CM7 eller Mentor 2

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Hei.

Jeg skal kjøpe meg nye høyttalere, og valget står nå mellom B&W CM7 eller Dali Mentor 2.
Har noen her inne erfaringer med noen av disse? Budsjettet mitt har en smertegrense på rundt 14-15k.

Forsterkeren er en YBA Intégré DT, cd-spilleren en Marantz SA7001. Jeg hører mye på rock av typen Nine Inch Nails, Pink Floyd, osv, men også på musikk som Tom Waits, Kate Bush, The Smiths, Frank Zappa, osv.

Jeg er livredd skrikende diskant, men vil samtidig ikke ha for mye ull i diskant-/mellomtonegjengivelsen.

Jeg håper at noen kan hjelpe meg litt. Jeg bor usentralt, og har derfor ikke mulighet til hjemlån. Rommet mitt er lite; ca 12 kvadratmeter: jeg er student:)

På forhånd takk!

mvh
Jan Tore
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Mentor 2, uten tvil.
Vis du ikke er villig til å prøve noe annet?
Cm7 er noe ræl-elementer i dårlig kasse med dårlig delefilter. låter hardt all over (min mening)

PK
 
U

utgatt60135

Gjest
Pen forsterker. Var den relativt dyr? Stereophile skriver følgende om YBA Integré DT:

Substituted in my system for the CAT SL1 Ultimate preamplifier and Quicksilver Horn Mono monoblock power amps, the Integré sounded decidedly cooler but not forward or aggressive, and had a lively, dynamic character. While not particularly tubelike, it avoided sounding hard, edgy, or clinical, the highs remaining clean and grain-free. Having 50W on tap, the Integré had no trouble driving the +100dB-sensitive Avantgarde Uno 2.0 loudspeakers to levels louder than I can tolerate, and it also proved to be an excellent match with Paradigm Studio/20 v.2s, keeping a tight rein on the bass from the Paradigms' ported enclosures. With both speakers, the sound had an open, detailed, transparent quality that made listening to reproduced music a pleasure.

Beautifully built, with a longevity that speaks to its levels of quality and value, the YBA Integré DT Delta is most definitely a "Recommended Component."—Robert Deutsch



I et såpass lite rom ville jeg å satset på stativhøyttalere. Skulle tro det skulle gå greit med Daliene? 50W er ikke mye men bare den gir nok amperé. Skulle du ønske å være mer på den trygge siden angående diskant er kanskje Dynaudio Focus 110/140 et godt alternativ om de ikke blir for tungdrevne?

 
O

omholt

Gjest
I et så lite rom, ville jeg valgt stativ høyttalere. Jeg har ikke hørt Mentor 2, men så vidt på Mentor 1. Jeg syntes den var helt på grensen til lys og skarp, men det kan skyldtes elektronikken (Denon) og det at den sto plassert langt ifra bakvegg. Ellers imponerte den med stort lydbilde i forhold til størrelsen, men den var litt slitsom.
Lytt til de godt før du tar et valg. Og husk at det finnes andre butikker enn HFK
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.004
Torget vurderinger
4
Hadde shootout mellom cm7, største fra den nye 600-serien, icon 5 og icon 6 på min naim elektronikk. Den jeg hadde tatt med sist hjem var nettopp cm7. Uten tvil den peneste av dem, jeg ville så gjerne at de skulle prestere... Dengang ei. Hadde glatt valgt den nesten halvpart så dyre icon 5 over de. Har for såvidt hørt mentor 2 også, den er bedre enn icon men anbefaler faktisk at du tar en lytt til de også.
 
T

Thomas1

Gjest
Mentor 2 må jeg vel svare siden jeg er den lykkelige eier av en slik.

Denon er ikke en spesielt god match med Dali. Den kan fort låte litt anemisk.
Høytaleren liker litt kropp og varme.
Jeg liker spesielt Mentor sin evne til å plassere instrumentene i lydbilde.

Yba elektronikk har jeg desverre ikke hørt, så der kan jeg ikke si noe.
Har hørt høytalerene mine med Primare, Lyngdorf, Denon, Rega, Hegel og Nad Master serien.
Desidert best var Primare, Rega og Nad Master serien.
Vet ikke om du har hørt nok på noen av disse merkene til at du kan dra deg noen konklusjoner?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
omholt skrev:
I et så lite rom, ville jeg valgt stativ høyttalere. Jeg har ikke hørt Mentor 2, men så vidt på Mentor 1. Jeg syntes den var helt på grensen til lys og skarp, men det kan skyldtes elektronikken (Denon) og det at den sto plassert langt ifra bakvegg. Ellers imponerte den med stort lydbilde i forhold til størrelsen, men den var litt slitsom.
Lytt til de godt før du tar et valg. Og husk at det finnes andre butikker enn HFK
Har det kømmi en mentor 1?

PK
 
O

omholt

Gjest
Thomas1 skrev:
Mentor 2 må jeg vel svare siden jeg er den lykkelige eier av en slik.

Denon er ikke en spesielt god match med Dali. Den kan fort låte litt anemisk.
Høytaleren liker litt kropp og varme.
Jeg liker spesielt Mentor sin evne til å plassere instrumentene i lydbilde.

Yba elektronikk har jeg desverre ikke hørt, så der kan jeg ikke si noe.
Har hørt høytalerene mine med Primare, Lyngdorf, Denon, Rega, Hegel og Nad Master serien.
Desidert best var Primare, Rega og Nad Master serien.
Vet ikke om du har hørt nok på noen av disse merkene til at du kan dra deg noen konklusjoner?
Tror det med elektronikken stemmer. Det er for meg uforståelig at HFK ofte bruker og anbefaler Denon til Dali og B&W. Begge disse merkene trenger noe mer fylde.
Tror når jeg tenker meg om at jeg også har lyttet til Mentor 2, men det var såpass kort at det jeg ikke gjorde opp noe mening.
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Lyngen skrev:
Pen forsterker. Var den relativt dyr? Stereophile skriver følgende om YBA Integré DT:

Substituted in my system for the CAT SL1 Ultimate preamplifier and Quicksilver Horn Mono monoblock power amps, the Integré sounded decidedly cooler but not forward or aggressive, and had a lively, dynamic character. While not particularly tubelike, it avoided sounding hard, edgy, or clinical, the highs remaining clean and grain-free. Having 50W on tap, the Integré had no trouble driving the +100dB-sensitive Avantgarde Uno 2.0 loudspeakers to levels louder than I can tolerate, and it also proved to be an excellent match with Paradigm Studio/20 v.2s, keeping a tight rein on the bass from the Paradigms' ported enclosures. With both speakers, the sound had an open, detailed, transparent quality that made listening to reproduced music a pleasure.

Beautifully built, with a longevity that speaks to its levels of quality and value, the YBA Integré DT Delta is most definitely a "Recommended Component."—Robert Deutsch



I et såpass lite rom ville jeg å satset på stativhøyttalere. Skulle tro det skulle gå greit med Daliene? 50W er ikke mye men bare den gir nok amperé. Skulle du ønske å være mer på den trygge siden angående diskant er kanskje Dynaudio Focus 110/140 et godt alternativ om de ikke blir for tungdrevne?
For øvrig vil jeg legge til at mine nåværende høyttalere er B&W DM603 S3, som passer noenlunde OK inn i systemet per i dag. Dog vet jeg at de er det svakeste leddet, selv om de er god valuta for pengene. Det verste blir å få solgt disse; virker som om bruktmarkedet er ganske mettet. 4500 er vel ikke for dyrt?

CM7 har jeg vurdert pga skrytet jeg har lest om de flere steder. Tror det heller blir Mentor av disse to. Jeg ble mektig imponert over Mentor 1 i en kort demo på HFK. Ble totalt tatt på sengen av mengden (og kvaliteten) bass de små kassene klarte å prestere! Mentor 2 er innen rekkevidde, og jeg vil tro de gjør jobben like godt eller helst bedre. Hi-Fi Klubben i Ålesund, der jeg var, fikk jeg også høre CM7, men de klarte ikke å imponere meg. Selgeren sier rommet var helt uegnet for demo, siden det var betong round baut. Jeg vet ikke.. Mentor fikk jeg høre i et annet rom, med alt annet enn ideell plassering, og ble imponert.

Det som setter meg i en knipe, er at selgeren anbefalte meg CM7 fremfor Daliene, pga hans påstand om at du er mye mer avhengig av riktig forsterkermatch for å få Daliene til å låte godt. Han var også lei "Dali-lyden", hva nå enn det betyr. Selvsagt stoler jeg mest på mine egne ører, men jeg ble egentlig ikke klok av hele greiene.

Jeg er livredd en skrikende diskant, noe jeg forsto Daliene kunne ha med en for lys forsterker. YBAen er i alle fall ikke mørk!

Jeg kjøpte YBAen av Joaquin her på forumet. Jeg gav under 10 laken for den, det kan jeg si. Veldig pen forsterker, og jeg tror den har skjulte egenskaper som DM603S3'ene ikke klarer å holde følge med.

Angående impedanse: Daliene er vel like tungdrevne som Dynaudio, med ca 86db. Vanskelig å finne gode, lettdrevne høyttalere, i alle fall innen min rekkevidde, kan det virke som.

Kanskje jeg er helt på viddene nå, men på baksiden av YBAen står der skrevet 700vA (volt-ampère)? Dette sier meg egentlig ikke så mye. Er dette mye eller lite?

mvh
JTR
 
U

utgatt60135

Gjest
Skjønner godt problemstillingene men kan du ikke bare ta med deg YBA og evnt. M til butikken? Akustikken har jo mye å si men det kan jo beregnes nogenlunde.
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Lyngen skrev:
Skjønner godt problemstillingene men kan du ikke bare ta med deg YBA og evnt. M til butikken? Akustikken har jo mye å si men det kan jo beregnes nogenlunde.
Kanskje det? Litt mye styr, men kan sikkert lønne seg. Jeg bor da dessverre på den ytterste Sunnmørskyst, og er halvannen time fra nærmeste forhandler av noe av interesse. I Ålesund er der så vidt jeg vet ikke andre skikkelige Hi-Fi-aktører enn Hi-Fi Center og Hi-Fi Klubben.

Jeg har likevel følelsen av at jeg ikke ville bli hjertelig mottatt der, med mitt ikke-HFK-utstyr. (kanskje irrasjonelt, men likevel)
 
U

utgatt60135

Gjest
plast skrev:
Jeg har likevel følelsen av at jeg ikke ville bli hjertelig mottatt der, med mitt ikke-HFK-utstyr. (kanskje irrasjonelt, men likevel)
I så fall er de ikke gode selgere :-\. Ring og spør....
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Lyngen, sier 700VA deg noe? Dette står bak på YBAen.
Er dette helt kurant sammen med 50W for å drive noe på, la oss si 85-86dba?
 
T

Thomas1

Gjest
700va er greit nok i massevis. Med en følsomhet på 86db betyr det bare at du ikke vil greie å spille grenseløst høyt med 50w. Det passer deg ypperlig siden du skal spille i et lite rom. Ikke heng deg opp i watt. Det hjelper lite med mye watt hvis den låter grusomt.

For å si det sånn: Du bruker heller ikke en lysepære på 500 watt i et rom på 12 kvadrat. Det blir liksom litt voldsomt.. ;D

Lykke til med kjøpet, uansett hva du velger. Men velg en som kan holde følge med neste oppgradering med elektronikken, og det kan Mentoren!
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Jeg vil nå si at CM7 lyder bra i mine ører. Jeg er da også en som liker B&W lyden.
Det som er sikkert er at CM7 krever sitt av en forsterker, men får du en match må det lyde skikkelig bra.
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Romstørrelsen tilsier en stativhøyttaler, altså Mentor2. Den får jo også veldig mye skryt!

Ser at noen mener at CM7 lyder hardt.. Selv om jeg ikke er helt nøytral i den diskusjonen, så syns jeg det er en merkelig påstand. Har hatt ikon6 og CM7 hjem i stua mi, og sistnevnte var etter min smak et par klasser over. Ville uansett hatt mer enn 14kvm til dem!

Ring HiFiklubben, så får du garantert en test med din egen forsterker. Resultatet kan bli ganske forskjellig avhengig av hva slags elektronikk du tester med, så å få prøvd med din egen er definitivt en fordel!

Lykke til!
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Ok, når det blir fortalt slik er jeg enig med Gimsegutten :)
CM7 trenger relativt stort rom. Selv har jeg en forkjærlighet til stativhøyttalere selv om dama synes gulvstående er mer sexy :D

Lykke til! Du kommer nok i mål skal du se. Bare husk å høre på din egen magefølelse og ikke selgerens lovord.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
I et såpass lite rom ville jeg å satset på stativhøyttalere. Skulle tro det skulle gå greit med Daliene? 50W er ikke mye men bare den gir nok amperé. Skulle du ønske å være mer på den trygge siden angående diskant er kanskje Dynaudio Focus 110/140 et godt alternativ om de ikke blir for tungdrevne?

Støtter forslaget om Focus fullt ut, mindre "hiss" i diskanten enn Dali og mer liv enn B&W helt klart! Strøm har du nok av såfremt ikke rommet er altfor svært og du er avhengig av "Stones på 'hovin" nivåer. 8)
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Hvordan er Dynaudio klangmessig? De er ikke lyse?
Hvem forhandler disse?
Jeg merker jeg ble veldig interessert:)

mvh
 
J

Jurassic

Gjest
plast skrev:
Hvordan er Dynaudio klangmessig? De er ikke lyse?
Hvem forhandler disse?
Jeg merker jeg ble veldig interessert:)

mvh
Det jeg har hørt av Dynaudio har ikke vært lyst iallfall (Audience, Contour og Confidence)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Vil anbefale deg å velge stativhøyttalere, og vil også anbefale deg å lytte til både Mentor 2 og Focus 140.
Jeg har skrevet om begge i Fidelity og i omtalen av Mentor skriver jeg noen ord om forskjellene.

Kort fortalt så låter Focus 140 varmere, frodigere og mørkere enn Mentor.
Hva du liker er mye smak og behag, Fokus er nok lettere å få til mens Mentor er mer krevende på samarbeidspartnere.

God jakt :)

mvh
Rolf
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Vil anbefale deg å velge stativhøyttalere, og vil også anbefale deg å lytte til både Mentor 2 og Focus 140.
Jeg har skrevet om begge i Fidelity og i omtalen av Mentor skriver jeg noen ord om forskjellene.

Kort fortalt så låter Focus 140 varmere, frodigere og mørkere enn Mentor.
Hva du liker er mye smak og behag, Fokus er nok lettere å få til mens Mentor er mer krevende på samarbeidspartnere.

God jakt :)

mvh
Rolf
Godt forklart dette, støttes!
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Ville eventuelt Focus 110 være tilstrekkelig bra dynamisk og ellers, eller burde jeg fleske til de siste 3K for å få en Focus 140? Hjertet sier Focus 140, men lommeboken sier egentlig Focus 110.. Dere vet vel hvem som snakker høyest av disse to ;D
Noen som har erfaringer med ene eller begge? :)
 
T

Thomas1

Gjest
Du burde prøve både Mentor og Dynaudio før du bestemmer deg. Det er smaksak det med høytalere. Og husk at når du kjøper bedre høytalere nå, kommer lysten til å oppgradere elektronikken ganske fort etterpå. Ikke kjøp noen av de uten å ha prøvd dem. Det er mitt beste råd.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
110 kontra 140 er sannsynligvis mye det samme som Mentor 1 kontra Mentor 2.

Du får en mer dyptpløyende og definert bass, og en generelt større lyd.
Verdt det? Om resten av anlegget rettferdiggjør endringen, så er det nok det.

Men det er jo morro med små høyttalere som låter stort, som f.eks 110-ene.

Mvh
Rolf
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Hvordan ville et brukt par ProAc Tablette 2000 Signature være i forhold til f.eks. de tidligere nevnte
Dynaudio Focus 110?
Kom over et brukt par til 5-6k. Så pene ut. :)

dazed and confused

mvh
-JTR
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Har bare hørt ProAc Tablette reference Eight Signature, og de er meget vellydende.
Bare et ankepunkt og det er at den prøver på for mye i bassområdet, noe som igjen gjør at den sliter hørbart og ikke liker å spille høyt. Jeg ville foretrukket avrulling i bassen fremfor slikt overmot. :)
Men holder du volumknotten på moderate nivåer låter den flott.

Til den prisen tror jeg ikke du går mye feil, i verste fall kan du selge den igjen om du ikke liker den?

Mvh
Rolf

EDIT: Beklager, ser at Tablette 2000 har en 6 1/2 tommer og sannsynligvis låter helt anderledes i bassen enn Tablette Reference Eight. :-[
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Da har jeg solgt B&W'ene for den nette sum av kr 3900, og bestilt meg et par Dynaudio Focus 110 ;D
Krysser fingrene for at det blir bra.

Takk for alle råd!

mvh
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Veldig bra, du får komme med rapporter i Dynaudio's venner-tråden etterhvert, velkommen inn! Godt du droppet de Proac'ene 8)
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Kombinasjonen YBA og Dynaudio har vist seg å være en sann vinner. Har aldri blitt så totalt lamslått av et anlegg før. B&W kan gå og legge seg.
 
Topp Bunn