Cryoset Deep Cryogenic Treatment av rør...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fort gjort å glemme seg Roysen ;) ::) ;D
Dog er det bare hyggelig!
Mvh.KW
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Cryo er en grei måte å ødelegge rørene på. Et simpelt resonnment medfører at det vil provosere fram lekkasjer i gjennomføringen ved pinnene.

Verden vil bedras!
Sleiven
 

pkpk

Medlem
Ble medlem
27.08.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Nettopp !

Hvorfor i all verden skal egenskapene til materialet på død og liv forandre seg slik at det gir mer velbehag når man lytter
til lyden det elektriske signalet lager etter å ha drevet en høyttaler ?

Da MÅ frekvensresponsen til lederen ha endret seg. Dette skjer helst ved endring av fysisk utforming, altså ved deformering.
Selv da er det VANSKELIG å måle noen forskjell med utstyr for GHz området. Ved synlig liten deformering er det lett å måle forskjell ( i GHz området )

Det krever en hel del matematikk på syltynnt grunnlag for å kunne lede dette tilbake til mikroforskjeller i det hørbare området og vi er da med store porsjoner godvilje og litt tro nede i langt langt under -140 dB.




Elmer skrev:
Jeg vil komme med en presisering ift mitt innlegg av i går, det gikk litt kjap da Jeg har studert "vaskeseddelen" til den publikasjonen (fra springer verlag) som pkpk henviser til og den omfatter mest eksotiske materialer som sintrede, keramiske etc som benyttes innlagt i en skjærstålegg (dreing, fresing). Mitt bastante utropstegn gjelder vanlige metalliske materialer som man har forsket mye på også ift ekstrem kuldepåvirkning, spesielt romfart, luftfart og som oppbevaringsmedium for flytende gasser ("termosflasker").
Det nevnes også austenittiske stål, og det hevdes at man får en herding (martensittisk) utfra dette. Hvordan metoden utføres sies det lite om i utdraget. Da må publikasjonen bestilles.


Det er også slik innen vitenskap og teknologi at selv om ikke årsaksammenhengen til en prosess er helt forstått må resultatet av prosessen være dokumenterbar. For å holde på terminologien så drev man med herding av stål i hundrevis av år før man forsto hva som skjedde. Men effekten var dokumenterbar!

Forøvrig det å drive materialtesting med det for øye å påvise effekt av kryobehandling krever mere enn en dunk med nitrogen og en pakke spiker. Spiker er for lite ensartet både i materialsammensetning og diameter. Det krever også f.eks en strekktester, hardhetsmåler ( Brinell el Rockwell), utmatningstester. Og elektronmiskopering hvis dypdeforståelsen skal ha en sjanse.

Får å komme tilbake til utgangspunktet med elektronrørene, siden dette er tech.hjørnet så skal evt effekt av dette (kryobehandling) da være målbar som eks mindre egenstøy, utvidet frekvensområde, lavere forvrengning, lengre levetid, økt dynamikk,lavere stigetid etc, etc. Slik dokumentasjon foreligger ikke som jeg kan se.
 
Topp Bunn