Copland's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TomVen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    278
    Sted
    Jar
    Det er en flott sak, som er fullt konkurransedyktig med dagens hi-end spillere. Har en selv som jeg er kjempefornøyd med. Men den kom på markedet i 1997, og det gjør noe med prisen. Så du bør kanskje ned på 4-tallet?

En liten digresjon: Jeg har et par Snell Civ som jeg kjøpte for 4 000, i Mint Condition. De spiller klart bedre enn mine Audio Note E LX, som koster 60 000 i dag. Brukt hifi er ekstremt lavt priset, særlig i Norge.

Stig.O.G

Medlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    1
    Heisann! Har en Copland cta-301mk2. Denne har 6922,E88cc,ecc88 i signalveien. Kan jeg bruke pcc88/7dj8 i denne?

runben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    1
    Heisann! Har en Copland cta-301mk2. Denne har 6922,E88cc,ecc88 i signalveien. Kan jeg bruke pcc88/7dj8 i denne?
    Den eneste forskjellen mellom de to rør-typene er at PCC88 er oppgitt med glødespenning på 7 Volt mens 6922 skal ha 6.3 Volt. Så rent teknisk kan du benytte de da det bare betyr at du opererer med 90% av glødespenningen og røret gir litt mindre emisjon av elektroner, men det bety lite i et småsignalrør. Faktisk øker du levetiden på rør ved ha litt lavere glødespenning. Om du liker lyden er eventuelt en annen sak. Ville vel holdt meg til 6922 om du skal kjøpe nye rør

Stig.O.G

Medlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    1
    Den eneste forskjellen mellom de to rør-typene er at PCC88 er oppgitt med glødespenning på 7 Volt mens 6922 skal ha 6.3 Volt. Så rent teknisk kan du benytte de da det bare betyr at du opererer med 90% av glødespenningen og røret gir litt mindre emisjon av elektroner, men det bety lite i et småsignalrør. Faktisk øker du levetiden på rør ved ha litt lavere glødespenning. Om du liker lyden er eventuelt en annen sak. Ville vel holdt meg til 6922 om du skal kjøpe nye rør
    Tusen takk for svar😀

Kikkerten

Fersking
    Ble medlem
    24.11.2020
    Antall liker
    2
    Sted
    Molde
    Har prøvd forskjellig NOS rør til min CSA 100, alle har endt med å "feile" etter en stund med lytting. Har aldri hatt problemer med nye electro-harminox rør, er gamle rør skjøre?

rotecop

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    167
    Har hatt 301 med Philips miniwat. Funka veldig bra på linje delen. Har nå 306 med Mullard nos 1952 cv2493. Erfaring er at Copland får et kjempe løft med gode rør. Røra gjør forsterkeren.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    318
    Torget vurderinger
    2
    Har 301 med 60talls Siemens E88CC i linjedel,enorm forskjell kontra nye Sovtek,Golden Dragon, og Electro Harmonix.
    Forskjellen e så stor at æ skjønner absolutt ka rotecop sier..

Stig.O.G

Medlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i dag E88cc Philips miniwatt, 6dj8 Mullard yellow label og endel E88cc brimar, men jeg kjøpte alle røra brukte på finn. Det hender at det skurrer litt fra de en gang i blandt. Og kunne tenkt meg å investert i noen nye. Men uten at jeg vet hva jeg skal velge. Liker veldig godt både miniwatt og mullard. De er jo nokså forskjellige da det kommer til prestasjon. Mullard kan bli litt slitsomme til timevis med lytting da de er ganske mye mer frampå kontra miniwatt som gjør alt de skal gjøre pluss ennå litt til uten å noen gang bli slitsomme.

Lostx9

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    7
    Hei, er det noe som har noe anbefalInger for rør til en CTA 405-A?

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.608
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er det noen av Copland's venner som vet hva slags rør som sitter i phono trinnet på en 405?
    På forhånd takk!
    Lars

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    84
    A built-in phono amplifier for the work with heads of MM or MC type wit high output will be a nice bonus for the buyer of Copland CTA 405. This is not a single-ship solution, inserted for show into the integrated amplifier, but a complete block, mounted on the back wall of the body and created on four tubes - a pair of dual triodes ECC83C (12AX7) and two double triodes E88CC (6922).

Fra nettet. VH. Bernt

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.608
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Takk Bernt! Det mangler 2 stk rør, så da får jeg sjekke hva som sitter der nå :)

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    84
    Jeg har en kamerat som har en Copland. Husker ikke om det er en 405, men har justert den inn med nye EL34 rør fra Winged C flere ganger. Det stod ECC83 og ECC82 som inngang og driver da han kjøpte den, men vi byttet til 5751 og ECC186. Sammen med Winged C EL34 utgang likte han lyden mye bedre. Philips ECC186 er vanskelig å finne idag, men et fantastisk rør om du finner NOS. VH. Bernt

VreidSogndal

Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Antall liker
    1
    Sted
    Sandnes
    Hei, jeg har Copland CTA-301 mk2 og Copland CSA-515. Det sitter 60 tall Siemens rør i 301 og veldig gode, militære NOS Mullard rør. Det var et kjempeløft i lyden etter oppgradering fra min forrige forforsterker. Men jeg lurer på nå hvilke høyttalere passer best til Copland? Jeg har Kudos Super 20. Kan det bli noe bedre til Copland?

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    84
    Han jeg kjenner har noen RCF fra den tiden RCF lagde Hifi høyttalere. ( 20+ år siden ) Disse er 2-veis, men jeg husker ikke hva de het. Rundt 6" bass.
    En grei 2-veis høyttaler med litt volum ( for bass ) og ikke alt for komplisert delefilter ( for dynamikk ) burde virke. Kjenner ikke Kudos, men de ligner på RCF...
    VH. Bernt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn