Cryo meg her og cryo meg der!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
pkpk skrev:
hmmm... mener noen at fraværet av svningninger i krystallstrukturen fører til en endring i krystallstrukturen på permanent basis ?

en slags motsatt gittervibrasjon hysterese.


Hvem er med å spleise på å leie tid på en lab med passende utstyr og 100 kg flytende nitrogen til disposisjon.
Jeg vedder en 100 lapp på at målbare forskjeller i ledningsevne eller kapasitans eller induktans ikke vil bli demonstrert.

Jeg strekker meg så langt som å hevde at egenskapene opp til 10 GHz ikke vil bli påvirket på permanent basis, med mindre frysebehandlingen har ført til en målbar deformering.

Og uansett er det gøy å leke med flytende nitrogen.
Kan du ikke bare prøve selv da istedet for å 'mene'....
 
T

timc

Gjest
Ser ikke bort fra at strukturen endres ved ekstreme temperaturer, men er 173 minus nok til å gjøre det permanent?

Noen metallurgister her?
 
N

nb

Gjest
Bx skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_treatment

Sammendrag av hva jeg fikk med meg: Fjerner spenninger og endrer krystallstrukturen.
Den artikkelen er visstnok et skrekkeksempel brukt i forelesninger på NTNU på hvor dårlig Wikipedia kan være. At et artikkel om et teknisk felt er så kort på Wikipedia indikerer i seg selv at det er et - skal vi si - svært perifert felt, naturvitenskaplige artikler pleier å være temmelig omfattende på nettleksikonet. Og denne inneholder ikke en eneste akademisk referanse, kun en link til et firma som....trommevirvel...driver med kyro-behandling.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
bambadoo skrev:
Er rimelig sikker på at du kan cryo behandle i Norge også.
Det er en i Drammen som legger dem i kurven foran på el-firehjulingen sin og kjører 17 ganger rundt kvartalet på full guffe, det skal visst ha samme effekten. ;D
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.794
Antall liker
2.017
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
nb skrev:
Bx skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_treatment

Sammendrag av hva jeg fikk med meg: Fjerner spenninger og endrer krystallstrukturen.
Den artikkelen er visstnok et skrekkeksempel brukt i forelesninger på NTNU på hvor dårlig Wikipedia kan være. At et artikkel om et teknisk felt er så kort på Wikipedia indikerer i seg selv at det er et - skal vi si - svært perifert felt, naturvitenskaplige artikler pleier å være temmelig omfattende på nettleksikonet. Og denne inneholder ikke en eneste akademisk referanse, kun en link til et firma som....trommevirvel...driver med kyro-behandling.
Nu æ Wiki så som så om det meste..selv enere og nuller NB ;D dog er virkning av cryo behandling godt dokumentert..har til og med sett effekten før og etter på BBC tv så da så. Bare minne om hvorfor cryo nedkjøling av super conductor er så viktig..har noe med endring av krystallstrukturen og stabilisering av metallet.

Mvh,
TAS
 
N

nb

Gjest
TAS skrev:
Bare minne om hvorfor cryo nedkjøling av super conductor er så viktig..
Nå skal det være temmelig kaldt før noesomehelst i det hele er superledende. Å slutte derfra til at det er fornuftig å fryse ned HiFien, CDene eller hva det måtte være er ganske fjernt i alle fall. Rekorden for superledere er vel 133 kelvin, eller -140 grader celcius.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
timc skrev:
Ser ikke bort fra at strukturen endres ved ekstreme temperaturer, men er 173 minus nok til å gjøre det permanent?

Noen metallurgister her?
Du kan feks bake bly/tinnlegeringer i stekeovn ved +150 grader i et par timer og få et resultat som er langt hardere enn opprinnelig. Det samme gjøres med aluminium for å øke styrken. Herding av stål kjenner vi jo alle.

-50 grader svekker feks stål ganske betraktelig, og er en temperatur som ofte benyttes ved skårslagsprøver. -173 er såpass ekstremt at det sikkert har en varig virkning på materialer som utsettes for det.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
prøv sjæl! ;D
jeg har fått forbedret lydgjengivelse ifht det jeg allerede hadde, som heller ikke var ille!
det holder for meg
om "vitenskapsinkvisisjonen" ikke finner støtte for sine teorier, blåser jeg i! 8)
det er sikkert noen der ute som har kompetanse til å gi en rasjonell forklaring,men inntil det skjer fortsetter jeg å spille i troen på at dette er bra :p
mvh
Leif

her er forresten siden jeg klippet fra:
http://cryosciencetechnologies.com/cryo-treatment
 

pkpk

Medlem
Ble medlem
27.08.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Hmmmm tja...

Men jeg kommer ikke til å bla opp 30 - 40 000 kr for å leie en passende lab et par timer.

Selv om jeg mange andre her har kunnskap til å faktisk kunne gjennomføre et slikt eksperiment på en
skikkelig måte betyr ikke det at jeg løper avgårde og gjør det til glede for "de troende".

Selv om dere kjøler ned høyttalerkablene deres ( laget av f.eks. Yttrium Barium kobberoksid ) så betyr ikke det at dere får noe bedre lyd.
MEN det betyr at dere kan få små magneter til å sveve over kabelen, noe som jo er litt stilig.

Hva med å bruke skikkelige komponenter, skaffe høyttalere som er egent for rommet de skal spille i og jobbe med rommets akustikk og høyttalernes plassering. Deretter benytte digital romkorreksjon på anlegget. Deretter hvis det er store problemer med støy skaffe en skilletrafo og nettfilter ( av elktraft type som faktisk fungerer, ikke hifi versjonen som er 90 % tro og 10 % feildesign ).

Når alt dette er gjort så er det kanskje ikke så sabla viktig å prøve med fancy og dyre kabler, nedkjøling, ekstra faradaybur, Shakti steiner, bokser på kablene, forforsterkere til 200 000 kr, superspikes i forhold til møbelføtter, titanrack i forhold til stål eller 1000 W strømforsyninger til utstyr som konstant trekker 20 W.

Da kan dere gå å sette på litt musikk og nyte lyden frem til det skjer et virkelig teknologisk fremskritt innen reproduksjon av lyd.
Hvis det er noe som kan fryses ned med cryo utstyr så må det være DAC chips og RIAA trin, men da snakker vi om komponenter laget for å benyttes i cryo temperatur. Ellers er det fjas og dill. Hvorfor vil noen utsette utstyr for en slik belastning ? Hvis isolasjonen i trafoen feiler tidlig så kan jeg vel si med en gang at noen har brutt garantien en smule ved å kjøle ned trafoen til - 173 grader celsius.
Vær så snill å ikke prøve dette på IC'er.
Hvis man bestiller ic'ene uten pakking , bare liggende på rygg på en Si skive ( miniheatsink, så kan man koble den til resten av kretsen med veldig tynne helt rene gulltråder . Da er det ikke utenkelig at ic'en overlever behandlingen. Utover dette er sannsynligheten veldig lav for at det går så veldig bra.

Ludo skrev:
pkpk skrev:
hmmm... mener noen at fraværet av svningninger i krystallstrukturen fører til en endring i krystallstrukturen på permanent basis ?

en slags motsatt gittervibrasjon hysterese.


Hvem er med å spleise på å leie tid på en lab med passende utstyr og 100 kg flytende nitrogen til disposisjon.
Jeg vedder en 100 lapp på at målbare forskjeller i ledningsevne eller kapasitans eller induktans ikke vil bli demonstrert.

Jeg strekker meg så langt som å hevde at egenskapene opp til 10 GHz ikke vil bli påvirket på permanent basis, med mindre frysebehandlingen har ført til en målbar deformering.

Og uansett er det gøy å leke med flytende nitrogen.
Kan du ikke bare prøve selv da istedet for å 'mene'....
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
"the proof is in the eating of the pudding"
jeg har i stor grad oppnådd det jeg vil med denne hobbyen
har du?
fremgang er avhengig av eksperimentvilje
ofte kommer de tekniske forklaringene på fremskritt diltende lenge etter oppdagelsen
imo
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
om det er meg du spør?:
ref Gary er prisingen basert på vekt
kjøpte mine cryo interstager nye
selger bare de "gamle"
han leverer normalt ikke løse komponenter til DIY´ere lenger; krever simpelthen for mye oppfølging,spesielt av ukyndige som havner i trøbbel ;D
mvh
Leif
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.621
Audiomix skrev:
Espen R skrev:
Gus Skinas ved Super Audio Center i USA dypfryser sine personlige SACD'er ned til -173. Så har det iallefall blitt skrevet på nettet.
Tviler på at "plast" har noe godt av en slik behandling.
Vel, tipper Gus Skinas og andre sier som LMC: "the proof is in the pudding".
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
o.t.
Espen R skrev:
...
Vel, tipper Gus Skinas og andre sier som LMC: "the proof is in the pudding".
Hvor er «the proof in the pudding»? >>> «The poof of the pudding, is in the eating.»

mvh
KJ
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
en god porsjon skepsis er sunt,men for mye kan også virke som en gedigen bremsekloss! :eek:
mvh
Leif
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.621
KJ skrev:
o.t.
Espen R skrev:
...
Vel, tipper Gus Skinas og andre sier som LMC: "the proof is in the pudding".
Hvor er «the proof in the pudding»? >>> «The poof of the pudding, is in the eating.»

mvh
KJ
"The proof is in the pudding" er bare en forenklet omskriving av "The proof of the pudding is in the eating". Betydningen er identisk.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
opprinnelig var det vel ikke pudding heller ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
The sky is the limit man... the sky...
pkpk skrev:
hmmm... mener noen at fraværet av svningninger i krystallstrukturen fører til en endring i krystallstrukturen på permanent basis ?

en slags motsatt gittervibrasjon hysterese.


Hvem er med å spleise på å leie tid på en lab med passende utstyr og 100 kg flytende nitrogen til disposisjon.
Jeg vedder en 100 lapp på at målbare forskjeller i ledningsevne eller kapasitans eller induktans ikke vil bli demonstrert.

Jeg strekker meg så langt som å hevde at egenskapene opp til 10 GHz ikke vil bli påvirket på permanent basis, med mindre frysebehandlingen har ført til en målbar deformering.

Og uansett er det gøy å leke med flytende nitrogen.
Du er tydeligvis kunnskapsrik.
Jeg har alltid lurt på hvordan det kan ha seg at noe blir superledende når det blir nedlkjølt, og om det fraktisk er målbart, eller vet man egentlig ikke hva som skjer? (Sånn om superledere og magneter som flyter i lufta og alt dette...)

mvh
 
N

nb

Gjest
Imperial skrev:
Du er tydeligvis kunnskapsrik.
Jeg har alltid lurt på hvordan det kan ha seg at noe blir superledende når det blir nedlkjølt, og om det fraktisk er målbart, eller vet man egentlig ikke hva som skjer? (Sånn om superledere og magneter som flyter i lufta og alt dette...)
http://en.wikipedia.org/wiki/Superconductivity

Står en del om det her.

HiFi har selvsagt sin egen variant "Litt superledende eller superledende-lignende". Sikkert noen som påstår at noe er superledende også for alt jeg vet, men det finnes ikke ved noe i nærheten av romtemperatur.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
o.t.
Espen R skrev:
...
"The proof is in the pudding" er bare en forenklet omskriving av "The proof of the pudding is in the eating". Betydningen er identisk.
... bortsett fra at forenklingen ikke gir noen mening. Ordtaket viser til at det er resulatet som teller dvs spisingen av puddingen, puddingen som sådan er underordnet. Ordtaket stammer etter sigende fra Don Quixote, dvs 1605/1615.

mvh
KJ
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
enig...det kunne like gjerne vært havregryn :eek:
mvh
Leif
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Vi kan i det minste konkludere med at lyden i det minste ikke blir dårligere ::)

-Aaaaa-meeeen-
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
og at det ikke varer ved tilbakevending til romtemp. ;D
mvh
Leif
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.084
Antall liker
2.621
KJ skrev:
o.t.
Espen R skrev:
...
"The proof is in the pudding" er bare en forenklet omskriving av "The proof of the pudding is in the eating". Betydningen er identisk.
... bortsett fra at forenklingen ikke gir noen mening. Ordtaket viser til at det er resulatet som teller dvs spisingen av puddingen, puddingen som sådan er underordnet. Ordtaket stammer etter sigende fra Don Quixote, dvs 1605/1615.

mvh
KJ
Ja, du har rett i dette. Skal være mer presis neste gang. Men det er resultatet som teller, den subjektive opplevelsen. Eller ordtaket..."whatever floats your boat" kan også brukes i denne sammenheng. Gjør det som får deg til å føle tilfredshet. :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
eller mens vi er inne på det maritime
"up shit creek without a paddle" ;D
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
men spøk til side
alle har diskutert nedkjølingsprosessen,men det er jo gjort til et poeng på den vedlagte linken at tempen kjøres opp til +300F= 148C igjen og at her "låses" på en måte behandlingen endelig og forblir permanent
(kvalifiserte ::)) synspunkter, noen?
mvh
Leif
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.833
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kryogenisk herding av karbonstål forstår jeg som gammel maskiningeniør. Det handler om å endre stålets krystallstruktur fra austenittisk til martensittisk, eller rettere sagt å jakte opp små øyer av austenittisk krystallstruktur som har blitt igjen etter den første herdeprosessen. Dermed blir hele prosessen å varme opp stålet til en kontrollert temperatur rundt +800-900 grader, droppe det i olje eller vann som holder en like kontrollert temperatur rundt +100-200 grader, og la temperaturen stabilisere seg mens krystallstrukturen setter seg, deretter drive det helt ned til minus massevis for å sikre at det ikke er igjen noen svake punkter med annen krystallstruktur og for å felle ut småpartikler av silisiumkarbid og sånt, for så å bringe det opp til romtemperatur igjen på kontrollert vis, eventuelt med en liten siste oppvarming for å slippe ut spenninger i materialet som ellers kunne gitt opphav til sprekkvekst. Dette har definitivt noe for seg for en veivstake som skal opp til 15000 rpm, men det handler altså om faseoverganger og krystallstruktur i karbonstål.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_hardening

Kobber har lignende faseoverganger, men her vil utfallet komme veldig an på hvilken legering det dreier seg om og hva man er ute etter å oppnå. Jeg mistenker at noen har tenkt "det funker for veivstaker, så da må det funke for hifi-kabler også" uten å tenke gjennom hva som egentlig skjer med materialet. Jeg vil ikke utelukke at det kan slumpe til å forbedre lederevnen med noen tusendedels prosent for enkelte legeringer, men vil heller ikke utelukke at det kan gjøre det stikk motsatte for andre legeringer.

http://www.keytometals.com/Article71.htm

Glass har forresten ingen krystallstruktur og heller ingen faseoverganger, det er å anse som en amorf "væske i fast form".

Uansett, dette har nøyaktig ingen ting med superledere å gjøre.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.695
Torget vurderinger
23
pkpk skrev:
Hmmmm tja...

Men jeg kommer ikke til å bla opp 30 - 40 000 kr for å leie en passende lab et par timer.

Selv om jeg mange andre her har kunnskap til å faktisk kunne gjennomføre et slikt eksperiment på en
skikkelig måte betyr ikke det at jeg løper avgårde og gjør det til glede for "de troende".

Selv om dere kjøler ned høyttalerkablene deres ( laget av f.eks. Yttrium Barium kobberoksid ) så betyr ikke det at dere får noe bedre lyd.
MEN det betyr at dere kan få små magneter til å sveve over kabelen, noe som jo er litt stilig.

Hva med å bruke skikkelige komponenter, skaffe høyttalere som er egent for rommet de skal spille i og jobbe med rommets akustikk og høyttalernes plassering. Deretter benytte digital romkorreksjon på anlegget. Deretter hvis det er store problemer med støy skaffe en skilletrafo og nettfilter ( av elktraft type som faktisk fungerer, ikke hifi versjonen som er 90 % tro og 10 % feildesign ).

Når alt dette er gjort så er det kanskje ikke så sabla viktig å prøve med fancy og dyre kabler, nedkjøling, ekstra faradaybur, Shakti steiner, bokser på kablene, forforsterkere til 200 000 kr, superspikes i forhold til møbelføtter, titanrack i forhold til stål eller 1000 W strømforsyninger til utstyr som konstant trekker 20 W.

Da kan dere gå å sette på litt musikk og nyte lyden frem til det skjer et virkelig teknologisk fremskritt innen reproduksjon av lyd.
Hvis det er noe som kan fryses ned med cryo utstyr så må det være DAC chips og RIAA trin, men da snakker vi om komponenter laget for å benyttes i cryo temperatur. Ellers er det fjas og dill. Hvorfor vil noen utsette utstyr for en slik belastning ? Hvis isolasjonen i trafoen feiler tidlig så kan jeg vel si med en gang at noen har brutt garantien en smule ved å kjøle ned trafoen til - 173 grader celsius.
Vær så snill å ikke prøve dette på IC'er.
Hvis man bestiller ic'ene uten pakking , bare liggende på rygg på en Si skive ( miniheatsink, så kan man koble den til resten av kretsen med veldig tynne helt rene gulltråder . Da er det ikke utenkelig at ic'en overlever behandlingen. Utover dette er sannsynligheten veldig lav for at det går så veldig bra.

Ludo skrev:
pkpk skrev:
hmmm... mener noen at fraværet av svningninger i krystallstrukturen fører til en endring i krystallstrukturen på permanent basis ?

en slags motsatt gittervibrasjon hysterese.


Hvem er med å spleise på å leie tid på en lab med passende utstyr og 100 kg flytende nitrogen til disposisjon.
Jeg vedder en 100 lapp på at målbare forskjeller i ledningsevne eller kapasitans eller induktans ikke vil bli demonstrert.

Jeg strekker meg så langt som å hevde at egenskapene opp til 10 GHz ikke vil bli påvirket på permanent basis, med mindre frysebehandlingen har ført til en målbar deformering.

Og uansett er det gøy å leke med flytende nitrogen.
Kan du ikke bare prøve selv da istedet for å 'mene'....
Før det kommer DIGITAL ROMKORREKSJON i nærheten av mitt anlegg så har jeg cryo-behandlet hele rommet. Eller så har alle mine pre-digitale LP'er forsvunnet og blitt erstattet medet digitalt format. Og da kan det jo være det samme med hele greia.

Så lenge cryu ser ut til å ha en effekt på enkelte koponenter innen HiFi så hvorfor ikke? Vi gjør da så mye annet rart også, som ikke lett lar seg forklare.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Er det en CMR trafo du har fått deg LMC?

mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
som i common mode rejection?
vet bare at den er bifilart viklet...om det gir samme resultat aner jeg ikke,men det kunne virke logisk (for meg)
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.166
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
forøvrig enig i det med digital korreksjon,enten det er rom eller riaa
mvh
Leif
 

pkpk

Medlem
Ble medlem
27.08.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Haha.. hvis det er alt som skal til så kan vi alle tillate oss det ene og det andre :)
Det er på ingen måte mitt ønske å ødelegge denne hobbyen for noen.
1. Det er dumt å utsette utstyr for behandling som er kostbar og ødeleggende.
2. Det er dumt å ikke prøve ut noe man har tro på.
3. Det er dumt å ikke høre på andre.
4. Det er dumt å ikke ha tro på seg selv.
Såååå.... etter den rekken med selvfølgeligheter vil jeg bare si klin til og lykke til. Spanderer noen nitrogen så er jeg med :)
Kan kjøpe oljefri N2 så kan vi lage is også :)

Er det noen som husker hvor mange elektroner som må ut på tur i ledningene for å danne en strøm på 1 ampere ?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Why current travels by 18-wheelers these days, .. 6.25x10^18...eller en colomb som det jo og heter.

mvh
 

pkpk

Medlem
Ble medlem
27.08.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
mhmmmm... så kvantestøyen fra et elektron som tilfeldigvis skulle dumpe borti en dislokasjon i gitteret ditt og bli litt forsinket
blir kanskje litt liten i forhold til de 20 mA signalet gir ?

Jeg bare gjetter.


Imperial skrev:
Why current travels by 18-wheelers these days, .. 6.25x10^18...eller en colomb som det jo og heter.

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Mja, jeg laget ertesuppe her om dagen med 1.6 x 10^-19 erter, ble god den...

Men oppgi definert båndbredde du så skal jeg regne det ut for deg...

mvh
 

pkpk

Medlem
Ble medlem
27.08.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Ja.

Poenget med å nevne superledere er at det er den eneste effekten av nedkjøling som kunne ha noe for seg
for å bedre elektriske signalers integritet gjennom en bølgeleder. Men SELV DET HAR MINIMAL les ingen BETYDNING i audioområdet.

Poenget med å fryse ned kablene må med andre ord være at de kan vise seg å ha blitt marginalt mer egnet til å benytte som slepetau.
Da er det som vanlig lurt å ha rimelige kabler, 2.hånds verdien av dyre kabler som man har slept bil med pleier å være lav ( postulat )

med vennlig hilsen
Per Kristian Lien


Asbjørn skrev:
Kryogenisk herding av karbonstål forstår jeg som gammel maskiningeniør. Det handler om å endre stålets krystallstruktur fra austenittisk til martensittisk, eller rettere sagt å jakte opp små øyer av austenittisk krystallstruktur som har blitt igjen etter den første herdeprosessen. Dermed blir hele prosessen å varme opp stålet til en kontrollert temperatur, droppe det i olje eller vann som holder en like kontrollert temperatur, og la temperaturen stabilisere seg mens krystallstrukturen setter seg, deretter drive det helt ned til minus massevis for å sikre at det ikke er igjen noen svake punkter med annen krystallstruktur og for å felle ut småpartikler av silisiumkarbid og sånt, for så å bringe det opp til romtemperatur igjen på kontrollert vis, eventuelt med en liten siste oppvarming for å slippe ut spenninger i materialet som ellers kunne gitt opphav til sprekkvekst. Dette har definitivt noe for seg for en veivstake som skal opp til 15000 rpm, men det handler altså om faseoverganger og krystallstruktur i karbonstål.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryogenic_hardening

Kobber har lignende faseoverganger, men her vil utfallet komme veldig an på hvilken legering det dreier seg om og hva man er ute etter å oppnå. Jeg mistenker at noen har tenkt "det funker for veivstaker, så da må det funke for hifi-kabler også" uten å tenke gjennom hva som egentlig skjer med materialet. Jeg vil ikke utelukke at det kan slumpe til å forbedre lederevnen med noen tusendedels prosent for enkelte legeringer, men vil heller ikke utelukke at det kan gjøre det stikk motsatte for andre legeringer.

http://www.keytometals.com/Article71.htm

Glass har forresten ingen krystallstruktur og heller ingen faseoverganger, det er å anse som en amorf "væske i fast form".

Uansett, dette har nøyaktig ingen ting med superledere å gjøre.
 

pkpk

Medlem
Ble medlem
27.08.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Jeg er heller ikke så fryktelig glad i erter..

du vet jo hvilken båndbredde vi har her så det er bare å begynne å regne.

Imperial skrev:
Mja, jeg laget ertesuppe her om dagen med 1.6 x 10^-19 erter, ble god den...

Men oppgi definert båndbredde du så skal jeg regne det ut for deg...

mvh
 
Topp Bunn