CD plata 25 år.

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
521
Antall liker
817
Torget vurderinger
8
17. august var det 25 år siden den Philips produserte den første cd plata. Det var ABBA albumet "The Visitors" som var først ute. Husker godt dette og jeg var faktisk blandt de første i landet som kjøpte cd-spiller av rein nysgjerrighet. Stod på venteliste for en Technics spiller levert med 10 stk. cd'er inkludert til en pris rundt 5K hvis jeg ikke husker helt feil. Husker også jeg var veldig skuffet over den "flate" dynamikk-løse cd-lyden sammelignet med min gode Pioneer platespiller med et "dyrt" mc element. Var først en del år senere med kjøp av en Denon cd-spiller at vinylplatene fikk mindre og mindre spilletid.
 
H

hordasped

Gjest
Ja,tiden går.

Kan bli en fin "mimretråd" dette. ;D
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Kjøpte Denon cd spiller i 1986; den virker ennå og går sporadisk i kjelleren..........

Selv dattera mi klarte ikke å drepe den selv om skuffen egnet seg som skuff for sjokolade...
 

T2000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.01.2005
Innlegg
55
Antall liker
0
Sted
Narvik
Ser at det opplyses at Abba - The Visitor skulle være den første cd'en.

Etter min hukommelse var en første cd'en som ble utgitt Billy Joel - 52nd Street. Jobbet i platebutikk flere år fra slutten av 80-tallet og utover 90-tallet, og husker spesielt en spesialutgivelse av den cd'en med ekstra god lydkvalitet (Super Bit Mapping) og gulldisk, som skulle være med å markere 10-års jubileum for cd. Denne var utgitt i et spesielt pappcover med samme høyde som LP-platene.

En rask sjekk av Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/52nd_Street_(album) og http://www.sony.net/Fun/SH/1-20/h5.html bekrefter at dette skal være den første cd-ugivelsen.

Men samtidig ser jeg at Abba - The Visitor i følge Wikipedia skulle være den første som ble produsert: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Visitors

Abba - The Visitor ble sluppet på markedet November 1982.

Det er litt interessant å se dette, Philips som eide plateselskapet Abba ble produsert på regner Philips CD100 som den første spilleren på markedet, og introduserte Abba - The Visitor sammen med ca 150 andre titler november 1982.

Sony derimot introduserte måneden før; 1. oktober 1982 sin CDP-101 som den første cd-spilleren og Billy Joel - 52nd Street, og Sony er også eieren av plateselskapet som Billy Joel ble sluppet på.

Som jeg ser det må vi nok regne Billy Joel som den første cd-utgivelsen. Selv om Abba muligens kan ha blitt produsert litt tidligere (snakk om dager kanskje), var Billy Joel - 52nd Street første cd som var tilgjengelig på markedet. Ikke lenge før riktignok, men nok til at den kan regnes som første cd.



Kjøpte forøvrig min første cd-spiller vinteren 1985 tror jeg det var, ble så skuffet at jeg solgte den etter kort tid. Høsten 1986 gjorde jeg nytt forsøk og kjøpte en Philips CD650 som gjorde kjempetester på den tiden, husker ord som Spitzenklasse osv, men begrepet Spitzenklasse har nok endret seg noe siden da når det gjelder cd-spillere, heldigvis... ;) Beholdt den i mange år, spilleren ble modifisert underveis med forbedringer i strømforsyning, demping av drivverk mm, og etter noen år kjøpte jeg en Audio Alchemy DAC som løftet spilleren noen hakk videre.
At spilleren i mange år måtte konkurrere med min daværede Luxman PD-310 vinylavspiller med FR64 arm og Ortofon MC30 Super gjorde jo at det ikke var tvil om mitt foretrukne valg til musikkspilling. Vil vel si at til langt etter midten av 90-tallet ble det vel kjøpt mere vinyl enn cd'er. Savner den platespilleren...
Cd-spilleren blir i dag brukt i garasjeanlegget hos min bror og fungerer upåklagelig... og batteriene som står i erstatningsfjernkontrollen jeg måtte kjøpe i 1989 virker enda :) Originale Philips-batterier med utløpsdato i 1992..... noen ting var "bedre" i gamle dager...

-TD
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Og akk så mye bry den har gitt oss.....................
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Det er vel like før første del av cd-samlingen begynner å smuldre opp ::). Cdene skulle jo ha en levetid på ca. 20 år før de skulle oksidere og bli ubrukelige. Hvis jeg forsto det riktig var dét årsaken til at gull-cdene ble laget, for gull oksiderer jo som kjent ikke. Når det kommer til stykket er det bare vinyl (og diamanter) som varer evig ;D.

Frank
 

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
511
Antall liker
42
Kjøpte en bærbar sony cd spiller i 85. Het vel discmann. Hakket
hele tiden! Heldighvis har elektronikken fått fart i seg! ;D

Mvh

Johan
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
F.R.A.N.K skrev:
Det er vel like før første del av cd-samlingen begynner å smuldre opp ::). Cdene skulle jo ha en levetid på ca. 20 år før de skulle oksidere og bli ubrukelige. Hvis jeg forsto det riktig var dét årsaken til at gull-cdene ble laget, for gull oksiderer jo som kjent ikke.
Det var ikke årsaken, men et lite salgsargument. Årsaken til at 24 kt. gullcd ble lagd var et markedsmessig triks for at markedet lettere kunne akseptere en høyere pris for audiophile CD'er, f.eks. fra Mobile Fidelity. Dette ble noe øyensynlig, på linje med 180/200g. Lp'er. Bedre lyd ble det ihvertfall ikke av den grunn.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Kjøpte en sånn en i champagne farge på akers mic for kr 500 i 1986 eller 87 tror jeg:

http://www.oaktreeent.com/web_photos/CD's/Sanyo_DAD-8_cd_player_web.jpg

Da solgte jeg samtidig en strøken Yamaha platespiller med Ortofon OM30 pick up sammen med 300 lper i plastfutteral skånsomt behandlet med carbonbørste og det hele, for en slikk og ingenting :-\ 17-18 år og impulsiv!!!

Vel vel, har 7-800 cder i dag da ::)

Siden Sanyoen har jeg hatt Philips med FTS (Favourite Track Selection), NAD, Cayin og tilslutt SONOS både med og uten EC-DAC!

Med SONOS fungerer cd platen slik. Kjøp - ripp i lossless - la plata ligge fremme en uke - bla litt i coveret/heftet - arkiver plata! mao den blir spillt kun en gang!!!
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Jeg beholdt platespilleren jeg, og samlingen av vinyl har jeg. Den begynte jeg på i 1973, og den suppleres nå fra brukt og loppemarked.
CD-spiller fikk jeg i 1994. Først etter å ha hørt en tweaket Philips (med TDA 1541) ble dette et intressant medium. Kunne jeg få ta i en slik i dag! Det er den mest musikalske jeg har hørt av cd-spillere.
 
J

Jurassic

Gjest
Gjest skrev:
Jeg beholdt platespilleren jeg, og samlingen av vinyl har jeg. Den begynte jeg på i 1973, og den suppleres nå fra brukt og loppemarked.
CD-spiller fikk jeg i 1994. Først etter å ha hørt en tweaket Philips (med TDA 1541) ble dette et intressant medium. Kunne jeg få ta i en slik i dag! Det er den mest musikalske jeg har hørt av cd-spillere.
Verden har tydeligvis ikke gått fremover......

Iallfall ikke når det er snakk om digitalteknologi ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Jurassic skrev:
Gjest skrev:
Jeg beholdt platespilleren jeg, og samlingen av vinyl har jeg. Den begynte jeg på i 1973, og den suppleres nå fra brukt og loppemarked.
CD-spiller fikk jeg i 1994. Først etter å ha hørt en tweaket Philips (med TDA 1541) ble dette et intressant medium. Kunne jeg få ta i en slik i dag! Det er den mest musikalske jeg har hørt av cd-spillere.
Verden har tydeligvis ikke gått fremover......

Iallfall ikke når det er snakk om digitalteknologi ;D
Jeg tror det er alle nullene i digitalteknologien som gir den store tomheten i gjengivelsen.. ::)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Back_Door skrev:
Jurassic skrev:
Gjest skrev:
Jeg beholdt platespilleren jeg, og samlingen av vinyl har jeg. Den begynte jeg på i 1973, og den suppleres nå fra brukt og loppemarked.
CD-spiller fikk jeg i 1994. Først etter å ha hørt en tweaket Philips (med TDA 1541) ble dette et intressant medium. Kunne jeg få ta i en slik i dag! Det er den mest musikalske jeg har hørt av cd-spillere.
Verden har tydeligvis ikke gått fremover......

Iallfall ikke når det er snakk om digitalteknologi ;D
Jeg tror det er alle nullene i digitalteknologien som gir den store tomheten i gjengivelsen.. ::)
Sa du tomhet i gjengivelsen...

CD - Mp3 - DAB-radio
tom tommere tommest

1983 ca. 1997 ca.2004


RCA/ EMI/ Decca/ Mercury m.fl. lagde lydinnspillinger på 50-tallet som selv det beste digitalformatet i dag (muligens DXD) ikke fullt ut klarer å matche i gjengivelse (varme, "stofflighet", atmosfære).
Dette var bare for å gi en liten pekepinn på hvilken vei utviklinga er gått.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Får håpe lydkvaliteten, og ikke komprimeringen vinner.

Har ennå ikke kjøpt MP3 spiller, og kommer ikke til å kjøpe det heller. Laster heller ikke ned på f.eks. Mob. Tlf., da lyden blir for dårlig!, men brenne fra seriøse aktører går vel, men da er vi nesten oppe i prisen for et nytt innspillt produkt (CD).
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
f skrev:
Får håpe lydkvaliteten, og ikke komprimeringen vinner.

Har ennå ikke kjøpt MP3 spiller, og kommer ikke til å kjøpe det heller. Laster heller ikke ned på f.eks. Mob. Tlf., da lyden blir for dårlig!, men brenne fra seriøse aktører går vel, men da er vi nesten oppe i prisen for et nytt innspillt produkt (CD).
Komprimering og "spare båndbredde" er kommet for å bli. Når jeg innstallerte parabol og flat-Tv til modern og fadern switchet jeg litt frem og tilbake mellom parabol og vanlig analog antenne. Da ble jeg oppmerksom på at digitalkomprimeringa stjeler noe lys/kontrast fra bildet. Typisk..fordi lys/kotrast krever båndbredde.
Komprimering både på lyd og bilde er noe fae.skap!
 
B

Back_Door

Gjest
Espen R skrev:
Back_Door skrev:
Jurassic skrev:
Gjest skrev:
Jeg beholdt platespilleren jeg, og samlingen av vinyl har jeg. Den begynte jeg på i 1973, og den suppleres nå fra brukt og loppemarked.
CD-spiller fikk jeg i 1994. Først etter å ha hørt en tweaket Philips (med TDA 1541) ble dette et intressant medium. Kunne jeg få ta i en slik i dag! Det er den mest musikalske jeg har hørt av cd-spillere.
Verden har tydeligvis ikke gått fremover......

Iallfall ikke når det er snakk om digitalteknologi ;D
Jeg tror det er alle nullene i digitalteknologien som gir den store tomheten i gjengivelsen.. ::)
Sa du tomhet i gjengivelsen...

CD - Mp3 - DAB-radio
tom tommere tommest

1983 ca. 1997 ca.2004


RCA/ EMI/ Decca/ Mercury m.fl. lagde lydinnspillinger på 50-tallet som selv det beste digitalformatet i dag (muligens DXD) ikke fullt ut klarer å matche i gjengivelse (varme, "stofflighet", atmosfære).
Dette var bare for å gi en liten pekepinn på hvilken vei utviklinga er gått.
Nå var faktisk min sammenligning mellom nullene og tomheten noe humoristisk ment ;)

Tror forøvrig at problemet vi strir med ikke skyldes cd-mediet, men den jobben som blir gjort i studio. En cd har tross alt kapasitet til å lagre og avspille en kvalitetsinnspilling.Personlig betaler jeg gladelig en høyere pris om jeg får mulighet til kvalitetsinnspillinger. Problemet er at vi audiofile er for få og har dermed for liten markedsverdi.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Karma skrev:
Espen R skrev:
Back_Door skrev:
Jurassic skrev:
Gjest skrev:
Jeg beholdt platespilleren jeg, og samlingen av vinyl har jeg. Den begynte jeg på i 1973, og den suppleres nå fra brukt og loppemarked.
CD-spiller fikk jeg i 1994. Først etter å ha hørt en tweaket Philips (med TDA 1541) ble dette et intressant medium. Kunne jeg få ta i en slik i dag! Det er den mest musikalske jeg har hørt av cd-spillere.
Verden har tydeligvis ikke gått fremover......

Iallfall ikke når det er snakk om digitalteknologi ;D
Jeg tror det er alle nullene i digitalteknologien som gir den store tomheten i gjengivelsen.. ::)
Sa du tomhet i gjengivelsen...

CD - Mp3 - DAB-radio
tom tommere tommest

1983 ca. 1997 ca.2004


RCA/ EMI/ Decca/ Mercury m.fl. lagde lydinnspillinger på 50-tallet som selv det beste digitalformatet i dag (muligens DXD) ikke fullt ut klarer å matche i gjengivelse (varme, "stofflighet", atmosfære).
Dette var bare for å gi en liten pekepinn på hvilken vei utviklinga er gått.
Nå var faktisk min sammenligning mellom nullene og tomheten noe humoristisk ment ;)

Tror forøvrig at problemet vi strir med ikke skyldes cd-mediet, men den jobben som blir gjort i studio. En cd har tross alt kapasitet til å lagre og avspille en kvalitetsinnspilling.Personlig betaler jeg gladelig en høyere pris om jeg får mulighet til kvalitetsinnspillinger. Problemet er at vi audiofile er for få og har dermed for liten markedsverdi.

Enig, har testet litt frem og tilbake med 24 bits innspillinger kontra vanlig CD og mener bestemt at med gode innspillinger og en god DAC så er lyden mer enn bra nok. Tror nok at det er potensiale med vinyl kontra komprimerte cd versjoner, men det har jeg dessverre ikke fått testet! Det er vel en grunn til at nesten alle i fidelity redaksjonen primært bruker CD som kilde!
 
Topp Bunn