Cryo meg her og cryo meg der!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hei har nå spilt et døgn på nye interstager fra Borderpatrol siden igår.
eneste forskjellen fra de forrige er at de har vært en tur i fryser´n ;D
det første jeg la merke til er at de ga en rikere klang,men samtidig syns jeg det ble litt i feiteste laget
nå etter at de har vært på i et drøyt døgn synes jeg det begynner å falle mere på plass;
tonal balansen er på vei tilbake og oppløsningen er ekstrem! ikke antydning til hardhet!
det som forbauser meg er at jeg trodde cryo behandlingen så og si "avsluttet" og låste utviklingen av strukturen i metallet?
men hva vet jeg?
interessant uansett
anbefales for de som har gjort ALLE de andre tingene og der anlegget "fortjener det" ;D
mvh
Leif "CRYO" Christensen
 
O

Oblivion

Gjest
Leif, er det normal fryser eller kaldere du har brukt ;D
Uansett blir det spennende å "høre" om når virkningen avtar...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hei Raymond:
de har nok ikke vært i noen vanlig husholdningsfrys nei;
de har vært kjælt med ned til minus 173 C i nitrogen og massert opp igjen over flere dager til romtemp.
en kontakt av Gary i USA som driver med dette
de positive effektene av dette har forresten vært lenge kjent i dragracingmiljøet der moter deler undergår en tilsvarende behandling som resulterer i målbart sterkere veiver,stempler etc
mvh
Leif
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Og ingen har tenkt på at rørdelene kanskje har blitt glødet/"softet" for å oppnå det motsatte?
(Elektronikkdelene skal tross alt ikke gå i 10 000 rpm)

Arne K
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Oblivion skrev:
Uansett blir det spennende å "høre" om når virkningen avtar...

hva mener du? kommer virkningen til å avta?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.641
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Moro lesing, jeg leser meg opp på internkabling i platespillerarmer og det er de som leverer cryo sølv. Kan nok hende det har noe for seg da ja.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gjorde det samme med ørene mine men det hjalp ingenting...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
AN internkabling arm; inge over , ingen ved siden
imo
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Cobra2 skrev:
Og ingen har tenkt på at rørdelene kanskje har blitt glødet/"softet" for å oppnå det motsatte?
(Elektronikkdelene skal tross alt ikke gå i 10 000 rpm)

Arne K
sies at enkelte rør låter dårligere etter cryo og jeg tenkte med skrekk og gru på om mine we300b hadde blitt dypfryst og fått stivere glødetråder med høyere egenresonnans og ditto lysere klangkarakter
mvh
Leif
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.641
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
LMC skrev:
AN internkabling arm; inge over , ingen ved siden
imo
mvh
Leif
Hva heter den armkabelen nøyaktig? Eller er det bare en kabel?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
LMC skrev:
Cobra2 skrev:
Og ingen har tenkt på at rørdelene kanskje har blitt glødet/"softet" for å oppnå det motsatte?
(Elektronikkdelene skal tross alt ikke gå i 10 000 rpm)

Arne K
sies at enkelte rør låter dårligere etter cryo og jeg tenkte med skrekk og gru på om mine we300b hadde blitt dypfryst og fått stivere glødetråder med høyere egenresonnans og ditto lysere klangkarakter
mvh
Leif
Dette er ett meget kompleks område, cryo temperering...
Nå er det en egenskap som IKKE endrer seg, og det er hardhet..(Rockwell 'sic'.)
Så jeg stiller meg lett tvilende til at rør ender seg som følge av dette (som i tenkt tilfelle at glødetrådene blir "hardere")
Det må komme av en annen årsak, isåfall... at man mener å ha hørt at ett rør ble dårligere.

Det sies at man laget SR-71 flyet på en måte som en termisk konstruksjon... første selvfrysende cryo justerbare "dings" på 50 tallet... så at cryo har noe for seg, det er EI en nyhet... ;)
Der var man faktisk så fancy at man støpte drivstofftankene slik at de lekker som en sil på bakken, fulle av fuel..
Men når flyet letter og oppnår en viss minstehastighet, så sørget luftfriksjonen for at deler varmet seg opp og drivstofftankene ble tette...
Kan tenke meg at noen rør, lekker litt, eller suger litt luft jeg, om de fryses, om de har en liten "defect" mulighet?
Why not? Det gir en ørlitten endring av tettheten inni røret som "muligens" kan påvirke glødetrådenes egenresonans.. :D

mvh
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg var noe spent på hva du ville høre av forskjeller må jeg si.
Dine beskrivelser stemmer greit overens med hva jeg selv opplevde ved overgang til cryo behandla interstage og utgangstrafoer. :) Et enormt innsyn!
Så nå er det vel bare for deg å få utgangstrafoene i frysa en tur også. ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
driver og undersøker allerede!
må kanskje skaffe et par nye OPT og sende de til USA?
har ikke lyst til å "eksportere" mine egne og være uten i flere uker
dessuten kostere det vel endel i frakt også
vi får se
mvh
Leif
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Imperial skrev:
Dette er ett meget kompleks område, cryo temperering...
Nå er det en egenskap som IKKE endrer seg, og det er hardhet..
Så jeg stiller meg lett tvilende til at rør ender seg som følge av dette (som i tenkt tilfelle at glødetrådene blir "hardere")
Det må komme av en annen årsak, isåfall... at man mener å ha hørt at ett rør ble dårligere.

Det sies at man laget SR-71 flyet på en måte som en termisk konstruksjon... første selvfrysende cryo justerbare "dings" på 50 tallet... så at cryo har noe for seg, det er EI en nyhet... ;)
Der var man faktisk så fancy at man støpte drivstofftankene slik at de lekker som en sil på bakken, fulle av fuel..
Men når flyet letter og oppnår en viss minstehastighet, så sørget luftfriksjonen for at deler varmet seg opp og drivstofftankene ble tette...
Kan tenke meg at noen rør, lekker litt, eller suger litt luft jeg, om de fryses, om de har en liten "defect" mulighet?
Why not? Det gir en ørlitten endring av tettheten inni røret som "muligens" kan påvirke glødetrådenes egenresonans.. :D

mvh
SR71 blir omtrent halvmeteren lengre ved marsj-hastighet... (og blir da tett)
Dette har lite med cryo-behandling...

Arne K
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er rimelig sikker på at du kan cryo behandle i Norge også. NTNU for eksempel. Sjekk avdeling for materialteknologi. De kan sikkert påta seg en studentoppgave. Har selv studert der for mange år siden og noen av forsøkene var kjøling/oppvarming for nettopp og undersøke krystallstruktur, strekkfasthet, hardhet etc. i metaller etterpå.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
har et helt knippe hjemme fra andre produsenter og denne skilte seg helt klart ut

interessant med NTNU...det skal sjekkes!
mvh
Leif
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja om du kombinerer det med avdelingen for akustikk så har de en super oppgave og kanskje lage et paper på det :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Det jeg hører ved å fryse ned kabler og CD'er til frysebokstemperatur er at lyden blir glattere/mere lettflytende, mindre "motstand" for øret. Men effekten avtar raskt ved nedrysning til bare -20.
Men den lydlige effekten har klare paraleller til SHM discer (Super High Material), men ikke så uttalt/markert.

Gus Skinas ved Super Audio Center i USA dypfryser sine personlige SACD'er ned til -173. Så har det iallefall blitt skrevet på nettet.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Process

Parts are loaded into a sealed ultra-insulated chamber where a computer controls the introduction of liquid nitrogen (LN2) at a rate that allows cooling the chamber to a rate of 1 degree per minute. The cooling is achieved by evaporation, not immersing parts in the LN2, it is a dry process. This slow rate prevents any dimensional distortion or temperature induced stress. Once at -300F below zero, this temperature is maintained for a period of 15 to 25 hours. During this time, the microstructure grain change occurs, changing austenitic grain (soft) to martensitic grain (harder). Some say this process “realigns” the grain structure or makes the grain structure smaller. In truth, both are happening with this microstructure grain change.

Once this dwell at temperature has been accomplished, the processor then starts to heat the chamber, once again at 1 degree per minute, to a temperature of 300F above zero. The chamber is held at this temperature for several hours, this temper cycle is what finalizes the grain structure conversion.

The end result is a base material that is not appreciably harder but has greater durability and wear resistance. Since this is a thru the grain structure transformation, if the material wears or requires sharpening, the treatment is not removed and remains effective throughout the life of the component.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Men, dette du nevner i innlegget over LMC, hva har det med trafoer å gjøre?

Det som refereres til i sitatet ditt over, handler om hva som kan skje i støpte ståldeler, for noe typer støpelegeringer. Er trafoene dine laget av støpegods ;D ?
Mvh Roger
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Faktisk så er dette mer ett spørsmål om voks...
For når man fryser voks, cryofryser voks mener jeg, så lager man energi i den, som må dissiperes når den er tint igjen.
Dette er det LMC oberverte når han fyrte opp sine trafoer igjen, først ble de varme, (de dissiperte energien) så ble de nydelig transparente...
Anntatt vokset papir imellom viklinger...

Roger roger? Roger roger...

mvh
 
P

Parelius

Gjest
Imperial skrev:
Faktisk så er dette mer ett spørsmål om voks...
For når man fryser voks, cryofryser voks mener jeg, så lager man energi i den, som må dissiperes når den er tint igjen.
Dette er det LMC oberverte når han fyrte opp sine trafoer igjen, først ble de varme, (de dissiperte energien) så ble de nydelig transparente...
Anntatt vokset papir imellom viklinger...

Roger roger? Roger roger...

mvh
Hva skjer når energien i voksen har dissipert ifra seg? For det tar vel ikke lange tiden?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Da blir det som LMC sier: Klar klar lyd...

Jeg anntar at isolasjonen krympet når trafoen ble fryst...
Så det lmc først hørte var økt hysteris grunnet at viklingene lå liiiit for tett.
Så "justerte det hele seg, og avstanden ble så restituert, og så får man mer uniform viklings "gap 'ing" igjen...
Som original, men også mer uniform elektromagnetisk feltstruktur, fordi nå er metallene mer uniforme i sin struktur og
følgelig og de EMF feltene som en trafo genererer/utnytter...
altså mindre hysterisis, eller = Klarere lyd...

Ipso facto...



mvh
 
P

Parelius

Gjest
Imperial skrev:
Da blir det som LMC sier: Klar klar lyd...

mvh
Hva har da skjedd med voksen? Mulig jeg misforstår her, men den tar altså først opp litt energi gjennom frostnettene, så avgir den den energien etterpå, og da vel tilbake til start? Eller har det skjedd struturelle forandringer i voksen også?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
roger skrev:
Men, dette du nevner i innlegget over LMC, hva har det med trafoer å gjøre?

Det som refereres til i sitatet ditt over, handler om hva som kan skje i støpte ståldeler, for noe typer støpelegeringer. Er trafoene dine laget av støpegods ;D ?
Mvh Roger
bare la det som en beskrivelse av prosessen som utføres...også på tonearmer,trafoer rør etc
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.945
Antall liker
13.262
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ja det firmaet i USA jeg klippet fra skriver at strukturendringen er endelig og feks kniver som må slipes, varer lenger mellom hver gang og om du sliper ned metallet er strukturendringen ikke bare på overflaten men gjennomgående
mvh
Leif
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Parelius skrev:
Imperial skrev:
Da blir det som LMC sier: Klar klar lyd...

mvh
Hva har da skjedd med voksen? Mulig jeg misforstår her, men den tar altså først opp litt energi gjennom frostnettene, så avgir den den energien etterpå, og da vel tilbake til start? Eller har det skjedd struturelle forandringer i voksen også?
Les min forrige post... :)

mvh
 
P

Parelius

Gjest
Imperial skrev:
Da blir det som LMC sier: Klar klar lyd...

Jeg anntar at isolasjonen krympet når trafoen ble fryst...
Så det lmc først hørte var økt hysteris grunnet at viklingene lå liiiit for tett.
Så "justerte det hele seg, og avstanden ble så restituert, og så får man mer uniform viklings "gap 'ing" igjen...
Som original, men også mer uniform elektromagnetisk feltstruktur, fordi nå er metallene mer uniforme i sin struktur og
følgelig og de EMF feltene som en trafo genererer/utnytter...
altså mindre hysterisis, eller = Klarere lyd...

Ipso facto...



mvh
Da har vi forlatt voksen… Det er greit nok.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Imperial skrev:
Faktisk så er dette mer ett spørsmål om voks...
For når man fryser voks, cryofryser voks mener jeg, så lager man energi i den, som må dissiperes når den er tint igjen.
Dette er det LMC oberverte når han fyrte opp sine trafoer igjen, først ble de varme, (de dissiperte energien) så ble de nydelig transparente...
Anntatt vokset papir imellom viklinger...

Roger roger? Roger roger...

mvh
Dette med cryofryst voks som lager energi må du forklare meg.
Mvh Roger
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Først, lmc: inneholder trafoen din vokset papir som isolator mellom viklingene?

Uansett:

- Jeg anntar at det er en "gap" feil i viklingne som følge av nedfrysingen.... Gir lmc's første inntrykk som da fuzz eller varme...
- Etter noen timer så er denne grunnet varme + dissipering restiruert... altså, feltene re-aligner seg.....
- nå er også feltene mer uniforme og følgelig lyden og klarerer grunnet at metallenes elektronstruktur nå er mer uniform..

Alt dette er fordi dislokalisjonene av molekylstrukturern grunnet martensitt/austensitt dishamroni er nå forbedret....


uansett...
Dette handler om viklingstetthet i en trafo....
Som kan endre seg, og så gå tilbake til utgangspunktet men bare + at lederen trafoen er viklet av er nå endrer slik at det er mindre forvregning i feltene ... noe som burde medføre klarerer lyd, som jeg da anntar er det lmc oppdager...
At når trafoen har fått "kjørt seg" ett par dager er den "bedre" ....

what ever... noen som skjønner? :-\
Igjen, jeg anntar dette kan være observerte heldelsesforløp... :)

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Espen R skrev:
Gus Skinas ved Super Audio Center i USA dypfryser sine personlige SACD'er ned til -173. Så har det iallefall blitt skrevet på nettet.
Tviler på at "plast" har noe godt av en slik behandling.
 

pkpk

Medlem
Ble medlem
27.08.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
hmmm... mener noen at fraværet av svningninger i krystallstrukturen fører til en endring i krystallstrukturen på permanent basis ?

en slags motsatt gittervibrasjon hysterese.


Hvem er med å spleise på å leie tid på en lab med passende utstyr og 100 kg flytende nitrogen til disposisjon.
Jeg vedder en 100 lapp på at målbare forskjeller i ledningsevne eller kapasitans eller induktans ikke vil bli demonstrert.

Jeg strekker meg så langt som å hevde at egenskapene opp til 10 GHz ikke vil bli påvirket på permanent basis, med mindre frysebehandlingen har ført til en målbar deformering.

Og uansett er det gøy å leke med flytende nitrogen.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
PS: Tørris i en ølflaske er en dårlig ide. Forsøkt det selv.. Bare til info.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Imperial skrev:
Først, lmc: inneholder trafoen din vokset papir som isolator mellom viklingene?

Uansett:

- Jeg anntar at det er en "gap" feil i viklingne som følge av nedfrysingen.... Gir lmc's første inntrykk som da fuzz eller varme...
- Etter noen timer så er denne grunnet varme + dissipering restiruert... altså, feltene re-aligner seg.....
- nå er også feltene mer uniforme og følgelig lyden og klarerer grunnet at metallenes elektronstruktur nå er mer uniform..

Alt dette er fordi dislokalisjonene av molekylstrukturern grunnet martensitt/austensitt dishamroni er nå forbedret....

Edit: Det slår meg at det er bare Knutinh og Snickers-Is som skjønner dette, og meg... :p + muligens et par til...

uansett...
Dette handler om viklingstetthet i en trafo....
Som kan endre seg, og så gå tilbake til utgangspunktet men bare + at lederen trafoen er viklet av er nå endrer slik at det er mindre forvregning i feltene ... noe som burde medføre klarerer lyd, som jeg da anntar er det lmc oppdager...
At når trafoen har fått "kjørt seg" ett par dager er den "bedre" ....

what ever... noen som skjønner? :-\

mvh
Bare så det er klart: jeg er ikke ute etter å kverulere, bare lære.

Men det mange til her jeg ikke forstår:
1. Hvordan lager voks energi?
2. Hvordan kan metallenes elektronstruktur bli mer uniform? I metaller er valenselektronene svært løst knyttet til atomene. Det er derfor de er så gode ledere.
3. Greit at dislokasjoner kanskje kan endre seg i martensitt og austenitt, men såvidt meg bekjent er det hverken martensittisk eller austenittisk stål i kjernen på en trafo.
4. Det siste om viklingstetthet i trafoen, og hva det skal ha å si i forbindelse med cryobehandling skjønner jeg ikke noe av.
Mvh Roger
 
Topp Bunn