Bypasse kondensator som står i serie med hornet.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hva skjer med diskanten hvis jeg bypasser kondensatoren som står i serie med hornet med en mindre som er enda bedre?

Tenker da å bypasse en 68uf Mundorf MEO Aluminium / OIL med en AN Pure Silver foil 0,01uf.
7E1C2F03-9E5E-4511-A97C-A8E29216D78B.jpeg
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Jeg ville absolut gået for noget større. 1 uf Mundorf Silver gold in oil.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Feks Duelund sine bypass caps, de lages kun i 0,01uf. De brukes i både i ht og elektronikk.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Barre de aller højeste frekvenser som kommer igeñnem de 10 nf. Bliver manglende homogenitet med Focus på den aller øverste top.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Kanskje det kan kompensere for manglende diskant fra deres forfærdelige - fortinnet kobber - bomuld og olie kabler. Men ikke mine ord igen.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Kanskje det kan kompensere for manglende diskant fra deres forfærdelige - fortinnet kobber - bomuld og olie kabler. Men ikke mine ord igen.
Dette må du forklare for meg: "forfærdelige - fortinnet kobber - bomuld og olie kabler."
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Ganske simpelt så kan jeg ikke li dem. Men det er der mange andre som kan. Højst sandsynligt på basis af hvor godt resten af anlægget er. Kablet kan camouflere andre fejl som for lys og skinger lyd.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Ganske simpelt så kan jeg ikke li dem. Men det er der mange andre som kan. Højst sandsynligt på basis af hvor godt resten af anlægget er. Kablet kan camouflere andre fejl som for lys og skinger lyd.
Ja vel... :)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Det er vel flere teorier om hvordan bypasskondensatorer virker. Men tror flertallet er enig om at en ikke direkte kan overfører klangbalansen fra bypasskodensatoren til kun deler av frekvensområdet. Da ville trolig billige MKP fra Vishay vært enerådene i det meste av delfiltre med tanke på hvor populær de er som bypass.

Greia er vel at man roter til flere parameter enn kapitansen som da gjør at begge kondensatorene endrer sin lydkarakter over et videre spekter enn bypasskodensatorens kapitans skulle tilsi. Er vel derfor at man også oppfordres til å teste flest mulige kombinasjoner siden selvresonans-freksenser med flere mystiske hi-fi parameter ikke oppgies i dataark. Heller ikke fra dem som ruller kondesatorer på nakne og hårete lår mot ekstra betaling.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Jeg prøver en gang til 10 nf betyder at bare de allerhøjeste frekvenser kommer igennem den. Det længere ned skal den store tage sig af. 68 uf og 10 nf er en faktor 6800 i forskel. Hovedregning men jeg bør regne efter på en regnemaskine. Der går 1000 nf på 1 uf
 

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Mener du 6.8uF Mundorf EVO aluminium/oil. Det står 68uF. Hvis lyden ikke er bra nok, eller det skal være mer high-end, ville kanskje bytte til en bedre og mer kostbar kondensator på 6.8uF.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
van Alstine drodlet om dette allerede på 70 tallet og trinnene skulle følge dekader...dvs tiendeler...
6,8 bypasset av 0,68...så 0.068 osv
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
masse ingeniører som regner og regner og ikke ser poenget og aldri kommer i mål
hver sin lyst
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Den samlede kapasistansen vil øke, og dette påvirker hele området til diskanten. Men man må nesten se litt på kondensatorens funksjon. En ideell kondensator har ingen Esr og ingen frekvensavhengige komponenter utover selve kapasistansen. En helt vanlig kondensator av en viss kvalitet har små ulineariteter av ulike slag. Det man ideelt sett er ute etter er å holde disse så små som mulig. Man kan godt si at dette handler om filterets utilsiktede impedans. For å gjøre denne så lav som mulig over et stort frekvensområde er det viktig at man bruker riktig størrelsesforhold og riktig type kondensatorer. Har man mange nok ulike verdier kan man fint dekke et område betydelig større enn audioområdet med neglisjerbar impedans, men da må man nok påregne omkring 20 verdier og litt ulike typer kondensatorer.

Men som Asbjørn og flere er inne på, det er lurt å ta utgangspunkt i en 1/10-faktor, men man kan godt bruke en 1/10/100/1000-faktor. Dessuten er ikke en 1/5 eller 1/20 veldig feil. Men å plukke kondensatorer ut fra lyttebeskrivelser, hype eller prislapp fører lite godt med seg.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.287
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
deilig med en kompetent fyr uten skylapper
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
10-faktoren er forståelig nok, men siden det ikke finnes egne nettverksregler for audio, er nå strømmen pent nødt til å fordele seg iht til reaktansverdiene, - uansett om man velger å tror på julenissen eller ingeniørene.... ved 10 kHz er det hhv 0,23 ohm vs 1,6k.....
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Mener du 6.8uF Mundorf EVO aluminium/oil. Det står 68uF. Hvis lyden ikke er bra nok, eller det skal være mer high-end, ville kanskje bytte til en bedre og mer kostbar kondensator på 6.8uF.
Den skal være 68uf. I serie med et horn som har deling på 650hz. Jeg hater konsensatorer. 😂
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Uten å være sikker så tror jeg LMC mente det.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.055
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@Zerostat .........
Hvorfor prøver du ikke bare og lader teori være teori??
Tony Gee på Humble Made Hifi anbefaler lige præcis en 10nF Vishay MKP1837 til at parallelforbinde en hvilken som helst
kondensator i delefilter.
Hans egne ord: " You can boost the overall presentation a lot by adding 0,01uF's worth of MKP1837 parallel."

" Sound: To get straight to the point they don't change a Supreme into a Supreme Silver-Oil but they really do clear things up. I must admit I was sceptical at first as the value is only 10nF (0,01uF) - and the caps I was using at the time totalled to 12,6uF. The difference is most noticeable with classical music but also good quality recordings of jazz and fusion benefit: No change in sound stage width or depth but there is more concert-hall acoustics that let you get into the recording more. Not as liquid as a Mundorf Silver Oil but they did take away the slightly grainy edge from the Mundorf Supreme's. A noticable gain in clarity and transparency making instruments better separable from each other, the violins in an orchestra become a group of individual violins instead of one mass. Jazz drum brushes sound more like a brush than a "shush."
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Ja, aktiv deling er løsningen. Det er i mange tilfeller veldig mye å hente lydmessig på å unngå passive komponenter mellom forsterkeren og høyttaleren.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg bruker aktiv deling, men allikevel har jeg en cap i serie med hornet som en sikkerhet for ikke å ta livet av hornet ved en «ulykke».
Bruker to FW F5, RME UCX og Audiolense XO / konvolusjon mot jbl bass og radian horn.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Nåja, sånne drivere tåler mer enn du tror. Selv har jeg aktiv deling på Magnepan 3.6, og ingen kondensator selv på det litt skjøre diskantbåndet.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Finner nok ikke mye av det på Duelund opplegg tenker jeg... Bare litt om materialer brukt og slik.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Et nært beslektet spørsmål. Just in case! Hvor stor kondensator trenger man egentlig i serie med et horn som deler på 650hz?
 
Topp Bunn