Byggetråd Peerless XXLS m bilder.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Da er det vel på tide å starte en byggetråd,siden jeg nå har funnet et element som jeg tror kan passe meg.
Det ble Peerless XXLS dual voice coil elementet beregnet for bassrefleks.
Datablad:
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=29

2 stk av disse er bestilt og forventes levert på onsdag-fredag i denne uka som kommer.
Med andre ord så har jeg god tid til å bygge 2 kasser.

Jeg har bestemt meg for å prøve meg på Peerless sitt eget kasseforslag først,siden jeg har liggende 19 mm mdf plater som er akkurat nok til disse kassene.
Kasseforslag:
http://www.tymphany.com/datasheet/appview.php?id=29

Siden jeg ikke har bilder ennå så legger jeg inn danske Frequence sine bilder av ferdigbygget subwoofer.




Litt mer info om mitt prosjekt.

To kasser skal bygges med målene 65*32*40 (H*B*D)
De skal drives av hver sin 220 watts forsterker (4 ohm)
Finish på kassene blir noe lignende Sonus Faber.


Legger inn denne byggetråden fre et dansk forum og:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38754&KW=Ugge

Da fikk jeg tatt noen bilder med et dårlig mobil-kamera...




Flere avstivninger skal inn i kassene,men bassrefleksrøret må inn først siden det blir langt og tykt.

PS,et tips-
Bruk q-tip på kameralinsen FØR du tar bilder med en mobil som har ligget i et støvfyllt rom...
 

Tandstad

Medlem
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Re: Byggetråd Peerless XXLS

Blir spennande å følge med på utviklinga her :) Er no omtrent samme oppsettet som eg he, berre at eg brukar ein hypex hs500 til å drive begge. He du høyrt xxls spele enda? Trur du vil bli veldig fornøgd med dei!
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Re: Byggetråd Peerless XXLS

Blir spennande å følge med på utviklinga her :) Er no omtrent samme oppsettet som eg he, berre at eg brukar ein hypex hs500 til å drive begge. He du høyrt xxls spele enda? Trur du vil bli veldig fornøgd med dei!
Nei jeg har nok ikke hørt de spille,men jeg hadde gamle xls i bassreflekskasse og de fikk jeg til å spille meget bra.
Jeg håper på at disse elementene er enda bedre siden
de er laget spesielt for bassrefleks.
Hvor store kasser har du på dine da?


Hovedinnlegget her er skrevet i ettertid,så jeg begynte allerede på fredag med innkjøp av lim,skruer og skjæring av plater.

Lørdag ble platene limt og presset sammen av 14!!!tvinger på hver kasse.
I tillegg ble hull til elementene frest ut og elementet nedsenket.(Håper målene på dataarket stemmer!)

I dag har jeg brukt en båndsliper på alle skjøter, hakk og ellers der hvor mine 10 tommeltotter har rotet det til...
Nå er kassene sparklet der hvor det trengs og jeg må vente i 4 timer på at det tørker før jeg kan slipe på nytt!!!
Kjeder meg allerede....

Ps,en båndliper til 600 kr har fått meg til å føle meg som en møbelsnekker ;)
For alle feil jeg gjorde under sammensettingen er forsvunnet og alle skjøter er nesten helt strøkne!
 

Tandstad

Medlem
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Re: Byggetråd Peerless XXLS

Eg gjekk etter tegningane til dynabel brontes når eg bygde mine, måla passa so ypperleg inn i frontrekka mi(fekk stille subbane rett veg).
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Re: Byggetråd Peerless XXLS

Eg gjekk etter tegningane til dynabel brontes når eg bygde mine, måla passa so ypperleg inn i frontrekka mi(fekk stille subbane rett veg).
Ok,da er det vel trykkammer versjonen du har?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Da har jeg fått montert bassrefleksrør og lakkert kassen i matt svart.


Hva er vel en byggetråd uten et bilde i Rojoh style?





Resultatet ble faktisk ganske bra!
 
R

Rojoh

Gjest
Du har riktig "verktøy" til byggingen, ser jeg. ;) Mangler bare kaffekoppen og termosen.

Ser jo bra ut dette her, Slinger. Kassen er kanskje like bred som Responsene er i bunn, og vil fungere som et slags stativ?

Får nesten litt dårlig samvittighet når jeg ser progress hos deg (og andre selvbyggere). Hos meg går det saaakte fremover. Men har fortsatt kjempetro på aktiv deling og egne bassmoduler. Sitter nå og hører på Patos Lyric 402. Disse er jo kjent for sin bass, men opp mot basskassene blir det som en fjert i motvind... 8)

Mvh. Johan
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Du har riktig "verktøy" til byggingen, ser jeg. ;) Mangler bare kaffekoppen og termosen.
Søren og!!! Glemte jo kaffien og termosen!
Da er det ikke Rojoh style alikevel....

Ser jo bra ut dette her, Slinger. Kassen er kanskje like bred som Responsene er i bunn, og vil fungere som et slags stativ?
Jepp,kassene er bare 2 cm bredere enn Babyene i bunn,og når den ekstra topplaten er limt på og avrundet så passer de perfekt sammen utseendemessig.

Får nesten litt dårlig samvittighet når jeg ser progress hos deg (og andre selvbyggere). Hos meg går det saaakte fremover.
He he he,vanlig det i perioder her også.
Det kommer til å gå tregt her og de neste 2-4 ukene.
Jeg mangler mdf og andre ting for å fullføre kassene.
Men jeg har nå fått lagt inn mer asfaltplater og dempeull i den ene kassen i dag.

Sitter nå og hører på Patos Lyric 402. Disse er jo kjent for sin bass, men opp mot basskassene blir det som en fjert i motvind... 8)

Mvh. Johan
Helt normalt dette ;D
Har hatt blant annet Psb Stratus Gold,Infinity Kappa 8.2 og Proac Response i heimen og ingen av disse er i nærheten av å levere samme basstrøkk,dypbass og skikkelig gode bassdynamikk som mine bassmoduler klarer! ;D
Så jeg har blitt temmelig kresen på bass etter at aktiv deling ble tatt i bruk...
 
Topp Bunn