Bygge vegg for bedre bassrespons?

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Yo.

Sliter litt med bass suck out i lytteposisjon. Se vedlagt bilde for oppsett.
Lurer på om jeg bør bygge en vegg med dør i i den lysåpningen jeg har på store deler av venstre side av lytterommet. Ikke klart å finne noe relevant informasjon på forumet til akkurat det så da leger jeg liten post.

Domensjoner på lytterom:
Brede 3.9 meter (bakerst i rommet er bredden 2.65 meter)
Dybde: 5.3 meter (minus litt bak til venstre)

Murvegg front og høyre
Vanlig vegg bak (mot bad)
Rommet ved siden er ca 3x7mter med murvegger hele veien.

Utstyr:
Klipsch Cornwall III
Audiophysics Rhea II subber
Rørforsterker på 2x70w
(brukes også til film så jeg har et par Klipsch Heresy III som bakhøytalere:)
Har laget 6 stk Rockwool dempekasser (10cm dype som henger 10cm fra vegg - Front, sider og bak)
Har også nå testet å sette 4 svære pakker Glava bakerst i rommet som provisoriske bassfeller. Det fungerte veldig bra ryddet opp i bassen i lytteposisjon. Renere og mer bass. Litt mindre variasjon i bassen om jeg flytter meg rundt i rommet.
Skal lage en en del fler dempekasser med Rockwool som bassfeller. Tenker å bygge det hvertfall 30cm dype og henge dem 10cm ut fra veggen. Kanskje lage de enda dypere?

Lyden:
Mangler litt trøkk og volum i bassen ellers veldig fornøyd. Subbene er satt opp til å spille fra 40Hz og nedover da jeg ikke vil de skal farge så mye av lyden fra fronthøytalerene som spiller ned til 40Hz.

Tiltak:
Jeg vurderer å bygge en vegg i lysåpningen til venstre i lytterommet.
Så dukker spørsmålene opp:)
Vil dette påvirke bassen positivt (mer bass)?
Vil det ha noen negative konsekvenser for lyden ellers (tror jo ikke det, setter panel i førsterefleksjon)?
Bør jeg bygge vegg hele veien (og sette inn en dør) eller holder det med vegg nærmest høytaleren?
Noen spesielle tanker rundt hvordan veggen eventuelt bør konstrueres Forr best mulig effekt av veggen? Materialer, tykkelse, isolasjon?

Hva tror vi?
Takker for all mulig respons.
E

Skjermbilde 2023-02-08 kl. 21.25.00.png
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.432
Antall liker
35.217
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har du mulighet til å måle et frekvenssveip i lytteposisjon? Gjerne med et program som REW eller lignende. Lettere å mene noe hvis det er litt mer å forholde seg til. I motsatt fall blir det mest gjetting.
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Har du mulighet til å måle et frekvenssveip i lytteposisjon? Gjerne med et program som REW eller lignende. Lettere å mene noe hvis det er litt mer å forholde seg til. I motsatt fall blir det mest gjetting.
Sikkert det eneste riktige å gjøre. Jeg har en XTZ koffert med minrofon. Må bare låne meg en Windows pc å kjøre den på. Skal forsøke det !
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.368
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Ryktet i noen kretser sier at titan-koner under utstyret, luftharmonering (pass på: virker kun innenfor radius på 13 m) og strømrenser på kjøleskapet gir en fantastisk forbedring av bass, for ikke nevne kabler og sånn som revolusjonerer lydkvaliteten...
Men personlig ville jeg prøvd meg frem ved å innsnevre åpningen til venstre for venstre høyttaler med en skikkelig solid konstruksjon som ikke gir så lett etter for vibrasjoner og som 'spiser' bass, for å få mer like arbeidsforhold for høyre- og venstre ht.
Min erfaring er at å ha én ht plassert i et hjørne og den andre ht ikke i et hjørne/kortere sidevegg, spiser bass, muligens pga utjamning av lydtrykket/fasen i de nedre frekvenser.
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Men personlig ville jeg prøvd meg frem ved å innsnevre åpningen til venstre for venstre høyttaler med en skikkelig solid konstruksjon som ikke gir så lett etter for vibrasjoner og som 'spiser' bass, for å få mer like arbeidsforhold for høyre- og venstre ht.
Min erfaring er at å ha én ht plassert i et hjørne og den andre ht ikke i et hjørne/kortere sidevegg, spiser bass, muligens pga utjamning av lydtrykket/fasen i de nedre frekvenser.
Takk or innspill - Skikkelig vegg altså – ikke noe slapp lettvegg:) Gøy du har erfaring som kan verifisere det jeg kanskje tror. Jeg kan jo også koble fra en og en høytaler og høre om jeg hører vesentlig forskjell på bassresponsen i høyre og venstre kanal.

Jeg har en kone, men ikke titan-kone:) Det hørtes dyrt ut 😂
 
Sist redigert:

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hey. Da har jeg målt litt og legger ved noen filer.
Et viser med 2 subber, med høyre Sub, med venstre Sub og uten subber. Trenet øye ser nok hva som er hva:)
Et viser med og uten "bassfeller" bak i rommet (fire uåpnede pakker Glava sående langs bakvegg 10+ cm unna veggen (35cm tykke pakker)

Ikke helt stadig på dette men ser jo ut som om jeg har litt bass - hvertfall når subbene er koblet på:-9

Når jeg tester med og uten bassfeller ser jeg at kurven flates litt ut fra 100Hz og oppover, men ikke store effekten under det. Men jeg føler jeg har mer rydde og tørr og punch bass med bassfellene.

Hva vi ser på siste bilde vet jeg ikke men det er målt med begge subbene på.

Noen ider og tanker til tiltak i rommet?

Det var jo litt gøy å måle.
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.432
Antall liker
35.217
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant. Den suck-out’en ved ca 65 Hz er ganske sikkert en stående bølge på langs i lyttedelen av stua. Bølgelengden er lydhastighet/frekvens, og 5,3 m lengde på rommet tilsier at du har en hel bølge på 340/5,3 = 64 Hz og med et nullpunkt midtveis. Og der står sofaen din.

Tror ikke en vegg vil hjelpe så mye på det, men kanskje å forsøke å flytte lytteposisjon slik at den ikke er så midt på lengste akse i rommet.

Jeg ville også forsøkt å dele sub’ene litt høyere, ved 70-80 Hz slik at de overlapper med hovedhøyttalerne ved problemfrekvensen, og forsøkt meg litt frem med hvordan de kan plasseres i rommet uten å drive den «orgelpiperesonansen» like mye. Å dele ved 40 Hz er ganske lavt. Frekvenser under ca 100 Hz er ikke lokaliserbare, så du kan muligens sette en sub ca midt på langvegg, rett til siden for lytteposisjon, slik at den ikke kobler til den stående bølgen i det hele tatt.
 
Sist redigert:

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Takk for analyse og tips!
Grunnen til at jeg delte ved 40 Hz var at jeg ikke ville subbene skulle farge bassen fra frontene. Deler nå ved 80hz og ved å skru ned volum på subbene integrerer de ganske bra og jeg har litt mer skyv i mellombassen.
Skal måle litt etterhvert også men først tester jeg litt 🤘
 
Topp Bunn