Bytte Tonearmskabel/tråd mellom Pick-up og RCA kontaktet

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
Jeg er en stolt eier av The Well Tempered Classic spiller, som er +30 år.
Har registrert dårlig signalstyrke/brum som kommer og går på den ene kanalen. Det høres ut til å ligge mellom pick-up og tonearmen.

Tenker på å legge Cardas Clear4*34 på yttersiden, da armrøret er sandfylt.
Er det noen som har erfaring med å legg tråden på yttersiden, enten parallelt med armrøret eller rundt røret.

Takknemlig for svar

Hilsen

Jens
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har erfaring med å legge kabel inni WTC.
Ganske grei jobb, men noe av problemet er å ikke få "knekk" i kabelen ved utgangen under armen.
Sanda heller du bare ut mens du jobber og fyller på igjen etterpå.

mvh, Per Olav
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
Har erfaring med å legge kabel inni WTC.
Ganske grei jobb, men noe av problemet er å ikke få "knekk" i kabelen ved utgangen under armen.
Sanda heller du bare ut mens du jobber og fyller på igjen etterpå.

mvh, Per Olav
Takk
Tar kontakt når jeg er klar. :rolleyes:

Hilsen

Jens
 
  • Liker
Reaksjoner: POB

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Jeg er en stolt eier av The Well Tempered Classic spiller, som er +30 år.
Har registrert dårlig signalstyrke/brum som kommer og går på den ene kanalen. Det høres ut til å ligge mellom pick-up og tonearmen.

Tenker på å legge Cardas Clear4*34 på yttersiden, da armrøret er sandfylt.
Er det noen som har erfaring med å legg tråden på yttersiden, enten parallelt med armrøret eller rundt røret.

Takknemlig for svar

Hilsen

Jens

Inden du starter: Hvordan hører du at det netop er kablet imellem PU og tonearm?
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
Jeg er en stolt eier av The Well Tempered Classic spiller, som er +30 år.
Har registrert dårlig signalstyrke/brum som kommer og går på den ene kanalen. Det høres ut til å ligge mellom pick-up og tonearmen.

Tenker på å legge Cardas Clear4*34 på yttersiden, da armrøret er sandfylt.
Er det noen som har erfaring med å legg tråden på yttersiden, enten parallelt med armrøret eller rundt røret.

Takknemlig for svar

Hilsen

Jens

Inden du starter: Hvordan hører du at det netop er kablet imellem PU og tonearm?
Når jeg en sjelden gang opplever brum/lavt signal på den ene kanalen hjelper det å løfte med fingeren på trådene mellom pick-up og arm.

Hilsen

Jens
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Måske er en af forbindelserne til selve pick-up lidt løs? Disse er en slags kabelsko og kan klemmes lidt så de går passende stramt, men pas på :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
YesJens: Hadde du separate headshellkabler der eller er det på tide med fire nye forbindelser på de armkablene som er? Det er så definitivt bedre enn å legge nye på utsia- tonearmskabler har sin plass I armrøret.Og headshellsett er fullt mulig å få tak i- blant annet fra Ortofon. Da vil du eliminere mye negativt, forutsatt at det er der problemet er. Tipper Eksakt Hi-Fi og Odd Rune Hegge kan få dette fiksa, samtidig som han kjører en "klinisk sjekk" på WTen..Evt sand i armrøret er jo bare å fylle tilbake dersom hele armen skal rewires komplett?
 
Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
Måske er en af forbindelserne til selve pick-up lidt løs? Disse er en slags kabelsko og kan klemmes lidt så de går passende stramt, men pas på :)
Hei
Pick-up pinner er oppgradert til Clearaudio sine, de sitter som støpt. :rolleyes:
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
YesJens: Hadde du separate headshellkabler der eller er det på tide med fire nye forbindelser på de armkablene som er? Det er så definitivt bedre enn å legge nye på utsia- tonearmskabler har sin plass I armrøret.Og headshellsett er fullt mulig å få tak i- blant annet fra Ortofon. Da vil du eliminere mye negativt, forutsatt at det er der problemet er. Tipper Eksakt Hi-Fi og Odd Rune Hegge kan få dette fiksa, samtidig som han kjører en "klinisk sjekk" på WTen..Evt sand i armrøret er jo bare å fylle tilbake dersom hele armen skal rewires komplett?
Hei
Er litt usikker på hva du mener.

Pick-upen er montert direkte på armrøret og trådene som kommer ut av armrøret er koblet direkte til pu. I mine "ører" den beste måten, i stede for å bruke et ekstra koblingspunkt.

Spilleren er oppgradert med Clearaudio pick-up pinner og Fututeh FP 901-R chassiskontakter i andre enden, og det høres.
Spilleren er videre oppdatert med SORT tallerken, en viktig oppgradering, dempeleddet 230V/110/84V er laget symmetrisk og driver å test ut div. reimer.
Bruker 3 stk. Spiral Groove føtter under spilleren.

Det er litt sykt hva spilleren klarer å levere, motoren blir jo styrt direkte fra 50Hz nettet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
YesJens: Lodda eller klemt fast i PU-pinnene? Er de klemt, foreslår jeg å se på fprbindelsen der. Alle fire. Hvis det er brum der skyldes det nok en forbindelse som ikke er som ønsket..
 
Sist redigert:

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
807
Antall liker
427
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Kablene er vel loddet på klemmene som skal på pickup. Cardaskablene er vel lakkisolert, visst jeg erindrer rett (drev å trakk opp Regaarmer noen år tilbake, forøvrig med meget godt/ og bedre resultat enn originalen. Trenger forøvrig ingen komentarer på dette ;-) ) Anyway, nevnte Cardas kabel er det vanskelig å få av lakken godt nok, slik at man får ei kaldlodding ifm pinnene som skal på pickup, da får du resultat som beskrevet i første innleg. Brukte max temp på loddestasjonen for å dra av lakken, for så å rense med Aceton, da fikk jeg gode loddinger.

Mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.950
Antall liker
13.272
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
dra av lakken med en skalpell eller linoliumskniv
deretter fortinn
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
YesJens: Lodda eller klemt fast i PU-pinnene? Er de klemt, foreslår jeg å se på fprbindelsen der. Alle fire. Hvis det er brum der skyldes det nok en forbindelse som ikke er som ønsket..
Det er loddet med WBT loddetinn hvis jeg ikke husker feil. Det er godt mulig at den ene tråden kortsluttes mot jord.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
dra av lakken med en skalpell eller linoliumskniv
deretter fortinn
Kan også gjøres :)
Hei
Takk for innspill.
I følge Cardas sin video brukes først superlim for å forhindre at isolasjonen svies, deretter pasta før fortinning.
Mener at det er en Cardas ledning som er brukt orginalt (30 år+)
Lurer på ha hvilken funksjon pasta har?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
YesJens: Loddepasta brukes til å kjøle/forhindre varmeskader.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Motoren: den gjør da det og..
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
807
Antall liker
427
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Loddepasta er egentlig ment for slaglodding. Kobberrør og lignende. Gjør samme jobben som flussmiddelet som allerede er i loddetinnet, renser og forsegler loddepunktet under herdingen/ nedkjølingen. Uansett, det er viktig det som LMC sier, altid fortinne før man lodder på fjærklemmene.

Mvh
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
962
Torget vurderinger
2
Hei YesJens og dere andre.
Har samme spiller som trådstarter. Jeg har ingen støy nå. Men kablene har blitt bøyd og gnikket på i 30 år. Så problemet kommer vel snart inn i heimen. Er det noen som har erfaring med Audio note sine sølvkabler. Kan de være et alternativ. Eller bedre en Cardas?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Hei YesJens og dere andre.
Har samme spiller som trådstarter. Jeg har ingen støy nå. Men kablene har blitt bøyd og gnikket på i 30 år. Så problemet kommer vel snart inn i heimen. Er det noen som har erfaring med Audio note sine sølvkabler. Kan de være et alternativ. Eller bedre en Cardas?
Hvis du tenker på de lakkisolerte AN 300, så har jeg erfaring med de i samme arm.
Lakkisolerte kabler og fylling med sand passer dårlig sammen.
Bruk en kabel som er isolert med noe annet.
Cardas eller VdH er best i denne armen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
POB: Som om jeg skulle sagt det selv. AJ Van den Hul har bygget pickups i en mannsalder, og har egen sliping også. Den finner du blant annet på Goldring Elite. Kablene er nøytrale, varme og organiske på samme tid- musikken bare ER. Og for å få denne spilleren til å holde i 10 år til, er det best å eliminere alle problemer, bygge det mer solid og heller la den jobbe. Mao: Rewiring med skikkelig bygde formålskabler. Internt i røret.

YesJens: Enten VDH eller Furutech der også. Det er mitt forslag.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
Hei YesJens og dere andre.
Har samme spiller som trådstarter. Jeg har ingen støy nå. Men kablene har blitt bøyd og gnikket på i 30 år. Så problemet kommer vel snart inn i heimen. Er det noen som har erfaring med Audio note sine sølvkabler. Kan de være et alternativ. Eller bedre en Cardas?
Hvis du tenker på de lakkisolerte AN 300, så har jeg erfaring med de i samme arm.
Lakkisolerte kabler og fylling med sand passer dårlig sammen.
Bruk en kabel som er isolert med noe annet.
Cardas eller VdH er best i denne armen.
Fint at du har praktisk erfaring med armen. :rolleyes:
Husker du hvilken kabel/ledning du brukte?
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
962
Torget vurderinger
2
Enig med YesJens. Hadde vært fint med litt tips og triks. Ser noen kabel leverandører lever ferdig tvinede kabler (fx Cardas). Går det å trekke dem gjennom denne armen? Selv er jeg mest fristet til å legge kaben utenpå, da jeg ikke lenger er så fingernem. Finnes jo ikke reservedeler til denne armen.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Hei YesJens og dere andre.
Har samme spiller som trådstarter. Jeg har ingen støy nå. Men kablene har blitt bøyd og gnikket på i 30 år. Så problemet kommer vel snart inn i heimen. Er det noen som har erfaring med Audio note sine sølvkabler. Kan de være et alternativ. Eller bedre en Cardas?
Hvis du tenker på de lakkisolerte AN 300, så har jeg erfaring med de i samme arm.
Lakkisolerte kabler og fylling med sand passer dårlig sammen.
Bruk en kabel som er isolert med noe annet.
Cardas eller VdH er best i denne armen.
Fint at du har praktisk erfaring med armen. :rolleyes:
Husker du hvilken kabel/ledning du brukte?
Lenge siden dette nå, men jeg mener jeg brukte VdH, etter å ha testet AN 300.
MCS 150 er den beste Vdh.

https://www.analogueseduction.net/tonearm-cables/van-den-hul-mcs-150m-internal-rewire-cable.html
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Enig med YesJens. Hadde vært fint med litt tips og triks. Ser noen kabel leverandører lever ferdig tvinede kabler (fx Cardas). Går det å trekke dem gjennom denne armen? Selv er jeg mest fristet til å legge kaben utenpå, da jeg ikke lenger er så fingernem. Finnes jo ikke reservedeler til denne armen.
Sikkert greit med ferdig tvinnede kabler, bare de tvinnet løst nok og at de lette og myke.
Viktig å passe på at det ikke blir noe stivt "heng" bak armen, som trekker i armen bak.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tvinnede vs. parallelle ledere vil påvirke følsomhet for støy. Jeg mener den 'vanlige' fra Cardas også har alle fire lederne tvinnet sammen slik av det muligens også kan påvirke kanalseparasjonen. Det vil også påvirke kabelens kapasitans, og dermed frekvensresponsen i diskanten (mest aktuelt om du skal bruke MM). Ligger det hele inne i et armrør av elektrisk ledende materiale som er jordet til RIAA vil kanskje ikke tvinning ha så stor betydning for støy, i og med at den da vil være skjermet.

Og så videre...

Tviler egentlig også her på at det er kabelens kvaliteter i absolutt forstand som er det interessante. Snarere dens egenskaper ut fra sin egen geometri, og hvordan den trekkes.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Godt poeng fra Zomby, han er nok litt bedre på det tekniske enn jeg.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
962
Torget vurderinger
2
Interessant problemstilling. Dersom man da trekker 5 parallelle kabler, så blir det vel tilfeldig hvem som kommer inntil hverandre. Det kan vel heller ikke være bra?
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
Tvinnede vs. parallelle ledere vil påvirke følsomhet for støy. Jeg mener den 'vanlige' fra Cardas også har alle fire lederne tvinnet sammen slik av det muligens også kan påvirke kanalseparasjonen. Det vil også påvirke kabelens kapasitans, og dermed frekvensresponsen i diskanten (mest aktuelt om du skal bruke MM). Ligger det hele inne i et armrør av elektrisk ledende materiale som er jordet til RIAA vil kanskje ikke tvinning ha så stor betydning for støy, i og med at den da vil være skjermet.

Og så videre...

Tviler egentlig også her på at det er kabelens kvaliteter i absolutt forstand som er det interessante. Snarere dens egenskaper ut fra sin egen geometri, og hvordan den trekkes.
Forstår at Cardas 33 og 34 er begge tvinnet, hvor 34 er toppmodellen som både er tynnere og mykere. Kanskje et problem å få tredd den gjennom røret. Kan muligens bruke den gamle som trekktråd:rolleyes:
Armen er jordet til RIAA

Trudde man tvinnet trådene pga. støyimunitet og kanalseperasjon.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
POB: Som om jeg skulle sagt det selv. AJ Van den Hul har bygget pickups i en mannsalder, og har egen sliping også. Den finner du blant annet på Goldring Elite. Kablene er nøytrale, varme og organiske på samme tid- musikken bare ER. Og for å få denne spilleren til å holde i 10 år til, er det best å eliminere alle problemer, bygge det mer solid og heller la den jobbe. Mao: Rewiring med skikkelig bygde formålskabler. Internt i røret.

YesJens: Enten VDH eller Furutech der også. Det er mitt forslag.
Hei

I følge norsk importør har ikke Furutech slike kabler.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
Enig med YesJens. Hadde vært fint med litt tips og triks. Ser noen kabel leverandører lever ferdig tvinede kabler (fx Cardas). Går det å trekke dem gjennom denne armen? Selv er jeg mest fristet til å legge kaben utenpå, da jeg ikke lenger er så fingernem. Finnes jo ikke reservedeler til denne armen.
I første omgang har jeg tenkt å tvinne den noen ganger rundt armrøret, derfor kjøper jeg 80 cm. At Cardas Clear 34 er myk er jo også bra.
Har nettopp snakket med den svenske importøren som mener at Cardas også ble brukt på TWT Reference armen.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
962
Torget vurderinger
2
Bra du kjøper litt lengere kabel. Målte kablen på min spiller. Den var ca 58cm. Så standard lengde 0,5m er litt kort.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
YesJens: Hva da med Furutech AG12?:cool:
 
Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
YesJens: Hva da med Furutech AG12?:cool:
Furutech AG-12 er en phonokabel med tonarmsplugg i den ene enden og RCA i den andre.
Ser at du har fjernet Alpha Design Labs, de har ikke kabler så langt jeg kan se.

Er intressert i tips til de som har erfaring med bytte av tråd i tonearmen.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Det er egentlig ikke så mange tips å gi.
Det jeg synes var plundrete var å få ut den lille tappen som stenger for sanda, og det å tre kabelen gjennom.
Skal sies at jeg lagde ekstra arbeide ved å teste AN kabel først.
Litt jobb må du regne, men dette var nok alt i alt den enkleste armen jeg har rewiret.

Om du bruker Cardas eller VdH spiller liten rolle for selve jobben, men min personlige smak ligger hos VdH.
Kabelen må tvinnes for den tres, men ikke tvinn for hardt, slik at den krøller.

Bare å sette igang ;)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.258
Antall liker
6.327
Sted
Under stjernene
Det er egentlig ikke så mange tips å gi.
Det jeg synes var plundrete var å få ut den lille tappen som stenger for sanda, og det å tre kabelen gjennom.
Skal sies at jeg lagde ekstra arbeide ved å teste AN kabel først.
Litt jobb må du regne, men dette var nok alt i alt den enkleste armen jeg har rewiret.

Om du bruker Cardas eller VdH spiller liten rolle for selve jobben, men min personlige smak ligger hos VdH.
Kabelen må tvinnes for den tres, men ikke tvinn for hardt, slik at den krøller.

Bare å sette igang ;)
Med "tappen", mener du den som pu er montert på?
På forhånd, mange takk:rolleyes:
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Det er egentlig ikke så mange tips å gi.
Det jeg synes var plundrete var å få ut den lille tappen som stenger for sanda, og det å tre kabelen gjennom.
Skal sies at jeg lagde ekstra arbeide ved å teste AN kabel først.
Litt jobb må du regne, men dette var nok alt i alt den enkleste armen jeg har rewiret.

Om du bruker Cardas eller VdH spiller liten rolle for selve jobben, men min personlige smak ligger hos VdH.
Kabelen må tvinnes for den tres, men ikke tvinn for hardt, slik at den krøller.

Bare å sette igang ;)
Med "tappen", mener du den som pu er montert på?
På forhånd, mange takk:rolleyes:
Nei. Mener det sitter en liten sylinderformet sak inni røret bak den som pu er montert på.
Er noen år siden jeg gjorde dette, så kan hende jeg blander med en annen arm.
Burde tatt noen bilder av operasjonen :confused:
 
Topp Bunn