Cary slp05, McIntosh c2300 eller 2200?

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
Hei, overskriften sier vel det meste, er det noen som har erfaringer med lyden i disse produktene og kan gjøre en sammenlikning? Skal brukes i mitt hovedanlegg der electrocompaniet aw400 er effektforsterker.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Ingen erfaring med sammenligning dessverre. Men kan du si litt om hva du ønsker å oppnå? Jeg trodde dCS-en din allerede har en meget god forforsterker funksjon?

Mvh
 
J

JAE

Gjest
Hei

Dårlig sammenligningsgrunnlag,men SLP 05 har jeg jo hatt,og til prisen,så er den en sterk konkurent til mange i denne prisklasse.



Mvh:
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Har ikke peil jeg heller, men etter det jeg har lest så vil Cary SLP 05 gi en mye varmere klang enn det du har med DCS.
 
J

JAE

Gjest
Finn M skrev:
Har ikke peil jeg heller, men etter det jeg har lest så vil Cary SLP 05 gi en mye varmere klang enn det du har med DCS.


...tror jeg nok du har litt rett i,men kan forandres litt etter personlig smak/preferanser,dette med rør....og liker du SLP 05,så er du solgt ;D


Vet ikke hva den er priset til nå,men gikk jo i sommer for i overkant av 50K,og er ikke ofte på brukten
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
JAE (active) skrev:
Finn M skrev:
Har ikke peil jeg heller, men etter det jeg har lest så vil Cary SLP 05 gi en mye varmere klang enn det du har med DCS.


...tror jeg nok du har litt rett i,men kan forandres litt etter personlig smak/preferanser,dette med rør....og liker du SLP 05,så er du solgt ;D


Vet ikke hva den er priset til nå,men gikk jo i sommer for i overkant av 50K,og er ikke ofte på brukten
Når dollar'n var som lavest (rundt 5) solgte Tor den for litt i overkant av 45 lapper mener jeg å huske. Men nå er jo dollar'n gått kraftig opp da, er vel oppe i 7...
 
J

JAE

Gjest
Kan sikkert stemme bra dette Janly,det er som sagt kursen som bestemmer.

Er vel ikke så mye i tvil hvilken Pre jeg hadde valgt,selv om jeg som sagt ikke har hørt Mcintosh Preene,og kan selvsagt ta temmelig feil,derfor litt forsiktig i uttalelse,men selv var jeg veldig fornøyd med SLP 05,og syns den er et kupp kontra pris
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Æ kan gi en god anbefaling av MC sine pre'er!
Å du har mulighet til å tilpasse lyden litt med rørene som jeg selv gjorde.

kjell
 
J

JAE

Gjest
Er veldig mye smaksak/egne preferanser,og tweaking med rør er jo et stort pluss ;D,på begge sider..
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
toref skrev:
Ingen erfaring med sammenligning dessverre. Men kan du si litt om hva du ønsker å oppnå? Jeg trodde dCS-en din allerede har en meget god forforsterker funksjon?

Mvh
Joda pre'en i dcs er knallgod, men hele spilleren skal nå selges ettersom jeg har sluttet og spille cd-plater. Dermed trenger jeg helst en pre, alternativt en DAC med volumkontroll.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
Takk til alle som har svart, selv om det tydeligvis ikke er noen ennå som har en fot i begge leire...
Er i hovedsak ute etter et brukt eksemplar så da blir det jo litt tilfeldig hva som dukker opp først, men heller vel litt mot mac pga byggekvalitet og at rørene er skjult (beskyttet mot barn), men så er jo caryen stilig også;)
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
Finn M skrev:
Har ikke peil jeg heller, men etter det jeg har lest så vil Cary SLP 05 gi en mye varmere klang enn det du har med DCS.
Ok, på ett vis tror jeg at jeg forstår hva du mener, men samtidig må jeg si at dCS p8i er veldig langt fra kald, den har en nydelig klangrikdom. Jeg hadde audio aero før (ser du kjenner den) og den låt faktisk tynnere\kaldere i toppen enn dcs (og vesentlig mer pudding nedover), det jeg har hørt av burmester spillere er også spinklere og "kaldere" i lyden.
Jeg vil gjerne ha en spiller som er enda mer glødende og dynamisk enn dcs (hvis det finnes), men jeg er allergisk mot puddinglyd.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei!

Jeg har desverre bare foten i slp05 leiren. Som positive ting kan fremheves at den har en kraftig strømforsyning. Videre er den lett å tweake med skifting av rør. Imidlertid forundrer det meg litt at et høykostprodukt som slp05 er, leveres med middelmådige rør. Har for eksempel prøvd marconi b65 på denne. Rørene er veldig dyre men du verden for en forbedring.

Har selv etter å ha lest litt på kryss og tvers hatt en formening om at AW400 måtte være en perfekt match til slp05. Stilte glad og fornøyd på EC-standen på Munchenmessen med egen cd og egne favoritter men ble kontant avvist. Ga utrykk for at jeg var seriøst interessert i blokkene, men nei.

Valget falt derfor på et annet ønske som var monoblokker basert på rør. Jeg er imidlertid fremdeles overbevist om (som tidligere EC eier) at en kombinasjon mellom slp05 og aw400 må være en særdeles god match.

Elektron
 

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Innlegg
85
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
Jeg har selv sansen for Mac lyden og ville kanskje falt for 2300 fremfor SLP05. SLP 05 er en virkelig god pre som jeg kun har prøvd med originale rør, og den gjør seg ikke bort. Fyldig og stort lydbilde. Nærmere Mac en mange andre i klassen. Stort pluss for headphone ampen i Cary'en om du holder på med slikt.

Hovland HP-200 er min favoritt av alle topp pre amper jeg har prøvd. Snerten sak som spiller musikk. Audioroyal har kanskje enda gode tilbud på de. Bor du i nærheten vil jeg anbefale deg å prøve en.

Kjøpte nesten en slik Halcro pre som er til salgs på børsen nå for en tid siden. 55k gjør den til ett særdeles bra kjøp men hvorvidt den matcher ditt utstyr og smak er vell opp til deg å avgjøre.

Du kan vell bruke dCS'en som både dac og pre selv om du ikke spiller plater? Det er vell få dacer som er så mye bedre en denne under din salgspris.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Hva med den nye Wadia pre'en?
 
H

hobby

Gjest
Ingen av delene. For å være ærlig vet jeg ikke om noen av produktene du foreslår vil være noe særlig i ditt oppsett. Blir kanskje litt døtt, vel mye "feit bass" etc og litt for lite dynamikk og snert. Tipper det er bedre å kjøre dcs p8i spilleren rett i effekttrinnet enn så lenge. Må du ha forforsterker pga. flere kilder ville jeg ha spart og ventet til jeg kunne gått for noe vassere enn de kandidatene du foreslår. Ville hatt mye større tro på kanditater som f.eks Burmester 011 eller Jeff Rowland Criterion (kommer med batteridrift i 2009) for å nevne noen, evt. Accuphase som jeg også har hørt andre har opplevd som bra match med EC. Forforsterker er tross alt en veldig viktig del av anlegget .
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Cappuccino skrev:
Ingen av delene. For å være ærlig vet jeg ikke om noen av produktene du foreslår vil være noe særlig i ditt oppsett. Blir kanskje litt døtt, vel mye "feit bass" etc og litt for lite dynamikk og snert. Tipper det er bedre å kjøre dcs p8i spilleren rett i effekttrinnet enn så lenge. Må du ha forforsterker pga. flere kilder ville jeg ha spart og ventet til jeg kunne gått for noe vassere enn de kandidatene du foreslår. Ville hatt mye større tro på kanditater som f.eks Burmester 011 eller Jeff Rowland Criterion (kommer med batteridrift i 2009) for å nevne noen, evt. Accuphase som jeg også har hørt andre har opplevd som bra match med EC. Forforsterker er tross alt en veldig viktig del av anlegget .



Oh my god.....

Hvor godt kjenner du til Cary 05 og Mc pre ampene egentlig.....
Har selv en Mc2200 med Mullard rør som jeg er veldig godt fornøyd med,
en av de beste pre jeg har hørt.Feit bass lite dynamikk what!!!
Dårlig match til companiet og B&w??? heller en utrolig bra match vil heller jeg påstå,
men spørs selvfølgelig på preferanser.Skal sies at Vadseth likte Cary 05 veldig godt
når han hadde 801D som referanse ht.
Jeg tror det er lettere og bomme med exe en transistor Burmester pre i combo aw400 og 801D,
kan lett bli vell analytisk.En av disse rør pre ampene vil gi litt varme og fylde,men samtidig ha detaljering og dynamikken i behold.
Skal sies at jeg testet en 70000kr Wadia cd spiller med volum kontroll med og uten Mc2200,
med 2200 låt klart best.

Her spørs det hva solo er ute etter......
 
H

hobby

Gjest
X3 skrev:
Hvor godt kjenner du til Cary 05 og Mc pre ampene egentlig.....
Jeg har hatt sikkert 8-10 Cary komponenter oppigjennom tidene, derav 3 preamper inkl. slp05. Så disse kjenner jeg veldig godt. Jeg kjenner også til Mac via venner som har det og har aldri likt det (med unntak av utseende da som jeg syner er nokså kult!)
Både Cary og Mac farger lyden for mye etter min smak. Byttet selv ut Cary slp05 med Burmester 011. Sistnevnte er i en helt annen liga. I mine ører er forskjellen er så stor at jeg faktisk ikke lenger betrakter slp05 som et genuint highend produkt.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Tror ikke de som mener en C 2200 låter ullent og med slapp bass har hørt den. Dette er faktisk helt motsatt av hvordan denne låter. Den er kjent for å være MEGET nøytral i karakter(også sammenlignet med gode transistorpreamper). Andre Mc-produkter har en mye mer tilbakelent karakter. F.eks Mc 252, MA 6900 mm.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Weiss Minerva (balansert "firewire" solidstate dac - har %ALLE typer inputs som finnes..) bra dac ja...om SB'en ikke er nok..
Vil også spesifikt matche spesielt da den ønskede pre som du nevner Solo.
Uansett pre forslag:
+ Audio Horizons (balansert rørpre) TP2.1'nBR' (bedre caps, input+output trafoer, remote) Ei slegge av en rørpre..
Så er det bare å ta "Leia" med til ett øde sted i "the south passage" og ... kick the crap out of the nerfherder! ;D

Mitt forslag dette.

Uansett, registrerer at det er B&W801D som skal drives.
Er du potte sikker Solo, på at rommet ditt er optimalt?
Det er mange som etterhvert tyr til bl.a basstraps med de høyttalera der, om rommet da ikke er stort å sånn da.
Opplevelsen av "hastigheten" på bassen i B&W's nye D serie er ofte relatert til om rommet er "temmet korrekt!"
Det kan være noe å hente på å se over denne delen av anlegget også.
mvh
 
J

JAE

Gjest
Hei

Det som trådstarter spør etter,er vel kampen mellom SLP 05/Mcintosh Pre.Og siden han har DSC,og ønsker å beholde denne kvalitet,så tror jeg nok han må opp i divisjoner når det gjelder Pre,ikke misforstå,har som sagt hatt SLP 05,og den tror jeg ikke kan leve opp til forventningene til Solo,ingen dårlig Pre,da vel og merke i sin divisjon/prisklasse,mcintosh har jeg ikke noen erfaring med,men har en feeling at kanskje du må opp litt kontra pris/farging,som du nevner allergisk mot "puddingbass"

Cappuccino nevner Burmester 001,jeg kan nevne Halcro DM 10,men som sagt,da er vi straks i en annen verden/divisjon/prisklasse,og om det er verdt det,får bli opp til hver enkelt.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
Er du potte sikker Solo, på at rommet ditt er optimalt?
Jeg er potte sikker på at rommet mitt er milevis fra optimalt. Dessverre er jeg like sikker på at strikken allerede er tøyd til bristepunktet og at bassfeller og omøbelering av stuen vil bety singelliv og trolig en enda mindre optimal hybel for anlegget og meg selv ;)

Anlegget er således overkill for lytterommet, men samtidig er det et morsomt anlegg som gir mye glede og engang får jeg meg kanskje en stor enebolig med kombinert vinterhage og lytterom...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
OK... da er altså "venus flytrap" alt som trengs i det rommet da skjønner jeg.

Tør jeg da foreslå at du vurderer å velger deg en Tact/Lyngdorf digital pre og dac, med innebygd correction muligheter...
Eller i det minste ser på dette som er mulig alternativ. ::)
Siden cdspilleren skal ut og noe skal erstatte denne, så ville jo en multiboks med både dac pre og lydkarakteristika endringsmuligheter "puh" være en ting jeg virkelig ville snust på altså...
I den situasjonen du er nå, hvor rommet helst ikke kan røres og du vil unngå puddingbass, så hadde dette
jo vært noe å vurdere vøtt, ialletilfellers ...case.. ;)
Jeg ville tro at for de pengene dette koster, kontra rør - som kaaaaan bli noe pudding jmf JAE sitt innlegg, som jeg er liiit enig med, egentlig. Denne veien å gå, kan være interessant. muligens (det var svært så vag jeg er nå da... :eek: ;D )

mvh
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
Tanken på en kombinert DAC/Romkorreksjon har absolutt vært til vurdering, men jeg ble litt reservert etter å ha hørt Endre Askelands vurdering av dette hos seg selv, men dukker det opp en på bruktbørsen til en pris som betyr at man kan videreselge uten særlig tap, så vil jeg nok forsøke dette.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Solo skrev:
Tanken på en kombinert DAC/Romkorreksjon har absolutt vært til vurdering, men jeg ble litt reservert etter å ha hørt Endre Askelands vurdering av dette hos seg selv, men dukker det opp en på bruktbørsen til en pris som betyr at man kan videreselge uten særlig tap, så vil jeg nok forsøke dette.
E Askelands system er så utstudert høyoppløst av det er ganske utrolig, ren gjettning - at
hos han kan jeg godt skjønne at det er hørbart hva enheten gjør, (nå har jeg ikke lest disse innlegga - har du en link?)
Men, det kan sies, at tact og lyngdorf enhetene faktisk kan moddes til å låte noe bedre enn originalt.
Det er ett firma, jeg tror det er i england, som får disse til å låte flere hakk bedre, ettersigende.
Dette koster igjen penger å gjøre, og er ikke sikkert at man trenger.
Den (prosesserte) digitale datastrømmen tror jeg man også kan sende til eksterne dacs, for å nevne det også da.
Nå er jo debatten også åpen, på om det man hører via slike tacter/lyngdorfer eller uten, om hva som er mest "korrekt" ... jeg tror det er så enkelt at noen liker det de hører, og velger selv hva dette er.
Men, at de er ett fantastisk verktøy, som løser utrolige saker av og til, det tro jeg er opplest og vedtatt! ;)

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Solo skrev:
Tanken på en kombinert DAC/Romkorreksjon har absolutt vært til vurdering, men jeg ble litt reservert etter å ha hørt Endre Askelands vurdering av dette hos seg selv, men dukker det opp en på bruktbørsen til en pris som betyr at man kan videreselge uten særlig tap, så vil jeg nok forsøke dette.
Jeg ville tro at en forhandler ville sett muligheten i det å da demonstrert egenskapene til sitt tact eller lyngdorf produkt i hjemmet til enn interssert kunde. Spesielt en da kunde som har ett av deres bedre produkter fra før, 801D..
Du kjøper vel bare det du liker? Hjemmedemo går sikkert ann i så måte, tror du ikke?

mvh
 
Topp Bunn