Club-27 diy-kits. Noen som har prøvd ?

AnB

Medlem
Ble medlem
23.02.2017
Innlegg
26
Antall liker
37
Tenkte å prøve meg på et selvbygg prosjekt snart, og synes kit-ene fra Club-27 ser skikkelig spennende ut.

Har litt sansen for det "lettdrevne" konseptet i tillegg til at det virker greit gjennomførbart.

Er det noen her på sentralen som har prøvd et av disse byggesettene, og evt kan anbefale....eller fraråde ?
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Er ikke det noe bastanis lignende greier..
 

AnB

Medlem
Ble medlem
23.02.2017
Innlegg
26
Antall liker
37
Jeg leste en anmeldelse av en av modellene, som heter "Jimi", og det ser helt klart ut som Bastanis er involvert i dette.

Anmeldelsen var ganske interessant lesning, og "Jimi" fikk godt skussmål av anmelderen, som faktisk vurderte dens kvaliteter opp mot Avantgarde.

6moons: audioreviews Club-27 Jimi


Har også sett på Bastanis sin egen side, men der er det ingen byggesett, og prisene på det som er der overskrider nok mitt budsjett...
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Bastanis er jo veldig gode på enkelte musikk typer,men på enkelte høres det ikke like bra ut...
 

AnB

Medlem
Ble medlem
23.02.2017
Innlegg
26
Antall liker
37
Hvilken modell har du hørt og hva slags musikk fungerte det mindre bra på, synes du ?

Har såvidt fått høre en Bastanis Mandala et par ganger, og det låt slettes ikke galt, men den var ikke byggesett og ganske dyr, og dermed uaktuell for meg.

Hva var det du savnet ? Det er vel få høyttalere som briljerer på absolutt alt ?

Ser det er både bass/mid horn løsning "Amy" og, og en open baffle løsning "Jimi". Det er vel en av disse som kanskje kan være aktuell.
 
Sist redigert:

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Har hørt bastanis mandala,de fungerte veldig fint på akustisk musikk,men litt skarpe og rotete på feks rock,var noe rart med mellomtone og diskant.
Men bassen syntes jeg var sjelden god på det meste.
Men er jo ikke sikkert club 27 kitene er slik,er jo andre elementer.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
dropper man hele filteret ber man om problemer. offaxis er selv 1.5khz for høyt for en 12toms woofer (http://i68.tinypic.com/302ntx0.jpg) og her kjøres det jo fullfrekvens uten noen form for "ekte" diskant siden den ruller av oktaver høyere enn normalt.
ujevnheter med ulike typer musikk kjenner jeg godt igjen fra lignende konstruksjoner, spora ber om aktivitet i et område de ikke takler med tydelig oppbrytning (skriking) fasefeil, beaming osv som resultat.
tør ikke tenke på hvordan dipolen måler uten filter, dsp eller noe som helst... styr unna er min anbefaling
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Har levd med Bastanis Mandala i drøyt to år, og er kjempefornøyd. I hvilken grad evt oppbrytning, fasefeil osv gjør seg utslag er jeg usikker på, men opplever ingen lyttetretthet som sådan. Ingen som har vært innom her har klaget på lyden :)

Hvis "Jimi" er noe i samme gate kvalitetsmessig som Mandala, så synes jeg det absolutt burde være et interessant alternativ om man har nok plass i rommet til å få god avstand til side- og bakvegg.

Fin finesse at bassdelen er avtagbar, og kan plasseres ved siden av baffelen.

Tok selv en råsjans da jeg kjøpte Mandala, og har i årevis hatt og har fortsatt mye annet bra utstyr, som sikkert måler mer eksemplarisk, som f.eks. ProAc og Martin Logan, men selv om dette selvsagt også spiller bra, så lyktes de ikke å gi meg den opplevelsen og kobling til musikken som baflene. Det er noe med den vanvittige dynamikken.

Hornløsningene krever muligens mindre avstand til vegger, og kan slik sett nok være enklere å få til, men har dessverre ennå ikke fått testet, så her kan jeg hverken anbefale eller fraråde...
 

AnB

Medlem
Ble medlem
23.02.2017
Innlegg
26
Antall liker
37
Takk for alle svar !

Har fryktelig lyst til å hive meg på "Jimi", men er usikker på om det blir for trangt i stua, gitt :)

Får ta noen flere mål, og se om jeg kan få lurt det til på et slags vis uten at høyttalerne blir for dominante i rommet. Mulig spisestua kan ofres...
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Da er vi oppe i samme pris som LX521.
Det blir jo et helt annet konsept da, her er ikke høy følsomhet i fokus akkurat.
Tenkte likevel å nevne de når vi er oppe i en slik prisklasse.

De trenger også stor plass å boltre seg på så de er nok ikke enklere å få plass til heller.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
høy følsomhet krever store membraner, god polarrespons og konstant direktivitet som lx521 blir da uoppnåelig.
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
LX521 er utvilsomt en spennende konstruksjon, men samtidig en helt annen enn "Jimi" når en ser på de elektriske egenskapene.

I mitt hode er vel også høyttaleren en langt mer omfattende affære når det anbefales 8 til 10 forsterkere på mellom 50W og 200W for å drive den...? Det påpekes også at den ikke er konstruert for å drives av rør forsterkere.

Q10 - What is the voltage sensitivity of the LX521?
A10 - I heard this question several times at RMAF-2013 and usually by people who own low power amplifiers, which they like for their sound. If those are tube amps, then they are not appropriate for the LX521 because I designed the ASP with power amplifiers of much less than 1 ohm output impedance in mind. That is solid-state amplifier territory. Furthermore output power transformers in tube amps do not reach down to 1 Hz as would be desired for the woofers.
The attraction is probably the lower and upper midrange drivers which cover 120 Hz to 7.5 kHz with a 1 kHz 1st order passive crossover. The SEAS specified voltage sensitivities for 2.83 V (= 1 W into 8 ohm) and 1 m distance are:
Lower midrange U22REX/P-SL (H1659-08) = 90.5 dB
Upper midrange MU10RB-SL (H1658-04) = 84.7 dB
It is difficult to predict, without measuring the maximum peak-to-peak voltage across each driver terminal, how much power is needed for different program materials at maximum listening levels. I use 180W (AT1806) at home, and with no power issues 60W (AT6012) at BAF-2013 and 200W (Emotiva XPA-5) at RMAF-2013. If lower power amplifiers are used they must be well behaved when driven into voltage or current clipping and not develop momentary dc offsets or high frequency oscillation.
All power amplifier channels must have identical voltage gain. If not available, then 2-resistor attenuators must be loaded into the ASP output circuitry to reduce higher amplifier gain channels to the lowest power amplifier's voltage gain.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
høy følsomhet krever store membraner, god polarrespons og konstant direktivitet som lx521 blir da uoppnåelig.
Hva mener du med uoppnålig? Kan jo bruke CD horn f.eks? Det gir jo konstant direktivitet med mindre drivere :)
Og hvorfor vil ikke store elementer kunne ha god polarrespons? Selvsagt ikke over der det begynner å beame da, men en 15" f.eks slutter ikke å spre 90 grader før rundt 800hz, og det er jo mer enn høyt nok. Hvor høy følsomhet elementet har har jo egentlig lite å gjøre med størrelsen :) mulig jeg har misforstått deg her.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Størrelsen har vel ganske mye med følsomheten å gjøre, sammen med motorkraft er det vel dette som bestemmer hvor mye luft som flyttes?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
Hva mener du med uoppnålig? Kan jo bruke CD horn f.eks? Det gir jo konstant direktivitet med mindre drivere :)
Og hvorfor vil ikke store elementer kunne ha god polarrespons? Selvsagt ikke over der det begynner å beame da, men en 15" f.eks slutter ikke å spre 90 grader før rundt 800hz, og det er jo mer enn høyt nok. Hvor høy følsomhet elementet har har jo egentlig lite å gjøre med størrelsen :) mulig jeg har misforstått deg her.
du har ikke misforstått, men siden Linkwitz vil ha det uniformt begge veier er lx521 dipol oppover og nedover. kunne jo prøvd bakoverrettet 10-12" waveguide osv, men like jevnt som lx521 blir det neppe. delefrekvensene spiller også en rolle ja, club27 er rundstrålende i deler av bassen, så blir den direksjonell til et sted i mellomtonen, så begynner den å beame i nedre diskant til CD tar over slakt og sprer bredt igjen. hadde han satt en tilsvarende størrelse waveguide foran med deling 1.2-1.5khz (avhengig av woofer) så vips hadde det iallefall vært fixet en overgang i en retning.
skjønner ikke hva de er ute etter, ingenting henger på greip akustisk. lxmini er ikke spesielt god på den biten heller, men så har den iallefall små drivere, eq og deling så problemet er ikke så stort.
 

AnB

Medlem
Ble medlem
23.02.2017
Innlegg
26
Antall liker
37
Vel, etter litt hit og dit i forhold til valg av høyttaler-byggesett fra Club27, ble det naturlig å spørre Robert Bastani (som jo også mer eller mindre står bak Club27 settene) om råd.

Vi ble til slutt enige om at modellen "Amy" nok ville være enklest å få til hos meg. (Valget stod mellom modellene "Amy" og "Jimi")

Men, det skulle likevel vise seg at jeg endte opp med noe annet.... :)

Bastani hadde fremdeles noen "Wildhorn" drivere igjen fra sin egne, langt mer påkostede lineup, som skulle prestere på et enda høyere nivå. Følsomheten til "Wildhorn" driverne (ca. 100 dB/W/m) var også nesten det dobbelte (+2 dB) i forhold "Amy" driverne, så spennende saker !

Bjørkefiner er dermed kjøp inn og byggeprosessen godt i gang. :)

IMG_0981.jpg



IMG_0985.jpg



IMG_0987.jpg



IMG_0996.jpg
 
Sist redigert:
Topp Bunn