Bytte ut Hegel H1, men med hva?

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Jeg spiller nå på Hegel HD 10, Hegel H1 (jubileum edition fra ca 2005, litt mer strømsterk enn standard H1, 2x 130 watt) og Dynaudio Focus 140. Dette låter meget bra på mye, er bla meget godt fornøyd med kraftreservene, dynamikken, kontrollen og at det spiller bra med bass, det rocker bra 8). Focusene våknet først skikkelig når Hegel - forsterkeren kom i hus.
Jeg savner generelt litt mere oppløsning i diskant, låter litt metallisk. Jeg savner også, spesielt på klassisk musikk, den gode varme, glødende klangen hos stryk, det låter litt tynt og klinisk, det samme opplever jeg med trompet. Jeg ønsker meg også mere åpenhet og størrelse i mellomtone slik at horn/trombone oppleves utadvent og realistisk, ikke litt lite og inneklemt slik som nå. Noe kan jo selvfølgelig skyldes et lite lytterom på kun 10 kvm, men jeg tror det kan være mye og hente på å bytte ut forsterkeren.
Jeg har tidligere prøvd Denon PAE 2000R (meget dårlig match :p), Music Angel 800 (for strømsvak, generende forvrengning fra middels høye volum), en eldre primare (for strømsvak). Høyttalerne våknet som sagt først når Hegelen kom i hus. Dette forteller meg at jeg må ha en kraftplugg, men en som er litt mer raffinert enn Hegelen. Jeg kjøper gjerne brukt, men har en makspris på kr.12.000.- .

Forslag anyone? ;D
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Vil faktisk anbefale Hegel H200 :)
Om du liker nøytraliteten til hegel, så er denne absolutt ikke et dumt valg. Og du burde lett finne den på brukten til rundt 12-13k. alt ettersom.

H200 er et helt annet dyr en H1. H1 låter slik hegel gjorde før. Noe tynt, ikke superoppløst, og en noe metallisk diskant/mindre organisk rett og slett.

På nyere hegel forsterkere har dette bedret seg mye, h200 låter faktisk varmt når den matches riktig. Den har masser av krefter og vil passe dine focus 140 glimrende!
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Takk for innspill, har tenkt litt på det samme, men jeg hørte Hegel 200 i høst på Hifimessen i Horten og synes da at jeg "kjente" igjen lyden fra min H1, men det kan jo selvfølgelig ha vært innbildning. Holder den som et alternativ, om enn ikke i tetsjiktet foreløpig ;)
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
725
Torget vurderinger
4
Hei!

Har lest positive omtaler av høyttaleren din som forteller meg at de burde være i stand til å gi deg en god musikkopplevelse. Et forsterkerbytte kan derfor være verdt et forsøk, selv om du ikke må utelukke at rommet ditt setter noen begrensninger i forhold til hva som er mulig å oppnå.

Min erfaring med Hegel er fra en H70. Jeg har rigget anlegget i en kjellerstue på ca. 35m2 og har Magnepan MG12 høyttalere. H70 klarte fint å håndtere disse. Lyden var frampå og med godt driv. MG12erne spiller meget åpent og transparent, og for meg ble det litt vel entusiastisk med H70.

Da ører og lommebok er viktige premissgivere for å handle hifi, søker jeg litt på utsiden av vante produsenter, samt at jeg er svak for gode tilbud. De to siste parameterne er heldigvis ofte sammenfallende. Jeg slo derfor til på en Atoll IN200 http://www.atoll-electronique.com/uk/ampliintegre.php (skroll et hakk ned) uten å ha hørt den. Lav pris tilsa lav risiko for bomkjøp, og da jeg ønsket å teste ut en sub sammen med MGene, var det greit med egen utgang til denne. Gode omtaler av IN200 og av småbrødrene, også i Fidelity, er mer en bekreftet etter å ha levd med denne ett års tid. Den har krefter nok med god kontroll på de lave toner, og byr på et lyttevennlig men oppløst lydbilde. Man hører godt forskjell på gode og dårlige innspillinger, men den presenterer ikke unotene verre enn de er. Vellykkede innspillinger brettes ut med et meget tilfredsstillende perspektiv. Jeg begynner å anse lyden fra Atollen som mer og mer vanedannende og lurer på hvor mye penger jeg må investere for å oppnå noe vesentlig bedre…..

Nå er det nok ikke så mange Atoll IN200 i omløp i bruktmarkedet. Om den fortsatt tas inn til landet som ny, vet jeg ikke. Du kan sjekke med Bachs Hifi i Larvik. De selger Atoll. Ser du bor i Sandefjord. Der kan du også høre på Magnepan. (De har et par demobrukte MG12 ser jeg. Det ligger også et sett av dem her på bruktbørsen.)

På finn.no ligger en Atoll AM200 http://www.atoll-electronique.com/uk/puissance.php til salgs. Det er samme effektforsterkerdel som IN200. Prisen er så gunstig at du i forhold til budsjettet ditt kan kjøpe deg en god forforsterker innenfor budsjettet ditt. Du har pre-ut på Hegelen? Da kunne du jo starte med å bruke forforsterkeren i denne dersom du ikke får tak i en IN200 og vil prøve en AM200. Jeg vet ikke hvor godt fortrinnet til Hegelen er.

Lykke til!

Mvh Olav E.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Og Densen spiller med mere varme, glød og åpenhet enn Hegel H1, altså har det jeg er ute etter?

Hvilken Densen modell anbefaler du?

VilhelmW skrev:
Prøv Densen! I say no more.... 8)

mvh. VilhelmW
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
H200 er helt klart en mer lydmessig balansert konstruksjon enn H1. Likevel tenker jeg at de nyere Doxa-modellene gir enda mer av det jeg tror du er ute etter. Litt mindre watt, men klarer å sparke liv i de aller fleste høyttalerne likevel.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Den nye utgaven av Xindak 6950 får ihvertfall mye god kritikk i siste Fidelity.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
som kasol anbefaler så kan jeg så til de grader gå for for Dynaudio parret med Bladelius Thor mkll.
Jeg hadde Thor mkll i 5 år som foret mine Dynaudio Contour S3.4 før jeg oppgraderte til Gryphon Diablo.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
knuba skrev:
Og Densen spiller med mere varme, glød og åpenhet enn Hegel H1, altså har det jeg er ute etter?

Hvilken Densen modell anbefaler du?
Tja, jeg er jo berykta for å anbefale det jeg sjøl har - og jeg har ingen ( få ) betenkeligheter med å anbefale B-150+. Men jeg er temmelig sikker på at noen av for-/effektkombo'ene også vil gjøre jobben.

Spillestil, eller lydbilde - varme, glød og åpenhet? Jeg kaller det engasjement. Meir åpenhet...ja, heilt klart. Meir snert og rytmisk "presisjon"; ja. Også bedre enn Bladelius Thor II og ECI5 mkII. Putt på en DNRG, og du har en virkelig høydare av en integrert forsterker i B-150+.

PS: Det ligger forresten en Bladelius Thor II på "Bruktbørsen". Mye forsterker for pengene, ingen tvil om det!

mvh. VilhelmW
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
knuba skrev:
Og Densen spiller med mere varme, glød og åpenhet enn Hegel H1, altså har det jeg er ute etter?

Hvilken Densen modell anbefaler du?

VilhelmW skrev:
Prøv Densen! I say no more.... 8)

mvh. VilhelmW
VilhelmW anbefaler deg en Densen- selv om skulle være ute etter ny bil eller nytt badekar. Densen er bra det forsåvidt, men spiller nok ikke med for mye varme.Sjekk markedet etter en Sim Audio i5. Den har hva du søker. hadde en slik noen år, svært god sak.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Olav E.
Atoll er interessant. Jeg hørte Focusene i Danmark en gang med Atoll IN 100 + CD - spiller, også den fra Atoll. Fikk ikke hørt så mye, og i et litt merkelig lytterom, men der og da likte jeg lydsignaturen. Dette må sjekkes ut, har en kollega som sverger til Atoll.

Ketil
Den nye Xindaken har jeg også tenkt på, likner på mine lydpreferanser ut i fra beskrivelsen. Jeg liker jo godt dynamikken i H1, lurer på om den blir ivaretatt på samme måte hos 6950 - 09?

McLaren
Sim Audio I5, vil den være strømsterk nok da?

Bladelius Thor har jeg hørt hos NAT. God kontroll, oppløst, men ikke varme og glød såvidt jeg husker.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Klarte bra Magnepan 1.6QR hos meg iallefall. Den virker mye kraftigere enn tallene sier.

McLaren
 
Topp Bunn