Bytte ADC og DAC på Minidsp??

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg nevnte dette såvidt i en annen tråd, men sikkert bedre å ta det i en egen tråd.

Som tittelen sier, er det praktisk mulig å bytte analog/digital converterene i en Minidsp med noe av bedre kvalitet siden det ser ut til å være det store ankepunktet på Minidsp?

Gjerne i et egen kabinett.
I mitt tilfelle et det snakk om en 2x4HD.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg kan forstå så har disse digital ut også, slik at en kunne vel brukt convertere fra/til analogt via USB på Minidsp så slipper en å tukle med den også?

Er det noen gode og rimelige diy convertere som kunne passet til dette der ute?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
2x4HD ser ut til å være noe begrenset, men de litt større modellene - OpenDRC, 4x10 og 10x10 har I2S inn og ut tilgjengelig på kortene. Dette kan brukes til ekstern DAC/ADC.

Johan-Kr
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Litt off-topic, men har du sett om du kan bruke FreeDSP?
Jeg vil ikke være avhengig av pc i oppsettet :)

Edit: jeg trodde freedsp kun var software...
Etter å ha googlet det virker det interressant, men må lese litt mer før jeg våger å hive meg i det.

Har du prøvd?
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Har ikke prøvd den nei. Men skal ha en to veis DSP snart, og da er denne en god kandidat.
Må lese meg opp litt mer ang. justering av parametere via Arduino.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Hvis all justering er via Arduino blir det for tungt for meg desverre.
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Du kan gjøre alt på PC. Men har forstått att du også kan bruke Arduino.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Da har jeg lest meg litt opp på Freedsp, det ser ut som en må bestille pcb selv direkte fra produsent, og dermed må lodde smd komponenter selv; i'm out!
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Den enkleste løsningen er Hypex DLCP. Da har du ihvertfall stell på AD og DA.

Johan-Kr
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Hvorfor ikke gå for en MiniSHARC? I2S på inn og ut. Full frihet. Masse fine ESS DACs til priser under tollgrensa.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
+1 på at ADC på alle MiniDSP produkter er en flaskehals. Skal se om jeg finner link til en som har målt hvor dårlig det er. Rent subjektivt synes jeg selv at det låter flatt og livløst. Gjennom analoginngangen
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Da har jeg lest meg litt opp på Freedsp, det ser ut som en må bestille pcb selv direkte fra produsent, og dermed må lodde smd komponenter selv; i'm out!
Ser forresten at en får kort med ferdigloddede smd her: https://www.evenelements.com/shop/en/audio-and-signal-processing/

Men alt inkludert så er en oppe i prisen på en fiks ferdig Minidsp 2x4, og det er uten kabinett og strømforsyning, så da spørs det bare om lydkvaliteten kan forsvare det?

Jeg har allerede en 2x4hd med Dirac som jeg gjerne vil beholde, det var derfor jeg lurte på å oppgradere DAC/ADC.

Men jeg skulle også hatt en til subbene mine siden jeg tenker å bytte ut Ipuken som driver de....
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - en 2x4 er i utgangspunktet billiggreier. En 2x4HD er dyrere, men fremdeles av de rimeligere dsp-løsningene. De er ikke spesielt utvidbare på maskinvaresiden. Freedsp, er så vidt jeg ser billigere, men mere knotete. Minidsp sin styrke er at programvaren er bra. Der er de bedre enn Hypex.

Ved nærmere kikk i håndboka, så har 2x4HD I2S utganger via J7 på kortet. Det bør kunne brukes.

Johan-Kr
 
Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg leser stadig om I2S, men hva er det egentlig? Digital kommunikajonsstandard?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg leser stadig om I2S, men hva er det egentlig? Digital kommunikajonsstandard?
fra: https://en.wikipedia.org/wiki/I²S

I²S (Inter-IC Sound), pronounced eye-squared-ess, is an electrical serial bus interface standard used for connecting digital audio devices together. It is used to communicate PCM audio data between integrated circuits in an electronic device. The I²S bus separates clock and serial data signals, resulting in simpler receivers than those required for asynchronous communications systems that need to recover the clock from the data stream. Alternatively I²S is spelled I2S (pronounced eye-two-ess) or IIS (pronounced eye-eye-ess). Despite the similar name, I²S is unrelated to the bidirectional I²C (IIC) bus.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det står litt diffust om I2s på 2x4Hd, så jeg har fyrt avgårde en mail til Minidsp om det.
 
Topp Bunn