Bytte harddisk

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Jeg har en Maxtor 6Y12L0 som åpenbart begynner å svikte. :mad:
Noen forslag til ny harddisk? Er det mulig å installere en ny harddisk og så sette opp systemet til å boote fra denne?

Backup er tatt til en LaCie disk, og jeg har en Recovery disk.

LPA
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.710
Antall liker
3.833
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Begynner å svikte? Får du datatap/ korrumpering eller bare stygg lyd? Du får 400GB-disker til under tusenlappen; du må bare finne ut om du har SATA eller IDE. Er maskina mer enn et par år gammel er det nok IDE. Du sier ikke noe om operativsystemet, antar det er XP...
1. Kjøp en disk som passer
2. Sett den inn som slave på samme kanalen, eller på kanal 2.
3. Bruk XPs Disk management til å opprette en primærpartisjon på den og formater. Bruker du restorediscen gjør den det for deg.
4. Beste alt er å kopiere C:/ til den nye disken med egen programvare, f eks http://www.runtime.org/dixml.htm (gratis)
5. Hiv ut den gamle, og sett den nye der den sto
6. Kryss fingre og tær; bøy hodet i bønn mot Bill Gates og slå på maskina.
Hvis du er uheldig har du en maskin med BIOS og lignende liggende på en skjult partisjon, og da er det rimelig usikkert om dette virker.., og du må da prøve med restorediscen på nydisken. Er du riktig uheldig er restoredisken din i tillegg så maskinvarespesifikk at den får stallsjokk dersom du prøver den med en annerledes spesifisert HDD.
http://www.dansdata.com/sbs27.htm
http://www.associatedcontent.com/article/5436/replacing_a_hard_drive.html


Ellers er forumene på www.hardware.no tett befolket av flinke mennesker..

Bernt K
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Takk for hjelpen. Jeg bestiller en ny disk og følger rådene dine så får vi håpe alt går bra.

LPA
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.710
Antall liker
3.833
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Men finn ut om du har SATA eller IDE først, da. Regner med at du vet forskjellen, men IDE har altså en bred, flat kabel med 40 eller 80 ledere (avhengig av alderen, sier vi) og en strømkabel. SATA har en tynn, bare ca 1 cm bred kabel pluss en strømkabel.

Bernt K
 
N

nb

Gjest
Om XP-installasjonen din er gammel, ville jeg tatt meg bryet med å reinstallere den i samme slengen, men om du synest det virker skummelt, så stå over. Det er ikke så vanskelig, men det er greit å vite sånn ca hva man gjør, hvordan man bør sette opp ting osv.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Men finn ut om du har SATA eller IDE først, da.
Det er en IDE-disk, så jeg regner med at denne passer: Seagate Barracuda 7200.10 320GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM. kr. 695,- er jo ingen upris.
Om XP-installasjonen din er gammel, ville jeg tatt meg bryet med å reinstallere den i samme slengen
PC'en er fire år gammel, så jeg tar nok bryet med en reinstallasjon.

Jeg var så dum å bytte bredbånd fra Telenor til Canal Digital, så jeg har også hatt problemer med virusprogramvare (F-secure) som tar all tilgjengelig CPU. Nok å rydde opp i.

Alltid hjelp å få på Hifisentralen. Selv om jeg jobber med data (SAP m.m) så bryr jeg meg ikke så mye om det tekniske ved PC'er og ligger gjerne et par år etter.

LPA
 
G

Gjestemedlem

Gjest
LPA skrev:
Men finn ut om du har SATA eller IDE først, da.
Det er en IDE-disk, så jeg regner med at denne passer: Seagate Barracuda 7200.10 320GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM. kr. 695,- er jo ingen upris.
Om XP-installasjonen din er gammel, ville jeg tatt meg bryet med å reinstallere den i samme slengen
PC'en er fire år gammel, så jeg tar nok bryet med en reinstallasjon.

Jeg var så dum å bytte bredbånd fra Telenor til Canal Digital, så jeg har også hatt problemer med virusprogramvare (F-secure) som tar all tilgjengelig CPU. Nok å rydde opp i.
Anbefaler Avast!

God, gratis, selvoppdaterende og uforstyrrende.

http://www.avast.com/
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Norton Internet Security, som Stjelenor leverer, er minst like flink til å spise opp all datakraften i maskina. Norman er også glad i å spise datakraft (og generelt sett ikke så veldig bra, spør du meg...)

Avast er slettest ikke ille.

Har du bare antivirus-program, kan det være du bør skaffe deg en ekstra brannmur (utover Windows' egen), litt sånn avhengig av. Har du brannmur i ruteren din, er ikke behovet for ekstra brannmur på maskina så prekært.

Johan-Kr
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.710
Antall liker
3.833
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
LPA skrev:
Men finn ut om du har SATA eller IDE først, da.
Det er en IDE-disk, så jeg regner med at denne passer: Seagate Barracuda 7200.10 320GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM. kr. 695,- er jo ingen upris.
Om XP-installasjonen din er gammel, ville jeg tatt meg bryet med å reinstallere den i samme slengen
PC'en er fire år gammel, så jeg tar nok bryet med en reinstallasjon.

Jeg var så dum å bytte bredbånd fra Telenor til Canal Digital, så jeg har også hatt problemer med virusprogramvare (F-secure) som tar all tilgjengelig CPU. Nok å rydde opp i.
Anbefaler Avast!

God, gratis, selvoppdaterende og uforstyrrende.

http://www.avast.com/
Eller AVG www.free.grisoft.com
De har vel også den beste (?) gratis antispywaren, tidligere Ewido.

Bernt K
 
Topp Bunn