Cary 211 a.e. og rør

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
0
Har Cary 211 a.e. og lurer på hvor viktig 300 B rørene er for kvaliteten på lyden ( bass, mellomtone.........).

Rør oppsettet pr. monoblokk er som følger : 1 stk 6ca7 current source, 2 stk. 6sl7 input tube, 2 stk. 300 B driver stage og 2 stk. 845 output rør.

Dette kan jeg selvsagt finne ut ved prøving og feiling, men 2 par 300 B koster fra ca. kr. 5.000,- og oppover !

Forslag til gode rør til 300 B mottas også med TAKK.

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
581
Torget vurderinger
1
se tidligere innlegg:

Hifiutstyr / Hifi generelt / Re: Noen med anbefalinger ang 300b og 845 rør? 12/27/05 klokken 20:39:34
Startet av Cable Guy | Legg inn av tom-a
den 12/27/05 klokken 14:26:54, skrev nr9 :Jeg skal bytte rør i min Cary 211 forsterker. Kan noen hjelpe meg å velge rør. Jeg har fått motstridene anbefalinger fra produsentene. Hvilke 300B og 845 rør skal jeg kjøpe og fra hvor?

Jeg har gode erfaringer med tj300b, som fikk spesielt god omtale i et par tester. Selges bl.a. p www.diyhifisupply.com/diyhs_tj_tubes.htm. Har testet ut fire varianter: Mesh Plate Globe black base, MP Globe m/gold pin, MP ST m/gold pin, samt Solid Plate Globe. Hva som faller best ut er i noen grad et spørsmål om matching. Førstemann mangler litt i diskanten, men har bra fylde/body. Andremann og tredjemann har høyere oppløsning, med mer 3D-informasjon, men er litt lettere i karakteren. Sistemann, Solid Plate versjonen, er en mellomting mellom førstemann og de to neste – men med uten førstnevntes mangler i diskanten, og nok den mest ”musikalske” (men informasjonsnivået er ikke helt på høyde med MP ST/Globe).

Har også et par WE300B, produsert i 1998, men disse måler seg ikke med tj300b etter min mening.

Ny produksjon av WE kjenner jeg ikke. Noen med erfaringer her? (LMC?)

Når det gjelder 845: Her er det forskjeller. Av nye rør er det vel de kinesiske som dominerer markedet – sjekk de siste til Motron, disse er de beste kinesiske jeg har prøvd (de er dog veldig lyssterke!). Ellers er Carys kinesiske sortering et OK alternativ. Selv har jeg fått tak i RCA 40-talls, hvilket er en helt annen skål – disse går utenpå alt det kinesiske. Skal du ha det beste, prøv å få tak i RCA (eller United - som etter sigende skal ha meget god mellomtone, men som er noe svakere på fløyene). Disse er dog meget vanskelig å få tak i, dessverre (og meget dyre).

Hvis du har en switch på Cary’ene kan du også prøve ut 211 som erstatning for 845. GE211 40-talls er det greit å få tak i, og lyder godt, sjekk Ebay. Også her er United og spesielt RCA de beste, men igjen vanskelig å oppdrive. 211-røret lyder også litt annerledes enn 845 røret.

Lykke til!

Mvh,

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
0
Takker for svaret tom-a. Mange gode forslag til rør her.

Vet du i hvor stor grad 300b rørene påvirker lyden når de er brukt som driver rør og ikke som utgangsrør ?

Topp Bunn