Bytte DAC chips i Behringer DCX2496 - søker noen som kan gjøre jobben

trombo

Medlem
Ble medlem
28.05.2005
Innlegg
16
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Hei,

Vurderer å oppgradere DAC chip'ene i min Behringer DCX2496 fra de originale AK4393 til AK4396.
Har erfaring hverken med å fjerne de gamle eller lodd på de nye, lurte på om det er noen i Stavanger-området som kunne være behjelpelig med dette?
De skal være 100% pin til pin kompatible slik at det skal være "bare" å få tatt av de gamle og sette på de nye.

Trombo
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Hei
Jeg har brukt on & off servise på Randaberg.


Hei,

Vurderer å oppgradere DAC chip'ene i min Behringer DCX2496 fra de originale AK4393 til AK4396.
Har erfaring hverken med å fjerne de gamle eller lodd på de nye, lurte på om det er noen i Stavanger-området som kunne være behjelpelig med dette?
De skal være 100% pin til pin kompatible slik at det skal være "bare" å få tatt av de gamle og sette på de nye.

Trombo
 

trombo

Medlem
Ble medlem
28.05.2005
Innlegg
16
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Takk for svar.

AAaF:
Kan sterkt anbefale den analoge utgangsdelen du nevner, har den selv. Fåes hos Pilgham audio i Nederland, enten som selvbygg eller ferdig sammensatt. Bygde den først selv og klønet mye, det var mitt første prosjekt av den typen noen sinne. Etter en stund (den fungerte en stund) ble det en kortslutning og noen komponenter røyk, bl.a. selve volumkontroll chip'en. Fikk da Ward hos Pilgham til å bygge det på nytt, fikk god rabatt pga situasjonen. Siden har det fungert utmerket.
Hvis du i tillegg får en ny ekstern strømforsyning så har du en maskin i en helt annen divisjon enn originalen. Den som pilgham tilbyr er en switch-mode strømforsyning basert på en vanlig veggvorte. Den er sikkert utmerket, har ikke prøvd den, min er en lineær strømforsyning bygd spesielt for formålet.
Et lite tips i tillegg: hadde liggende et sett shok-absorbers, de ble i sin tid solgt av semelec i Paris. Prøvde de under Behringeren og resultatet var så godt at der blir de værende. Semelec er nå nedlagt men det ser ut til at de kan skaffes her: Shok Absorber - 4U music. Billige var de ikke og er det sikket ikke nå heller, mulig andre vibrasjonsdempende tiltak kan fungere like bra.

Lealaus:
Skal sjekket ut on & off service på Randaberg, om det ikke skulle melde seg noen på denne siden av Tau ferja :)
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Eg har tenkt å snekre det saman sjølv, er relativt erfaren.

Men ein ting eg tenkte på; Når du endra utgangen, fikk du problemer med at den ikkje ga ut nok signal? Det har nemleg eg vore litt bekymra for.
 

trombo

Medlem
Ble medlem
28.05.2005
Innlegg
16
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Eg har tenkt å snekre det saman sjølv, er relativt erfaren.

Men ein ting eg tenkte på; Når du endra utgangen, fikk du problemer med at den ikkje ga ut nok signal? Det har nemleg eg vore litt bekymra for.
Nei, har ikke merket noe problem med dette, har ikke hørt om det heller. Har et aktivt tre-veis system med 300B monoblokker (WE91A type, 7w) for mellomtone/diskant (passiv deling), bruker en Zapsolute 2x50 w for nedre mellomtone/øvre bass (2x2 stk 15" med 98dB følsomhet) og en Tact 2150 for sub. Utgangssignalet på originalen er vel veldig høyt og kanskje ikke designet primært for hjemme-hifi. Med endret utgang er det mer vanlig nivå, uten at jeg har noen tall. De fåes sikkert på forespørsel fra Pilgham eller Didden om det ikke finnes på nettet.
 
Topp Bunn