Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Nei, det er vel ganske åpenbart at gode karakterer ikke automatisk betyr en god lærer. Pedagogiske evner, empati m.m. er jo viktig. Jeg bare påpekte at 4-kravet i matematikk ikke er et generelt krav slik mange fremstiller det (med mindre det har kommet endringer på dette i det siste).
    Problemet er vel at mange av de egenskapene som kreves for å bli lærer ikke er så enkle å måle. Og så trekker man den konklusjonen at hvis man ikke klarer å forstå prosentregning eller enkle likninger er det sannsynlig at man vil slite med å se sammenhenger i andre fag også. Hvorvidt det er noen sammenheng her er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi har vel alle hatt vår dose av dårlige lærere opp gjennom årene, men i alle fall på gymnaset i sin tid, hadde de vel alle det til felles at de hadde både en hovedfag og ped.. uten at det hjalp så mye. I den gamlo ordninga var det gjerne også slik at de som følte at de ikke mestret matte, gjerne valgte språklinjer eller noe annet enn real eller naturfaglinjer. Mange av disse ble jo også glimrende lærerer, bare ikke i fysikk eller matte... Derfor skjønner jeg egentlig det kravet om min 4 i matte.. Man trenger vel heller ikke en master i matte for å undervise i grunnskolen, så disse politikerne skrur jaggu i hop mye rart......
    Et av de største problemene i skolen er vel disiplinen. Fruen drev en stund som tilkallingsvikar og assistent, og opplevde både regelrett trakkasering og å bli sparket bak av småunger..... enkelt er det ikke blitt....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    rent anekdotisk; jeg har gjennom mine 30 år på akademiet utsatt VELDIG mange studenter (alt mellom 100 og 200+ pr. semester) for min pedagogiske behandling - og det (u)vesen gud gav meg i fødselspresang - og det er ikke til å unngå at folk i min bekjentskapskrets påtreffer mine offer. det har vært klin umulig for meg å bli klok på de vurderinger som via den kanalen har tilflytt meg; for noen er jeg det verste de har opplevd, for andre det totalt motsatte. det eneste jeg sitter igjen med er at synspunktene er ganske polariserte.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nei, det er vel ganske åpenbart at gode karakterer ikke automatisk betyr en god lærer. Pedagogiske evner, empati m.m. er jo viktig. Jeg bare påpekte at 4-kravet i matematikk ikke er et generelt krav slik mange fremstiller det (med mindre det har kommet endringer på dette i det siste).
    Problemet er vel at mange av de egenskapene som kreves for å bli lærer ikke er så enkle å måle. Og så trekker man den konklusjonen at hvis man ikke klarer å forstå prosentregning eller enkle likninger er det sannsynlig at man vil slite med å se sammenhenger i andre fag også. Hvorvidt det er noen sammenheng her er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om.
    Er viktig å poengtere at 4-er kravet er på den enkleste matematikken. (Per kjøper 5 kg epler og betaler 100 Kroner, hva koster en kg epler). Du må ikke ha 4 hvis du går T-R varianten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det er noen år siden vi hørte om skrekkhistoriene med strykprosenter på matte på lærerskolen - da på noe som var så enkelt at en ungdomsskoleelev greit burde ha klart eksamen. Hvordan ligger det an nå om dagen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hvor stor begrensning er det egentlig at man krever at man kan litt praktisk regning for å komme inn på lærerutdanningen?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det er riktig at kravet stort sett er på nivå med ungdomsskole-matte, så er jeg enig i at kravet er helt logisk, men det må da vel være noe mer etter fullført videregående?? Forøvrig har jeg aldri egentlig skjønt denne hysteriske mattefobien som råder... Kan det ha noe å gjøre med at man har gjort alt for teoretisk og uten forankring i virkelighet? På et eller annet punkt bakover i tid, synes jeg å huske at vi hadde ei bok som ble kalt "Praktisk regning".....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Kravet gjelder bare den enkleste matematikken i første klasse vgs og de som da ikke tar mer matematikk etter det. Pensum er 70-80% repetisjon av ungdomsskolepensum. Noe mer enn bare praktisk regning, men ikke mye mer. Enkle likninger. Løse oppgaver formulert som tekst (Per kjøper 5 kg epler og betaler 100 Kroner, hva koster en kg epler). Prosent og brøkregning, og ikke mye mer enn det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    De siste årene før hun pensjonerte seg jobbet mamma på skolekontoret i kommunen. De hadde ansvaret for ansettelser i grunn- og ungdomsskolen. Mamma sa at det var relativt deprimerende å lese vitemålene til de som søkte, det var veldig mye veldig dårlig. Siden det var almennlærerutdannelse i kommunen sa hun at det faktisk lå noe over snittet for sammenlignbare kommuner da det av ulike grunner var en del tilreisende som bestemte seg for å bli boende.

    Husker ikke helt når hun gikk av med pensjon, men hun var 62 i 2004 så ikke så mye etter det regner jeg med.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Min yngste datter startet i sin første jobb som lærer/lektor i des -20, på en barne og ungdomskole, har flere klassetrinn, kun vikariat. Hun synes det er kjempegøy og
    takler jobben fint, har jeg fått høre av annen lærer ved samme skole. Ble sagt at hun var veldig flink og de var glad for å beholde henne et år til i vikariat.
    Hun er glad for å få skikkelig lønn, sa hun, for i studietiden hadde bare underbetalte strø-jobber, butikk og kantine på Blindern.
    Hun trives med jobben og jeg har ingen trang til å fortelle henne at hun har gjort et dårlig yrkesvalg m.t.p. økonomi.
    Finner sikkert ut av det selv, senere.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fritt etter hukommelsen og mine foreldre begynte galskapen en gang midt på 90-tallet. Mamma og pappa var glade for at de nærmet seg pensjonistenes rekker da.
    Fritt etter hukommelsen og mine foreldre begynte galskapen en gang midt på 90-tallet. Mamma og pappa var glade for at de nærmet seg pensjonistenes rekker da.
    Galskapen slo til i 1985. Då kom den nye fordelingspolitikken der ein gjekk bort frå øyremerka tilskot og system der det var reglar for kor mykje pengar som skulle brukast til dei ulike oppgåvene i skulen, og ein i staden overlot til ansvaret til kommunene. Dette takla dei ikkje, spesielt ikkje når KS blanda seg i leiken...
    Men det vart mykje verre etter at Rattsøutvalet hadde laga si innstilling i 95/96: https://no.wikipedia.org/wiki/Rattsøutvalget
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Min yngste datter startet i sin første jobb som lærer/lektor i des -20, på en barne og ungdomskole, har flere klassetrinn, kun vikariat. Hun synes det er kjempegøy og
    takler jobben fint, har jeg fått høre av annen lærer ved samme skole. Ble sagt at hun var veldig flink og de var glad for å beholde henne et år til i vikariat.
    Hun er glad for å få skikkelig lønn, sa hun, for i studietiden hadde bare underbetalte strø-jobber, butikk og kantine på Blindern.
    Hun trives med jobben og jeg har ingen trang til å fortelle henne at hun har gjort et dårlig yrkesvalg m.t.p. økonomi.
    Finner sikkert ut av det selv, senere.
    Som lærarutdanna har ho mange jobbalternativ. Eg har fått prøve meg som personalkonsulent så vel som rektor, og eg har fleire lærarkameratar som har vore både dataansvarlege, journalistar og musikarar. Og så har ein sjansen til å få jobb i heile landet, så vel som på norske skular i utlandet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Han der Rattsø-fyren, ja.... Egentlig merkelig hvordan enkelte blir utnevnt og selvutnevnt til guruer og forståsegpåere i alle mulige fagområder.... og når det likevel går åt skogen, så er det aldri utvalgene og komitteene som har tatt feil, det er alltid gjennomføringen som ikke er god nok...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ein skal ikkje undervurdere desse utfordringane, sjølv om dei er ulikt fordelt over landet. Det er metoden for å løyse dei som verkar uvanleg (?) lite gjennomtenkt; at lærarane skal auke arbeidsåret sitt.
    Elles er ei god elevsamtale svært nyttig. Tok litt etterutdanning om rettleiing, og det var ganske nyttig, tenkjer eg.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er at ungene må lære mer enn det er tid til, løsningen er å utvide døgnet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    På barneskolenivå er problemet fra vår side det at skolen er tilpasset et for lavt nivå til å gi tilstrekkelig med utfordring.

    Når man har elever i 2. klasse som knapt kan lese så er det i mine øyne håpløst at lista legges på deres nivå, dreper jo interessen til kvikkere elever.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    På barneskolenivå er problemet fra vår side det at skolen er tilpasset et for lavt nivå til å gi tilstrekkelig med utfordring.

    Når man har elever i 2. klasse som knapt kan lese så er det i mine øyne håpløst at lista legges på deres nivå, dreper jo interessen til kvikkere elever.
    Såg på leksa til 8-klassingen i går. Der sto det faktisk at han skulle bruka 7-8 minutter til å skumlesa side 197 til 205 i KRLE-boka. Kor mange gonger tenker dei han skal lesa teksten, 10-15 gonger?
     
    C

    Cyber

    Gjest

    – I dag mangler én av fem som underviser i norsk skole lærerutdanning, og lærermangelen øker. Derfor er det for en ny regjering veldig viktig å snu denne utviklingen, så alle elever møter kvalifiserte lærere som har tid til dem, sier Støre til NRK.
    Vi får flere kvalifiserte lærere ved å senke kvalifikasjonskravene. Joda, er med på den - men vil vi ha lærere som ikke klarer en middels pluss karakter i enkleste matematikk-veien gjennom VGS?

    Alle vet hva som må til, men det er ikke vilje til å øke lønnen for lærere. Når man ser hvor krevende det er å jobbe i skolen i dag synes jeg det er rart at så mange flinke mennesker faktisk gjør det for lønn ned mot 450 tusen i året.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg er veldig lei av at det hele tiden sies at "det kreves 4 i matematikk" som om det er et generelt krav - altså om du har klart 4 i matematikk på høyeste nivå. Det gjelder bare for den enkleste matematikken - det som stort sett er repetisjon av ungdomsskolepensum i 1. klasse på videregående. Det er mer en test på om du har litt logisk sans enn noe annet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Men skulle det da være nødvendig å trenge 4 i matte for å undervise i samfunnsfag, norsk eller kroppsøving. I samfunnsfag kan det forsåvidt være nyttig å ha forståelse for statistikk. I norsk ser jeg ikke helt behovet, for å si det slik.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er jo det som er diskusjonen. Behøver man å forstå enkel matematikk - ha litt enkel forståelse av matematisk logikk (for det er det som kreves for å få 4) - for å kunne undervise i andre fag enn matematikk? Selv med karakteren 4 i det matematikkfaget tror jeg ikke at den læreren er i stand til å forstå statistikk eller anvende det i et samfunnsfag.
    Og er det ikke slik at hvis man er ansatt som lærer i en barneskole vil kunne måtte undervise i regning (jeg kaller det ikke matematikk), noe man stort sett ikke kan selv hvis man ikke har greid å få 4 i det matematikkfaget man her snakker om?

    NB: Jeg er ikke sikker på at dette kravet om 4 i regning er nødvendig, men jeg synes det tas for lett på diskusjonen, og jeg reagerer veldig på at man sier "4 i matematikk" og ikke spesifiserer hvilken matematikk det er snakk om. Ville man hatt den samme reaksjonen hvis man hadde sagt at man bør ikke bli lærer hvis man ikke vet hva 50% betyr og har problemer med å løse likningen 10x + 50 = 100 ?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, det er jo det som er diskusjonen. Behøver man å forstå enkel matematikk - ha litt enkel forståelse av matematisk logikk (for det er det som kreves for å få 4) - for å kunne undervise i andre fag enn matematikk? Selv med karakteren 4 i det matematikkfaget tror jeg ikke at den læreren er i stand til å forstå statistikk eller anvende det i et samfunnsfag.
    Og er det ikke slik at hvis man er ansatt som lærer i en barneskole vil kunne måtte undervise i regning (jeg kaller det ikke matematikk), noe man stort sett ikke kan selv hvis man ikke har greid å få 4 i det matematikkfaget man her snakker om?

    NB: Jeg er ikke sikker på at dette kravet om 4 i regning er nødvendig, men jeg synes det tas for lett på diskusjonen, og jeg reagerer veldig på at man sier "4 i matematikk" og ikke spesifiserer hvilken matematikk det er snakk om. Ville man hatt den samme reaksjonen hvis man hadde sagt at man bør ikke bli lærer hvis man ikke vet hva 50% betyr og har problemer med å løse likningen 10x + 50 = 100 ?
    Nettopp. Vi snakker ikke gamle 3MX.

    Vi snakker mer "Kari kjøpte for 30 kroner i epler. Eplene koster 20 kroner kiloen. Hva veide posen med epler?"
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ville man hatt den samme reaksjonen hvis man hadde sagt at man bør ikke bli lærer hvis man ikke vet hva 50% betyr og har problemer med å løse likningen 10x + 50 = 100 ?
    Spørsmålet er heller:

    Hvorfor reagerer vi ikke hvis læreren har 2 i norsk og sliter med å konstruere fornuftige setninger? Hvorfor skal matte være et fag med helt andre privilegier enn andre fag?

    Edit: Fant ut at det er krav om 3 i norsk. Spørsmålet forblir det samme: Hvorfor trenger man høyere karakter i matte enn norsk?
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Spørsmålet er heller:

    Hvorfor reagerer vi ikke hvis læreren har 2 i norsk og sliter med å konstruere fornuftige setninger? Hvorfor skal matte være et fag med helt andre privilegier enn andre fag?
    Helt enig igjen. Men da må det heller være slik at man øker kravet også der.

    Selv gikk jeg på lærerskolen med flere lærerstudenter som hadde tyngre dysleksi. En ung dame måtte gå 2 meter fra tavlen hver gang hun hadde skrevet 3-4 ord for å se setningen i sammenheng før hun kunne skrive videre og holde gangen i det. Unge meg funderte stadig over hvorfor hun ville seg selv "så vondt" å drive begynneropplæring i norsk som yrke når hun selv slet så veldig. Hun kom gjennom skolen også..

    Poenget er: Ønsker man smarte, flinke mennesker til å stå i en krevende skolehverdag så må man tørre å innse at smarte, flinke mennesker ikke jobber dugnad og at lønn er både belønning og motivasjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Spørsmålet er heller:

    Hvorfor reagerer vi ikke hvis læreren har 2 i norsk og sliter med å konstruere fornuftige setninger? Hvorfor skal matte være et fag med helt andre privilegier enn andre fag?
    Ja, det er et godt spørsmål. Man trenger dyktige folk som lærere. Både faglig dyktige og dyktige til å håndtere mennesker. Hvorfor matematikk er plukket ut får andre svare på, men det har kanskje med dette med logikk å gjøre og at det er i matematikk man enklest kan plukke ut de som sliter med å forstå logiske sammenhenger.

    For å få dyktige folk inn i læreryrket e må man sørge for å heve anseelsen til yrket. Det har en god del med lønn å gjøre.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Nå er det jo i tillegg andre kriterier som "kvalitetssikrer" kompetansen, som f x antall studiepoeng. Tull og tøys fra ende til annen....

    Mvh
    Proffen
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Da jeg var ung måtte du ha karakteren 5 i snitt for å komme inn på lærerskolene. Nå kommer du inn med svakere karakterer. Lønns- og arbeidsforhold er sånn at at søkningen og konkurransen om å bli lærer er svekket. Kanskje på tide å gjøre noe med det?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da jeg var ung måtte du ha karakteren 5 i snitt for å komme inn på lærerskolene. Nå kommer du inn med svakere karakterer. Lønns- og arbeidsforhold er sånn at at søkningen og konkurransen om å bli lærer er svekket. Kanskje på tide å gjøre noe med det?
    Det er dog en liten forskjell på inntaksgrense og det formelle kravet vi ser i dag..... Den første er helt klart innafor, den andre skjønner jeg rett og slett ikke helt poenget med. Jeg har gått lærerskole med folk som hadde 4 eller mer i matte, som IKKE var spesielt kompetente.....så karakteren i seg selv sier fint lite, imvho....
    Selv tok jeg videreutdanning i matte for å tekkes politikernes krav om antall studiepoeng. Ble jeg jeg mye bedre lærer? Nope. Måtte jeg ved et flertall tilfeller ro ting i land for foreleserne på høgskulen? Jupp!
    Say no more, lzm........... :ROFLMAO:

    mvh
    Proffen
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Ja, det er et godt spørsmål. Man trenger dyktige folk som lærere. Både faglig dyktige og dyktige til å håndtere mennesker. Hvorfor matematikk er plukket ut får andre svare på, men det har kanskje med dette med logikk å gjøre og at det er i matematikk man enklest kan plukke ut de som sliter med å forstå logiske sammenhenger.
    Matte er det beste faget for å avsløre om du er lat eller ikke da det ikke fungerer så bra med skippertak.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Helt enig igjen. Men da må det heller være slik at man øker kravet også der.

    Selv gikk jeg på lærerskolen med flere lærerstudenter som hadde tyngre dysleksi. En ung dame måtte gå 2 meter fra tavlen hver gang hun hadde skrevet 3-4 ord for å se setningen i sammenheng før hun kunne skrive videre og holde gangen i det. Unge meg funderte stadig over hvorfor hun ville seg selv "så vondt" å drive begynneropplæring i norsk som yrke når hun selv slet så veldig. Hun kom gjennom skolen også..

    Poenget er: Ønsker man smarte, flinke mennesker til å stå i en krevende skolehverdag så må man tørre å innse at smarte, flinke mennesker ikke jobber dugnad og at lønn er både belønning og motivasjon.
    Virker ikke så fornuftig å undervise i de fagene man mestrer dårligst, men det er vel heller ikke standarden på norske skoler? Rektor vil vel helst sette folk til å undervise i det de kan best? Håper i alle fall det.

    det har kanskje med dette med logikk å gjøre og at det er i matematikk man enklest kan plukke ut de som sliter med å forstå logiske sammenhenger.
    Det tror jeg er en i overkant generøs tolkning. Jeg tror det handler om en eldgammel idé om at matematikk er en "ren" vitenskap ulik alle andre vitenskaper, og at alle som er gode i matematikk derfor må være gode i alle andre fag også. Den ideen går igjen i mye konservativ tenking om utdanning: Du skal få som du fortjener, og det du fortjener kan avdekkes vha mattekarakteren din. Denne sammenhengen er en avhandling verdig men jeg tror den holder vann.

    Matte er det beste faget for å avsløre om du er lat eller ikke da det ikke fungerer så bra med skippertak.
    Som en som underviser til daglig (riktignok i høyere utdanning) kan jeg garantere at matematikk ikke er et spesielt fag på den måten.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Matte er det beste faget for å avsløre om du er lat eller ikke da det ikke fungerer så bra med skippertak.
    Matematikk er ett av de fagene der man kommer lengst med talent. Jeg så en del studenter på NTH i sin tid som hadde en enkel reise i fag som var så matematisk krevende at andre (langt over gjennomsnittlig smarte) studenter hadde problemer med å mestre. Når det gjelder forskning og akademiske prestasjoner er matematikk kanskje det faget der folk peaker i lavest alder. Mye på grunn av at det kreves mye resonnering, konsentrasjon og kreativitet, og lite erfaring.

    Arbeidshestene skinner mest i puggefag.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Står strengt tatt "Posen med epler" i mitt innlegg. :)
    Så da blir korrekt svar 1510g, hvis posen veier 10g.
    Er jo fort gjort å svare 1,5kg...... :ROFLMAO:
    Nuvel.............
    Litt fjas skal man kunne koste på seg i alvoret.

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn