Cyrus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Jeg har jo merket meg at Cyrus har endel venner her på sentralen, så hvorfor ikke starte en tråd om dette merket. Selv har jeg bare en Cyrus III som jeg kjører som pre, og jeg er meget godt fornøyd med denne. En svært god riaa har den også. Får om kort tid et par Snell E2 i hus, og når de er på plass skal jeg prøve dem på høyttalerutgangen. Nå driver jeg mine Rogers LS3/5A via en VTL 90+90 rørforsterker. Får mer dynamikk sånn.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei, er Snell`ene kommet i hus, og hvordan låter det? Selv har jeg bare en Cyrus One som blir brukt som riaa trinn. God forsterker med knall riaa trinn dette også. :)


    Mvh....
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    6bm8 skrev:
    Hei, er Snell`ene kommet i hus, og hvordan låter det? Selv har jeg bare en Cyrus One som blir brukt som riaa trinn. God forsterker med knall riaa trinn dette også. :)


    Mvh....
    To snertne Snell'er er i hus, og de låter veldig godt. Høres ut til at de trives bedre med rørforsterkeren enn med Cyrusen, så jeg bruker dem der, jeg ;D
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Hei!
    Ikke mange venner av Cyrus her ???
    Jeg gikk gjennom min Cyrus One fra -91 i går. Renset og fikset litt på den, så nå er det lyd i den igjen :D
    Litt morsomt å høre på den igjen. Den er faktisk ganske bra :D Den skal nå komme til nytte igjen. Da jeg skal sette opp ett tredje anlegg i huset. Den får nok et sett med Audiovector M2 å spille over, og en platespiller. Det er jo innebygd riaa i den...
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    236
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Hei, beklager å vekke til live en gammel tråd...

    Jeg er ute etter en Cyrus 8vs2, kan jeg bare glemme å kjøpe denne i Norge?

    Takk!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen hemmelighet at jeg er svært begeistret for Cyrus, som jeg synes lager noe av den mest elegante elektronikken på markedet idag, på mange måter.

    Jeg hører stadig bl.a et litt upmarket Cyrus-anlegg hos en kamerat her i byen, med todelt cdp og pre/power på enden av et sett Spendor S5e; det låter enormt flott. Jeg har alltid likt Cyrus, helt fra de små I og II.

    Sjekk de nye cdp'ene med Servo Evolution (SE) drivverk fra Cyrus. De blir nærmest geniforklart rundt om i UK presse i disse dager.

    Mvh Vidar P
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Snuser på Cyrus om dagen, men er usikker på hva som er veien av disse to - noen som har en formening?

    Dac X-Integrert
    Dac XP-Power

    Sistnevnte blir endel dyrere, oppe i Supernait-pris, men er usikker på hva som vil være å foretrekke av Cyrus-løsningen og Naims ene boks. Cyrus blir vel mer fleksibelt mht oppgraderinger?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Om du har muligheten, og skal ha Cyrus dac og forsterker, så gå for DAC XP med X Power. Det er en helt rå forsterker, og det er en av de beste preampene (XP) jeg har hørt på aldri så lenge også. Det er utrolig mye bedre enn den (ellers veldig gode) integrerte 8vs på de høyttalere jeg har hørt det på. Og en utrolig elegant løsning.
    Naturlig og matchende drivverk er denne nye SE-platformen fra Cyrus, CD Xt SE. Og så kan man jo få originale råstilige stativer/rack til dette. Går ut ifra at du skal ha sort i så fall; kan love at de er stilige iallefall!

    Så bygger man ut med PSX-R dersom oppgraderingstrangen tar deg. X Power kan også brukes som monoblokker etterhvert om man trenger mer effekt..

    Ikke for det; Naim er et svært godt alternativ som du sier. Å... disse valgene :)

    Mvh Vidar P
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Vidar; har du prøvd hodetelefonutgangen som sitter gjemt bak på noen Cyrus-produkter (X-VS?).

    Takker,
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Carter skrev:
    Vidar; har du prøvd hodetelefonutgangen som sitter gjemt bak på noen Cyrus-produkter (X-VS?).

    Takker,
    Nei, aldri. Men jeg har all grunn til å tro at den ikke er noen "afterthought" forsåvidt; det ville vært veldig typisk Cyrus dersom det var en svært habil hodetelefonforsterker.

    Det har vært litt "kultur" for gode hodetelefonforsterkere i Huntingdon og deromkring; man pleide å enten inkludere en god hodetelefonforsterker (som f.eks Audiolab og Arcam sine), eller la det være.

    Mvh Vidar P
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    236
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Om du har muligheten, og skal ha Cyrus dac og forsterker, så gå for DAC XP med X Power. Det er en helt rå forsterker, og det er en av de beste preampene (XP) jeg har hørt på aldri så lenge også. Det er utrolig mye bedre enn den (ellers veldig gode) integrerte 8vs på de høyttalere jeg har hørt det på. Og en utrolig elegant løsning.
    Naturlig og matchende drivverk er denne nye SE-platformen fra Cyrus, CD Xt SE. Og så kan man jo få originale råstilige stativer/rack til dette. Går ut ifra at du skal ha sort i så fall; kan love at de er stilige iallefall!

    Så bygger man ut med PSX-R dersom oppgraderingstrangen tar deg. X Power kan også brukes som monoblokker etterhvert om man trenger mer effekt..

    Ikke for det; Naim er et svært godt alternativ som du sier. Å... disse valgene :)

    Mvh Vidar P
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å starte med en 8vs, for så å kjøpe DACen og et drev... men prisforskjellen på 8vs2+DAC X (24500 danske kroner hos Scala) og DAC XP+X Power (38400) er jo ikke helt enormt. Du mener kombinasjonen faktisk er utrolig mye bedre?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Ah, så insane lekre disse cyrus boksene.
    Var det ikke en link mellom cyrus og mission for mange år siden?
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    236
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror Cyrus opprinnelig var elektronikkavdeligen til Mission.

    Redigert: Og ja, de er veldig pene, og kompakte. En av grunnene til at jeg ser på dem, i forhold til, for eksempel, en Naim kombinasjon er at jeg vil bygge i høyden og få vekk stereobenken slik jeg har den i dag.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sinsen skrev:
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å starte med en 8vs, for så å kjøpe DACen og et drev... men prisforskjellen på 8vs2+DAC X (24500 danske kroner hos Scala) og DAC XP+X Power (38400) er jo ikke helt enormt. Du mener kombinasjonen faktisk er utrolig mye bedre?
    På de høyttalere jeg har hørt dette på (Spendor S5e), i forbindelse med at en kamerat skulle kjøpe ny elektronikk og vi sammenliknet integrert og denne pre/power, så var det en svær oppgradering å gå til pre/power!
    Mye mer kjøtt & blod, skala, hurtighet og rytmisk sikkerhet. Mye mer PR&T.

    Prøvde forresten også den mindre effektforsterkeren, og det er god grunn til å gå opp til X Power.

    Jeg har en distinkt oppfatning om at preampen i DAC XP er så god at den antakelig er skyld i mye av oppgraderingen. Men X-Power er også en bedre effektforsterker enn den innebygde i 8vs. Vanskelig å si hva som er hva; men DAC XP/X-Power er i en annen klasse.

    Må tilføye at jeg synes 8vs er en glimrende integrert i sin prisklasse, og et godt alternativ til andre forsterkere jeg også liker godt, som Naim Nait5i osv; og dersom man kun skal ha en forsterker så vil jo prisforskjellen bli svært stor opp til Cyrus pre/power. Men når man allikevel skal ha en dac fra Cyrus (og det synes jeg er SVÆRT fornuftig tenkt!), så ligger alt åpent for å gjøre en demo av de to alternativene. Jeg tviler på at lommeboka vil like deg etter en demo.. men på den annen side er disse så gode at det nærmest er forsterkere som er så gode at man kan lure på hvorfor noen betaler mer for forsterkere...

    Og ja jeg er enig med thomand; de er insane lekre! Og gir en massiv kvalitetsfølelse "live". Nei, de er nydelige.





    Mvh Vidar P
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Cyrus bokser i trerackene som Cyrus også selger er som Vidar sier utrolig lekre!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wergeland skrev:
    Cyrus bokser i trerackene som Cyrus også selger er som Vidar sier utrolig lekre!
    Min kompis, som da kjøpte Cyrus drivverk/dac/pre/power (selvsagt i sort, ikke sølv som på bildet) hadde kjøpt seg Spendor S3e S5e i cherry. Han ville ha dette Cyrus tre-racket



    og fortalte til Cyrus at han gjerne ville ha i cherry. Cyrus spurte hvilke høyttalere (produsent og modell) han hadde, og lagde et rack til ham, finert med Spendor sin egen cherry-finer for at det skulle matche! De sa at det var ingen problem for de å få sendt inn litt finer fra Spendor.. det tok bare litt ekstra tid å få sendt det.

    Slikt er gøy, og dette er noe av grunnen til at vi fortsetter å kjøpe hifi fra de beste produsentene i England.

    Mvh Vidar P
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Et bilde til av disse Cyrus rackene. Fra messe i Hong Kong for et par uker siden.

     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Damn. Chario skjemmer ikke akkurat de heller da. Sinnsykt pent.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Har fått noe fint i dag:



    Drar Wilson Benesch Square One - mildt sagt en stor oppgardering fra Rotel.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det kan jeg rett og slett tenke meg spiller skikkelig bra.

    dtddiver skrev:
    Har fått noe fint i dag:



    Drar Wilson Benesch Square One - mildt sagt en stor oppgardering fra Rotel.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lekkert. Sort ruler også.

    Vi tar visst gjerne en mer utfyllende rapport på lydkvaliteten når du blir kjent med de! Tipper du som meg opplever de lynende raske og veldig gode til å formidle nyansene og energien i musikken?
    Dette er Power stereo effektforsterkere (generasjonen før XPower er det ikke?) i brokoblet monokonfigurasjon (eller som stereo i biamp?) med hver sin PSX-R; er det noe SE-greier, pre osv på vei etterhvert?

    Mvh Vidar P
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Vi tar visst gjerne en mer utfyllende rapport på lydkvaliteten når du blir kjent med de! Tipper du som meg opplever de lynende raske og veldig gode til å formidle nyansene og energien i musikken?
    Dette er Power stereo effektforsterkere (generasjonen før XPower er det ikke?) i brokoblet monokonfigurasjon (eller som stereo i biamp?) med hver sin PSX-R; er det noe SE-greier, pre osv på vei etterhvert?
    Stemmer, det er to Power i monokonfig med hver sin PSX-R; yter 120W eller noe tror jeg. I motsetning til brokobling av feks Rotel lyder disse faktisk vesentlig bedre i mono enn i stereo, tror de er designet på en annen måte enn andre "brokoblebare" forsterkere (men er ikke helt sikker der).

    Har spilt på dem noen timer nå, endel forskjellig musikk som jeg kjenner godt fra før. Førsteinntrykk er meget god og rask bass som matcher den tørre presentasjonen til mine HT, og en utrolig fin og naturtro presentasjon av stemmer. I tillegg lyder det hele meget detaljert. Forskjellen fra Rotel kan kanskje best beskrives med at jeg får lyst til å høre sangene ferdig istedet for å bytte til neste, og føttene mine rører på seg hele tiden.

    Fikk en (defekt) sort Cyrus pre med på kjøpet:)

    Bruker PC med et Onkyo lydkort som fungerer som DAC/pre. Dette er utvetydig bedre enn begge preampene (Rotel og Arcam) jeg har prøvd her, faktisk så bra at prisen kunne vært seksdoblet og jeg hadde fremdeles kjøpt det. Planen er å få tak i en DAC XP etterhvert, men det er ikke presserende. Nå har Cyrusboksene og ikke minst WB-talerne gjort et aldri så lite innhugg i studentøkonomien, så får ta det med ro en liten stund.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    DAC XP er et enormt apparat! Ikke minst med enda en XPS-R!
    Jeg gleder meg på dine vegne!

    Enjoy :)

    Mvh Vidar P
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    Har de nye SE cd-spillerne kommet for salg her i norge?
    Ser de selges i England men Cyrus har tilsynelatende en "kun salg over disk" policy på produktene sine...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge de er lansert med brask og bram internasjonalt, så vil jeg jo tro at du skal få gleden av å påtreffe de i Norge også? Ingen grunn til at de ikke skulle komme hit; det er jo nyeste nytt fra Cyrus; og en sentral del av deres portefølje om dagen.

    dtddiver; DAC XP kan ta digitale signaler fra alt fra pc'er til satelitt-TV, men det visste du?

    Mvh Vidar P
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    527
    Høres bra ut. Må si den CD6 SE frister veldig. Testene rundt om kring er jo ikke direkte avskrekkende, og størrelsen/ fasongen (som jeg ikke likte før) passer som hånd i hanske til resten av anlegget nå.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Vidar P skrev:
    dtddiver; DAC XP kan ta digitale signaler fra alt fra pc'er til satelitt-TV, men det visste du?
    Ja, er klar over det. En haug innganger, så freksibel er den. Får vel begynne å spare, den koster jo like mye som en Supernait. Synes den er uvanlig dyr til Cyrus å være.
    Menmen, en skikkelig god DAC og Cyrus' beste pre ever i en og samme boks må vel koste litt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    dtddiver skrev:
    Vidar P skrev:
    dtddiver; DAC XP kan ta digitale signaler fra alt fra pc'er til satelitt-TV, men det visste du?
    Ja, er klar over det. En haug innganger, så freksibel er den. Får vel begynne å spare, den koster jo like mye som en Supernait. Synes den er uvanlig dyr til Cyrus å være.
    Menmen, en skikkelig god DAC og Cyrus' beste pre ever i en og samme boks må vel koste litt.
    Pytt sann... koster og koster fru Blom. En bagatell i den store sammenhengen. Vær glad du ikke har f.eks båtliv som hobby du :)

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Eller omtrent det samme som soltak-option til BMW eller andre biler.


    (*Da trekker jeg meg rolig tilbake til Bruichladdichen)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:
    Eller omtrent det samme som soltak-option til BMW eller andre biler.


    (*Da trekker jeg meg rolig tilbake til Bruichladdichen)
    Ikke sant. Det er en billig hobby vi har. Som du sier; soltak. For ikke å si skinn, navigasjon, automat, metallic, Webasto, xenon, hengerfeste... alle disse koster hver seg omtrent en rimelig hifi. Og det er bare en bil allikevel, med eller uten alt dette som man "må" ha.
    Kona kjøpte ny bil i sommer, vet du hva prisforskjellen mellom en 320i og 325i er? ..145.000,- blanke norske. Så og si samme bil, men to forskjellige motorer. Og vi klager over prisen på hifi...? Småpenger i den store sammenheng er nå min trøst :)

    Beklager OT forresten.

    Mvh Vidar P
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Pytt sann... koster og koster fru Blom. En bagatell i den store sammenhengen. Vær glad du ikke har f.eks båtliv som hobby du :)
    Coelan er heller ikke billig...

    Forresten, lurer på hva jeg skal med den defekte pre'en: sende den til Cyrus for rep eller bruke den som tidenes feteste HTPC-kabinett?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.051
    Torget vurderinger
    32
    Sinsen skrev:
    R.E.S. skrev:
    www.nordtele.no har import på Cyrus.

    Roy
    Takk for info. Kan en privatperson handle fra dem?

    Det vet jeg ærlig talt ikke, men det er sikkert bare å sende dem en mail eller ringe og spørre. Men jeg har sett Cyrus-produkter hos Stereofil i Oslo, så der bør det i hvert fall være mulig å sjekke.

    Roy
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Oppdaget noe nytt med disse boksene i dag: satt meg ned i dag tidlig - fyllesyk og uggen - for å høre på Meddle (ja, ja..). Skrudde på forsterkerne, spilte i vei og fikk helt sjokk over hvor dårlig det lød. Skikkelig flatt og uengasjerende. Ble så deppa at jeg måtte lage meg frokost og lese avisen og glemme hvor mye gryn jeg hadde brukt på ingenting.

    Imidlertid prøvde jeg igjen to timer senere - forsterkerne hadde stått på hele tiden. Nå lød plata slik den skulle. Jeg er klar over at mye utstyr har godt av å varmes opp, men det får da være måte på. Cyrus'ene lød verre enn boomboxen til fetteren min på ni kalde. Moralen er: la Cyrusbokser stå på hele tiden.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor lar du ikke komponentene stå på døgnet rundt?
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Hvorfor lar du ikke komponentene stå på døgnet rundt?
    Fordi på mine gamle forsterkere var ikke dette nødvendig; de lød bra etter å ha stått på et par minutters tid. Gammel vane vondt å vende.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Svitsjet over fra mono til stereo med bi-amping på Powerne nettopp - jøje meg.
    Cyrus sine effektforsterkere er jo som kjent fleksible mht å kjøre dem som monoblokker, dette er etter hva jeg har forstått også noe mange som har Cyrus gjør.

    Uansett, i bi-amp-oppsett ble lyden utrolig mye mer detaljert samtidig som den ble mer organisk, og det beste av alt var at jeg ble kvitt harde s-lyder og hard lyd fra elektriske gitarer, som var tydelig på enkelte spor med Powerne i mono. Cyrus sier at man kan monoblokke effektene uten kvalitetstap, men det kan jeg ikke skjønne skal være sant. Har vel noe å gjøre med at en stereoforsterker lyder best i nettopp stereo.
    Noen andre som har erfaring med Cyrus effekttrinn i mono/stereo?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er blant de som ikke liker å brokoble forsterkere flest; selv om det fins hederlige unntak. Synes det er altfor vanlig at de blir mer grovkornede, unyanserte, fargeløse og pågående.

    Det forbauser meg ikke det minste at biamping låter bedre, til tross for (eller er det på grunn av?) langt mindre effekt. Good one!

    Mvh Vidar P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn