Byggetråd: 10-kanals A-B tester m/XLR

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    For å kunne gjennomføre sammenligningen mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz AV 8801 har vi behov for en metode til å gjøre A-B veksling på mange lydkanaler. Etter litt tenking frem og tilbake, ble løsningen å lage en boks som kan veksle en utgang mellom to inngangskilder A og B.

    Spesifikasjonen er:

    • Veksle en utgang mellom inngang A og inngang B
    • Minimum 9 kanaler
    • Balansert XLR
    • Så transparent som overhode mulig

    Det ble raskt klart at det beste vil være å bruke gammeldagse releer til å veksle mellom A og B. Releer gir total galvanisk skille og den er transparent (siden den ikke består av aktiv elektronikk). Her er releene jeg tenker å benytte.

    20151012-0004-AV.jpg


    Disse relene er dessverre kun én-kanals, slik at man behøver da to rele pr lydkanal. En for HOT og en og COLD. Jord blir koblet sammen.

    Usikkerheten med denne løsningen er om siden HOT og COLD sjaltes på to ulike releer at tidsforskjellene mellom tilslaget på releene er forskjellig nok til at man kan smell eller knepping. Dette blir spennende å se.

    Det ble ganske tidlig klart at når man skal koble minimum 9 kanaler med mange kobliner hver og med mange releer, at man må lage et kretskort. Derfor har det blitt designet et kretskort for anledningen. Designet er veldig enkelt:

    • To rele per kanal veksler HOT og COLD mellom A og B. Galvanisk skille mellom A og B.
    • Galvanisk skille mellom jord på hver kanal. Skal ikke gi jordsløyfer.
    • Ett hovedrele som slår av alle releer
    • Hovedreleet styres fra en ekstern bryter med lang ledning
    • Rødt og grønt lys som viser A eller B

    20151014-0005-AV.jpg


    Kortet er svært simpelt. Det er et ettlags kretskort og dermed noe man fint kan klare å gjøre selv. Men jeg har hverken belysningsutstyr eller etsetank, slik at jeg fikk hjelp fra en fra elektro linjeforeningene på NTNU, Omega Verksted, til å lage et kort for meg og sendt i posten. Kudos til dem for det.

    20151022-0016-AV.jpg


    (Hvis noen ser dette som kjenner elektronikk, så vil man kanskje se at kretkortet ble litt overetset. Men det er tilstrekkelig innafor til denne testen.)

    20151022-0017-AV.jpg


    Dremel for å borre ut hulla

    Som rotenisse som jeg er, så hadde jeg noen gamle plastkabinetter liggende. Brunfargen du ser i kassen er faktisk metallisering. Dette ble gjort for å forhindre utstråling av radio, og vil i dette tilfelle fungere som skjerm. Dette er normal dyrt å gjøre, så her er det ingen slinger i valsen.

    De passer perfekt til dette prosjektet, slik at da var det bare å prøve plassering av kreskort og plugger.

    20151022-0020-AV.jpg

    20151022-0022-AV.jpg


    På fremsiden har jeg DC-plugg inn, rød og grønn lysdiode, og en minijack-kontakt til AB-veksleren. På baksiden er det tatt ut hull til multikabel. Denne multikabelen deles da opp og man får da hver kanal.


    20151023-0027-AV.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    vanvittig spenstig gjort. kraftig imponert over dedikasjonen.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    For å kunne gjennomføre sammenligningen mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz AV 8801 har vi behov for en metode til å gjøre A-B veksling på mange lydkanaler.
    Uansett - blir den opprinnelige lyden forringet med "brytere" i signalveien, men det er sikkert moro å lage en dings...
    Det er et utsagn jeg gjerne vil ha litt (teknisk) forklaring på. Hvilken virkningsmekanisme har denne påvirkningen?

    I alle tilfeller vil begge inngangene være påvirket av den samme forringelsen. Designet er symmetrisk slik at som en A B test, har jeg tro på at den kan fungere godt. Merk også at det brukes profesjonelle kabler og plugger som er av samme type som det som installert i kinoen fra før.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.903
    Sted
    Kongsberg
    Uansett - blir den opprinnelige lyden forringet med "brytere" i signalveien, men det er sikkert moro å lage en dings...
    For en utrolig irriterende og nedlatende kommentar..
    Veldig mange Hi-end forsterkere har et helt vanlig rele på utgangen. Så lenge releet ikke er gammelt og slitt og det er designet for å takle de strømmene det blir utsatt for så har det tilnærmet null negativ effekt. I hvert så lite at det kan ses helt bort i fra. Skulle vært more å høre om Flagerborg klarte å høre forskjell på 1 og 100 releer i serie...
    Hvordan har du tenkt å styre boksen Midas?
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjempespennende prosjekt. Denne må da også kunne brukes senere for testing av annet utstyr også :)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Hvordan har du tenkt å styre boksen Midas?
    Veldig enkelt. Jeg har ett rele som skrur av spenningen til kanal-releene. Dette hovedreleet styres fra en bryter som jeg har på en lang ledning (igjennom en mini-jack plugg) slik at jeg kan sitte i sweetspot å veksle mellom A o g B

    Må jo få rette en takk til deg også Armand. Det var dette kortet dere var på trappene til å lage, men jeg fikk en dobbelbooking og de hadde allerede gjort jobben når jeg fikk beskjed.

    Kjempespennende prosjekt. Denne må da også kunne brukes senere for testing av annet utstyr også :)
    Javisst, virker dette slik det er tenkt, er dette en boks jeg kommer til å beholde.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Montering del 1

    Nederste kretskort ferdigmontert og frontpanel koblet.

    20151023-0030-AV.jpg


    På tide med en ny limpistol som ikke legger halve patrona igjen på pulten?

    20151023-0028-AV.jpg


    Her er de 4 kanalene som er på det nederste kortet ferdig montert. Føringsbanene for ledningene er også på plass.

    20151024-0037-AV.jpg
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Så transparent som overhode mulig
    Det finnes releer for et hvert behov (høy strøm, HF, signalnivå, etc) så det blir et spørsmål om å velge riktig rele.

    Disse relene er dessverre kun én-kanals, slik at man behøver da to rele pr lydkanal. En for HOT og en og COLD. Jord blir koblet sammen.

    Usikkerheten med denne løsningen er om siden HOT og COLD sjaltes på to ulike releer at tidsforskjellene mellom tilslaget på releene er forskjellig nok til at man kan smell eller knepping. Dette blir spennende å se.
    Ett rele pr kanal, DPDT (2 kontakter), hadde muligens egnet seg bedre?


    To rele per kanal veksler HOT og COLD mellom A og B. Galvanisk skille mellom A og B.
    Galvanisk skille mellom jord på hver kanal. Skal ikke gi jordsløyfer.
    Det er større mulighet for jordsløyfer mellom A/B enn mellom L/R.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Så transparent som overhode mulig
    Det finnes releer for et hvert behov (høy strøm, HF, signalnivå, etc) så det blir et spørsmål om å velge riktig rele.

    Disse relene er dessverre kun én-kanals, slik at man behøver da to rele pr lydkanal. En for HOT og en og COLD. Jord blir koblet sammen.

    Usikkerheten med denne løsningen er om siden HOT og COLD sjaltes på to ulike releer at tidsforskjellene mellom tilslaget på releene er forskjellig nok til at man kan smell eller knepping. Dette blir spennende å se.
    Ett rele pr kanal, DPDT (2 kontakter), hadde muligens egnet seg bedre?


    To rele per kanal veksler HOT og COLD mellom A og B. Galvanisk skille mellom A og B.
    Galvanisk skille mellom jord på hver kanal. Skal ikke gi jordsløyfer.
    Det er større mulighet for jordsløyfer mellom A/B enn mellom L/R.
    Takk for innspill, og jeg er enig i dette. Dette er et vi-gjør-dette-fordi-vi-kan-prosjekt, slik at releene var noe jeg hadde liggende. Ikke optimalt, men fårhåpenligvis godt nok. Men håper ikke kredibiliteten til testen ryker på grunn av det. Hvis prosjektet er vellykket, kan det godt være jeg lager en mkII og bytter ut til mer egnet innmat.

    Jeg er meget spent på, nesten litt bekymret, om brytingen av HOT og COLD som nå foregår på to ulike releer til litt ulik tid kommer til å skape problemer. Erfaringsvis fra pro-verdenen knepper det dersom impedansen på kilden endrer seg, hvis da kildeimpedansen på A og B er veldig ulik, kan det få interessante effekter (altså smell).

    Angående jordsløyfer: Dette er jo brukt inne i en hjemmekino hvor det florer med ubalanserte (RCA) kontakter uansett, så jord har mange sløyfer allerede. Men la meg ikke bortforklare meg selv: Jeg lurte litt på om jord også burde brytes, men bryting av jord er sjelden en god idé. Har du noen tanker om det?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.029
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    12
    Legg inn en enkel krets for skjult koding så kan du blindteste også. Har en lignende sak på gang for testing uten forventningsbias :). Flott jobbet uansett. Slikt liker jeg.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Legg inn en enkel krets for skjult koding så kan du blindteste også. Har en lignende sak på gang for testing uten forventningsbias :). Flott jobbet uansett. Slikt liker jeg.
    Jeg får det. Ut fra boksen skal jeg trekke en sort ledning med en bryter i enden for å veksle mellom A og B. Denne bryteren er valgt slik at man ikke kjenner på bryteren om man slår den på A eller B. Dersom man skjuler boksen, vil man ikke kunne vite om det er A eller B man lytter til.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Montering del 2

    Test av prototypen (aka røyktest).

    Det var nødvendig for meg å vite om problemet med smell i vekslingen ville være så stort at prosjektet måtte skrinlegges. Derfor måtte dette testes så tidlig som mulig.

    20151024-8822-AV.jpg


    Jeg har to små miksere som begge flyter (har ikke jordet stikkontakt), hvor balansert master out er koblet inn på hhv A og B i min boks. Hver av mikserene spiller fra hver sin enhet. Utgangen fra AB boksen er koblet inn på balansert inn på Yamahaen, som man ser hjørnet av i det hvite racket øverst i bildet.

    Veksleren for A B kan sees midt i mellom mikserene. Skal lage en mye lengre ledning på denne.

    Dette oppsettet fungerer strålende! Ingen smell når jeg veksler mellom A og B. Klart det knepper litt, men det var forventet og naturlig. HURRA!

    Nå er toppkortet, med de siste 6 kanalene montert:

    20151024-0016-AV.jpg


    Undersiden. Måtte ty til litt gaffa for at loddepinnene ikke skal gnage ned i kablene som går under kortet.

    20151024-0017-AV.jpg


    Toppkort montert inn i boksen. Må vel innrømme at jeg tenkte at dette skal bli rommelig, men det er mye ledninger som på kryss og tvers.

    20151024-0018-AV.jpg


    Min kaotiske arbeidspult ;)

    20151024-0015-AV.jpg


    Så var det til pluggene. Først avisolering av multikabelen.

    20151024-0012-AV.jpg


    Jeg har ikke råd til investere i nye plugger til boksen (koster i overkant av en tusenlapp), så jeg bruker plugger jeg har liggende

    20151024-0014-AV.jpg
     
    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    616
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra bildeblogg dette her! Har sjelden sett en mann med så god orden på byggebordet, her er det ikke noe slinger i valsen. Da får man resultater også, og det ble ikke nødvendig å rykke ut med skumapparatet. Flott at kneppingen ble såpass lav, da kan man gjerne ha realistisk lyttenivå ved bytting mellom komponenter. Gleder meg veldig til neste fredag! ;)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Montering del 3

    Da er toppkortet koblet og boksen innvendig er ferdig:

    20151025-0041-AV.jpg


    20151025-0043-AV.jpg


    Da er boksen ferdig

    20151025-0045-AV.jpg


    Har loddet på pluggene. Mangler noen få som jeg får inn i løpet av de neste dagene.

    20151025-0047-AV.jpg


    Da gjenstår det bare en systemtest og å få laget et lang nok kabel til A B bryteren.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Dette var gjennomført til the end, Gratulerer. Hvis du sier at det der var et kaotisk arbeidsbord,så har du tydeligvis ikke sett mange ;) CLEANT kaller jeg sånt :)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Dette var gjennomført til the end, Gratulerer. Hvis du sier at det der var et kaotisk arbeidsbord,så har du tydeligvis ikke sett mange ;) CLEANT kaller jeg sånt :)
    Tusen takk.

    Skal jeg røpe en hemmelighet? Jeg ryddet det fordi jeg har tatt masse bilder... :) -- Sånn sett er det å lage byggetråder med billedtaging under prosessen en nyttig affære.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Bryteren er konstruert for å være symmetrisk og ikke avsløre A eller B. Man kan ikke kjenne på bryteren om den står i A eller B, og når selve boksen er skjult, har man ingen mulighet til å se resultatet.

    20151104-0005-AV.jpg


    Dette oppsettet dekker ikke når man ønsker å teste tilfeldig skjult med flere av samme etter hverandre. Med en tilfeldighetsgenerator kan du gjerne ende opp med en sekvens som BBABAABBB. Med denne bryteren vet du at du alltid bytter, enten fra A til B eller B til A.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn