Ca 10.000 (litt +/-) i budsjett. Hjelp meg velge ut et OK anlegg.

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
801
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
Støtter cyber her. Var innom for en prøvelytt da dynaudiokonseptet tiltaler meg i sin enkelhet. Plassert tilfeldig oppå noe annet og i et elendig lokale spilte de små tassene rett og slett meget bra. Fantastisk mektig lyd fra noe så smått. Og det var fra bluetooth, som ikke akkurat er en topp overføringmetode. Er også analog inngang og en digitalinngang. Kan deretter supplere med en connect for å gjøre alle kilder trådløse. Verdt å høre på i hvertfall. Skal jeg tippe så forlenger soundgarden tilbudet hvis man sier at man kjøper hvis man får de for tilbudsprisen.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Støtter cyber her. Var innom for en prøvelytt da dynaudiokonseptet tiltaler meg i sin enkelhet. Plassert tilfeldig oppå noe annet og i et elendig lokale spilte de små tassene rett og slett meget bra. Fantastisk mektig lyd fra noe så smått. Og det var fra bluetooth, som ikke akkurat er en topp overføringmetode. Er også analog inngang og en digitalinngang. Kan deretter supplere med en connect for å gjøre alle kilder trådløse. Verdt å høre på i hvertfall. Skal jeg tippe så forlenger soundgarden tilbudet hvis man sier at man kjøper hvis man får de for tilbudsprisen.
BLUETOOTH-ADVARSEL

Hvis man overfører komprimert musikk (f.eks. MP3) via blåtann, blir "lyden" utsatt for to omganger med prosessering, hvilket IKKE er fremmende for god lyd. Tror mange ikke tenker over dette når man forsøker å gjøre det enkelt.
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
801
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
Helt enig mtp bluetooth, men allikevel så spilte det bra, dvs jeg ble forbauset over kvaliteten over det som kom ut. Lyd som fylte rommet og uten digitale artifakter som jeg kunne oppfatte. Selvfølgelig ikke toppklasse, men allikevel noe jeg fint kunne levd med en liten stund.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Støtter Hi-fi akustikk sine forslag i nevnte aktive JBL høyttalere. Svært mye for pengene og aktive høyttalere har en del klare fordeler sammenlignet med passive.

Resten av budsjettet ville jeg ha lagt i noen hjemmelagete absorbenter til å forbedre akustikken i rommet. Det er helt nødvendig i et så lite rom med kort avstand til flatene IMO.
 

MarkESmith

Medlem
Ble medlem
29.09.2016
Innlegg
16
Antall liker
3
Var og så på Dynaudio XEO 2 istad. Hørte om jeg kunne låne dem med meg hjem ila neste uke for å høre hvordan det blir her. Likte det estetiske og hvor liten plass de tok, men er litt var på å hoppe på det første og beste. Jeg ble gitt tilbud om 11.000 inkludert veggbrakett. Får se hva jeg tenker når de er i hus.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Kult. Har inntrykk av at de spiller bra, uten at jeg har hørt dem. Det som er en stor fordel med dem, er at de har en egen EQ/DSP-innstilling for når de blir plassert inntil veggen og i hjørnet, slik du vil plassere dine. Da kan du stille den ene inn på "inntil vegg", og den andre på "i hjørne", såvidt jeg kan forstå. Det er godt mulig det vil gjøre det mye lettere å få til god lyd. Ellers er jeg enig med Orso i at det ikke hadde vært så dumt med det som kalles en absorbent på siden av den høyttaleren som står inntil veggen, for å hindre alt for mye refleksjoner. Men... Det skal litt til å få det fint, tror jeg... Tross alt er jo en stue et sted der man skal oppholde seg også!
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Helt enig mtp bluetooth, men allikevel så spilte det bra, dvs jeg ble forbauset over kvaliteten over det som kom ut. Lyd som fylte rommet og uten digitale artifakter som jeg kunne oppfatte. Selvfølgelig ikke toppklasse, men allikevel noe jeg fint kunne levd med en liten stund.
Jeg er ingen techie, så her er forklaringen jeg fikk fra en som har erfaring:

"And that lossy compression makes it a real clusterfudge if someone then plays program material like an mp3 or AAC that has already gone through one layer of lossy compression. One of the reasons why playing mp3s and AACs over bluetooth headphones can sound so bad -- the BT audio transport protocol also has lossy compression -- and when you apply lossy compression to program material that's already been through it -- even if the lossy source sounds quite good, as from a 320 kbps files few if any can tell from full CD".

Med andre ord: Ikke spill komprimert materiale over BT... Det tror jeg det er mange som gjør :-(

O0
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Altså, jeg og svart-hvitt har vel nesten blitt BFFs her inne, og er stort sett enige om det meste... :) Men denne gangen vil jeg si at du ikke nødvendigis skal høre på ham og bli urolig av det han sier. Ja, bluetooth kan påvirke lydkvaliteten. Men moderne bluetooth-teknologi har blitt veldig bra, og ganske ofte vil man ikke høre forskjell med mindre man hører veldig nøye etter. Og det kan være veldig praktisk med bluetooth for å spille av diverse ting man har lagret på telefonen eller ipad eller liknende, youtube, osv.

Det du evt. kan gjøre, er å kjøpe denne rimelige og gode dacen, som du kan koble til pcen: https://www.deal.no/deal/default.as....no&utm_medium=cpc&utm_campaign=70SB124000005
(evt. en annen rimelig dac)

Til den kan du også koble TVen din. Da kan du bruke den når du virkelig skal kose deg med musikk, og kjøre fra bluetooth ellers. For eksempel.

Ellers, ang. det med at du er vár for å hoppe rett på det første beste: Det skjønner jeg godt. Men når du kommer opp i denne prisklassen, med gode aktive høyttalere fra en anerkjent produsent som Dynaudio, så blir ofte videre forbedringer ikke så ekstremt store. Jeg tror det kan være mulig å få enda litt bedre lyd innenfor ditt budsjett - selv om jeg ikke har hørt disse høyttalerne, da. Men jeg tror det kan bli vanskelig å finne noe som høres like bra ut, og som i tillegg ser så bra ut og passer estetisk.

Jeg tror for eksempel det er mulig at du ville fått marginalt bedre lyd med dette oppsettet:
2 x JBL LSR305 (kr 1350 per stykk)
Matchende suboower fra JBL, som spiller de dype frekvensene under 80 hz (kr 3468)
Den dacen jeg linket til over (kr 950)
Evt. en google chromecast for å kunne streame trådløst (kr 400)

Grunnen til at jeg tror det kan gi enda bedre lyd, er at du med dynaudioene betaler litt for finish og at det ser bra ut, at den har bluetooth osv, OG at den selges til hifi-markedet. Ting som selges til proffmarkedet, slik som JBL-høyttalerne, har nesten alltid mer lydkvalitet for pengene.

MEN: Dette oppsettet ser ikke halvparten så bra ut som Dynaudio-paret. Og jeg vil tro at dersom Dynaudio-paret spiller hakket dårligere, så dreier det seg om veldig små marginer. Dessuten kan det faktisk være at Dynaudio-paret vil høres bedre ut hjemme hos deg, siden du tenker å ha dem på veggen. JBLene har nemlig det som kalles "bassport" bak, altså at de slipper ut litt bass bak, som da blir rett mot veggen. Det kan potensielt skape litt lydkrøll. Dynaudio-paret har derimot bassport under, noe som passer enda bedre for veggmontering. Så hvis du blir fornøyd med dynaudio-paret, tenker jeg for min del at det bare er å gå for det :)

---

Edit: jeg leste meg enda litt mer opp på bluetooth, og det virker som om det bare er aptx-typen som gir god signaloverføring. Resten ser ganske riktig ut til å degradere signalet en del.
 
Sist redigert:

MarkESmith

Medlem
Ble medlem
29.09.2016
Innlegg
16
Antall liker
3
Når jeg leser dette innlegget så synes jeg du kommer med ganske mange gode poenger ift de kriteriene jeg tidligere listet opp. To spørsmål:

1. Ang den siste editen din. Mener du her at jeg likevel burde være litt skeptisk til denne løsningen?
2. Høytalerne har innebygd DAC, men du tenker at jeg i tillegg burde kjøpe noe ala det du linket til dersom jeg skal spille rett fra pcen og ikke trådløst/over blåtann? forstod jeg deg riktig da?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Når jeg leser dette innlegget så synes jeg du kommer med ganske mange gode poenger ift de kriteriene jeg tidligere listet opp. To spørsmål:

1. Ang den siste editen din. Mener du her at jeg likevel burde være litt skeptisk til denne løsningen?
2. Høytalerne har innebygd DAC, men du tenker at jeg i tillegg burde kjøpe noe ala det du linket til dersom jeg skal spille rett fra pcen og ikke trådløst/over blåtann? forstod jeg deg riktig da?
Nei, hvis de har innebygget dac, tenker jeg vel det er unødvendig å kjøpe en ekstra dac! Ang blåtann: det er egentlig vanskelig å si. Jeg tror ikke du vil merke noe ved normal lytting. Tror i hvert fall ikke jeg ville gjort det. Men det er mulig du vil merke det hvis du hører godt etter. Men i så.fall er det bare å enten koble til pc, eller en rimelig google Chromecast.
 
C

Cyber

Gjest
Altså, jeg og svart-hvitt har vel nesten blitt BFFs her inne, og er stort sett enige om det meste... :) Men denne gangen vil jeg si at du ikke nødvendigis skal høre på ham og bli urolig av det han sier. Ja, bluetooth kan påvirke lydkvaliteten. Men moderne bluetooth-teknologi har blitt veldig bra, og ganske ofte vil man ikke høre forskjell med mindre man hører veldig nøye etter. Og det kan være veldig praktisk med bluetooth for å spille av diverse ting man har lagret på telefonen eller ipad eller liknende, youtube, osv.

Det du evt. kan gjøre, er å kjøpe denne rimelige og gode dacen, som du kan koble til pcen: https://www.deal.no/deal/default.as....no&utm_medium=cpc&utm_campaign=70SB124000005
(evt. en annen rimelig dac)

Til den kan du også koble TVen din. Da kan du bruke den når du virkelig skal kose deg med musikk, og kjøre fra bluetooth ellers. For eksempel.

Ellers, ang. det med at du er vár for å hoppe rett på det første beste: Det skjønner jeg godt. Men når du kommer opp i denne prisklassen, med gode aktive høyttalere fra en anerkjent produsent som Dynaudio, så blir ofte videre forbedringer ikke så ekstremt store. Jeg tror det kan være mulig å få enda litt bedre lyd innenfor ditt budsjett - selv om jeg ikke har hørt disse høyttalerne, da. Men jeg tror det kan bli vanskelig å finne noe som høres like bra ut, og som i tillegg ser så bra ut og passer estetisk.

Jeg tror for eksempel det er mulig at du ville fått marginalt bedre lyd med dette oppsettet:
2 x JBL LSR305 (kr 1350 per stykk)
Matchende suboower fra JBL, som spiller de dype frekvensene under 80 hz (kr 3468)
Den dacen jeg linket til over (kr 950)
Evt. en google chromecast for å kunne streame trådløst (kr 400)

Grunnen til at jeg tror det kan gi enda bedre lyd, er at du med dynaudioene betaler litt for finish og at det ser bra ut, at den har bluetooth osv, OG at den selges til hifi-markedet. Ting som selges til proffmarkedet, slik som JBL-høyttalerne, har nesten alltid mer lydkvalitet for pengene.

MEN: Dette oppsettet ser ikke halvparten så bra ut som Dynaudio-paret. Og jeg vil tro at dersom Dynaudio-paret spiller hakket dårligere, så dreier det seg om veldig små marginer. Dessuten kan det faktisk være at Dynaudio-paret vil høres bedre ut hjemme hos deg, siden du tenker å ha dem på veggen. JBLene har nemlig det som kalles "bassport" bak, altså at de slipper ut litt bass bak, som da blir rett mot veggen. Det kan potensielt skape litt lydkrøll. Dynaudio-paret har derimot bassport under, noe som passer enda bedre for veggmontering. Så hvis du blir fornøyd med dynaudio-paret, tenker jeg for min del at det bare er å gå for det :)

---

Edit: jeg leste meg enda litt mer opp på bluetooth, og det virker som om det bare er aptx-typen som gir god signaloverføring. Resten ser ganske riktig ut til å degradere signalet en del.
Enig i mye her, men man må uansett lytte til alternativene for å vite noe om hvor gode eller dårlige de er.

XEO2 er forlokkende som en alt-i-ett-pakke. JBL alternativet ser mindre bra ut og er litt mer begrenset. Jeg har selv vurdert XEO2 i TV-stuen siden de lett kan koples til TV og f.eks. Chromecast.

XEO 3,4,5,6 selges også jevnlig på Finn til prisleie TS er ute etter.


Og skal du virkelig ha det beste til 10 lapper så er det Linkwitz LXmini. No contest. Eneste som har stoppet meg i TV-stuen er mengden av småbarn med aktive fingre da konstruksjonen ikke tåler voldsomt mye.
 

MarkESmith

Medlem
Ble medlem
29.09.2016
Innlegg
16
Antall liker
3
Nei, hvis de har innebygget dac, tenker jeg vel det er unødvendig å kjøpe en ekstra dac! Ang blåtann: det er egentlig vanskelig å si. Jeg tror ikke du vil merke noe ved normal lytting. Tror i hvert fall ikke jeg ville gjort det. Men det er mulig du vil merke det hvis du hører godt etter. Men i så.fall er det bare å enten koble til pc, eller en rimelig google Chromecast.
Det jeg mener er. Om jeg vil spille fra PC og ikke blåtann. Vil jeg da trenge en DAC til pcen for at ikke den skal være en begrensende faktor? Og er det trolig at denne løsningen vil gi noe bedre lyd enn å strømme via blåtann?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Nei, hvis de har innebygget dac, tenker jeg vel det er unødvendig å kjøpe en ekstra dac! Ang blåtann: det er egentlig vanskelig å si. Jeg tror ikke du vil merke noe ved normal lytting. Tror i hvert fall ikke jeg ville gjort det. Men det er mulig du vil merke det hvis du hører godt etter. Men i så.fall er det bare å enten koble til pc, eller en rimelig google Chromecast.
Det jeg mener er. Om jeg vil spille fra PC og ikke blåtann. Vil jeg da trenge en DAC til pcen for at ikke den skal være en begrensende faktor? Og er det trolig at denne løsningen vil gi noe bedre lyd enn å strømme via blåtann?
Jeg sjekket opp hvilken blåtann de har. De har støtte for aac og aptx, som er de gode variantene av blåtann. Med det, så vil forskjellene i lydkvalitet i forhold til PC-avspilling antakelig være ganske marginale. Men det forutsetter at den enheten du skal spille fra - mobil, nettbrett osv - også har støtte for aptx eller AAC. Hvis avspiller-enheten bare har "vanlig" blåtann, kan du nok komme til å merke det. Ang spilling fra PC: nei, da trenger du ikke egen dac! Slett ikke. Lyden blir nemlig uansett behandlet digitalt i dacen til høyttalerne. Så du sender bare lyden digitalt ut fra pcen din. Men du trenger en PC med optisk utgang. Hvis du bare har USB ut, trenger du evt en omformer. Men som sagt, hvis mobilen din har AAC eller aptx, tror jeg ikke du vil merke så stor forskjell. Så da ville jeg for enkelhets skyld kanskje bare brukt blåtann for musikk, og koblet TVen til den optiske inngangen på høyttalerne. Men her er det jo bare å prøve seg fram, og se om du synes du hører noen forskjeller... :)
 

MarkESmith

Medlem
Ble medlem
29.09.2016
Innlegg
16
Antall liker
3
Tror aldri jeg har vært borte i et mer behjelpelig forum noen gang. Takk for flotte innspill. Gleder meg stort til å få prøvd høytalerne ila uka som kommer.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Litt mer "hjelp" herfra - men egentlig mest som et spørsmål til resten av hjelperne: Er det ikke også mulig at en PC eller mac kan sende med bluetooth?
hvego
 

MarkESmith

Medlem
Ble medlem
29.09.2016
Innlegg
16
Antall liker
3
Da har jeg lyttet til høyttalerne. For meg virker lyden veldig, veldig bra og jeg ville trolig kjøpt dem om det ikke var for et lite problem. Når jeg prøver å spille fra pcen min så lagger det og det funker ikke fra mobilen heller.

Det funket kjempebra fra telefonene til både svoger, mor og en venn, men det hjelper meg fint lite. Skal bort å levere dem i morgen å forhøre meg litt nærmere om dette.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Æsj, så dumt det var at det ble knot med teknologien, da. Særlig når du syntes det ellers hørtes så bra ut. Det kan jo være at det finnes en enkel løsning på dette. Hvis ikke virker det jo litt knotete.
 

MarkESmith

Medlem
Ble medlem
29.09.2016
Innlegg
16
Antall liker
3
Æsj, så dumt det var at det ble knot med teknologien, da. Særlig når du syntes det ellers hørtes så bra ut. Det kan jo være at det finnes en enkel løsning på dette. Hvis ikke virker det jo litt knotete.
Gutta på butikken mente at kanskje pcen og mobilen min var litt gamle. Dette kan jo stemme mtp at det funket for 3 andre personer med betydelig nyere mobilmodeller enn meg. Jeg får nå en brukt iphone 5 i posten. Ser for meg at jeg gjør et nytt forsøk med de som base.
 
C

Cyber

Gjest
Tror du gjorde et lurt valg der. Når plassen er begrenset skaper små høyttalere mindre "problemer" enn store og Dynaudio sine høyttalere har topp drivere som produserer godt med bass. Her får du forsterkere og dsp med i pakken og jeg tror lite passivt hadde "touchet" det disse kan tilby i en total på 10 lapper. Eneste måtte være LXmini som jeg nevnte, men da er du på DIY. De ville nok til gjengjeld vært ganske klart bedre på de fleste parametre, men med mindre funksjonalitet.
 
Topp Bunn