Rørutstyr Bytte av rør

Neogenic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2013
Antall liker
73
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg har nettopp gått til innkjøp av et EAT E-GLO Petit RIAA hos Mala Audio og synes den er litt lett i bunn. Kunne tenke meg å bytte rør til noe med mer bunn og varme. Og hvis de er musikalske er det bare et pluss. Det bruker 12AX7 rør i et hybrid design. Kunne noen komme med anbefaling til gode rør? Ønsker å legge litt penger i dette.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
7.976
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
NOS Brimar og Mullard hvis varme og mer fokus på bunnen er greia og hvis lommene er dype.

Calmati

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Antall liker
565
Sted
Bærum
Har tidligere kjøpt NOS 12AX7 Telefunken, som jeg synes er kanon bra. Spesielt de med <> merket i bunn (diamond bottom). TubeDepot.com har vært leverandør. Veldig fornøyd 👍
Ikke billige. Rundt 450 USD pluss moms og frakt. Men virkelig verdt det.
Styr unna JJ rør.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har tidligere kjøpt NOS 12AX7 Telefunken, som jeg synes er kanon bra. Spesielt de med <> merket i bunn (diamond bottom). TubeDepot.com har vært leverandør. Veldig fornøyd 👍
Styr unna JJ rør.
Uten DIAMOND i bunnen er det 99.99 % sikkert noe annet enn Telefunken.
Varmere og mer "tunge" i bunnen er nok engelske rør og Philips mer der enn Telefunken.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
9.441
Torget vurderinger
2
Er subsonic aktivert? Denne RIAAen er korrekt, ikke slank i bunn. Fantastisk fleksibel RIAA… en MM brukers drøm, en balansekontroll ett sted i kjeden så er alt perfekt

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
9.441
Torget vurderinger
2
Valvo rør fra Herleen fabrikken er meget gode .

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
2.641
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Styr unna JJ rør.
Du skulle nok kunne bruke telefunken 803 10000timers røret , og som hadde matchede trioder og low noise .Microfoni er så godt som non existent som er ett must i Riiaa

Selv hoppet jeg av den karusellen siste budet på ett par var over 10 k

Jeg fikk tak i tesla AKA 803 og heter e83cc og oftest gold pin
Den skal etter sigene være bygget med samme utstyr av tesla seinere åra og ha identisk opp bygging .Den har dog ikke super matcede trioder som 803
Den ble brukt i tjekkiske telfon selskap og derfor er der de har vært tilgjengelige

Det reneste røret jeg har hørt ever den har allt

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Litt OT......bare litt.
Triodekoblet pentoder kan være et bra alternativ.
Stort utvalg og moderate priser..
Enklere å få til par eller quad.

Sist redigert:

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Er subsonic aktivert? Denne RIAAen er korrekt, ikke slank i bunn. Fantastisk fleksibel RIAA… en MM brukers drøm, en balansekontroll ett sted i kjeden så er alt perfekt
Enig. Begynne å tulle med andre rør på den så må det være noe annet feil ett sted.

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Jeg har nettopp gått til innkjøp av et EAT E-GLO Petit RIAA hos Mala Audio og synes den er litt lett i bunn. Kunne tenke meg å bytte rør til noe med mer bunn og varme. Og hvis de er musikalske er det bare et pluss. Det bruker 12AX7 rør i et hybrid design. Kunne noen komme med anbefaling til gode rør? Ønsker å legge litt penger i dette.
Er den helt splett ny? Isåfall gi røra litt tid. Den spiller jo helt supert den Riiaen.

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
2.641
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det må være nos !
Ville prøvd en nos mullard , de har litt varme og ,,, bånn , Rca black plate god bass mid litt over mot nøytral

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg ser på frekvenrespons kurvene.
-3dB ved 10Hz?
Ikke sikkert det er så lurt.
Med subsonisk filter er det -3dB ved 20 Hz.
Begge deler kunne med fordel vært 10 Hz høyere.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
9.441
Torget vurderinger
2
Men finnes de? Nesten alle PU er flate og like under 1k, forskjellene ligger mest i i området 5-15k.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
7.976
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det vil vel si at en bassmarkert pickup er en pickup med markert tilbaketrukket topp.

Topp Bunn