CD spiller 5-10K

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Min snart åtte år gamle Primare D20 begynner å dra på årene og tanken om å erstatte den har begynt å melde seg. Er usikker på hvor mye CD spillerne har utviklet seg siden jeg kjøpte min i 2000 men tenker meg eventuelt noe i samme prisklasse som min eksisterende Primare altså mellom 5 og 10 tusen kroner.

Husker Fidelity hadde en gruppetest av spillere i dette segmentet for en tid siden og i vår tok jo Marantz SA 7001 over som budsjettreferanse. Hva mener dere der ute er det beste kjøpet i denne prisklassen?

Øvrig utstyr er for tiden Myryad MP100 pre og LC Audio The End Millenium (oppgradert) effekt samt Patos L402 høyttalere.

Alle forslag mottas med takk!
 
O

OldBoy

Gjest
En brukt DAC, for eksempel en RME ADI-2 eller en Benchmark DAC-1, kan gjøre mer for lyden din enn en ny CD-spiller. Det finnes mange andre bra DAC'er også, bare så det er sagt, men de to nevnte har jeg hørt selv, og de hever lyden til et ganske mye høyere nivå enn det en CD-spiller i "din" priskalsse kan klare.
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
jeg tror en vincent CD6 vil passe perfekt inn i ditt oppsett. en CD-spiller med litt liv i:)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Støtter anbefalingen av RME ADI-2. Bruker selv en 10 år gammel cdspiller og nevnte dac og det låter svært bra. Tror det står en på børsen også.
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Jeg har Marantz SA7001, og er veldig fornøyd med lyden på denne.
Dog kan jeg ikke udelt anbefale å kjøpe den, da jeg nå er på andre eksemplaret som har problemer med å lese og i det hele registrere SACD-plater, selv hybrider... :(
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Palace skrev:
Min snart åtte år gamle Primare D20 begynner å dra på årene og tanken om å erstatte den har begynt å melde seg. Er usikker på hvor mye CD spillerne har utviklet seg siden jeg kjøpte min i 2000 men tenker meg eventuelt noe i samme prisklasse som min eksisterende Primare altså mellom 5 og 10 tusen kroner.

Husker Fidelity hadde en gruppetest av spillere i dette segmentet for en tid siden og i vår tok jo Marantz SA 7001 over som budsjettreferanse. Hva mener dere der ute er det beste kjøpet i denne prisklassen?

Øvrig utstyr er for tiden Myryad MP100 pre og LC Audio The End Millenium (oppgradert) effekt samt Patos L402 høyttalere.

Alle forslag mottas med takk!
Støtter de som mener du får mer oppgradering ved å kjøpe en dac......gjett hvilken?

Jeg spillte på en D20 i ca 6-7 år og det er en alle tiders cd-spiller, tror ikke at en i dag er noe "bedre", jeg savner min enda. Den formidlet lyden fra sølvskivene uten å farge lyden, nøytral gjengivelse.

Vil nok passe som en "hånd i hanske" sammen med en Audio Note dac 1.1
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Kjøp DAC!!!

PS Audio får strålende omtaler i prisklassen; tror den ligger rundt 8000 hos Morten på Norsk Audioteknikk...
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
RME støttes. Har ikke hørt noe oppsett med RME-dac som har vært dårlig. Alltid nøytralt og uten "slør".

PK
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Ikke ny, men vannvittig god: Wadia 830.

Ligger på 10-11k på bruktmarkedet.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
En DAC hadde kanskje vært tingen, men jeg merker at drivverket i min Primare er i ferd med å bli litt vel slitent. Derfor er det først og fremst en ny spiller som står på ønskelista. Ønsker primært sett ikke å kjøpte brukt da CD spillere har forholdsvis kort levetid sammenlignet med annet utstyr.

Tar meg en liten runde i byen en dag og skjekker markedet.
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
AudioNote Dac 1.1\1.1S støttes!!

MVH
Ole
 
O

OldBoy

Gjest
Palace skrev:
En DAC hadde kanskje vært tingen, men jeg merker at drivverket i min Primare er i ferd med å bli litt vel slitent. Derfor er det først og fremst en ny spiller som står på ønskelista. Ønsker primært sett ikke å kjøpte brukt da CD spillere har forholdsvis kort levetid sammenlignet med annet utstyr.
Jeg forstår tankegangen....

Men det der blir jo et regnestykke basert på en kalkulert risiko.

Kjøper du deg for eksempel en ny Primare CD21 CD-spiller, bare for å ha et utgangspunkt, koster den 9k. Regner du med at den varer i 10 år, igjen bare for å ta et tall vi kan regne ut fra, koster denne spilleren deg 900 kroner i året. Ser bort i fra renter her.

Til sammenligning, så jeg nylig en 4 1/2 år gammel Primare D30.2 avertert til salgs for 5,5k. Antar vi at denne også surrer og går i 10 år, har den 5 1/2 år igjen før den klapper sammen, og den vil da koste deg 1000 kroner i året.

Det vil si at du får en langt bedre spiller til omtrent den samme årlige kostnaden.

Forutsatt at elektronikken og mekanikken ikke bryter sammen. Men det kan jo skje med en forholdsvis nyere spiller også, det.
 
K

kbwh

Gjest
Andre enn plast som har dårlige erfaringer med SA7001's leseevner? Jeg har litt lyst på en KI til de klassiske SACD-hybridene mine.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Den koster 6000kr. Leste et par anmeldelser og de virket veldig bra. Flott spiller utseendemessig også, bare så synd at de ikke holder til i Oslo for da ville jeg garantert sjekket den ut.

Hva DAC angår så er jeg ikke negativ til det, men det begynner å bli mange bokser i stua nå. Har nettopp gått til innkjøp av et rørbuffer som skal tas i bruk så snart jeg får nytt rør og hvis jeg skal henge på en DAC i tillegg blir det mange bokser lyden må igjennom før den når ørene mine ;)

Audio Note DAC'en virket spennende særlig hvis den er å få brukt til en billig penge mens de andre (særlig RME) var altfor stygge til at jeg vil ha de i stua!
Ser på Audiofoni sine hjemmesider at Xindak har en rimelig DAC men regner ikke med at noen har prøvd den? Kanskje en rimelig CD og en slik DAC er en god løsning?
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har RME. Før sto den plassert oppå kassettspilleren (jeg har en slik ennå) nederst i racket med fronten vendt bort. Nå er den bak døra i Montanareolen min, sammen med nevnte kasettspiller og et RIAA-trinn. Lett å gjemme RMEen. Bitteliten.
 
Topp Bunn