Forsterkere Cambridge 850a Azur og B&W CM9 - nok effekt?

Mkander

Fersking
Ble medlem
15.09.2013
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei!

Jeg har altså utstyret som nevnt i overskriften. Det jeg lurer på nå er rett og slett om det er nok effekt for å få ut det beste av høytalerne? Jeg synes generelt lyden er veldig bra, men kanskje noe lite bass på lavt volum - må opp i lydstyrke en del før det løsner.

Hva er beste løsning? Bytte til sterkere forsterker eller legge på et effekttrinn? Isåfall hvilken effektforsterker vil dere anbefale?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Tipper det har mer med voicing på forsterker og høyttalere, samt selve plasseringen av nevnte høyttalere enn ren forsterkereffekt å gjøre.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
Du kan prøve å flytte på høyttalerne, spesielt i forhold til bakvegg. Du kan jo teste å trykke mode, bass og øke. Se om du synes det blir bedre.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Voicingen har som alltid sitt å si, ja. Men her er det nok også for lite effekt til å vekke CM9 ordentlig..de er noen skikkelige DYR mtp effektbehov..
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Mulig, jeg kjenner ikke disse komponentene selv. Men trådstarter klager over for lite bass på lavt volum, og det er jo der øret er minst følsomt for ytterpunktene i frekvens, altså bass og diskant. Grunnen til at den gode, gamle loudness-knappen ble oppfunnet, nettopp for å tweake voicingen på lave volum. Om forsterkeren har for lite futt når man drar på blir liksom en annen greie, syns jeg. Uansett kan vi sikkert være enig i at dette kanskje ikke er en optimal match, og at det kan lønne seg å eksperimtere med plassering av høyttalerne, jah?

Alternativt, koble opp et brutalt kraftverk og se om det gjør underverker.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
En Classé CA2200 med CP800 pre bør holde, ja..dog finnes det både engelske og nordiske alternativer. 840ene er svært gode, men Cambridge er og blir et "VFM-merke" , altså har de litt av alt, og det ligger ikke til naturen at de skal kunne dra det beste ut av en såpass god høyttaler som CM9 trossalt er. Det på tross av at Azur bestandig har gjort svært mye riktig. De er for bredpensla i presentasjonen, synes nå jeg ,da..men liker dem trossalt! Det har jeg bestandig gjort. Lette å jobbe med er de..både Rega, Bladelius, større Denon og Audiolab er tildels brutalt mye mer raffinerte og kraftfulle..Hadde trådstarter derimot hatt Dali... Men hvorfor ikke prøve BIAMP med en 840e effekt? Den er veldig grei til det, og så tar de andre to hhv kilde, forforsterkerfunksjoner og diskantforsterkeri!
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Vil du bytte merke, kan du prøve Audiolab 8200CD, Q og 2x 8200P..evt en CDQ og fire monoblokker/ to stereoeffekter..
 
Sist redigert:

Mkander

Fersking
Ble medlem
15.09.2013
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei igjen! Takk for mange gode svar.

Jeg har eksperimentert litt med forskjellige høyttaler-plasseringer og det hjalp en god del. Det som også var en stor vekker var DAC, det fikk virkelig en positiv effekt på lyden. Frem til nå har jeg spilt fra Spotify med Sonos koblet til forsterker med vanlige phono-kabler, men i forbindelse med tilkobling av PC og da innkjøp av Argon MiniDac oppdaget jeg innvirkningen det hadde på lyden. Kort sagt - lyden via PC og MiniDac var mye bedre å høre på enn direkte fra Sonosen!

Lurer derfor på i første omgang å kjøpe en god DAC til Sonos-boksen og så evaluere etter det. Tenkte litt på DacMagic - eller har dere noen andre tips?

Er det andre forsterkere som hadde vært bedre enn den jeg har innenfor samme pristerreng? Hva med å koble inn en effektforsterker mellom den forsterkeren jeg har og høyttalerne? Ifølge Hifiklubben lokalt skulle Cambridge og CM9 være en god kombinasjon... og må si jeg er forholdsvis fornøyd - spesielt etter testing med DAC som sagt. Da ble lyden mye mer harmonisk og sammenhengende enn rufsete og noe skarp i toppen som jeg opplevde med direktetilkobling fra Sonos.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Lån med deg matchende cd-spiller og se hva som skjer.

Cm9 krever litt, og 840e er undervurdert som effekttrinn. CA2200 ville jeg ikke brukt, ca2300 vil passe mye bedre. Sjekk eventuelt Krell.
 

Mkander

Fersking
Ble medlem
15.09.2013
Innlegg
3
Antall liker
0
Ser at 851w er på vei, det er kanskje et godt alternativ! Men hvordan vil det gå å bruke 851a som pre-amp? Får man mer effekt ut til høyttaler da med 851a enn med 851e som er en ren preamp?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
851A er en forsterker. Da får du mer effekt igjen, iogmed at den brukes til både forforsterkerfunksjoner og diskantforsterkning- sammen med et effekttrinn som kun kan konsentrere seg om å drive basseksjonen. Men du taper litt på gjennomsiktighet kontra en rein pre fra samme merke. Noen kompromisser har jo integrerte forsterkere. Men den ekstra effekten sammen med en god DAC gjør det tapet av gjennomsiktighet mindre påtagelig, og kan fort være det som skal til for å vekke CM9. Sett på en Regadac, for eksempel..eller Musical Fidelity VDAC2..spiller fletta av DacMagic begge to!
 
Topp Bunn