvenser, f eks tipper jeg at treklosser har lavere resonans og mer demping enn spikes.

So far so good. Men hvordan påvirker det lyden? Vel, min teori er at forskjellige kretskort og ledninger kan komme i bevegelse relativt til forskjellige magnetfelt både inni boksene og utenfor (kabler). En leder som beveger seg i et magnetfelt vil indusere en strøm i lederen. Dermed vil en mekanisk vibrasjon omsettes til et elektrisk signal. Størrelsen på det induserte signalet vil avhenge av om de mekaniske resonansfrekvensene "stabler seg opp" på bestemte frekvenser i audiobåndet (f eks at underlaget har samme resonansfrekvens som et kretskort inni boksen og at denne resonansen ligger i audiobåndet), størrelsen på magnetfeltet (toroid eller EI-trafo, vinkelen mellom trafo og kretskort, størrelsen på trafoen, ...), osv. Hvor hørbart det er avhenger av størrelsesforholdet mellom dette induserte signalet og det musikksignalet som også går i kretsen.

Det betyr også at det best måles som forvrengning, siden vibrasjonene induserer et elektrisk signal mer eller mindre ute av takt med musikksignalet. Bedre underlag burde føre til en lavere THD+N-måling. Jeg satte opp et lite regnestykke som modellerte mine AW180M, hvor det står noen store og tunge kondensatorer midt ute på et ganske stort kretskort. Modellen gir vibrasjonsindusert forvrengning på -60-70 dB i forhold til signalet, eller ca 0,02-0,03%. Til sammenligning er forsterkerens egen THD oppgitt til 0,001%. Og så er det alle andre kretskort og ledninger i hele systemet som svinger rundt ved ulike andre frekvenser og bidrar til denne effekten.

Altså er effekten stor i forhold til forskjellene mellom ulike forsterkere, og vil være hørbar ved kritisk lytting i et stille rom. Jeg har dessverre ikke skaffet meg utstyr for å måle forvrengning, så jeg kan ikke klaske sånne tall i bordet, men min erfaring er at forskjellene mellom et godt dempet underlag og et stivt underlag er lett hørbare og mye større enn f eks forskjellene mellom kabler. Vi snakker om forskjeller av typen "oppmuntrende kommentarer fra familiemedlemmer i naborommet", ikke av typen "kanskje jeg hører en forskjell hvis jeg hører nøye etter".

Dette er svært kjent fysikk. Den elektriske delen ble oppdaget av d'herrer Ørsted, Ampére, Henry og Faraday tidlig på 1800-tallet. Den mekaniske delen har vært kjent siden det første barnet satte seg på en huske. Derfor er det litt fascinerende at dette fortsatt anses som esoteriske tweaks i hifi. Men nettopp derfor er det fortsatt mye mer "bang for the buck" ved å jobbe med underlagsduppeditter enn ved f eks å forsøke å nå et kabel-nirvana. Selv har jeg sørget for at alle mekaniske resonanser i hele systemet er flyttet langt ned i frekvens, fortrinnsvis ned mot 5-10 Hz for å være sikker på at de ikke påvirker lydsignalet. Det er den eneste løsningen som gir et forutsigbart resultat. Virkemidlene er alt fra Clas Ohlsons dørstoppere i gummi under tunge høyttalere og rack, via sandfylte aluminiumsrør og bærekonstruksjoner i bøketre, til sorbothanputer og SolidTech Disc of Silence under komponenter.

Dette er forresten en artikkel som går gjennom noen forskjellige underlagstweaks: http://www.positive-feedback.com/Issue29/halcyonics.htm
Applaus!!

Dette er det mest interessante innlegg om underlagets betydning og virkning jeg har lest på dette forum!
Om det medfører riktighet, er dog en sak jeg selv ikke har forutsetning for å avgjøre.
Den negative effekt av vibrasjoner er vel uansett sterkt varierende i forhold til hvilke komponenter vi snakker om?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.504
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Back_Door skrev:
Om det medfører riktighet, er dog en sak jeg selv ikke har forutsetning for å avgjøre.
Den negative effekt av vibrasjoner er vel uansett sterkt varierende i forhold til hvilke komponenter vi snakker om?
Ja, effekten vil variere med både mekanisk byggemåte og elektriske egenskaper for hver komponent, og med rommet det hele står i. Jeg har opplevd store forskjeller med både CD-spiller og effektforsterkere, bare med å putte litt sorbothan under. Har ikke testet RIAA-trinn og preamp like nøye, men andre som har forsøkt sier at disse er aller mest følsomme pga de lave signalnivåene. Noen forsterkere er bygd litt slarkete med kretskort som bare holdes på plass med plastplugger, mens andre har små gummiforinger for å holde kretskortene stabile. Det vil også påvirke hvor stor forskjell eksterne tweaks vil gjøre. Mitt rom er litt "worst case" med myke tregulv som lett går i svingning. Hvis man har et solid betonggulv støpt rett på grunnfjellet, så blir forholdene helt annerledes. Den eneste gangen spikes har noen som helst rolle (etter min ærbødige oppfatning), er når man skal trenge gjennom et tykt vegg-til-vegg-teppe for å forankre høyttalere eller rack i et slikt betonggulv.

Angående riktighet: bare prøv! En pakke Sonic Domes eller Vibrapods er langt fra det dyreste du kan skaffe, så det er mye enklere og billigere å gjøre et lite forsøk enn med mye annet vi diskuterer her på sentralen. Men jeg sverger altså til myke løsninger for å redusere vibrasjonene mest mulig ned til under audiobåndet. Så kan man eventuelt farge lyden på andre måter enn med vibrasjonsindusert forvrengning. Jeg bruker en DEQX PDC2.6P til det...
 
O

omholt

Gjest
asbjbo skrev:
omholt skrev:
Jeg har problemer med at dette skal være så veldig avansert. Målet bør være å finne ut hva som fjerner vibrasjoner best. Det er vel en enkel sak å måle og er ikke det blitt bekreftet at det er gummi/viskose?
Jeg leste spørsmålet som hvordan man kan måle eventuell lydmessig forskjell som følge av ulike underlag. Da er det forvrengning som må måles. Og så er jeg rimelig sikker på at mest mulig demping av vibrasjoner gjennom hele audiobåndet gir best resultat. Det vil si at myke systemer med resonansfrekvens under 10 Hz og passe mye viskoelastisk demping er tingen.

Tipper forresten at du ikke mente å skrive "viskose" (som er syntetiske fibre til bruk i dameklær), men heller noe om viskoelastiske fjær/dempe-elementer. I så fall er vi helt enige. Og som du ser av ovenstående innlegg er det nettopp det jeg har satset på selv også. The only good vibrations are no vibrations. :)
Jeg misforstå deg. Og jeg mente selvfølgelig viskoelastisk dempe element ;D
Gode og lærerike innlegg du har. Likte den siste med farging av lyd med EQ. Tror du er inne på kjernen der av hvorfor folk foretrekker løsninger som ikke fungerer så godt til å fjerne vibrasjoner.

Jeg kommer for min del til å gå over til PC basert løsning etter hvert (stue PC). Blir da problemet med vibrasjoner helt løst eller er det noe poeng å dempe en HTPC (tenker ikke å bruke drivverket/DVD spilleren til musikk)?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.504
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
Jeg kommer for min del til å gå over til PC basert løsning etter hvert (stue PC). Blir da problemet med vibrasjoner helt løst eller er det noe poeng å dempe en HTPC (tenker ikke å bruke drivverket/DVD spilleren til musikk)?
Jeg aner ærlig talt ikke, men jeg ville sikkert forsøkt en dag det regnet ute.
 
B

Back_Door

Gjest
asbjbo skrev:
Back_Door skrev:
Om det medfører riktighet, er dog en sak jeg selv ikke har forutsetning for å avgjøre.
Den negative effekt av vibrasjoner er vel uansett sterkt varierende i forhold til hvilke komponenter vi snakker om?
Ja, effekten vil variere med både mekanisk byggemåte og elektriske egenskaper for hver komponent, og med rommet det hele står i. Jeg har opplevd store forskjeller med både CD-spiller og effektforsterkere, bare med å putte litt sorbothan under. Har ikke testet RIAA-trinn og preamp like nøye, men andre som har forsøkt sier at disse er aller mest følsomme pga de lave signalnivåene. Noen forsterkere er bygd litt slarkete med kretskort som bare holdes på plass med plastplugger, mens andre har små gummiforinger for å holde kretskortene stabile. Det vil også påvirke hvor stor forskjell eksterne tweaks vil gjøre. Mitt rom er litt "worst case" med myke tregulv som lett går i svingning. Hvis man har et solid betonggulv støpt rett på grunnfjellet, så blir forholdene helt annerledes. Den eneste gangen spikes har noen som helst rolle (etter min ærbødige oppfatning), er når man skal trenge gjennom et tykt vegg-til-vegg-teppe for å forankre høyttalere eller rack i et slikt betonggulv.

Angående riktighet: bare prøv! En pakke Sonic Domes eller Vibrapods er langt fra det dyreste du kan skaffe, så det er mye enklere og billigere å gjøre et lite forsøk enn med mye annet vi diskuterer her på sentralen. Men jeg sverger altså til myke løsninger for å redusere vibrasjonene mest mulig ned til under audiobåndet. Så kan man eventuelt farge lyden på andre måter enn med vibrasjonsindusert forvrengning. Jeg bruker en DEQX PDC2.6P til det...
Har man tilgjengelig de muligheter en DEQX gir, trenger man kanskje bruke mindre energi på underlag? ;)
Har uansett erfart at underlaget betyr mye for cd-spillere og vinyl-spillere. Husker f.eks. spesielt godt fra min hifi-barndom en Technics vinylspiller som hadde et stort problem med det som vi den gang kalte akustisk resonans i armen. Dette ble løst med en bedre pickup.
Har du noen tanker om følsomhet for vibrasjoner for de ulike klasser av effektforsterkere?
Har selv også mest tro på myk avdemping. Nå er det vel også slik at vibrasjoner som er luftborne ikke bare lar seg avdempe på samme måte som de som forplanter seg via gulvet?
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei igjen,

Da har jeg fått alle tweaksene som jeg har bestilt, bortsett i fra Aavik racket, som jeg skal hente på mandag.. :)
Blir nok underlagstesting i kveld. Kommer med en liten rapport, etter test. Prøver meg på Pulsar Points på effekt og pre (med cardas-treklosser under). Også Vibrapods og cardas-treklosser under DAC og drivverk. Andre komboer, prøver jeg seinere.

Blir spennende om det blir noen forskjeller, har hørt mye på anlegget mitt i det siste, så jeg burde klare å høre om lyden endrer seg, fra før og etter underlags-tweaks.

mvh Jan
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.995
Applaus og takk også fra meg asbjbo.
Meget informative og gode innlegg fra din side om vibrasjoner omkring husalteret.
Djevelens verk det der med våre høyt skattede dubbeditter 8)
Deler mange av dine erfaringer langs HiFi interessens mange irrganger.
Jeg har lekt med BCD cones, svenske SD puter, Audioquest sorbothane føtter, Black Diamond Racing Cones i 2 varianter, Cardas klosser, forskkellige steinplater osv.
Kom gjerne med mer.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Vi følger med på hva du gjør, Jan, selv om vi ikke skriver så mye her ;)
Spennende prosjekt dette her, stå på videre.!

-Kjell
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
_Jan_ skrev:
Hei,

Siden jeg ikke har eksprimentert noe med underlag før, tenkte jeg det var på tide.

Har kjøpt meg 6 stk. Pulsar Points.


Samnt bestilt 6 stk. Vibrapods.


Samnt 12 stk. Cardas treklosser.


Og ikke minst et AAvik v3b rack, med sorte treplater.


Gleder meg til å teste dette, har i dag ingen tweaks under el.nikk komponetene mine. Samnt at jeg bruker et billig Ikea Lack rack, som ligger rett på parketten. Har planer om å bruke treklosser under alle komponentene, også forskjellige dempe tweaks. Planen var å bruke Pulsar Points på effekt og pre (med treklosser under). Også Vibrapods og treklosser under DAC og drivverk. Samnt hele oppsette får jo også et nytt Avvik rack. Blir spennende å høre om det blir noen lydmessig forskjell? :)



Edit pga. litt mange taste feil...
Godt tenkt, det er her den ekstreme high-end lyden ligger, lykke til......
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.504
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Back_Door skrev:
Har man tilgjengelig de muligheter en DEQX gir, trenger man kanskje bruke mindre energi på underlag? ;)
Har uansett erfart at underlaget betyr mye for cd-spillere og vinyl-spillere. Husker f.eks. spesielt godt fra min hifi-barndom en Technics vinylspiller som hadde et stort problem med det som vi den gang kalte akustisk resonans i armen. Dette ble løst med en bedre pickup.
Har du noen tanker om følsomhet for vibrasjoner for de ulike klasser av effektforsterkere?
Har selv også mest tro på myk avdemping. Nå er det vel også slik at vibrasjoner som er luftborne ikke bare lar seg avdempe på samme måte som de som forplanter seg via gulvet?
DEQX'en er et teknisk mirakel, men den kan bare korrigere for frekvensgang og fasedreining. Den kan ikke fjerne forvrengning fra signalet. Men den kan også tilføre de frekvensavvikene (=equalizing :)) man eventuelt måtte ønske seg, så det er ihvertfall ikke nødvendig å bruke andre duppeditter som farver lyden.

Nei, jeg har egentlig ingen oppfatninger om ulike forsterkerklasser. Tror kanskje det avhenger mer av hvordan kretskortene inni er plassert og utformet. Hvis det er noen forskjell, ville jeg tippet at de minst effektive forsterkerne trenger størst trafo, og har dermed sterkest magnetfelt inni boksen for samme wattstyrke. Derfor, alt annet likt, ville jeg trodd at en klasse-A-forsterker var mer utsatt enn en klasse-B, som igjen er mer utsatt enn en klasse-D. Rør er jo også anerkjent mer mikrofoniske skapninger enn transistorer, så en rørbasert klasse-A-sak er kanskje det aller sarteste. Kanskje.

Luftbårne vibrasjoner kan virke på forskjellige måter. De kan sette hele greia i svingninger sidelengs, få chassisplater til å vibrere, eller virke direkte på kretskortene. Mottiltak kan være mykt underlag for å dempe ut evt horisontale svingninger, demping av chassis med asfaltgummiplater, eller stødig montering av kretskort og ledninger inni boksene. Mine hjemmebygde klasse-D-forsterkere (Hypex UcD-moduler) er bygd med solide stålchassis i 1.25, 2 og 4 mm plater som er sveist og skrudd godt sammen, delvis kledd innvendig med selvklebende asfaltplater for å kverke eventuelle panelresonanser, og kretskortene er skrudd fast med nylonskruer til nylon avstandsstykker. Tilsammen blir dette et ganske seriøst forsøk på å håndtere også den vibrasjonskilden.
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
_Jan_ skrev:
Hei igjen,

Da har jeg fått alle tweaksene som jeg har bestilt, bortsett i fra Aavik racket, som jeg skal hente på mandag.. :)
Blir nok underlagstesting i kveld. Kommer med en liten rapport, etter test. Prøver meg på Pulsar Points på effekt og pre (med cardas-treklosser under). Også Vibrapods og cardas-treklosser under DAC og drivverk. Andre komboer, prøver jeg seinere.

Blir spennende om det blir noen forskjeller, har hørt mye på anlegget mitt i det siste, så jeg burde klare å høre om lyden endrer seg, fra før og etter underlags-tweaks.

mvh Jan


Hvordan har det gått?, og hører du forskjeller, store eller små!
 
Topp Bunn