Crossover - hvordan påvirker den lyden?

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Et tema som har begynt å intetressere meg litt er crossover, og hvordan dette påvirker hvordan en høyttaler låter.
La oss eks. ta en to-veis høyttaler og crossover mot diskant. Hvordan vil lyden endre seg om crossover settes til hhv 2500 og 3800 hz?
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Det er ikke noe enkelt svar på hva det faktisk endrer av opplevd lyd. Det er faktisk ikke mulig å gi et riktig svar. Alt for mange tekniske parameter som påvirker slutt resultat rett og slett. Men det vil selvsagt være mulig å måle dette rent teknisk.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Et delefilter operer ikke alene,men en i samspill med elementer og kabinett. Dermed er det uinteressant som en egen komponent.
Å endre delefrekvensen fra 800, 2000,3000 betyr at det trengs andre elementer og dermed er det ikke samme høyttaler lengre.
Det du kanske egenlig spør om er VALG av delefrekevens. Problemet med delefrekevnsen er at bass/mid elementet sprer lyden i liten grad ved øvre frekvenser ,mens diskanten sprer veldig mye ved lave frekvenser. Å få en jevn gradvis spreding i hele frekvensområdet er et uoppnåelig ideal. Men KEF og viss andre ekte high end produkter får det til .... Det måles vha direktiviteten...som bør være jevnt stigende og krumspring

Direktiviteten er frekvensgangen til siden delt på frekvensgangen rett frem. ujvenhet oppstår gjerne ved delefrekvensen

denne er bra.

http://2.bp.blogspot.com/-Nb1vNpxeOF4/XJAAQZpG-9I/AAAAAAAAACw/XLPNBJbHVMoD43JagHDKiTSUJoYKW2Y8wCK4BGAYYCw/s1600/Spin+-+KEF+Reference+5+prototype+%282014%29.png
Spin+-+KEF+Reference+5+prototype+%25282014%2529[1].png


Men det hjeper ikke med god direktivitet om frekvensgangen er høl-i-huet. Her passer hverken delefilter eller elementer sammen..
https://pierreaubert.github.io/spinorama/Klipsch RP-600M/ASR/index.html
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Enig med Clorin

Når det gjelder vanlige høyttalere så er de aller fleste ikke særlig bra konstruert når det gjelder kontroll på direktiviteten.

Genelec sine små monitorer er et hederlig unntak:

Mye kan låte helt greit og bra. Skal man ha perfeksjon må kontroll på direktiviteten på plass.
 
L

Lassencad

Gjest
Ingen tvivl om at et delefilter har en påvirkning på lyden. Både Negativt og positivt. Da jeg for nu en del år siden byggede højttalere forsøgte jeg med noget 3 vejrs helt uden filter. Enhedens naturlige af rulning skulle være nok både op og ned. Det blev dog aldrig til noget. De enheder jeg forsøgte mig med havde en opbrydning før deres afrulning . I dag er jeg kun til Aktive dele filtre
 
Topp Bunn