Cardas Clear

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Holder på med utprøving av Cardas Clear signalkabler. Noen inntrykk har jeg fått, men de trenger nok mer innspilling før endelige konklusjoner kan trekkes.

Noen som har erfaringer med disse kablene?

Hilsen
Dr.Evil
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Ja, jeg har hatt ett sett Cardas Clear høttalerkabel på lån. Jeg vekslet mellom mine Golden Reference og Clear i en drøy uke. Utstyret ellers i testingen bestod av Merlin VSM MXe, Graaf GM20 OTL, Aestetix Calypso og Cary 306 sacd. Både strøm og signalkabler var Cardas GR.

Mitt audiofile vokabular er begrenset, så dette kan fort bli det samme som å si at vinen er søt eller sur...
Førsteinntrykk av Clear var: "wow!" - for en behagelig ro og flyt i musikken! Det var som om det ble tilført litt mer "tid" i musikken. Større kontraster, litt mer fylde. Så langt meget bra! Men, men, men.... "There ain't no such thing as a free lunch". For jeg synes det ble for forsiktig,- da spesielt i toppen. Kombinasjonen Merlin, Graaf OTL og Golden Reference brillierer med en helt fenomental prestanda i de aller øverste tonene. Med Golden Reference sitter jeg med frysninger over gjengivelsen av de aller minste detaljene fra instrumentene som klinger ut og gir meg den gode følelsen av å være tilstede. Det er mulig det er noe fremhevet i denne kombinasjonen, resultatet er iallfall at med Clear så forsvinner disse ørsmå detaljene. Med det resultat at jeg ikke føler den samme nærheten som tidligere.

Disse kablene ble også testet under ett Lydlaug-treff for noen uker siden. Første kommentaren var at jeg måtte ha skrudd ned voulmet når det ble spilt på Clear. Det hadde jeg selvfølgelig ikke gjort, men følelsen kan ha vært at volumet var lavere dersom diskanten er litt tonet ned. Vi var 8 stykk den kvelden og halparten likte Clear best, den andre likte GR best.

Kanskje noen av dere som var med kan fylle på med litt tilbakemeldinger her?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Tar opp igjen denne gamle tråden, fordi jeg stusser litt over det som står der, og fordi jeg gjerne vil vite om andre har gjort tilsvarende erfaringer. Er det virkelig slik at Clear - som skal være topproduktet til Cardas - undertrykker detaljer som er hørbare med den rimeligere Golden reference??

Er det slik at tilsynelatende lavere volum betyr færre detaljer, og høyere volum mer diskant og flere detaljer? Kan det ikke være omvendt, dvs at bedre balanse og et bredere lydbilde gir inntrykk av at lyden er mer behagelig og dermed "skrudd ned"?

Jeg har et par Golden reference fra før, og vurderer å sjansen på å bestille Clear, så det vil være fint om noen tar seg tid til å svare. Bommer jeg, kan det bli dyrt.
 

pierre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
109
Antall liker
67
Jeg har spillet på Cardas Clear højtaler kabel samt signal kabel i lidt over en uge nu. Jeg kan ikke nikke gendkende til at Clear skulle fjerne noget fra toppen, tværtigmod.

Jeg har aldrig brudt mig om Referance serien (GR/NR) så derfor var jeg også lidt betænksom ved at låne et sæt Clear. Men jeg blev overrasket og de har nu fået lov til at blive i setuppet ;)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg har nå fått en Clear fono-kabel til prøve noen uker. Det har bekreftet mine antakelser - og det pierre skriver, selv om man kanskje ikke uten videre kan likestille fono-kabler med andre kabler. Clear fono-kabel gir et meget detaljert lydbilde, og vesentlig mer riktig og detaljert enn VdH-kabelen som følger SME V-armene. Diskanten er tilsynelatende silkemyk, men man opplever etter en stund at den har en spiss edge, som sikkert bidrar til å gi inntrykk av et klart og presist lydbilde.
Beste fono-kabel jeg har prøvd til nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: GSH

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Siden jeg har begynt å interessere meg for denne gamle tråden, får jeg fullføre - for eventuelle interesserte.

Importøren Audio Art har nå velvillig lånt ut både et stk Clear phono-kabel som jeg har prøvd ut noen måneder - og et stk Golden reference. Forskjellen er temmelig stor - i alle fall på mitt anlegg. Clear gir - som navnet tilsier - en åpen og klar lyd med god balanse over hele registeret. Golden reference virker derimot atskillig mer kompakt og ullen. Tilsynelatende kan det virke som om Golden reference gir mer trøkk i mellomregisteret og bassen, dvs. at volumet er "skrudd ned" når man spiller med Clear slik som Tomerik antyder. Slik jeg vurderer det, har dette imidlertid ikke noe med lydnivået som sådant å gjøre, men at Golden reference har mindre oppløsning og låter mer kompakt. Diskanten på Clear er åpenbart skarpere enn på Golden reference, uten av den grunn å kunne kalles skarp sammenliknet med andre kabler. Mao: Kablene låter slik man kan forvente: Golden reference er en god kabel som låter stort og samtidig mykt i toppen. Clear låter langt klarere og "slankere", men samtidig litt skarpere.
 
Topp Bunn