bytte av kondensatorer

oter11

Medlem
Ble medlem
16.10.2021
Innlegg
40
Antall liker
27
Sted
brumunddal
har en forsterker som jeg mistenker trenger bytte av kondensatorer,når forsterkeren blir skrudd på,så suser det ganske kraftig,og smeller litt,etter en liten stund,når den blir varm,så virker den som normalt,forsterken er fra ca 2003 mener jeg,en kina forsterker,dussun d9
hvordan er det for en amatør og skifte disse kondensatorene?har loddet bittelitt før,men ikke mye
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det er en myte, fremstillet av folk, som ikke har veldig peiling på
elektronikk, at alle feil etter noen år MÅ være en dårlig kondensator.
Ikke spill pengene dine. Få undersøkt å målt presis hvad feilen er, og få da skiftet de
respktive komponentene, som er feil på.
I beste mening ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: oen

oter11

Medlem
Ble medlem
16.10.2021
Innlegg
40
Antall liker
27
Sted
brumunddal
jo jeg er enig i det,har kontaktet firma ang rep,ca 2k i feilsøking + deler og rep.
da kommer man vel opp på ca det forsterkeren er verdt muligens,så usikker på om det lønner seg og få den reparert,eller prøve og selge den sånn den er,og kjøpe en annen forsterker,og da en ren 2 kanaler
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
381
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Poenget er vel at du har lyst til å prøve deg med loddebolten selv. En forsterker fra 2003 trenger helt sikkert nye kondensatorer. Om du føler deg klar tror jeg ikke det er noen dum investering uansett. Men problemet du opplever kan sikkert skyldes andre ting.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
jo jeg er enig i det,har kontaktet firma ang rep,ca 2k i feilsøking + deler og rep.
da kommer man vel opp på ca det forsterkeren er verdt muligens,så usikker på om det lønner seg og få den reparert,eller prøve og selge den sånn den er,og kjøpe en annen forsterker,og da en ren 2 kanaler
Du tok ikke helt pointen min. DIY er fint nokk. Det går vel an å få litt hjelp fra noen, som har mere peiling.
Hjelp til å måle, og deretter prøve å skifte selv. Det jeg mente var, at om bilen din ikke kjører, begynner du ikke bare å skifte deler,
i håp om at den plusselig begynner å kjøre igen etter å ha skiftet 2 dekk, pære i baklylyset, batteri & div. annet 👍 .
Hvilket produkt er det tale om??
 

oter11

Medlem
Ble medlem
16.10.2021
Innlegg
40
Antall liker
27
Sted
brumunddal
Du tok ikke helt pointen min. DIY er fint nokk. Det går vel an å få litt hjelp fra noen, som har mere peiling.
Hjelp til å måle, og deretter prøve å skifte selv. Det jeg mente var, at om bilen din ikke kjører, begynner du ikke bare å skifte deler,
i håp om at den plusselig begynner å kjøre igen etter å ha skiftet 2 dekk, pære i baklylyset, batteri & div. annet 👍 .
Hvilket produkt er det tale om??
det er en dussun d9,slik som det er avbildet i denne tråden her:
Har noen Erfaringer med Dussun? | Hifisentralen
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Prisen på 2k er helt OK i dagens samfunn.. verkstedet skal sikkert ha 6-700 kr/t, kanskje mer, akkurat som snekkeren, elektrikeren, rørleggeren osv...
Ca 3 t for å få greia på benken, åpne opp, lete etter feil, finne deler osv... Slett ikke alltid det er like enkelt å komme til heller...
 

oter11

Medlem
Ble medlem
16.10.2021
Innlegg
40
Antall liker
27
Sted
brumunddal
Prisen på 2k er helt OK i dagens samfunn.. verkstedet skal sikkert ha 6-700 kr/t, kanskje mer, akkurat som snekkeren, elektrikeren, rørleggeren osv...
Ca 3 t for å få greia på benken, åpne opp, lete etter feil, finne deler osv... Slett ikke alltid det er like enkelt å komme til heller...
ja,har ikke klaget på prisen,det var bare om det er verdt og bruke muligens samme summen eller mere en det forsterkeren er verdt,en det og kjøpe en annen forsterker,men det er jo så mye og velge i da også,har sett på xindak xa-6950v,xindak xa-6950v ll,cambridge audio 851a,forskjellige nad
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ok.... ser den nå...... altså en 5-kanal integrert.
Om den bli´r fixet "poperly", er den vel fint verd de 2K ??
Har ikke hørt den, men om du liker lyden fra den??
Ellers var det for meg et veldig fint kabinett med opplagt mulighet for å bygge inn en go´ to-kanals konstruktion, som
passer med spenninger fra trafo. Alt. selge den med feil å kjøpe nytt??
Ser på nett (og på HFS) at du ikke er alene om problemene. Er vist ikke byggd av serligt gode komponenter, der
folk har fått problemer med de allerede etter 1-2 år :(
 

oter11

Medlem
Ble medlem
16.10.2021
Innlegg
40
Antall liker
27
Sted
brumunddal
Ok.... ser den nå...... altså en 5-kanal integrert.
Om den bli´r fixet "poperly", er den vel fint verd de 2K ??
Har ikke hørt den, men om du liker lyden fra den??
Ellers var det for meg et veldig fint kabinett med opplagt mulighet for å bygge inn en go´ to-kanals konstruktion, som
passer med spenninger fra trafo. Alt. selge den med feil å kjøpe nytt??
Ser på nett (og på HFS) at du ikke er alene om problemene. Er vist ikke byggd av serligt gode komponenter, der
folk har fått problemer med de allerede etter 1-2 år :(
ja ser at mange har hatt problemer med den før,usikker på om det er før eller etter at de byttet navn,de hette korsun før,ja kabinettet er bra,har nok ikke nok peiling til og bygge meg en ny forsterker selv i dette kabinettet,kunne ha tenkt meg en ren 2 kanaler av bra kvalitet til en grei penge egentlig
 
Topp Bunn