Cardas eller Soundstring?

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Hei.

Har for tiden begynt å tenke på og skifte signalkabler i anlegget. Har Nordost Heimdall pr i dag. Fikk lyst til å prøve noe nytt. Var egentlig innstilt på å prøve Cardas Cross, etter å ha lest en del positivt om de (og Cardas generelt). Har aldri "hørt" de selv.

Men, så begynte det å dukke opp en del positiv omtale av kabler fra Soundstring også, som jo er litt rimeligere.

Er det noen der ute med brukererfaring fra en av, eller aller helst begge, disse kablene? Tar gjerne i mot råd og tips.

NB! Dere som mener at det ikke er lydmessig forskjell på noen kabler i det hele tatt osv (noe dere gjerne må mene for min del), trenger IKKE svare i denne tråden... ;).
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Hei,

Jeg har som deg Heimdall signalkabler. Etter min oppfatning er dette svært gode kabler. Problemet kan kanskje være at de er for avslørende. Du skriver ikke hva du ønsker å oppnå ved kabelbytte, men det kan jo være at Heimdall kablene rett og slett blir for lite tilgivende i forhold til komponentene i anlegget.

Heimdall kan muligens ha en tendens til å gå mot det analytiske i den forstand at jeg synes de presenterer et lydbilde som er svært detaljert, men som muligens kan oppfattes som om de ikke så godt får frem teksturer og klang i lydbildet.

Selv bruker jeg både høyttaler og strømkabler fra Soundstring og disse er svært gode på det som nettopp har med teksturer/klang.

Ikke undervurder strømkablers betydning for lydbildet. Nå bruker jeg ikke strømrenser som deg, men lydbildet fikk langt mer kropp etter at jeg kobler på et par Soundstring på pre og effekt. Ikke umulig at lydbildet kan tunes med strømkabler selv om du bruker en strømrenser. Selv anbefaler jo PS audio å bruke strømkabler av god kvalitet selv med Premier.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Ja, for all del, jeg er IKKE uenig med deg. Synes også Heimdall i utgangspunktet er en veldig god kabel. Men, jeg synes også at det er på det nivået man må opp på hos Nordost, i alle fall i mitt anlegg og min stue. Har prøvd ulike varianter ."under", med ganske eh... "mindre bra" resultat. I forhold til andre kabler jeg har hatt (som f.eks LFD Audio, Ecosse osv), synes jeg Heimadll har "ryddet og strammet opp" lydbildet betraktelig. Skal jeg være klitt kritisk synes jeg at de noen ganger kan bli litt vel analytiske, eller "sjelløse" om du vil. Nå har jeg jo også høyttalere som kanskje kan betraktes som litt "lyse" i lyden (Dali Ikon), men det er en annen historie ;).

Stømkabler har jeg tro på. Kjører i dag med strømkabler fra Russ Andrews, men ja, jeg har muligens et oppgraderingspotensiale der også.

Nå er det heller ikke et "must" for meg å bytte signalkabler, men fikk som sagt lyst til å prøve noe nytt, uten å måtte betale ALT for mye for det ;D
 

cardas

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2007
Innlegg
2.773
Antall liker
789
Sted
Nøtterøy
Cardas Cross!!! Uten tvil!!!:)

Cardas har laget topp kabler i over 30 år og det tror jeg de kommer til å fortsette med i 30 år til:)

Soundstring hva er det? Noe billig kabler fra statene som tilfeldig hvis Høium har beggynt og ta inn.
Er du på utkikk etter noe som er rimligere en Cardas og som fortsatt er bra kan Ecosse kabler anbefales.

Cardas er den kabelprodusenten som er mest brukt av andre utstyrsprodusenter og skribenter verden over. Mange av de store gutta og produsentene bruker Cardas som sin referance på kabler.

Nevner noen: Avalon, Ayre, Merlin...... :)

Mvh
Andreas
 

Vedlegg

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
cardas skrev:
Cardas Cross!!! Uten tvil!!!:)

Cardas har laget topp kabler i over 30 år og det tror jeg de kommer til å fortsette med i 30 år til:)

Soundstring hva er det? Noe billig kabler fra statene som tilfeldig hvis Høium har beggynt og ta inn.
Er du på utkikk etter noe som er rimligere en Cardas og som fortsatt er bra kan Ecosse kabler anbefales.

Cardas er den kabelprodusenten som er mest brukt av andre utstyrsprodusenter og skribenter verden over. Mange av de store gutta og produsentene bruker Cardas som sin referance på kabler.

Nevner noen: Avalon, Ayre, Merlin...... :)

Mvh
Andreas
Dette synes jeg heller mot useriøst.
Beskriv kabelens kvaliteter heller; og dersom du ikke har hørt dem unnlat å kommentere.
Har hørt og hatt både heimdall, soundstring, men ikke cardas. Velger derfor å ikke komme med noen kommentarer på sistnevnte.
av signalkabler vil jeg nok si at Heimdall som er en dyrere kabel er mer detaljert og har en roligere bakgrunn. Noe mer punch i Soundstring. På ht kabel siden er det mer trøkk i Soundstring og den er mer organisk/ kall det gjerne musikalsk enn H. som er mer tørr og har mindre punch.
Hva man velger er nok avh av oppsett og også smak, men S er utrolig mye for pengene.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
cardas skrev:
Cardas Cross!!! Uten tvil!!!:)

Cardas har laget topp kabler i over 30 år og det tror jeg de kommer til å fortsette med i 30 år til:)

Soundstring hva er det? Noe billig kabler fra statene som tilfeldig hvis Høium har beggynt og ta inn.
Er du på utkikk etter noe som er rimligere en Cardas og som fortsatt er bra kan Ecosse kabler anbefales.

Cardas er den kabelprodusenten som er mest brukt av andre utstyrsprodusenter og skribenter verden over. Mange av de store gutta og produsentene bruker Cardas som sin referance på kabler.

Nevner noen: Avalon, Ayre, Merlin...... :)

Mvh
Andreas
Det er greitt å være litt patriotisk, men dette er jo både feil og helt useriøst :eek:
Blir litt vanskelig å ta deg på alvor etter dette Andreas.......... :(
Vær litt mer forsilktig neste gang........

Som du sikkert har lagt merke til, har Soundstring fått meget gode kritikker både her på HFS og andre steder (har ikke hørt de sjøl), brukt/testet på tildels meget gode anlegg.
Og Cardas er "bare" et av mange gode kabelfabrikater, og har såvidt jeg vet ingen dominans blant skribenter.
Har selv bare hatt Cardas på lån her hjemme, og her passet de ikke inn (dengang). Hadde Cardas vært så overlegent fantastiske kabler hadde de nok vært adskillig mer utbredt.

Ingen fasit innen HiFi spør du meg........ ;)

Mvh
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
olaps skrev:
Ingen fasit innen HiFi spør du meg........ ;)

Mvh
Har ikke spurt deg ;D men jeg kan ikke være mer enig med deg.!
Dog så har du en "egenklang" i kabler, selv om det vil slå litt forskjellig ut i forskjellige oppsett, den der klarer jeg ikke å bevise men prøv selv så er det veldig lett å høre..
Kabler ER faktisk den aller vanskeligste biten i et anlegg, ikke kommer du i mål uten de kablene heller :-[

Cardas eller Soundstring.?
Svaret ligger rett å slett i dette med å prøve i eget oppsett.!
Kan legge til at i mitt anlegg og mine ører, så er Cardas en klar favoritt foran Soundstring, men ender opp med WireWorld hele veien..
Kjell
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Rotekroken skrev:
olaps skrev:
Ingen fasit innen HiFi spør du meg........ ;)

Mvh
Har ikke spurt deg ;D men jeg kan ikke være mer enig med deg.!
Dog så har du en "egenklang" i kabler, selv om det vil slå litt forskjellig ut i forskjellige oppsett, den der klarer jeg ikke å bevise men prøv selv så er det veldig lett å høre..
Kabler ER faktisk den aller vanskeligste biten i et anlegg, ikke kommer du i mål uten de kablene heller :-[

Cardas eller Soundstring.?
Svaret ligger rett å slett i dette med å prøve i eget oppsett.!
Kan legge til at i mitt anlegg og mine ører, så er Cardas en klar favoritt foran Soundstring, men ender opp med WireWorld hele veien..
Kjell
Heisann :)
Ja, veldig enig i det du sier, kabler KAN være vanskelig. Har selv et anlegg jeg mener er ganske nøytalt, men også veloppløst og transparent. Og dét innebærer at kabelbytte kan være en ganske så krevende og langvarig prosess. Har stort sett hatt som mål å kunne handle kabler brukt, både fordi "bytterisikoen" er høy, men også for å slippe "innbrenning", er litt utålmodig...... ;).

Har hatt Wireworld innom her for lenge siden, men må bare innrømme at jeg ikke helt husker lydsignaturen (for det har de vel, tross alt.......). Husker jeg feil når jeg tror Soundstring og Cardas er "varmere"? Om så er tilfelle, har du vurdert Acoustic Zen? I mine ører noe av det beste man får ift pris, spes Silver Ref signalkablene. I mine ører mer nøytrale enn Cardas, og mer utstrakte (i begge ender) og oppløste.......... Og svært musikalske!

Mvh

PS
Beklager litt OT her.........
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
For meg ble det lyd-nirvana med NO Heimdall ihvertfall, og så sier man det ikke er forskjell på kabler... :D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
olaps skrev:
Rotekroken skrev:
olaps skrev:
Ingen fasit innen HiFi spør du meg........ ;)

Mvh
Har ikke spurt deg ;D men jeg kan ikke være mer enig med deg.!
Dog så har du en "egenklang" i kabler, selv om det vil slå litt forskjellig ut i forskjellige oppsett, den der klarer jeg ikke å bevise men prøv selv så er det veldig lett å høre..
Kabler ER faktisk den aller vanskeligste biten i et anlegg, ikke kommer du i mål uten de kablene heller :-[

Cardas eller Soundstring.?
Svaret ligger rett å slett i dette med å prøve i eget oppsett.!
Kan legge til at i mitt anlegg og mine ører, så er Cardas en klar favoritt foran Soundstring, men ender opp med WireWorld hele veien..
Kjell
Heisann :)
Ja, veldig enig i det du sier, kabler KAN være vanskelig. Har selv et anlegg jeg mener er ganske nøytalt, men også veloppløst og transparent. Og dét innebærer at kabelbytte kan være en ganske så krevende og langvarig prosess. Har stort sett hatt som mål å kunne handle kabler brukt, både fordi "bytterisikoen" er høy, men også for å slippe "innbrenning", er litt utålmodig...... ;).

Har hatt Wireworld innom her for lenge siden, men må bare innrømme at jeg ikke helt husker lydsignaturen (for det har de vel, tross alt.......). Husker jeg feil når jeg tror Soundstring og Cardas er "varmere"? Om så er tilfelle, har du vurdert Acoustic Zen? I mine ører noe av det beste man får ift pris, spes Silver Ref signalkablene. I mine ører mer nøytrale enn Cardas, og mer utstrakte (i begge ender) og oppløste.......... Og svært musikalske!

Mvh

PS
Beklager litt OT her.........
Tror kanskje din OT kan være til hjelp for noen og enhver.?
Uansett så kan jeg ikke detektere "lydsignatur" i WireWorld, foruten de kablene som er i de litt lavere prisklassene, de heller mot Cardas sin lydsignatur, mens de dyrere er mer en slags "neutral reference" i mine ører, men for all del, de låter ikke direkte nøytralt da de har masse klangfarger som får instrumenter og stemmer til å blomstre som de gjør i det virkelige liv, gjennsomsiktige til tusen og på den måten "nøytrale" om jeg kan si det slik.?
Veldig vanskelig å forklare kablenes signatur når de er så naturlige i mine ører..

Cardas kan virke som de har en smule mer å by på ut i fløyene, men ikke så sort nivå og rom rundt instrumenter, det blir egentlig en smaksak dette her..
For å kunne hjelpe noen på vei til kabelvalg, så må men nesten kjenne litt til komponentene, man bør vite hva de eksisterende kablene gjør, så må man vite hvor skoen trykker for vedkommende, så å anbefale kabler er like enkelt som å velge dame for mannen 8)

Selv om jeg holder på å spille inn de siste kablene i oppsette akkurat nå, så tror jeg ikke det er noen kabler som får meg til å vandre i noen annen rettning, selv med uinnspilte kabler så er jeg så nære der jeg vil være, at jeg bare skal kose meg med musikken og handle musikk ;)

Obs, holdt nesten på å glemme at jeg skal ta kontakt med Vidar Sonesen på Audioart for å kjøpe meg internkabling, har ikke funnet noen andre kabler som frister meg mer enn Cardas på dette området, jeg har stor tro på at de vil gjøre underverker for småpenger, siden det er monster i dem i dag..
Vidar tar 80,- for meteren av kabel til diskant og 100,- meteren til bass og mellomtoner, men dette er pr løpemeter, altså du må ha 2 x 50cm til hvert element så de kommer på 100 små penger pr element..

En annen ting som er verdt å merke seg, jeg har 2 forskjellige Sony spillere, den ene må jeg bruke WireWorld på og den andre Cardas, for at jeg skal få de til å spille slik jeg vil, det er rett å slett ikke mulig å forholde seg til bare ett merke om man skal komme seg helt i mål om man har flere spillere, selv om det er fra samme produsent..
Mye innen kabler som folk generelt ikke tenker så mye over, så jeg er veldig forsiktig med å anbefale noe, det er en helt annen ting og fortelle om sine egne opplevelser og prøve å få kloret dette ned slik at folk forstår..

Siden du spør og jeg har en fersk erfaring med Cardas og Soundstring, så vil jeg si at Cardas vandrer fra den varme delen som kan oppleves som litt lukket og "maskert i de rimelige seriene, så har du Neutral Reference som ikke skal ha lydsignatur som heller mot det kalde eller varme, så har du Gold som tilfører en glød til musikken, så du kan liksom ikke sette fingren på om Cardas generelt er det ene eller det andre, men jo, de har en litt varm og god klang, men maskerer ikke musikken som et filter eller lign, de slipper tonene lett frem og skaper en meget god holografi, innsyn i musikken og gjør den mer levende i mine ører..

Soundstring har jeg ikke lyst til å si så mye om, men de ligger langt unna WireWorld og Cardas sine billige serier i mitt oppsett, men det må handle om match, smak og behag siden det er så mange som har forelsket seg i de kablene..
Så jeg vil ikke komme med noe påstander om det ene eller det andre, foruten at det ikke funker i noen av mine oppsett til musikk eller til film/TV..
Kjell
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Ketil skrev:
Hei,



Heimdall kan muligens ha en tendens til å gå mot det analytiske i den forstand at jeg synes de presenterer et lydbilde som er svært detaljert, men som muligens kan oppfattes som om de ikke så godt får frem teksturer og klang i lydbildet.
Helt enig, her vurderer selv å bytte til ett sett som gir litt bedre egenart i klangen til instrumenter.

MVH Johnny
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
johnnygrandis skrev:
Ketil skrev:
Hei,



Heimdall kan muligens ha en tendens til å gå mot det analytiske i den forstand at jeg synes de presenterer et lydbilde som er svært detaljert, men som muligens kan oppfattes som om de ikke så godt får frem teksturer og klang i lydbildet.
Helt enig, her vurderer selv å bytte til ett sett som gir litt bedre egenart i klangen til instrumenter.

MVH Johnny
Hei Johnny..
Har du prøvd WireWorld Silver Eclipse eller Eclipse.?
Koster lite å handle brukt på børsen siden du får igjen samme sum, eneste risikoen er at du får frem klangfargene i instrumentene som jeg tror du leter etter.?
Sorry for OT :-[
Kjell
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Rotekroken skrev:
johnnygrandis skrev:
Ketil skrev:
Hei,



Heimdall kan muligens ha en tendens til å gå mot det analytiske i den forstand at jeg synes de presenterer et lydbilde som er svært detaljert, men som muligens kan oppfattes som om de ikke så godt får frem teksturer og klang i lydbildet.
Helt enig, her vurderer selv å bytte til ett sett som gir litt bedre egenart i klangen til instrumenter.

MVH Johnny
Hei Johnny..
Har du prøvd WireWorld Silver Eclipse eller Eclipse.?
Koster lite å handle brukt på børsen siden du får igjen samme sum, eneste risikoen er at du får frem klangfargene i instrumentene som jeg tror du leter etter.?
Sorry for OT :-[
Kjell
Hei Kjell,
Har ikke hørt de kablene du nevner, men ser av navnet at de er sølv ? kabler.
Må prøve noe annet enn heimdal ihverfall, de tiltaler ikke meg.
I senere tid merker jeg at egenart i instrumenter betyr endel for meg.
Hvordan var Soundstring kablene i forhold Wireworld? tro.

Så mange kabler å så liten tid...beklager OT.

MVH Johnny
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
johnnygrandis skrev:
Rotekroken skrev:
johnnygrandis skrev:
Ketil skrev:
Hei,



Heimdall kan muligens ha en tendens til å gå mot det analytiske i den forstand at jeg synes de presenterer et lydbilde som er svært detaljert, men som muligens kan oppfattes som om de ikke så godt får frem teksturer og klang i lydbildet.
Helt enig, her vurderer selv å bytte til ett sett som gir litt bedre egenart i klangen til instrumenter.

MVH Johnny
Hei Johnny..
Har du prøvd WireWorld Silver Eclipse eller Eclipse.?
Koster lite å handle brukt på børsen siden du får igjen samme sum, eneste risikoen er at du får frem klangfargene i instrumentene som jeg tror du leter etter.?
Sorry for OT :-[
Kjell
Hei Kjell,
Har ikke hørt de kablene du nevner, men ser av navnet at de er sølv ? kabler.
Må prøve noe annet enn heimdal ihverfall, de tiltaler ikke meg.
I senere tid merker jeg at egenart i instrumenter betyr endel for meg.
Hvordan var Soundstring kablene i forhold Wireworld? tro.

Så mange kabler å så liten tid...beklager OT.

MVH Johnny
Du har PM..
Vi får heller starte egen tråd om dette ;)
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Rotekroken skrev:
johnnygrandis skrev:
Rotekroken skrev:
johnnygrandis skrev:
Ketil skrev:
Hei,



Heimdall kan muligens ha en tendens til å gå mot det analytiske i den forstand at jeg synes de presenterer et lydbilde som er svært detaljert, men som muligens kan oppfattes som om de ikke så godt får frem teksturer og klang i lydbildet.
Helt enig, her vurderer selv å bytte til ett sett som gir litt bedre egenart i klangen til instrumenter.

MVH Johnny
Hei Johnny..
Har du prøvd WireWorld Silver Eclipse eller Eclipse.?
Koster lite å handle brukt på børsen siden du får igjen samme sum, eneste risikoen er at du får frem klangfargene i instrumentene som jeg tror du leter etter.?
Sorry for OT :-[
Kjell
Hei Kjell,
Har ikke hørt de kablene du nevner, men ser av navnet at de er sølv ? kabler.
Må prøve noe annet enn heimdal ihverfall, de tiltaler ikke meg.
I senere tid merker jeg at egenart i instrumenter betyr endel for meg.
Hvordan var Soundstring kablene i forhold Wireworld? tro.

Så mange kabler å så liten tid...beklager OT.

MVH Johnny
Du har PM..
Vi får heller starte egen tråd om dette ;)
Dere må da gjerne fortsette i denne tråden! Siden det var jeg som startet den mener jeg Interresant dette her. Må si meg enig i de synspunkter som er fremkommet vedr Heimdall (har de selv i skrivende stund). De gjør i og for seg ikke noe "galt", men synes det blir litt vel analytisk og tja... "kjedelig" på et vis. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det.

Jeg har prøvd Soundstring nå, og vel.... De er nok bra til prisen, men de var ikke helt det jeg var ute etter ( i tillegg til at de var utrolig vanskelig å få skikkelig inn i kontaktene på cd spilleren min da...uten å måtte bruke mer makt enn sikkert godt er). Til kr 2 500 synes jeg at f.eks LFD Audio Grainless er et bedre alternativ. I mitt anlegg og med mine ører vel å merke Ser ikke bort fra at jeg kunne ha likt Soundstring bedre over tid, registrerer at det er mange fornøyde brukere, men ble ikke helt komfortabel med eh... "kontaktproblemene" . Dog skal sies at det ikke var noe problem å feste de i mine andre apparater.

Mvh
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Okay, Haber, siden dette er din tråd og du ønsker innspill, så skal hvertfall jeg gjøre mitt beste på å fortelle om mine erfaringer på områdene..

Selv WW Atlantis er sølv, jeg trodde faktisk at det var kobber i de rimelige modellene, men jeg har reterminert et sett med Atlantis biwire og har ett sett med singlewire til overs, jeg trenger bare singlewire til det anlegget..
Har ikke satt meg så mye inn i dette med kobber og sølv når det kommer til WireWorld, for de gutta der kan sakene sine og de bruker kvalitet hele veien, så det er ikke lenger mulig å høre om det er sølv eller kobber som blir brukt i lederene..

Ang dette med sølv, så er det både himmel og helvete.!
Jeg er litt bombastisk i mine påstander, men sølv er ikke et lett metall å forholde seg til, noe sølv låter skikkelig huggorm mens annet sølv låter fortryllende bra, hvem vet hvor sølvharen hopper.?

Kobber derimot er det ikke så store variasjonene på, hvertfall ikke sett i forhold til bra å veldig bra sølv..

Hva er det WW kabler gjør med musikken her hos meg da tro.?
Vi snakker om kabler som er utrolig gjennomsiktige og som ikke filterer stort, om det er noe i det heletatt..
De fargene på klanger og gløden som skaper liv er helt klart med i Eclipse seriene tilbake til starten for noen år siden, så det er ikke farlig å kjøpe eldre utgaver av WW bare du holder deg til Eclipse, om du har bedre oppsett enn Ola Normann..

Når musikken slippes så lett frem og ikke farger lyden i noen rettning, så er det ikke lett å sette fingren på hva WW egentlig gjør, du må nesten bare prøve selv og erfare..
Det jeg kan si om WW er at musikken som triller frem engasjerer deg som lytter, det får foten til å gå å du sitter der med et smil mens du spiller gjennom platesamlingen din, på samme måte som Cardas, men Cardas har en varmere klang som ikke passer som en direkte erstatter for Nordost i mine ører, hvis du ikke vil forandre karakter en del..
Cardas eller WW er smak og behag, begge imponerer med musikken som trilles frem..

Atlantis III er ikke gjennomsiktig nok for bedre oppsett, men klangsignaturen går igjen i alle WW kablene, det er bare at du åpner landskapet betraltelig ved å gå opp ett hakk, går du veien opp til Eclipse eller Silver Eclipse så triller detaljene lekende lett frem, men gir kropp og fylde på instrumenter og stemmer, gir dem rett å slett farger og nyanser som gjør musikken levende..

Men dette er mine inntrykk og på mine oppsett, jeg kommer nok ikke til å se meg bakover til noe annet den nærmeste tiden, dette er første gangen jeg virkelig har vært skikkelig fornøyd med kabler..
Kjell
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
johnnygrandis skrev:
Helt enig, her vurderer selv å bytte til ett sett som gir litt bedre egenart i klangen til instrumenter.

MVH Johnny
Rotekroken skrev:
Ang dette med sølv, så er det både himmel og helvete.!
Jeg er litt bombastisk i mine påstander, men sølv er ikke et lett metall å forholde seg til, noe sølv låter skikkelig huggorm mens annet sølv låter fortryllende bra, hvem vet hvor sølvharen hopper.?

Kobber derimot er det ikke så store variasjonene på, hvertfall ikke sett i forhold til bra å veldig bra sølv..

Hva er det WW kabler gjør med musikken her hos meg da tro.?
Vi snakker om kabler som er utrolig gjennomsiktige og som ikke filterer stort, om det er noe i det heletatt..
De fargene på klanger og gløden som skaper liv er helt klart med i Eclipse seriene tilbake til starten for noen år siden, så det er ikke farlig å kjøpe eldre utgaver av WW bare du holder deg til Eclipse, om du har bedre oppsett enn Ola Normann..

Når musikken slippes så lett frem og ikke farger lyden i noen rettning, så er det ikke lett å sette fingren på hva WW egentlig gjør, du må nesten bare prøve selv og erfare..
Det jeg kan si om WW er at musikken som triller frem engasjerer deg som lytter, det får foten til å gå å du sitter der med et smil mens du spiller gjennom platesamlingen din, på samme måte som Cardas, men Cardas har en varmere klang som ikke passer som en direkte erstatter for Nordost i mine ører, hvis du ikke vil forandre karakter en del..
Cardas eller WW er smak og behag, begge imponerer med musikken som trilles frem..
....................................
Kjell
Hei
Er selv blitt en "sølvfan", og i mitt anlegg er det mye Acoustic Zen. Men har hatt andre gode sølvkabler tidligere også.
Hvorfor lyden/klangen i sølvkabler kan variere så mye fra fabrikat til fabrikat (og fra modell til modell) skal jeg ikke spekulere så mye i, det kan sikkert være mange grunner (geometri/tverrsnitt, legering, isolasjon etc).
Men; en uttalelse av Robert Lee (mannen bak Harmonic Tech og Acoustic Zen) fanget meg litt; han mener bestemt at sølvkabler bør legeres med LITT kobber for bedre å få fram klangen i en del instrumenter; tror han spes nevnte treblåsere, men også noen andre.

Mvh
 

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
227
Antall liker
1
Jeg har en stund nå hatt mange kabler hjemme på test, og kjøpte nylig et sett brukte Soundstring (siden de var så billige...) for å teste...
Soundstring er absolutt veldig mye kabel for pengene. Signalkabelen er OK, men er ganske langt unna både i lydsignatur og generell kvalitet i forhold til mine Eccofisk Mambo Ag sølvkabler. Som er både mer åpne, mer lineære og ikke minst høres mer naturlige ut.
Høyttalerkabelen derimot er ganske imponerende, med en organisk, veldig varm og åpen klang i nedre mellomtone. Men perfekte er de selvsagt ikke. De kan være litt innelukket i øvre mellomtone, antageligvis det som gjør at de høres varme ut. Og det kan på enkelte plater gjøre at man ikke føler seg så nærme innpå artisten som man kanskje skulle ønske. I tillegg synes jeg de "stjeler" endel dynamikk, ihvertfall så virker det sånn. Mulig problemet er at de maskerer/fjerner endel mikrodetaljer som har den effekten at det virker som man mister litt dynamikk.
Hadde jeg ikke hatt så gode kabler fra en annet merke hjemme samtidig så hadde jeg kanskje ikke hengt meg så mye opp i de negative sidene med Soundstring siden de spiller så behagelig. Men jeg har hatt ett 2x3m sett Chapter Audio Reference hjemme som rett og slett er fabelaktige hos meg. De er enda mer naturlige, organiske, åpne (nå over hele frekvensområdet), er endel mer lineære enn Soundstring og mikrodynamikken er nå på plass igjen. Men så koster de 8-9 ganger så mye som Soundstring også...

Hadde jeg kunnet velge fritt blant de så hadde det selvsagt blitt Chapter, men de blir for dyre. Så jeg vil fortsette jakten ög forhåpentligvis finne noe som spiller så bra men koster litt mindre. Inntil da funker Soundstringene greit, de spiller tross alt bedre enn andre kabler jeg har hatt hjemme til rundt 10k.
Cardas eller Wireworld er vel de neste merkene som må testes...

/C
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
Hei
Idag så damp det ner en kabel i post kassen
en Analysis plus silver oval (xlr) en kamrat i sverige
har brukt den en tid, og øst lovord øver denne sølv kabel
som gør det meste riktigt enligt han, Black magicene havna i skuffen.
Har nå dessa til testing her en tid fremover, begynner i morrn rapport kommer.
Fant ingen info om Analysis her på forumet, men mye positivt fra usa.

Litt ot, ny tråd senere.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Casle skrev:
Jeg har en stund nå hatt mange kabler hjemme på test, og kjøpte nylig et sett brukte Soundstring (siden de var så billige...) for å teste...
Soundstring er absolutt veldig mye kabel for pengene. Signalkabelen er OK, men er ganske langt unna både i lydsignatur og generell kvalitet i forhold til mine Eccofisk Mambo Ag sølvkabler. Som er både mer åpne, mer lineære og ikke minst høres mer naturlige ut.
Høyttalerkabelen derimot er ganske imponerende, med en organisk, veldig varm og åpen klang i nedre mellomtone. Men perfekte er de selvsagt ikke. De kan være litt innelukket i øvre mellomtone, antageligvis det som gjør at de høres varme ut. Og det kan på enkelte plater gjøre at man ikke føler seg så nærme innpå artisten som man kanskje skulle ønske. I tillegg synes jeg de "stjeler" endel dynamikk, ihvertfall så virker det sånn. Mulig problemet er at de maskerer/fjerner endel mikrodetaljer som har den effekten at det virker som man mister litt dynamikk.
Hadde jeg ikke hatt så gode kabler fra en annet merke hjemme samtidig så hadde jeg kanskje ikke hengt meg så mye opp i de negative sidene med Soundstring siden de spiller så behagelig. Men jeg har hatt ett 2x3m sett Chapter Audio Reference hjemme som rett og slett er fabelaktige hos meg. De er enda mer naturlige, organiske, åpne (nå over hele frekvensområdet), er endel mer lineære enn Soundstring og mikrodynamikken er nå på plass igjen. Men så koster de 8-9 ganger så mye som Soundstring også...

Hadde jeg kunnet velge fritt blant de så hadde det selvsagt blitt Chapter, men de blir for dyre. Så jeg vil fortsette jakten ög forhåpentligvis finne noe som spiller så bra men koster litt mindre. Inntil da funker Soundstringene greit, de spiller tross alt bedre enn andre kabler jeg har hatt hjemme til rundt 10k.
Cardas eller Wireworld er vel de neste merkene som må testes...

/C
Beskrivelsene her kjenner jeg meg igjen i - derfor har jeg Acoustic zen, men det koster jo flesk.....
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Ja, nå har i alle fall jeg lagt inn en bestilling på Cardas (Cross), så får vi se om jeg blir fornøyd med det. Morsomt å prøve noe (for meg) nytt uansett ;D

Ellers synes jeg det har kommet mange interresante betraktninger og forslag/omtaler av andre kabler enn de som jeg innledningsvis spurte om, så takk for det.

Selv om jeg nå altså har prøvd Soundstring, og nå har bestillt Cardas, så er det selvsagt fortsatt mulig å komme med innspill/forslag. Uansett, takk til alle som har tatt seg bryet med å komme med forslag :). Og det til og med uten å skape en ny debatt om kabler som sådan!! 8).

Selv så kommer jeg med en tilbakemelding når Cardas er i hus.


Mvh
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Jeg kan skrive under på at Acoustic Zen er vanvittig gode kabler.
Kjører ett sett mellom cd spiller og preamp,, Og fikk direkte hakeslepp.(og dette er billigere kabler enn de jeg byttet, bare så det er sagt..)
Fantastisk dypde og klangfarger, lydbildet ble større med mere luft imellom musikerne.
At noen mener at alle kabler låter likt står for meg som en stor Gåte.

Kan ikke vente med å få Acoustic Zen ut i alle ledd, anbefaler alle som er på utkikk etter kabler å vurdere dette merket.

MVH Johnny
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
johnnygrandis skrev:
Jeg kan skrive under på at Acoustic Zen er vanvittig gode kabler.
Kjører ett sett mellom cd spiller og preamp,, Og fikk direkte hakeslepp.(og dette er billigere kabler enn de jeg byttet, bare så det er sagt..)
Fantastisk dypde og klangfarger, lydbildet ble større med mere luft imellom musikerne.
At noen mener at alle kabler låter likt står for meg som en stor Gåte.

Kan ikke vente med å få Acoustic Zen ut i alle ledd, anbefaler alle som er på utkikk etter kabler å vurdere dette merket.

MVH Johnny
Hvor får man kjøpt Acoustic Zen, og hvilken prisklasse snakker vi om da?

Mvh
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
haber skrev:
johnnygrandis skrev:
Jeg kan skrive under på at Acoustic Zen er vanvittig gode kabler.
Kjører ett sett mellom cd spiller og preamp,, Og fikk direkte hakeslepp.(og dette er billigere kabler enn de jeg byttet, bare så det er sagt..)
Fantastisk dypde og klangfarger, lydbildet ble større med mere luft imellom musikerne.
At noen mener at alle kabler låter likt står for meg som en stor Gåte.

Kan ikke vente med å få Acoustic Zen ut i alle ledd, anbefaler alle som er på utkikk etter kabler å vurdere dette merket.

MVH Johnny
Hvor får man kjøpt Acoustic Zen, og hvilken prisklasse snakker vi om da?

Mvh
Audiogon, søk på Acoustic Zen i søkefeltet.

Vet ikke om det finnes norske forhandlere/importører men det er vel ikke så nøye når $ er så lav ;D
Tror de finnes i 4 forskjellige prisklasser, regn om $ til NKR og X prisen med 1,3 (Toll og frakt...) og du har ca den reelle prisen til Norge. ((Etter tips fra Yasman, takk))-

Acoustic Zen

MVH Johnny
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
haber skrev:
johnnygrandis skrev:
Jeg kan skrive under på at Acoustic Zen er vanvittig gode kabler.
Kjører ett sett mellom cd spiller og preamp,, Og fikk direkte hakeslepp.(og dette er billigere kabler enn de jeg byttet, bare så det er sagt..)
Fantastisk dypde og klangfarger, lydbildet ble større med mere luft imellom musikerne.
At noen mener at alle kabler låter likt står for meg som en stor Gåte.

Kan ikke vente med å få Acoustic Zen ut i alle ledd, anbefaler alle som er på utkikk etter kabler å vurdere dette merket.

MVH Johnny
Hvor får man kjøpt Acoustic Zen, og hvilken prisklasse snakker vi om da?

Mvh
Har sendt deg en PM :)

Generelt vil jeg si at AZ gir mye for pengene og da spes Silver Ref serien (signalkabler). Absolute er enda bedre, men her koster de siste kvalaitetene virkelig kroner. Og et fullt sett med Absolute KAN bli i slankeste laget for noen.... Men for en oppløsning, dynamikk og rom!
Noen "blander" også Silver Ref og Matrix signalkabler. I et nøytralt anlegg synes jeg Silver Ref fungerer meget bra. Og kanskje(?) aller best parret med rør........?
Liker også godt biwiringskabelen Double Barrel. Doble hageslanger(!), så ikke veldig konevennlig........!

Faktor 1.3 på omregnet pris stemmer bra på signalkabler. Men med høy vekt (som på AZ Double Barrel) og bruk av FedEx el.l. blir fort frakta 200 dollar......!! Om man har tålmodighet til å bruke USPS (typ, 10 - 12 dagers transport), halveres denne :)
Pleier i disse dager regne faktor ca 7 og 8 på dollarkurs for hhv "lette" og "tunge" pakker.

Mvh

PS
Ingen norsk importør, men dansk. Blir klart dyrere fra DK.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Siden jeg startet denne tråden for en tid tilbake, kan jeg jo prøve meg med en slags "avslutning" også ;)

Etter å ha prøvd litt ulike kabler, også Soundstring, synes jeg ikke noen av de har vært "bedre" enn mine Nordost Heimdall. Har prøvd kabler i lavere prisklasser, høyere og ca samme. Men, nå har jeg endelig fått ro i sjelen (i alle fall for en stund....?). Og grunnen til det heter Cardas Cross ;). Skal ikke påstå at den er "bedre" enn andre kabler, men i mitt anlegg og med mine ører så ga de meg akkurat det jeg var ute etter.

Benytter også anledningen til å takke alle som kom med bidrag og forslag i denne tråden :)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
haber skrev:
Siden jeg startet denne tråden for en tid tilbake, kan jeg jo prøve meg med en slags "avslutning" også ;)

Etter å ha prøvd litt ulike kabler, også Soundstring, synes jeg ikke noen av de har vært "bedre" enn mine Nordost Heimdall. Har prøvd kabler i lavere prisklasser, høyere og ca samme. Men, nå har jeg endelig fått ro i sjelen (i alle fall for en stund....?). Og grunnen til det heter Cardas Cross ;). Skal ikke påstå at den er "bedre" enn andre kabler, men i mitt anlegg og med mine ører så ga de meg akkurat det jeg var ute etter.

Benytter også anledningen til å takke alle som kom med bidrag og forslag i denne tråden :)
Grattis.!
Neste gang så er det ett hakk høyere på stigen fra samma produsent ;)
Eller WireWorld..
Eller de ultimate kablene som får deg til å glemme alt som heter kabler, nemlig de HER
Men glemme kabler for en laaaang stund og heller kose deg med musikken 8)
Kjell
 
B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
at Heimdall og Nordost generelt oppleves som "kjedelig" er vel fordi de ikke sukkrer pillen som knutern ville sagt ;)

det skal også nevnes at heimdall er der nordost starter i mine øyne, de øvrige kablene er ikke veldig spennende.
er også enig at heimdall har en anelse slank klangbalanse, frey har noe bedre body men ikke voldsomt, men tar man steget opp til tyr begynner vi å snakke full range, mangler det siste skyvet i bånn som valhalla har tho... jeg har hvertfall havnet på tyr interconnect og heimdall ht-kabel. henholdsvis 2x2m og 2x4m av den enkle grunn at disse lengdene låter bedre, ble det sagt... for meg virket dette som tullprat så jeg spurte om jeg kunne deponere på både 2x1 og 2x2 vs. 2x2 og 2x4 og det var ingen tvil om at disse "mystiske" lengdene låt best og ja alle hadde stått like lenge i innbrennings maskinen :0

har testet/eid MIT, Transparent, Kimber, Crystal Cable, Tara Labs, T+A og Black Magic, men ikke Cardas, det må vi få gjort noe med!!
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Yakubu skrev:
at Heimdall og Nordost generelt oppleves som "kjedelig" er vel fordi de ikke sukkrer pillen som knutern ville sagt ;)
Hvem er knutern.?
Dette har vel noe mer smak, behag og ikke minst noe med match å gjøre.?
Noen liker mora, noen liker datteren, andre vil ha i både pose og sekk ;)
Hadde alle rom, alle ører og all elektronik vært likt, så skulle jeg mer enn gjerne vært enig med knutern, men sånn som jeg ser det så holder ikke påstandene hans mål i det heletatt.!
Like dumt å komma med en sånn påstand, som å si at alle mennesker liker banan like godt som meg :p
 
Topp Bunn