Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Norge bør bygge fenglser etter modell av amerikanske SuperMax fengsler. De vil være velegnede for oppbevaring av fanger som Breivik og islamistiske terrorister.

    Her en liten beskrivelse av hvordan dette er.

    WEDNESDAY, AUGUST 31, 2011

    Super Max Prison





    Vel kan ønsket om terapi fremfor straff gå vel langt noen ganger. Og, jeg er noe skuffet og overrasket over at norsk rettsvesen ikke har tatt inn over seg at dagens straffelov ikke tar høyde for "de utenkelige" som Breivik. Likevel er det overhodet ingenting Norge kan lære av amerikansk rettsvesen som har gjort fengselsstraff til en svært lukrativ forretningsmodell. Resultatet er en skyhøy andel av befolkningen bak lås, enorme tilbakefall og tilsvarende høy kriminalitet, økt arbeidsledighet og fattigdom. Kort sagt har straffesystemet blitt en del av problemet og bare bidrar til å eskalerer fremfor å redusere problemene.

    Da svelger jeg heller tanken på at den kødden soner på luksussuite.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vi har prøvd. Funker ikke.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Separate_system

    Skal tro om ikke dette ligner litt på en bygning jeg er godt kjent med?

    sx89be67.jpg

    Arkitekturen skissert over har en fordel. Den sparer på bemanningen. Fra det sjarmerende lille fyrtårnet i midten eller sentralhallen i Bodsfængselet (sånn det opprinnelig var bygget) kan (kunne) alle celler overvåkes, i prinsippet av en person. Bortsett fra det er det ingen fordeler.

    Den opprinnlige ordningen på Botsen var at de innsatte kun skulle få lov til å se to mennesker, presten og direktøren. De ble ført til og fra aleneluft i viftene som ses i enden av den venstre fløyen på bildet. Det samme til kirken som var i midten av bygget, hver i sin bås med låst dør bak og et vindu i front pekende mot alteret og presten. Betjenten som fulgte dem gikk bak, innsatte skulle ikke se betjenten. Jobb hadde de innsatte hver for seg alene på cella.

    Tanken var at de skulle få tid til å 'tenke på det de hadde gjort', 'bot og bedring'. Resultatet var at menneskene gikk i stykker. Helt.

    Nå tilstrebes det at alle innsatte gis fellesskap med sine medinnsatte, at de møtes med verdighet av de ansatte, at de gis hjelp til å opparbeide kunnskapen og ferdighetene som trengs for å leve uten kriminalitet. Bygget er kraftig endret innvendig for best mulig tilpasning til dette. Bemanningen er kraftig økt, kompetansen til de ansatte er kraftig økt. Så langt det lar seg gjøre innenfor sikkerhetsmessig forsvarlige rammer gis de innsatte mulighet til sosial omgang med andre mennesker. Av og til er det bare mulig med ansatte, i sjeldne tilfeller knapt det.

    Vi gjør så godt vi kan, og av og til hjelper det.

    Jeg opplever at inntrykket av at det 'går for langt', stort sett skyldes at dagens KDI/ tidligere KSF alt for ofte beskriver virksomheten med pastellfargede eufemismer. Det er fortsatt lite grunn til å tro at der er 'ålreit' å sitte inne.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi har prøvd. Funker ikke.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Separate_system

    Skal tro om ikke dette ligner litt på en bygning jeg er godt kjent med?

    Vis vedlegget 371270

    Arkitekturen skissert over har en fordel. Den sparer på bemanningen. Fra det sjarmerende lille fyrtårnet i midten eller sentralhallen i Bodsfængselet (sånn det opprinnelig var bygget) kan (kunne) alle celler overvåkes, i prinsippet av en person. Bortsett fra det er det ingen fordeler.

    Den opprinnlige ordningen på Botsen var at de innsatte kun skulle få lov til å se to mennesker, presten og direktøren. De ble ført til og fra aleneluft i viftene som ses i enden av den venstre fløyen på bildet. Det samme til kirken som var i midten av bygget, hver i sin bås med låst dør bak og et vindu i front pekende mot alteret og presten. Betjenten som fulgte dem gikk bak, innsatte skulle ikke se betjenten. Jobb hadde de innsatte hver for seg alene på cella.

    Tanken var at de skulle få tid til å 'tenke på det de hadde gjort', 'bot og bedring'. Resultatet var at menneskene gikk i stykker. Helt.

    Nå tilstrebes det at alle innsatte gis fellesskap med sine medinnsatte, at de møtes med verdighet av de ansatte, at de gis hjelp til å opparbeide kunnskapen og ferdighetene som trengs for å leve uten kriminalitet. Bygget er kraftig endret innvendig for best mulig tilpasning til dette. Bemanningen er kraftig økt, kompetansen til de ansatte er kraftig økt. Så langt det lar seg gjøre innenfor sikkerhetsmessig forsvarlige rammer gis de innsatte mulighet til sosial omgang med andre mennesker. Av og til er det bare mulig med ansatte, i sjeldne tilfeller knapt det.

    Vi gjør så godt vi kan, og av og til hjelper det.

    Jeg opplever at inntrykket av at det 'går for langt', stort sett skyldes at dagens KDI/ tidligere KSF alt for ofte beskriver virksomheten med pastellfargede eufemismer. Det er fortsatt lite grunn til å tro at der er 'ålreit' å sitte inne.
    Interessant. Dette konseptet burde gjenopplives.

    Men kanskje i en litt mindre skala. Det er jo langt fra alle fanger der et slikt regime er hensiktsmessig.

    Det jeg ser som den største svakheten ved det norske rettssystem og straffelovgivning er at det ikke er rom for et skille mellom fanger som skal rehabiliteres og tilbakeføres til samfunnet, og dem som aldri skal tilbake og kun skal oppbevares.

    Vi har ikke dødsstraff i Norge, og det gjør behovet for livsvarig fengsel uten mulighet til noensinne å bli løslatt til en nødvendighet.

    Jeg er stor tilhenger av det generelt humane og rehabiliteringsorienterte systemet vi har i dag. Det fungerer godt for de fleste fanger. Aktivisering, terapi, arbeidstrening, skolegang etc. er alle gode metoder for å gi folk en større mulighet til å velge noe annet enn kriminalitet når de kommer ut.

    Men det finnes også mennesker som ved sine gjerninger har frasagt seg enhver rett til noensinne å bli et fritt menneske igjen. De bør man heller ikke gi noen form for rehabilitering utover det som er nødvendig for å tilpasse seg et liv i fengsel resten av sitt liv. De av dem som fremdeles utgjør en trussel mot andre mennesker gjennom sine organisasjoner eller kontaktnett bør skjermes mot noen form for kontakt med andre mennesker.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    [/QUOTE]
    sitat fra Depnoth

    Interessant. Dette konseptet burde gjenopplives.

    Men kanskje i en litt mindre skala. Det er jo langt fra alle fanger der et slikt regime er hensiktsmessig.

    Det jeg ser som den største svakheten ved det norske rettssystem og straffelovgivning er at det ikke er rom for et skille mellom fanger som skal rehabiliteres og tilbakeføres til samfunnet, og dem som aldri skal tilbake og kun skal oppbevares.

    Vi har ikke dødsstraff i Norge, og det gjør behovet for livsvarig fengsel uten mulighet til noensinne å bli løslatt til en nødvendighet.

    Jeg er stor tilhenger av det generelt humane og rehabiliteringsorienterte systemet vi har i dag. Det fungerer godt for de fleste fanger. Aktivisering, terapi, arbeidstrening, skolegang etc. er alle gode metoder for å gi folk en større mulighet til å velge noe annet enn kriminalitet når de kommer ut.

    Men det finnes også mennesker som ved sine gjerninger har frasagt seg enhver rett til noensinne å bli et fritt menneske igjen. De bør man heller ikke gi noen form for rehabilitering utover det som er nødvendig for å tilpasse seg et liv i fengsel resten av sitt liv. De av dem som fremdeles utgjør en trussel mot andre mennesker gjennom sine organisasjoner eller kontaktnett bør skjermes mot noen form for kontakt med andre mennesker.[/QUOTE]

    Nå må du bestemme deg, du viser frem de mest brutale soningsforhold som tenkes kan.(Bilde fra Afrika) og du ønsker amerikanske maksimum security fengsler i Norge samtidig som du er tilhenger av de norske løsningene. Systemet vi har i dag dekker det du ønsker, maksimal sikkerhet og rehabilitering. Problemet i Norge er vel heller kapasiteten, henleggelser og lave dommer. Og merkelige frifinnelser med tilhørende krav om erstatning. F.eks. parodien Mullah Krekar...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Interessant. Dette konseptet burde gjenopplives.
    Nå har vel forumets "fagmann" Zomby gjort det ganske klart at dette ikke fungerer!


    Det er jo langt fra alle fanger der et slikt regime er hensiktsmessig.
    Igjen vil jeg henvise til "fagmannen" som sier at dette ikke er hensiktsmessig for en eneste fange.


    Det jeg ser som den største svakheten ved det norske rettssystem og straffelovgivning er at det ikke er rom for et skille mellom fanger som skal rehabiliteres og tilbakeføres til samfunnet, og dem som aldri skal tilbake og kun skal oppbevares.

    Vi har ikke dødsstraff i Norge, og det gjør behovet for livsvarig fengsel uten mulighet til noensinne å bli løslatt til en nødvendighet.
    Nettopp Deph, vi har ikke dødsstraff i Norge, så vi får ikke lov til å ta livet av dem. Derfor kan vi bare glemme det! Men du glemmer også at vi faktisk ikke heller har "livstid" som å sitte inne til man dør. Vi kan maksimalt gi 21 år FORVARING. Det medfører at vedkommende med vissse mellomrom skal evalueres i forhold til om han/hun kan slippes ut i samfunnet igjen. Dette medfører faktisk at fangebehandlingen, selv for ABB, må legges opp med tanke på at han en dag skal få slippe ut igjen. Et regime som gjør vedkommende ytterligere uegnet til et liv utenfor fengsel vil derfor for all praktisk hensikt være ulovlig. Det ville føre til en ny rettsak der ABB ville vinne og bli tilkjent erstatning.

    Men det finnes også mennesker som ved sine gjerninger har frasagt seg enhver rett til noensinne å bli et fritt menneske igjen. De bør man heller ikke gi noen form for rehabilitering utover det som er nødvendig for å tilpasse seg et liv i fengsel resten av sitt liv.
    Rent filosofisk skal jeg være enig med deg, men juridisk er det i dag ikke mulig og jeg tror ikke jeg ønsker en lovendring i den retning da det fort ville kunne bli en "slippery slope" til et system man nok ved ettertanke ikke ville ønske seg.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Vil det bli terror i Norge igjen innen kort tid?

    Minst 400 mennesker har fått trening av IS og står klare til å gjennomføre nye dødelige terrorangrep i Europa, ifølge Associated Press
    – Minst 400 IS-folk står klare til nye angrep i Europa

    Så synes jeg det er diskriminerende av moderator og stenge tråder kun når det er kristne helligdager, hva med å stenge tråder når det helligdager for andre religioner, Kortvarig må jo føle seg diskriminert når det er muslimske helligdager.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.206
    Torget vurderinger
    1
    Med henvisning til påskefreden stenges tråden. Påskefreden vil vare fra skjærtorsdag til 2. påskedag. Påskefred viser til flere former for fred. Begrepet kan vise til at man lar strid og konflikt ligge, eller en generell følelse av ro og kvile der man lar arbeid og stress ligge og samler seg til feiring.

    - Å starte nye tråder i "samme ånd" har liten hensikt.



    bjornh, moderator
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Det er kanskje greit å sette av et par daler til psykiatri også. At vi ikke innser at dette er det viktigste sikkerhets-nettet vi har er uforståelig for meg. Gjelder seff hele verden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er kanskje greit å sette av et par daler til psykiatri også. At vi ikke innser at dette er det viktigste sikkerhets-nettet vi har er uforståelig for meg. Gjelder seff hele verden.
    Godt poeng. Kan virke som det er en tydelig overvekt av mennesker med mentale problemer bak veldig mange av episodene som har preget nyhetene i det siste. Og lengre tilbake i tid også, for den saks skyld. Den tilregnelige og rent ideologisk drevne terroristen ser ut til å være i klart mindretall.

    Det er vel heller ikke særlig kontroversielt å foreslå at ekstremisme gjerne tiltrekker seg individer som ikke alltid har det så greit med seg selv og verden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er kanskje greit å sette av et par daler til psykiatri også. At vi ikke innser at dette er det viktigste sikkerhets-nettet vi har er uforståelig for meg. Gjelder seff hele verden.
    Godt poeng. Kan virke som det er en tydelig overvekt av mennesker med mentale problemer bak veldig mange av episodene som har preget nyhetene i det siste. Og lengre tilbake i tid også, for den saks skyld. Den tilregnelige og rent ideologisk drevne terroristen ser ut til å være i klart mindretall.

    Det er vel heller ikke særlig kontroversielt å foreslå at ekstremisme gjerne tiltrekker seg individer som ikke alltid har det så greit med seg selv og verden.
    Det kan sikkert hjelpe med psykiatrien, men da må man først klassifisere islam som en smittsom sinnslidelse.

    Syke vrangforestillinger om allaher, profeter og koraner som sier at den eneste sikre veien til "paradiset" er å dø som jihadist.

    Det er synd vi ikke har et sinnsykehus som er stort nok til alle ( ... eller har vi det? Sahara er jo ganske stort..)
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Pointet mitt var vel at det gjør like vondt å få en kule/kniv i brystet av en som ikke har religiøse motiv, men som bare er syk.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    At IS tar på seg ansvaret for en ugjerning betyr ikke nødvendigvis at de HAR ansvaret.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Og det er jo ikke så mange om beinet. Litt som å alltid rope "det var meg" hver gang det lukter fis. Få andre makes the claim.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn