Clearaudio nano v2 vs. Hanss acoustics pa-23

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Hei.
Etter fire år med kun digital avspilling har jeg endelig funnet fysisk og finansiell plass til en platespiller. Valget falt på en clearaudio consept mm. Fra tidligere har jeg kun vært i besittelse av rimelige project-spillere og står relativt på bar bakke hva kunnskap om platespillere og riaa angår.
Kan noen av dere mer drevne vinylhoder her inne bistå med litt innsikt i valg av riaa-trinn?
Valget synes i skrivende stund å stå mellom trinnene nevnt i headingen. Ser det ligger et brukt hanss pa-23- trinn her inne til 2k.
Bør jeg vurdere dette eller holde meg til et nano v2 til 3k nytt?

Resten av oppsettet er som følger: electrocompaniet eci1 oppgradert med kit II hos Ecs holding, B&W cm7 og jungson golden dragon rca/Linn htkabler.

Innspill tas imot med takk:)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Velkommen til forumet.... og velkommen til klubben (for oss med platespiller).

Det er en flott platespiller du har kjøpt deg. Gratulerer.
RIAAene du referer til kjenner jeg ikke personlig, men...

Clearaudio Consept har en meget spesiell arm - der selve armrøret holdes oppe av en
kraftig magnet - samtidig som det holdes nede av en tråd. Dette fungerer utmerket,
men det er et par ting du bør være klar over med denne spilleren:
- Trenger et solid underlag - for å ikke plukke opp støy/vibrasjoner fra omgivelsene.
- Armrøret være i vater når du måler stifttrykk (ref. annen tråd her på HFS).
- Armlageret jorder ikke vibrasjoner som oppstår av stiftens gang gjennom rillene så det er
..fornuftig å velge en myk pickup (les MM) til denne armen.
Den medfølgende pickupen er utmerket til denne armen, men om du senere ønsker å bytte
(noe du sikkert vil - etter hvert), hold deg til MM pickuper - der Sound Smith Aida, Sound
Smith
Carmen
, Ortofon 2M Black og Ortofon 2M Bronze er de mest fornuftige valgene.

Siden du bør holde deg til MM pickuper kan det også være fornuftig å ta med dette i
betraktningen når du velger RIAA. Da er de rene MM RIAAene Graham Slee ERA V Gold
og Graham Slee Reflex M vel verdt å vurdere. Med utrolig ytelse - i forhold til prisen
(Kr. 4.200 - 5.660 - (litt over budgett)). Disse kan senere utbygges med større strøm-
forsyning; PSU-1 (Kr. 1.920,-) Stereolab - Graham Slee Projects

Ellers bør du vurdere "the usual suspects": Musical Fidelity V90 LPS , Cambridge 651P
(og kanskje Jasmine 2.5 (i følge CrisAndre skal denne være strålende (i motsetning til
forgjengeren Jasmine 2.0 - som spilte "hoggorm" i mine ører)).

Lykke til.

Gunnar Brekke
Fidelity

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.722
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hei.
Tilfeldigvis har jeg noen år tilbake, men samtidig prøvd begge nevnte riaa forsterkere i mitt anlegg, men de ble levert tilbake uten kjøp.
De ble prøvd med en High output Benz Ace (blå).

Mulig det var en dårlig match, men fikk ikke liv og varme som denne pick upen viste seg å levere med annen riia.
(Innebygd i int. Octave V80 forsterker,-ikke sammenlignbart pga prisforskjell)

Hanss gjorde egentlig lite galt, men ga lite engasjement da det liksom ikke åpnet seg.
Dette er jo et av poengene med vinyl synes jeg.

Synes Nano var det som engelskmennene kaller harsh. Pressa, trang, streng ...
Jeg likte ikke denne.

Nå sier du for så vidt ingenting om budsjett, men jeg hadde gått litt opp i pris hvis du har mulighet alternativt for disse du nevner.

Hvis du ikke vil bruke for mye penger hadde jeg gått for Musical Fidelity V90 LPS og ellers fulgt Brekke sine anbefalinger ved evt oppgradering av systemet.

Du bør forsøke å låne og prøve i stedet for å kjøpe noe vilkårlig på brukten for å spare noen kroner, men aldri bli fornøyd.
Jeg har inntrykk av at alt for mange driver med dette.

Du har jo en fin spiller, men skal den bli brukt må den låte bra, og da må du ha riaa som PASSER.
Lykke til.

Mvh

Sist redigert:

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Ok. Dette var AKKURAT det jeg trengte. Tusen takk for veiledningen begge to!:)

Jeg skal lese meg opp på tester og revurdere budsjettet med tanke på en era v gold.
Dette var musikk i mine ører:)

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Antall liker
126
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Kommentar: Det er jeg som har lagt ut PA-23 til salgs, så graden av objektivitet får andre vurdere. Men - utfra mye lesing på Sentralen er det klart at en del har sterk forkjærlilghet til enkelte merker - uten nødvendigvis å ha godt nok sammenligningsgrunnlag med andre. Og - den enkelte har ulike preferanser mht. lyd. Det beste rådet er selvsagt å lytte selv - i ens eget oppsett - men hvem har mulighet til det (å få prøvd en rekke riaa trinn)?. Ulike riaa har selvsagt ulik lyd ift. anlegget det spilles på - så det er nesten umulig å gi spesifikke anbefalinger. En kan ofte (ikke alltid) oppnå bedre lyd med å betale mer - men pris/nytte bør jo også være et vektig argument. Jeg skal ikkje promotere mitt trinn mer utover at til prisen og fleksibilitet er det svært bra - og i mitt anlegg svært bra. Jeg har også prøvd noen riaa, men hva som er best er ikke lett å si. Lykke til med vurderingen. En kan jo spørre om å låne til lytting....

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Kjøp Hanss.Og så ser du deg om etter en brukt Ortofon,så har du antageligvis dette på plass for en rimelig penge.
Mvh Kenneth

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Skulle jeg kjøpt en Riaa i dag til rundt 2000kr hadde beg gått for Micromega MyGroove. Har ikke hørt den selv, men den får mye lovord.
MyGroov - 1.995,- : Hifistasjonen, For folk flest!

Skal du KUN nå ha MM for en god tid fremover, så er det vel ingen som slår Graham Slee Reflex M i prisklassen(?). Den har jeg hørt i eget oppsett og skrevet litt om i egen tråd. Evt Era V Gold.

Jasmine LP2.5DU med medfølgend PSU ligger på 10.000kr i Norge. Jeg kjøpte den direkte fra fabrikk og betalte en del mindre. Meget meget lik Graham Slee Reflex M i lydsignatur, men med enda bedre dynamikk og bedre fokus på mikrodetaljer. Stram og dyp bass som på Reflex M. Ulempen med Reflex M er at den er kun MM. PSU er et must, og da er du oppe i ca. 7000kr. PSU, og en skikkelig PSU er inkludert hos Jasmine. Og den dagen du vil spille MC pickuper med Reflex M må du kjøpe Graham Slee EXP, som er ganske dyr. Totalt kommer man opp i 12000+ for dette. Evt en step-up trafo som er Reflex verdig. De er dyre og lite fleksible, men kan låte veldig bra til rett matching av PU.

Jasmine har bryter for MM/MC, velger for belastning ohm og hele 55db gain for MM og 70db for MC.

Skal du bruke så mye som 8-9000 kr så anbefales ASR Minibasis mk3. Nesten lik signatur som min Jasmine, men Jasmine spiller litt friskere og litt klarere mellomtone synes jeg.

Det er nå mine anbefalinger:)

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Etter å ha lest meg opp litt på Gunnar Brekkes test i Fidelity så synes jeg Graham Slee Era V Gold ser ut som et godt alternativ til mitt oppsett (Riaa mot det lyse og EC forsterker mot det mørke). Spennende lesning forøvrig, med den historiske introduksjonen! Ser også at RIAAen får nærmest unison hyllest av øvrig hifi- presse.

Tusen takk til dere andre som har kommet med innspill også. Dersom Era'en ikke faller i smak ved en prøvelytt så skal jeg sjekke de andre alternativene:)

Marius

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Da gjorde du et godt valg! Den er ikke langt unna Reflex M sies det, og den får ubetinget ros over alt. Hvilken pickup tenker du å bruke?

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Den første tiden vil jeg benytte den medfølgende mm pickup'en i concept pakken.
Når tiden kommer for oppgradering så vil jeg nok sjekke ut de tipsene som Gunnar Brekke har kommet med i denne tråden. Jeg har også lest mye pent om clearaudios virtuoso mm wood uten at jeg på noe son helst måte har innsikt nok i dette per dags dato til å kunne ta en kvalifisert avgjørelse.
Hadde du noen tips på lager sa du?:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Du får mye PU i både Ortofon 2M Bronze og 2M Black. Kos deg med vinylen:)

datteratilhagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2014
Antall liker
24
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Da er stalltipsene notert og en era gold v bestilt fra stereolab. Dette blir spennende:)

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.722
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kommentar til hifi 1953 som selger sin Hanss riaa.
Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver.

2000 kr er ikke mange penger i denne sammenheng, og den er sikkert verdt det.
Det jeg sier noe om er mitt subjektive inntrykk, og jeg føler meg meningsberettiget da jeg faktisk har prøvd boksen i ca 3 uker.
som sagt gjorde den ikke noe galt, men den benyttede pick-upen ga så mye mer med en annen riaa.
Jeg er ikke merkeblind, og det står kinakomponenter blant europeisk og amerikansk utstyr i stua mi.

Jeg kan nevne at flottere finish og kabinett som det var på Hanss PA-23, det finnes ikke til prisen,-knapt til noen pris.
Helt topp oppbygning.

Til trådstarter ønsker jeg lykke til med Graham Slee.

Mvh

Topp Bunn