Cryoset Deep Cryogenic Treatment av rør...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Jeg har da begynt å leke meg litt med rør, siden det er så morsomt. Ingenting dyrt, men en bi-hobby til det jeg vanligvis liker å drive med av Hi-Fi. Men så har jeg registrert at "dypfrysing" av rør er noe man har begynt med, etter at NASA i sin tid begynte å eksperimentere med dette. Dette er teksten jeg finner flere steder på nettet om akkurat dette:

Cryoset Deep Cryogenic Treatment :

The proprietary Cryoset treatment process utilizes a computer controlled, cryogenic chamber to very gradually reduce the temperature of the tubes to 300 degrees below zero (Fahrenheit) and holding them there for a minimum of 24 hours. After the extended dwell at this cryogenic temperature, the vacuum tubes are then very slowly brought up to ambient temperature over the next 24 hours and stabilized. The process is a "dry" one that utilizes Liquid Nitrogen as a cryogen that is flashed into the chamber. The tubes are never exposed to the actual liquid. All these processes are microprocessor controlled under strict and verifiable conditions.

Scientists have known for years that material transformations occur when they are exposed to cryogenic temperatures. Many of the early discoveries were more fully explored by NASA engineers who were trying to understand what would happen to metals when subjected to the extreme temperatures of space. Today, a wide range of commercial items - from softball bats to race engines - are cryogenically treated to improve their performance by enhancing the material properties with "cold treating" or cryogenic processing.

This technology brings practical application to audio and other electrical components as well. Cryogenic treatment modifies the micro structure of the metals used in critical electronic components by reducing or eliminating voids and imperfections in the material. Crystal structures (or grains) have been shown to be modified after cryogenic treatment, creating a more uniform or homogeneous micro structure. The thermal dissipation properties of the metals is improved, reducing hot spots and further contributing to extended life and improved performance. In addition, the physical contraction of the metals while under the deep freeze imparts a mechanical compression on the metals that contributes to improved signal transmission quality and speed.

The materials used in electronics are highly fabricated and the manufacturing processes used impart or induce stresses in them. In addition, welding and soldering adds additional stress from concentrated areas of heating. Most everyone recognizes that welded components often fail AT the weld -- a "weak" spot. The weakness comes from residual stresses inherent in all materials, further exacerbated by manufacturing techniques or processes.

Cryogenic treatment releives stresses and normalizes (or stabilizes) welded and soldered areas. This mechanism is founded in the observation first made by Bose (of Germany) and later by Einstein, that matter is at it most relaxed state when it has the least amount of kinetic energy (or molecular activity). Absolute zero (-459 Fahrenheit) is that point where no more energy can be extracted, or when a material is at its most "relaxed" state. While our Cryoset (R) thermal treatment does not get to absolute zero, you can understand how going to minus 300 degrees Fahrenheit for an extend dwell time enables the material to become more relaxed and stress relieved.

The transformations that occur as result of cryogenic treatment are a permanent, one time modification to them.

The process makes a permanent change and the benefits do not deteriorate over time or upon return to operating temperature, it changes the whole way the vacuum tube performs. The major benefit has been a dramatic improvement in dynamic range. Bass response has been clearer with reduction in microphonics. The most starling fact has been how the tubes operates under saturated and overdriven conditions. This has made some of the more basic guitar amps sound fuller and warmer.



Jeg er hverken fysiker eller ingeniør, men ut fra den kunnskap jeg har fra skole, hobby og jobb så har jeg noen tanker rundt dette. Eksempelvis, dersom et metall (eller grafitt som også brukes i rør) blir for hardt så blir det også sprøtt, og rør-elementene blir i tillegg mer utsatt for brudd i materialet pga. vibrasjon de eventuelt utsettes for. Jeg forventer også at oppvarmingen rørene får hver gang de brukes motvirker en eventuell kryogen-behandling rørene måtte ha fått før eller etter at de ble satt i vakuum i glasset.

Jeg kan ikke se annet enn at eventuelle lydforskjeller mellom rør av samme type ligger i to ting:
- mellom materialene som brukes i konstruksjonen av rør
- dimensjonale forskjeller i rør, altså størrelse og avstand

Det er sikkert noen som kan ta meg i skole dersom jeg tar feil her.


Mvh. Bjørn
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg gadd ikke lese alt. NASA har da aldri drevet med noe slikt?
Dypfrysing av rør altså.
Hva skulle NASA med slikt?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Audiomix skrev:
Jeg gadd ikke lese alt. NASA har da aldri drevet med noe slikt?
Dypfrysing av rør altså.
Hva skulle NASA med slikt?
Sjekke at de virka på Pluto, sikkert ;D
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Dette er det nok dessverre ikke mye vitenskapelig litteratur som understøtter. Snarere tvert i mot. Nedkjøling og oppvarming til normaltemperatur medfører ingen som helst strukturforandring i metalliske materialer. Derimot oppvarming og rask nedkjøling kan medføre en endring i strukturen. Dette har jo sin andvendelse i det daglige med stål - da kjent som herding. Forutsetningen er at materialet gjennomgår en strukturforandring under oppvarmingen ved en gitt temperatur - er "herdbart". Dersom nedkjølingen skjer svært raskt vil ikke materialet få tid til å normalisere seg - dette vil resultere i en økt hardhet. Hardheten vil normalt være størst på overflaten hvor nedkjølingen skjer raskest.

NASA studerte bla hva som skjedde med forskjellige materialer som ble utsatt for gjenntatte hyppige og brå temperaturskiftninger på flere hundre grader- pga sol og skygge i det luftomme rom. Siden det ikke er noen atmosfære som holder på varmen i skyggen og da heller ingen oppvarming kan temperaturen der komme ned mot det absolutte nullpkt. På solsiden er det heller ingen atmosfære som kan virke avkjølende og man får det motsatte problem.

Slik "cryogenic treatment" som det her henvises er totalt bortkastet. De påstander som framkommer mht virkning er sagt på godt norsk - bare tøv. Resten av "artikkelen" som metode/teknikk er unødvendig å kommentere.

Men at denne kryogeniske behandlingen av rør eller kabler kan ha en hørbar effekt skal jeg ikke ha noen formening om, min psykologiutdannelse strekker seg ikke lenger enn deltakelse på noen norske julebord.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Hallo Bjørn, Hans.

Prøvde å finne Pearl-Hifi siden til Bill, men den er visst borte. Tror jeg første gang leste om dette fra Pearl. ( Tube dampers ) Mener et Engelsk hifiblad skrev om dette for noen år siden.
Vi skal ikke glemme at mange NOS rør har ligget 30 - 40 år på lagre der temperaturen har variert fra sommer til vinter. Noe som utvider/trekker sammen materialene. Jeg har ikke testet disse Cry-rørene selv, men prinsippet er nå brukt til både gitar og Hifi rør. Personlig mener jeg det finnes flere ting innen denne lidelsen ( Hifi ) som kan høres, men ikke kan forklares. Som å legge litt sort inni glasset...
http://www.tnt-audio.com/accessories/shuguang_treasures_300b_e.html
VH. Bernt
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
BerntJ skrev:
Som å legge litt sort inni glasset...
VH. Bernt
For ikke å nevne bått.
Har dere ikke sett kinesiske BLÅ EL34?
Med en blå LED på fronten blir det perfekt match.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Har Blå KR 300B...
Mangler LED'n. BJ.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Sett opp nitrogen-badet hjemme...så kan du experimentere frem "super-ledere" i stedet...

Arne K
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Snakeoil altzå? -jeg skal ikke bort se fra at noe kan skje med lyden, jeg er sterkt i tvil. Temperaturen som er interessant i forhold til rør må jo etter min mening være varme.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Elmer skrev:
Dette er det nok dessverre ikke mye vitenskapelig litteratur som understøtter. Snarere tvert i mot. Nedkjøling og oppvarming til normaltemperatur medfører ingen som helst strukturforandring i metalliske materialer.
Bilbransjen er nok litt uenig i dette:

http://www.nitrac.co.uk/
http://www.beastpower.com/p/bmw/frozen-brake/FZ-BE3439-ROTORS
http://www.cryoplus.com/motorsports.html
http://www.sigmaautomotive.com/cryogenics/portal.php
+ mange tusen flere sider

(Jeg har ingen personlig mening eller erfaring - jeg bare viser til linker)
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Cryogenisk behandlig av metaller og plast har definitive effekter, som å gjøre begge mer bestandig mot slitasje og brudd. Det er ingen mangel på referanser på dette, både fra uavhengige laboratorier og, selvsagt, industrien som skal selge behandlingen. Jeg har ingen referanser her og nå, men jeg kikket på det for morro skyld for en tid tilbake og fant plenty materiale fra universiteter og laboratorier ved hjelp av google.

Det som er vanskeligere å forstå enn behandlingen er hvorfor den skulle ha en effekt innen audio, og, i enda større grad, hvorfor den påståtte effekten alltid er positiv. I de fleste andre henseende må positive effekter av cryogenisk behandlig avveies mot negative effekter av samme (innen gjeldende bruksområde), men innen audio er behandlingen selvsagt alltid kun positiv, akkurat som alle andre tweaks alltid kun har positive virkninger.

Pussig hvordan absolutt alt er annerledes i denne hobbyen enn i resten av den materielle verden.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Høvdingen skrev:
Elmer skrev:
Dette er det nok dessverre ikke mye vitenskapelig litteratur som understøtter. Snarere tvert i mot. Nedkjøling og oppvarming til normaltemperatur medfører ingen som helst strukturforandring i metalliske materialer.
Bilbransjen er nok litt uenig i dette:

http://www.nitrac.co.uk/
http://www.beastpower.com/p/bmw/frozen-brake/FZ-BE3439-ROTORS
http://www.cryoplus.com/motorsports.html
http://www.sigmaautomotive.com/cryogenics/portal.php
+ mange tusen flere sider

(Jeg har ingen personlig mening eller erfaring - jeg bare viser til linker)
Bilbransjen?
Dette er ettermarkedsbransjen.
Ikke så ulikt HiFi ettermarked kanskje.
Lurium i bøtter og spann.
Varmebehandling (opp mot 1000°C) er kjent og vanlig for å få fram ønskede egenskaper.
Men "dypfrysing"?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Vel, det var en tid da ingen trodde det kunne være forskjellig lyd på kabler heller.
Eller dioder i likeretterne. Kan noen forklare hvorfor rør trenger 50 timer og BG kondiser trenger 700 timer innspilling. ( har jeg lest ) Er helt enig at det er mye rare produkter innen Hifi, men om vi ikke hadde testet nye teknologier ville vi idag sittet med utstyr etter DIN normen. På den annen side var det sikkert mye under DIN normen som spiller bedre enn disse komprimerte formatene enkelte har på telefonen idag. Skeptisk? VH. Bernt
http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Her må vi prøve å ha tunga i rett munn. Det saken dreier seg om er det skjer noen strukturelle el kjemiske forandringer i materialer som fryses ned til ekstremt lave temperaturer og så tilbakeføres til normal temperatur.

For vanlige metalliske materialer er svaret nok en gang nei. De evt endrede egenskapene (som sprøhet, økt ledningsevne etc) som opptrer i nedkjølt tilstand forsvinner fullstendig etterpå når materialet nærmer seg normaltemperatur..

At Hifi- og Biltunings- bransjen m.fl benytter seg av dette i salgsfremmende øyemed, og at DET virker, er antakelig den eneste dokumenterbare effekten dette har.

At noen mener at det har noen hørbar effekt, helt greit. Det hører vel mere hjemme i Tro- og livssynspaltene enn her på Tech hjørnet.

Forøvrig at "noen" påstår at det ikke er forskjell på kabler er ingen argumentasjon i dette. Er det noen hørbar forskjell på ellers like kabler hvor et parti er "frosset ned" og et ikke ?

Dette fordrer jo en kontrollert blindtest og det er jo ikke iht til Hiendismens trossetninger.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Høvdingen skrev:
Elmer skrev:
Dette er det nok dessverre ikke mye vitenskapelig litteratur som understøtter. Snarere tvert i mot. Nedkjøling og oppvarming til normaltemperatur medfører ingen som helst strukturforandring i metalliske materialer.
Bilbransjen er nok litt uenig i dette:

http://www.nitrac.co.uk/
http://www.beastpower.com/p/bmw/frozen-brake/FZ-BE3439-ROTORS
http://www.cryoplus.com/motorsports.html
http://www.sigmaautomotive.com/cryogenics/portal.php
+ mange tusen flere sider

(Jeg har ingen personlig mening eller erfaring - jeg bare viser til linker)
Her vises det til at materialet "herdes" slik at større slitestyrke oppnås. Kjekt i forhold til mekanisk slitasje altså. Hva som egentlig skjer:

Deep cryogenic processing permanently refines the grain structure of metals at the atomic level. Carbon particles precipitate as carbides into a lattice structure and fill in the microscopic voids. This creates metallurgically improved and stabilized rotors that have a denser, smoother surface. As a result, you reduce heat and wear on brake rotors and pads./color]
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
bjornh skrev:
Deep cryogenic processing permanently refines the grain structure of metals at the atomic level. Carbon particles precipitate as carbides into a lattice structure and fill in the microscopic voids. This creates metallurgically improved and stabilized rotors that have a denser, smoother surface. As a result, you reduce heat and wear on brake rotors and pads./color]

Veldig grei forklaring og enkelt overførbar til HiFi ;D
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
For den som vil finne svaret selv: Kjøp rør behandlet. Kjøp rør ubehandlet fra f.eks. Motron. ( som nesten garantert har et av disse om koden på røret er synlig. Dette gjelder bl.a. NOS Mullard, Philips, RCA. Røret må være fra samme "batch" )
http://www.tubedepot.com/bsct.html
Plugg inn og lytt selv. Det er ikke gratis, men en får svaret. Har kastet bort mer penger på hifiblader uten vettig innhold. VH. Bernt
 
S

Slubbert

Gjest
Når "cryo" og "hifi" står i én og samme setning, så burde den også inneholdt ordet "humbug".
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
BerntJ skrev:
...
Kan noen forklare hvorfor rør trenger 50 timer og BG kondiser trenger 700 timer innspilling.
...
Det alt for åpenbare motspørsmålet er selvfølgelig: kan noen påvise at de nevnte greiene «trenger» x timer innspilling?

HiFi-forbruker er veldig lite opptatt av at utstyrslangerne kan belegge ymse påstander - anything goes!

mvh
KJ
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Dette begynner ( som vanlig ) å bli Off Topic, altså har ingenting med cryo å gjøre.
Som jeg skrev: jeg har lest, og det tror jeg var her på forumet, at BG Nonpolar trenger 700 timer innspilling. Jeg liker ikke disse kondisene lydmessig, men jeg har aldri gitt dem 700 timer i mitt oppsett. Når det gjelder innspilling av nye rør gir jeg dem alltid 30 timer før jeg starter seriøs lytting på dem. Mitt "måleinstrument" er mine ører, men disse har vært utsatt for Top Fuel Racing og live konserter så kvaliteten på disse kan diskuteres.
Ut fra innleggene i tråden tolker jeg er de fleste "skeptisk" til Cryo, men ingen har prøvd. VH. Bernt
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Hadde du bodd her oppe i vår rikeste landsdel, så skulle jeg kommet innom. Hvis du hadde hatt 2 sett x samme rør (ett kryogenisert og ett uten nevnte behandling) så hadde man jo kunnet få høre. Rent personlig har jeg ikke råd til å anskaffe to sett bare for testens del akkurat nå.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Var innom 2 ganger i sommer, Bjørn. ( Han som plapret iveg om rør ... )
Hvilke trenger du for test? Noen ECC82/ 12AU7 ? Håper det, for det er vel de eneste jeg kan ofre feriepengene på. RCA eller GE. Gi ECC83 til gitaristene, der de hører hjemme. Skal se.. VH. Bernt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Hva er'e du sier? :D -har du vært innom? :eek:

Jeg låner gjerne jeg. Har akkurat fått mine ca. 1970 Tungsram ECC85 (er egentlig Mullard sier kjennere som har peil) og så venter jeg inn RFT ECC82/12AU7 som skal stå med Tungsramene. Visstnok en heldig kombinasjon.

-deretter blir det nok noen nye KT88...
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.336
Antall liker
10.921
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
cryo behandlede rør gir ofte en litt "kald" lyd, passer bra på rør som er litt for varme i utgangspunktet..
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.301
Torget vurderinger
49
Fillern , jeg som kjøpte et fullt sett med Black Sable rør , er jeg blitt lurt igjen :(
Fine esker de lå i da , og så er de spesiellt utplukket , feelgood faktoren er jo høy ;D
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Etter hva jeg har hørt må du ned i ca. minus 240 grader Celsius før effekten starter. VH. Bernt
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.301
Torget vurderinger
49
Det jeg likte med Black Sable prosessen , var at rørene blir nøye selekterte , og blir brennt inn i 24 timer før selve nedkjølingen .
Dette gjør at jeg som kunde føler det blir en kvalitets vare som jeg gjerne betaler litt ekstra for .
Så får vi bare vente og se om det spiller bra også .
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Jeg minner om at dette er tech. hjørnet. Jeg vil forøvrig vise til tidligere innlegg i tråden. Det skjer intet (!) med de materialer et rør er bygd opp av ved nedkjøling gjerne helt ned mot 0 Kelvin, og opp igjen. Så lenge disse materialer er i samme faste tilstand (molekylær bindinger etc) under prosessen som de er, er staus quo. Ved en evt eletronmikroskopering ser oppbyggingen helt lik ut, de elektriske egenskapene til materialene er også helt uforandret.

At man fremhever at prosessen skjer langsomt er morsomt å legge merke til. Det er faktisk en selvfølge, ellers ville glasset i rørene sprekke !

Men dersom noen påstår å høre forskjell på cryo rør og vanlige så gjør de det, men det hører hjemme på livsynssidene.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Elmer skrev:
Jeg minner om at dette er tech. hjørnet. Jeg vil forøvrig vise til tidligere innlegg i tråden. Det skjer intet (!) med de materialer et rør er bygd opp av ved nedkjøling gjerne helt ned mot 0 Kelvin, og opp igjen. Så lenge disse materialer er i samme faste tilstand (molekylær bindinger etc) under prosessen som de er, er staus quo. Ved en evt eletronmikroskopering ser oppbyggingen helt lik ut, de elektriske egenskapene til materialene er også helt uforandret.

At man fremhever at prosessen skjer langsomt er morsomt å legge merke til. Det er faktisk en selvfølge, ellers ville glasset i rørene sprekke !

Men dersom noen påstår å høre forskjell på cryo rør og vanlige så gjør de det, men det hører hjemme på livsynssidene.
Dette var jo et solid punktum, men...............
Er det noen som vet hvordan denne prosessen utføres?
Utstyr, temperatur, tid, etc?
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
Wikipedia forteller deg ihvertfall noe om prosessen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_treatment

The process has a wide range of applications from industrial tooling to improvement of musical signal transmission. Some of the benefits of cryogenic treatment include longer part life, less failure due to cracking, improved thermal properties, better electrical properties including less electrical resistance, reduced coefficient of friction, less creep and walk, improved flatness, and easier machining.

Dette kapitlet er vel mest interessant for oss som driver med hifi....Hvor riktig dette er, tør jeg ikke stå inne for.


Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Halux skrev:
Wikipedia forteller deg ihvertfall noe om prosessen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_treatment

The process has a wide range of applications from industrial tooling to improvement of musical signal transmission. Some of the benefits of cryogenic treatment include longer part life, less failure due to cracking, improved thermal properties, better electrical properties including less electrical resistance, reduced coefficient of friction, less creep and walk, improved flatness, and easier machining.

Dette kapitlet er vel mest interessant for oss som driver med hifi....Hvor riktig dette er, tør jeg ikke stå inne for.


Mvh
Jeg blir nesten skremt av å lese dette i wikipedia. Må være skrevet av en HiFi freak.
Det er riktig at både kulde- og varmebehandlig kan gi produkter med lenger levetid (i hvert fall lenger tid mellom feil som oppstår), men årsaken til dette er at de dårlige komponentene "provoseres" til å feile på et tidlig stadium.
De som er gode, er det uavhengig av en slik prosess.
Det andre som fremheves her er bare svada.

Her er forklaringen:
This article may require cleanup to meet Wikipedia's quality standards.
 

pkpk

Medlem
Ble medlem
27.08.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
En oppklaring.
1.
Det ER observert forskjellig oppførsel på materialer FØR og ETTER nedkjølingssyklus.
Dette gjelder også metalliske materialer.
Det er foreløpig ikke full klarhet i hvorfor det er slik.

Før man uttaler seg så bastant som enkelte her på forumet og andre steder forøvrig bør man vurdere
om man skal la være og velge å holde munn fordi man ikke har kompetanse evnt. tilegne seg kompetanse først.
Deretter er det lurt å dobbeltsjekke fakta.

Kjøp en 10 liters dunke med nitrogen(l) og en pakke med spiker.
SÅ kan man jo begynne å strekke 100 spiker ( 1 av gangen ) som ikke har vært kjølt ned.
Deretter 100 spiker som har vært kjølt ned.

Hvilken spikergruppe som statistisk sett tåler minst vet ikke jeg, men det er gode muligheter for at det er en forskjell.

Nedkjøling påvirker ikke materialer når de er tint igjen ! Dette er ekvivalent med "jorda er flat".
Om det så plutselig skulle vise seg at alle eksperimentene med nedkjøling har systematiske feil og er ikke-valide slik at man ikke har noe faktisk bevis for
det motsatte (altså at det er en forskjell ) så er det i seg selv ikke noe bevis for at metaller ikke kan påvirkes med en nedkjølingssyklus.

Jeg foreslår at forumet fra nå av setter som krav til alle som uttaler seg om vitenskap på en belærende og arrogant måte at de
da i det minste er nødt til å benytte vitenskapsteori og korrekt fagterminologi.

http://www.springerlink.com/content/ek242643l0003553/

Ofte virker det meget suspekt når et virkemiddel alltid virker positivt, dette er ofte fordi man ikke gidder å publisere en artikkel, det krever mye arbeid å skrive en artikkel, om at støpejern blir helt ubrukelig hvis du varmebehandler det sånn og sånn.... da er det mer interessant at stål har veldig heldige egenskaper til et formål med den samme varmebehandling.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Jeg skal ikke gjenta mine påstander fra tidligere i lenken.Jeg ser at noen mener at å opplyse om anerkjent vitenskap her på tech siden bør man slutte med. Slik vitenskap kan ha et svært bastant utrykk, ja. Det vil den fortsette med inntill nye vitenskapelige bevis foreligger. I så måte kan vitenskapen virke konservativ på enkelte. På nåværende tidspunkt så er nok standpunktet innen materialteknologi, at en nedkjølingsprosess med påfølgende tilbakeføring til normaltemperatur for metalliske materialer er uten betydning for dets egenskaper.

Det stilles spørsmål også med undertegnedes kompetanse, det er ærlig utsagn. Jeg er godt kjent med vitenskapsteori og har min tekniske utdannelse innen materialteknologi.

For å få en fagfellevurdering av mine utsagn ble de forelagt en tidligere professor fra NTNU innen disiplinen.

Forøvrig blir wikipediartikkelen det er henvist til nå brukt som skrekkeksempel i forelesninger i relevante tema.

Elmer




en åpne sinn kan også være hull i hodet.

Men værsågod de som vil forske videre på dette "fenomenet". Spiker og flytende nitrogen , kjør i vei.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Jeg vil komme med en presisering ift mitt innlegg av i går, det gikk litt kjap da Jeg har studert "vaskeseddelen" til den publikasjonen (fra springer verlag) som pkpk henviser til og den omfatter mest eksotiske materialer som sintrede, keramiske etc som benyttes innlagt i en skjærstålegg (dreing, fresing). Mitt bastante utropstegn gjelder vanlige metalliske materialer som man har forsket mye på også ift ekstrem kuldepåvirkning, spesielt romfart, luftfart og som oppbevaringsmedium for flytende gasser ("termosflasker").
Det nevnes også austenittiske stål, og det hevdes at man får en herding (martensittisk) utfra dette. Hvordan metoden utføres sies det lite om i utdraget. Da må publikasjonen bestilles.


Det er også slik innen vitenskap og teknologi at selv om ikke årsaksammenhengen til en prosess er helt forstått må resultatet av prosessen være dokumenterbar. For å holde på terminologien så drev man med herding av stål i hundrevis av år før man forsto hva som skjedde. Men effekten var dokumenterbar!

Forøvrig det å drive materialtesting med det for øye å påvise effekt av kryobehandling krever mere enn en dunk med nitrogen og en pakke spiker. Spiker er for lite ensartet både i materialsammensetning og diameter. Det krever også f.eks en strekktester, hardhetsmåler ( Brinell el Rockwell), utmatningstester. Og elektronmiskopering hvis dypdeforståelsen skal ha en sjanse.

Får å komme tilbake til utgangspunktet med elektronrørene, siden dette er tech.hjørnet så skal evt effekt av dette (kryobehandling) da være målbar som eks mindre egenstøy, utvidet frekvensområde, lavere forvrengning, lengre levetid, økt dynamikk,lavere stigetid etc, etc. Slik dokumentasjon foreligger ikke som jeg kan se.
 
N

nb

Gjest
Audiomix skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_treatment

The process has a wide range of applications from industrial tooling to improvement of musical signal transmission. Some of the benefits of cryogenic treatment include longer part life, less failure due to cracking, improved thermal properties, better electrical properties including less electrical resistance, reduced coefficient of friction, less creep and walk, improved flatness, and easier machining.

Dette kapitlet er vel mest interessant for oss som driver med hifi....Hvor riktig dette er, tør jeg ikke stå inne for.


Mvh
Jeg blir nesten skremt av å lese dette i wikipedia. Må være skrevet av en HiFi freak.
Det er riktig at både kulde- og varmebehandlig kan gi produkter med lenger levetid (i hvert fall lenger tid mellom feil som oppstår), men årsaken til dette er at de dårlige komponentene "provoseres" til å feile på et tidlig stadium.
De som er gode, er det uavhengig av en slik prosess.
Det andre som fremheves her er bare svada.

Her er forklaringen:
This article may require cleanup to meet Wikipedia's quality standards.
At noe slikt får stå lenge på Wikipedia sier vel litt om hvor liten interessen for dette temaet er... mitt eneste bidrag til Wikipedia står fortsatt ueditert etter over ett år, så det er ikke alt som blir korrigert (min artikkel inneholder ingen feil, men den er om et veldig smalt tema). Saken min har dog fått kommentarer om at det er dårlig med referanser (fant ingen) og få eller ingen linker til den (som sagt, et smalt tema)
 
R

Roysen

Gjest
Jeg kan bare tilføre at dette virker. Rør, kabler, kontakter, trafoer etc får forbedret lydkvalitet av denne prosessen. Hvorfor denne stivbente skepsismen til noe man åpenbart ikke har noen viten om eller erfaring med?

Mvh
Roysen
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Roysen skrev:
Jeg kan bare tilføre at dette virker. Rør, kabler, kontakter, trafoer etc får forbedret lydkvalitet av denne prosessen. Hvorfor denne stivbente skepsismen til noe man åpenbart ikke har noen viten om eller erfaring med?
Hadde vi ikke slitt med placeboeffekten, så hadde neppe skepsisen vært like stor.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har eget kryoapparat på kontoret. Kanskje man skulle prøve..

Husker jo Jimmy Hughes sin legendariske artikkel i salige Audiophile fra snart 20 år tilbake, hvor han frøs ned cd'ene innballet i håndklær (så det skulle gå over lengre tid) og tinet de ditto sakte.
 
R

Roysen

Gjest
HåkonN skrev:
Roysen skrev:
Jeg kan bare tilføre at dette virker. Rør, kabler, kontakter, trafoer etc får forbedret lydkvalitet av denne prosessen. Hvorfor denne stivbente skepsismen til noe man åpenbart ikke har noen viten om eller erfaring med?
Hadde vi ikke slitt med placeboeffekten, så hadde neppe skepsisen vært like stor.
My point exactly.

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn