CEC ST 630 med Tangentialarm kontra Rega RP 3 med samme pickupnål Ortofon om20-30 eller om40.for eks.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Jeg lurer på hvor mye bedre en slik Rega spiller låter kontra min st630 med tangential arm av hard plast . Regaen koster kr.7.000 uten pickup . Kjøpte denne cec st 630 for kr.600 og synes den låter utrolig bra med originalpickupen TM7 -Ortofon med T4P Mounting . CEC spilleren er fra 1990 . Det er altså snakk om hvis begge spillerne bruker samme pickup-nål for eks Ortofon om 20-30-40. Erling.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Ortofon om-20 og OM-30 nålene passer ikke i Regaen, de stiftene er for myke for den relativt tunge armen.. Rega er hypet opp i dag, CEC er en av verdens største og mest velrennomerte fabrikker for platespillere og annet. Hvis armen er av plast, så vil jeg tippe at den plasten er nøye vurdert som god nok. Du skriver at du synes spilleren låter fint, og da er det det beste argumentet. CEC-spilleren ville kostet betydelig mere enn Regaen hvis den skulle bli produsert i dag.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
OK. Jeg har byttettPickup fra TM 7 til Audio Technica at85ep t4p mounting og synes det spiller litt bedre allerede etter 4-5 timer -løsner vel litt mere etter 20-30 timer antakelig. Om jeg bytter til Ortofon OMP 20 -Stereofil selger denne pickupen i t4p mounting så vil det vel bli en god oppgradering . Og hvis jeg bytter ut stiften til OM40 med frits gyger nål så blir det vel en ytterligere oppgradering.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Det er en grunn til at OM40 T4P fortsatt bygges og TM7U ble pensjonert ;) Men , helt ærlig: Ny Planar 3 m/Fono MM og 2M Black er en FULLSTENDIG annen verden...
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hvilken lydsignatur har denne 2 M Black pickupen kontra for.eks Audio Technica at95sh med Shibatanål .
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Mer nøytral- klassisk Ortofon. Som også OM40 kontra SH. Så spørsmålet blir hva du søker? Rega med Ortofon på har dette, pluss en følelse av "levd liv", lek og dynamikk jeg aldri helt har funnet i eldre, japanske budsjettdecks. Selv om også de har DELER av den kombinasjonen.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Hvalross: Mer nøytral- klassisk Ortofon. Som også OM40 kontra SH. Så spørsmålet blir hva du søker? Rega med Ortofon på har dette, pluss en følelse av "levd liv", lek og dynamikk jeg aldri helt har funnet i eldre, japanske budsjettdecks. Selv om også de har DELER av den kombinasjonen.
Har du noen gang prøvd et? :(

mvh
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hvorfor tror du Rega planar 3 og 2m black blir en helt annen verden enn CEC ST630 med Ortofon omp 40 t4p mounting. Er du helt sikker på dette .
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Ja. Det HAR skjedd ting med platespillere også siden de var en ny teknologi, CECen din var blant de siste som ble produsert før LP fikk den siste downturn som det nå er på vei opp fra. Rega leverer armer til omtrent hele platespillerverden-det er bare en del av det som har gjort merket legendarisk siden starten i 1973. Ortofon har i 2M Black det jeg anser som å være TIDENES MM-pickup. Den detaljerer som en topp MC. Og Fono? Det fineste RIAA-trinn budsjettvennlige penger kan betale for- laget ENTEN for MM ELLER MC. Langt mer kompromissløst enn å kombinere MM OG MC i samme boksen..Selv en Planar 1 låter bedre enn CEC, men gi japaneren en topp PU og en god, separat RIAA, så ender du nok med å kunne leve godt med den etpar år til. For eksempel ligger det et Musical Fidelity V90 LPS ute nå til god pris. Den holder i massevis for å ta ut alt som er av musikk i CECen..
 
Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Hvalross: hvis du ønsker å ha hifi som interesse, i den forstand at du vil mekke og prøve ut ting med platespillere, så er Rega en vei å gå. Det ikke måte på hva du kan gjøre med den, det finnes spesialutgaver og oppgraderinger av alt som finnes på den spilleren. Hvis du bare vil høre musikk så er CEC-spilleren så god som du skriver den er i første innlegg. Det er en betydelig mer avansert konstruksjon enn en Rega, og gir deg god lyd med automatikk attpå.

Det finnes alltid noen frelsere på et forum som dette. Du kan velge om du vil følge de, eller din egen vei.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Det er i hvert fall noe sannhet i det hvis vi ser en røffelig 15-20 år tilbake
ble Rega armer foretrukket på mange toppspillere på ulike merker.
Også det faktum att Rega da også var nesten i en sær klasse
på budsjett spillere på lyd kontra pris.
Jeg har ikke hørt denne CEC spilleren, men vil bli meget overasket hvis den kan matche noen av dagens spillere
i prisklasse ala P3.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Pickup og riaa er vel de 2 viktigste faktorene for god lyd dernest arm og drivverk. Har fått opplyst at Ortofon tm7 tilsvarer -2m red ---- OM20 tilsvarer -2 m blue --- OM 30 tilsvarer -- 2 m bronze og OM40 -tilsvarer --nesten 2 m black. OM 40 har en fritz Gyger fg 70 stift en bedre sliping enn Shibataen på 2 m black. Vedkommende mente at OM40 låter litt bedre enn 2 m black . OM40 stiften koster kr.3.7 -3.800 .
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: OK, , så prøv!! Hent inn den V90 LPSen som ligger her - til bruk på CEC. Se da hva den ATen du allerede bruker har å by på i den gitte komboen. Du kan bli overrasket SVÆRT positivt. Til en totalpris på rundt 2000 kroner skal det GODT gjøres å få noe entydig bedre enn det du da ender opp med. Men PRØVER du Rega hjemme, vær like forberedt på å ville beholde den. Det er nemlig rimelig skremmende hvor mye mer du får- selv i en Planar 1- til det jeg kaller marginalt høyere pris. Med den vil du også slippe å MÅTTE bruke T4P. Utvalget er er svært begrenset, nemlig. Og armen tåler pickups i langt høyere prisklasse enn man skulle tro...
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Har en Vertere Phono 1 Riaa jeg bruker . Kanskje det er derfor det låter så bra .
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Jeg har hatt OM 40. Det er utrolig hva den kan løfte ut av rillene. Den må ha lett arm, slik som på din CEC.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rega-spelarane er avhengige (som alle andre spelarar) av å ha ein pickup som er a) god nok, og b) passeleg til armen. Veldig gode pickupar treng betre armar, og desse veldig gode pickupane treng også ein riaa som spelar skikkeleg. Drivverket har som grunnleggjande oppgåve å gjere minst råd ut av seg. Så er det ting som automatikk, isolasjonsevne, presis motordrift og isolasjon frå omverda som spelar inn.
Rega (dei rimelege utgåvene) er ok til prisen, men heilage er dei ikkje.... men du kan få svært god lyd ut av (relativt) små pengar om du har ein Dynavectorpickp og ein nokolunde grei MM-riaa. Kjem du opp på dei litt meir ambisøse Rega-spelarane, snakkar vi. Men då kostar gildet såpass at alternativa dukkar opp.
Ein P1 med AT95 er grei nok, men dei færraste her inne er så lite snobbete, vil eg tru..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Den viser iallefall hva du kan få ut av det du har, ja.. Så spørs det å hente ut resten av potensialet da. Og det gjør du altså med et bedre drivverk og PU . Ortofonen i tidligee forslag her har godt av så god en RIAA som mulig og. La det være sagt først som sist: Du underselger så definitivt RIAAen din ved å la CEC være drivverket der. . Jeg trodde tross alt at du var i markedet etter noe mer "aldersvennlig" her..
 
Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Du kan jo bruke OM20,30 eller 40 nål på din TM pickup også. Den passer rett på.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Er ikke helt sikker på om jeg skal gå for Stylus 30 eller 40 . Noen mener 30 spiller bedre enn 40 -40 har litt mere mikrodetaljer pga Fritz Gyger fg70 stiften . Prisforskjell kr.1.000. Hva mener dere .
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Bare å legge på den tusenlappen...Personlig ville jeg likevel henta HELE 40en..fordi huset på TM7 ikke er ike bra. Det er dog- igjen- et spørsmål om hvor mye penger du syns det er verdt å legge i en såpass skjør, eldre japaner...Var det meg, hadde jeg løst det på annen måte enn å bruke CEC..
 
Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Det kommer an på hvor du vil. Jeg, for min del bruker ikke OM 40 lenger, jeg er ikke ute etter detaljer og lyd på den måten. Dessuten kommer det an på resten av anlegget ditt. Disse nålene har litt forskjellig klangbalanse, og det er et viktig parameter for mine ører.

CEC - spilleren din har direktedrift og relativt lett platetallerken i aluminium (antar jeg). DD - drift fra tidlig 80 - tall er ikke galt. Prinsippet hadde noen år på baken da, og var godt utviklet. Jeg har ingen tro på at det kommer til kort i forhold til de superenkle drivverkene som Rega lager.

Det er forøvrig interessant å se B&O lansere en ny utgave av sin klassiske tangentialspiller Beogram 4000. Den har en lett aluminiumsskive som platetallerken, og remdrift med elektronisk styrt DC - motor. Prisen er på feil side av 100 tusen.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Jeg hadde OM 20 samtidig med OM 40. Jeg kom til samme konklusjon, og foretrakk OM 20. Den har naken elliptisk nål, spilte rent og med noe mer varme enn OM 40 hos meg. Ikke samme nivå på detaljer, men bedre helhet. Som sagt, -detaljer er ikke alt.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Min nye Audio Technica at85ep pickup begynner å løsne litt nå etter ca 15 timer -det høres -kontra den gamle TM7 pickupen . Hvor mye bedre vil en Stylus 20 bli kontra at85ep tror dere. AT85ep koster kun kr.400 så det er vel ikke all verdens pickup kanskje. Det er vel ok å bruke platestrammer med vekt -400-600gram på denne CEC spilleren -at motoren vil tåle dette over tid altså -spiller best med dette.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Ikke godt å si hvor mye bedre, -eller bedre i det hele tatt etter min mening. De tekniske forskjellene er åpenbare, med forskjellig oppbygning. Forskjellen på nålene, AT med elliptisk nål i innfatning, og OM 20 med naken montert nål kan bety noe. I den tiden jeg lekte med OM-pickuper husker jeg forskjellen på naken-montert og innfatnings-montert nål som store. De nakenmonterte spilte betydelig renere, spesielt oppover i registeret. I dag spiller jeg med Technincs EPC 205 II med elliptisk nål i innfatning (JICO) - altså ikke nakenmontert. Den spiller helt rent. Det har skjedd noe med produksjonen av nåler i de siste årene.



På vinylengine får denne nåla god omtale: https://mrstylus.com/en/ortofon-stylus-5e-10-20-30-40-analogis-black-diamond/

Den er nakenmontert, og prisen er grei. Uansett vil jeg anbefale deg å gå på vinylengine, der de diskuterer disse nålene. Det er mange med mye erfaring som skriver der. Hvis spilleren låter rent og godt med den nåla du har så kan du jo beholde den.

Platestrammere har jeg ikke erfaring med. Spilleren er vel ikke designet for slikt? Vil lageret tåle det i lengden? Jeg vet ikke.

Etter min personlige smak er ikke Ortofon å foretrekke, helt generelt. Ortofon har ofte en kald karakter i klangen, med noen unntak, f.eks VMS 20e II.
 
Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Mener jeg har lest at OM20 har en varmere lydsignatur kontra 30 og 40 -kanskje disse 2 har en kald karakter . Hva med andre T4P Mounting pickuper med varmere lydsignatur kontra Ortofon for.eks.Grado Gold 1 -Silver . Tror Oslo Hi Fi Center kan skaffe denne i t4p mounting.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Ser at Grado Gold 1 t4p mounting har 5 mv output voltage mens Ortofon om 20 har 4 mv. Dette har vel ingen betydning eller.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Ja, OM 20 er ganske varm i forhold til OM 40. Jeg foretrekker OM 20 foran Grado helt generelt. Det jeg har hørt fra Grado sine har vært ullent. Jeg har ikke hørt alle Grado, eller Ortofon heller for den saks skyld. OM 20 liker jeg godt, og AT sine er ofte gode etter min smak. Jeg har erfaring med Ortofon sin OM-, F- og VMS - serie.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Det betyr bare at du vil få et noe høyere nivå ut med Grado på enn Ortofon. Og at Gradoen da er lettere å håndtere, rent elektrisk, for en RIAA som har flere begrensninger enn din. Dessuten: Standard innspillingstid på en pickup pleier å ligge på +/-50t. Så du har enda noen skiver i vente før ATen VRIKELIG løsner. For sin pris er den et funn. Laget for å holde slike eldre spillere i den jobben de er bygd for. Og blant T4P´ene er denne en som konstant legger seg mot det ørevennlige kontra den langt strammere OM40.
En kompis kalte den forskjellen at dansken låter "CD" for noen år sia. Men der er jeg uenig. Den er spretten, våken, leken og livat - uten å låte LYST. I det riktige verket. Det er noe du slipper unna med en eldre japaner som drivverk til OM40. Der vil disse to heller komplementere hverandre. På en nyere, karbonarmet Pro-Ject, derimot, syns jeg personlig en OM40 BLIR lys. Noe jeg også attributerer til østerrikerens bruk av karbon- kontra aluminiumsarm på for eksempel en Rega. Og ei skarpere sliping enn på OM40 finnes ikke blant T4P heller. Regn derfor med en bedre detaljering/sporing med den. Fordelen med T4P er at du slipper å tenke på ting som compliance, vekter og masse. Det er bare å montere på. Set & Forget. Eller Plug & Play om du vil...Alle mulige tekniske variabler bortsett fra pickupens egensignatur er tatt inn i standarden. Det arbeidet skal skaperen Matsushita Electric Co. ha stjerne i boka for.
 
Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Har nettopp fått lånt en Ortofon stylus 20 . Det viser seg at stiften har meget bratt helning -40-45 grader -nærmere 45 antar jeg . Når jeg spiller så hører jeg en del skurring -men ellers rent og oppløst . Nåla kommer vel ikke i 90 graders vinkel nedi platerillen-kanskje derfor skurring. Har fått opplyst at stiften er ødelagt og er anbefalt å kjøpe en ny stylus 20 og at det da vil låte betydelig bedre . Men vil det bli så mye bedre . Synes min AT85EP T4P pickup låter ikke så rent og oppløst men mere organisk ,fyldig og varm . Denne har kun 20-25 timer spilletid på seg og blir en god del bedre etter 50 timer har jeg fått opplyst. Synes at denne stylus 20 stiften er lysere i lydsign .også
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Ortofon er ofte lyse i karakteren (Det er derfor jeg ser etter andre pickuper). Ikke la deg lure av klangbalansen, en "lys" pickup kan oppfattes som mere detaljert enn den er. I realiteten kan den mangle bass, og derfor fremheves mellomtone og diskant.

40 - 45 graders helning er riktig tror jeg. Jeg la også merke til denne bratte vinkelen i den tida jeg brukte OM 20/40.

Vær forsiktig med ødelagte nåler. De kan ødelegge vinylen også.

Hvis jeg var deg ville jeg vurdere nål foran element. Nåla betyr mer for lyden enn resten av elementet. Du har vel sett at fabrikantene tilbyr ulike varianter av pickuper til forskjellig pris. Kroppene er like (ofte med forskjellig farge) men nålene er forskjellige.

Her ser du ulike muligheter for din AT 85 ep: https://www.turntableneedles.com/Audio-Technica_AT85EP_Pmount_Phono_Cartridge_T4P
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Som jeg sa: Enten HELE OM-pickupen eller så beholder du den du har... :coffee:
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hvordan vet du at det blir bedre av å kjøpe hele OMP20 Pickupen kontra en helt ny stylus 20 til min TM7 Pickup. Det ser ikke ut som at det er så bratt vinkel på Stylus 20 når jeg ser på bildene av den . Ca den halve vinkelen 20-25 grader virker det som. Hvorfor skurrer det da i den lånte stylus 20 med den bratte vinkelen når jeg spiller . Sikkert pga at den ikke sporer 90 grader nedi platerillene -feil sporing. Har koblet tilbake til at85ep og der er det ingen skurring -helt ren lyd.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Ikke vet jeg hva den stiften har vært ute for. Men kun hvis du har kontroll på HELE eierskapsforløpet er du GARANTERT de ønskede resultater. Dessuten er altså huset til TM7 ikke direkte tilpassa en OM20. Eller du har kanskje ikke lagt merke til den U´en i enden på betegnelsen? Det betyr UNIVERSAL. Og OM40 er en REIN T4P. Kan da ha bitte små forskjeller. En sånn skurring betyr feil vinkel- som regel. Altså er nok ikke nåla der den skal være i huset. Sitter ikke der den skal. Er lik feil vinkel. Eller skadet stift. Annet er det med den ATen.
 
Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Er det kun Turntablesneedles.com som har diss t4p Mounting fra Audio Technica . Ser kun 2 typer at81ep og 85ep på Audio Technica sin hjemmeside.
 
Topp Bunn