Bygge Store Hifi Høytalere

Hifi Thore

Medlem
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
8
Antall liker
7
Sted
Vestland
Hei, Har drevet med bil og hjemme hifi i ein del år, hatt ein del forskjellige hifi høytalere og elektronikk. har ikkje bygget noe hifi høytalere sjøl enda, men det har vert en tenke som dukker opp fra tid til annen, har solgt ein del av hifi anlegget eg hadde (mcintosh og kef) , og tenkte nå eg skulle prøve meg på noe selvbygde høytalere
Har i den forbindelse invistert i litt utstyr som software som, dayton audio dats v3, omnimic v2 og program for kasse og delefilter beregning og design.
Har også lest det eg kommer over av info om høytaler byging og design. ( mye å seigt stof og ta inn) så bjynner å få en viss insikt i det teoretiske,
men teori og praksis må ein jo få til å henge sammen sån noelunde, så det er jo ein del ting ein lurer på.
tenkte å bruke denne tråden til og hente og dele erfaringer innenfor selbygging av høytalere.

har et design i hode (se skisse), å ser nå på elementer for prosjektet.

ser på elementer fra partsexspres blant annet, noen som har erfaring med dayton audio elementer?

Tanken er 2 10" bass elmenter i bunn, mellom bass coupler over, planar/ribbon mellomtone, og silk dome diskant over der igjen.
Vurderer silk dome i bakkant av karbinettet, noen erfaringer med det?
Lurer også på bassrefleks portene, bakover, under eller begge deler?
Tenker også og lage karbinettet i løsse etasjer, med spikes eller gummi føtter mellom, letter flytting av høgtalerne og vil også få noe justeringsmulighet av elementene i vertikal, (forover/bakover tilting av Melomtone/diskant)

Når det gjelder rom og lyd eg er ute etter, så er rommet ca 6m x 8m, lyden likker eg høgopløyst, dynamisk med stort og dypt lydbilde.

Setter pris på alle råd, tips og meninger :)

Prosjekt skisse1.png
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.998
Antall liker
12.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Artig med nye byggetråder. Ikke så ofte det skjer her på sentralen...innimellom krangletråder som stort sett inneholder uvesentligheter.

Kjør på.

Valg av elementer og høyttaler design kan sikkert diskuteres til det uendelige.

Men jeg vil komme med ett råd.
Du har ganske stort rom, snaut 50 m2, og da ville jeg bygget separate bass tårn i en eller annen form, og helst i stereo.
...og 2, 3, eller 4-veis satellitter ved siden...avhengig av hvor du kommer til å sette delefrekvens mot bassene.

Dette vil gi deg mye større frihet til satellitt design, samt lettere å få jevn frekvensrespons fra de dypeste oktaver og opp til midbass/nedre mellomtone.
Dette er viktig for å få grunntone området på stell, og det kan være en stor utfordring å få til med alt samlet i kun en høyttaler.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.442
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Må bare spørre, er det for å lære mest mulig underveis og lage ditt eget eller er det for å få mest mulig bang for the buck?
 

Hifi Thore

Medlem
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
8
Antall liker
7
Sted
Vestland
Artig med nye byggetråder. Ikke så ofte det skjer her på sentralen...innimellom krangletråder som stort sett inneholder uvesentligheter.

Kjør på.

Valg av elementer og høyttaler design kan sikkert diskuteres til det uendelige.

Men jeg vil komme med ett råd.
Du har ganske stort rom, snaut 50 m2, og da ville jeg bygget separate bass tårn i en eller annen form, og helst i stereo.
...og 2, 3, eller 4-veis satellitter ved siden...avhengig av hvor du kommer til å sette delefrekvens mot bassene.

Dette vil gi deg mye større frihet til satellitt design, samt lettere å få jevn frekvensrespons fra de dypeste oktaver og opp til midbass/nedre mellomtone.
Dette er viktig for å få grunntone området på stell, og det kan være en stor utfordring å få til med alt samlet i kun en høyttaler.
ja, har vårt inne på den tanken også, infinity rs lignende system :) har 2 stk subber som vil bri brukt om det trengs, men planen her er at disse skal spille ca rondt 25hz til 20000hz+. blir eget surrond anlegg for film utenom. har og vurdert og ha aktiv forsterker i karbinettene som driver 10"erne, får å ha mulighet til (dsp) romkoreksdjon for dei.
 

Hifi Thore

Medlem
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
8
Antall liker
7
Sted
Vestland
Må bare spørre, er det for å lære mest mulig underveis og lage ditt eget eller er det for å få mest mulig bang for the buck?
Er vel egentligt et forsøk på om en kan lage noe high end selv, og selvsagt å lære noe noe :)
uten å tømme kontoen helt, å se hvor bra en kan få det til.
ser for meg et budsjett på 20-40 000.
 
Sist redigert:

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
936
Antall liker
1.314
Sted
Østfold
Spennende hifiThore

Blir spennende å følge prosessen framover. Det er jo en temmelig kompleks fireveis du skal lage, litt sånn Infinity-style som jeg alltid har likt godt. Det er nok enklest å bruke DSP for delefilter og EQ på en slik konstruksjon, lykke til:)
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
et godt råd kep it simple glem dsp kan kun bruges til max 150Hz brug helst en 15 tommer i bunden ellers bliver det svært med stram dyb bas i et rum i den størrelse men der er mange veje til Rom evt enheder fra AE de koster men de spiller glat
IMG_0751.jpeg
61330804389__E475DABD-5AEB-47CD-B0F9-C99593A08774.jpeg
61330810626__18D24C2F-0398-44AC-B041-8181626A6B18.jpeg
 
M

MarkusH

Gjest
Støtter Bergfinn her, dele opp er nok det lureste for best resultat, var inne på tanken om en 3-veis diy-høyttaler selv for noen år siden, helt til jeg skjønte hvor dyrt det ville bli og hvor vanskelig, dersom jeg skulle få de akkurat slik jeg ønsket. Realisten i meg seirer sjelden, men jeg er glad den gjorde det da. Har i ettertid bygget meg subber til hjemmekino og snart er det klart for bygging av basstårn til stereo. For å sette ting litt i perspektiv, hjemmekino-subber med 4* 18" i lukkede kasser, behringer nu6000dsp, speakon-kontakter, kabinetter og maling endte på cirka 25k, da ble kabinetter kjøpt veldig billig, men påbegynt og forsterker brukt. Basstårn, elementer (brukt) 8k, kabinetter 5k + lim/skruer/behandling, behringer nu6000dsp (brukt) og speakon-kontakter vil ende på cirka 20k tipper jeg. Nypris bare på elementene til basstårn er 43k ... Skal du lage noe high-end tror jeg prisen blir vesentlig mer enn 40k ....
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Morsomt prosjekt! Det er slett ikke et stort problem å bygge "high end" til en overkommelig pris. Jeg har litt erfaring med Dayton Audio også. 😀

Hvor mye tid og verktøy du har tilgjengelig, vil åpenbart påvirke sluttresultatet. Det er her DIY ofte kommer til kort, fordi man overvurderer egne evner - eller tilgjengelig fritid, og ikke tar seg tid til å perfeksjonere.

Hvis du har planer om å bygge ETT par høyttalere, bør du gjøre en vurdering av hvorvidt det er fornuftig å kjøpe verktøy (om du må) og knote med å bygge alt fra bunnen selv, eller om du skal outsource kabinettene og bare ta montering/justering selv.

Det er som regel mer rasjonelt å få en møbelsnekker til å bygge kabinettene, enn å investere i masse verktøy og tid, bare for å ende opp med noe som er "sånn passe" (uten at jeg kjenner til dine snekkerferdigheter, som godt kan være av episke proporsjoner 😁).

Så lenge det ikke er snakk om et større antall identiske høyttalere, er det utvilsomt mer effektivt å bruke DSP/aktivt delefilter, og det vil uansett alltid ha potensiale for best resultat - spesielt når det er snakk om flerveis høyttalere.

Det er derimot slett ikke nødvendig å bruke store summer på elementer.

Faktisk bruker de færreste kommersielle produsenter de dyreste/mest eksotiske "råvarene", fordi utviklingen har kommet dit at man kan få utrolig gode resultater med helt ordinær hyllevare.

Er man litt pirkete og glad i å sikle over ekstraordinære papirspesifikasjoner (noe mange DIYere er) vil man kanskje rynke på nesa over denne påstanden, men man trenger ikke gå lenger enn til norske miniprodusenter som Adyton/Audio Insight med Fountek/Vifa (og noe som faktisk likner Dayton Audio) og den senere tid Sigberg Audio med Hypex/Scan-Speak/Sica, for å se at det stemmer.

Begge produserer/monterer og "tuner seg inn" slik en DIYer ville gjort, begge holder seg på et, teknisk sett, lite komplisert nivå - og begge bruker fortrinnsvis rimelige komponenter alle får kjøpt på nettet.

Slike små, norske produsenter er jeg veldig glad for finnes og blir bragt frem i lyset, for de har bygget en langt mer åpenbar bro mellom DIY og kommersiell HiFi enn det man vanligvis ser.

Jeg stemmer for at du skal kjøre på 😁

Budsjettet ser overkommelig ut, litt avhengig av hva du har av utstyr fra før, men min umiddelbare tanke er at en treveis høyttaler hadde vært mer overkommelig å starte med - spesielt siden det er første DIY-prosjekt. Det vil også kunne gi noe bedre komponenter, fremfor et høyt antall.

Det er ikke noe stort i veien for å legge til en supertweeter, men personlig hadde jeg startet med en så god midbass/mellomtone som mulig, som kan dekke så mye som mulig av området fra 200Hz til 2kHz, gjerne litt mer - og tilpasset diskant og bass etter det.
 
M

MarkusH

Gjest
Bare for ikke å virke som pesimist, så legger jeg lista rimelig høyt på sluttresultatet, mye mer enn jeg burde gjøre og det var noe av grunnen til at jeg ga opp prosjektet før jeg begynte. Matrix-bygging innad i hvert kammer var "skrekk og gru" for min del og attpåtil et passivt delefilter skjønte jeg at var en del mer komplisert enn først antatt. Legger man på ønsket utforming/finish så ble mitt tiltenkte prosjekt alt for stort for meg, der jeg selv i dag unnviker slik byggeteknikk pga utfordringer tilknyttet det. Når det er sagt, hvis man har erfaring bygget over tid og tillært seg kunnskap om smarte valg av komponenter og byggeteknikker er det nok fult mulig å få laget noe bra med oppsatt budsjett. Bare å handle/bygge i vei og dele hele prosessen her inne, alltid morsomt å følge med, så beklager jeg hvis jeg ble litt brå i mitt første innlegg, alt i beste mening. ;)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.303
Antall liker
8.340
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei, Har drevet med bil og hjemme hifi i ein del år, hatt ein del forskjellige hifi høytalere og elektronikk. har ikkje bygget noe hifi høytalere sjøl enda, men det har vert en tenke som dukker opp fra tid til annen, har solgt ein del av hifi anlegget eg hadde (mcintosh og kef) , og tenkte nå eg skulle prøve meg på noe selvbygde høytalere
Har i den forbindelse invistert i litt utstyr som software som, dayton audio dats v3, omnimic v2 og program for kasse og delefilter beregning og design.
Har også lest det eg kommer over av info om høytaler byging og design. ( mye å seigt stof og ta inn) så bjynner å få en viss insikt i det teoretiske,
men teori og praksis må ein jo få til å henge sammen sån noelunde, så det er jo ein del ting ein lurer på.
tenkte å bruke denne tråden til og hente og dele erfaringer innenfor selbygging av høytalere.

har et design i hode (se skisse), å ser nå på elementer for prosjektet.

ser på elementer fra partsexspres blant annet, noen som har erfaring med dayton audio elementer?

Tanken er 2 10" bass elmenter i bunn, mellom bass coupler over, planar/ribbon mellomtone, og silk dome diskant over der igjen.
Vurderer silk dome i bakkant av karbinettet, noen erfaringer med det?
Lurer også på bassrefleks portene, bakover, under eller begge deler?
Tenker også og lage karbinettet i løsse etasjer, med spikes eller gummi føtter mellom, letter flytting av høgtalerne og vil også få noe justeringsmulighet av elementene i vertikal, (forover/bakover tilting av Melomtone/diskant)

Når det gjelder rom og lyd eg er ute etter, så er rommet ca 6m x 8m, lyden likker eg høgopløyst, dynamisk med stort og dypt lydbilde.

Setter pris på alle råd, tips og meninger :)

Vis vedlegget 717939
Du har PM
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.303
Antall liker
8.340
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
et godt råd kep it simple glem dsp kan kun bruges til max 150Hz brug helst en 15 tommer i bunden ellers bliver det svært med stram dyb bas i et rum i den størrelse men der er mange veje til Rom evt enheder fra AE de koster men de spiller glat Vis vedlegget 718800 Vis vedlegget 718798 Vis vedlegget 718799
Feil å si att DSP ikke virker over 150hz.
Har hørt systemer som bruker dette hele veien opp.
Om dere nede i Danmark ikke får til dette, så kan du ikke si att det ikke virker.
Det gjør det, når det blir brukt riktig:=)
Beste lyd jeg har hørt bruker dette.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det blir også litt feil å putte all DSP i en og samme kurv. DSP brukt riktig låter svært bra. Brukt feil kan det være helt grusomt. Det samme kan jo sies om det meste egentlig....
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det at dsp ikke virker over 150Hz er bare tøv.

Om en bruker dsp til delefilter og korreksjon for elementenes ulinearitet, så kan du bruke den hele veien opp. Om en prøver seg på romkorreksjon over 150Hz ut fra få målinger så går man fort i fella, og det kan låte rart.

Et dsp-oppsett krever en del jobbing for å bli bra, men det gjør jammen også en passiv løsning. Det er imidlertid veldig lett å skru seg på bærtur med dsp, men det er også veldig enkelt å gå tilbake til scratch og begynne på nytt om det ikke låter helt som ønsket.

Johan-Kr
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
936
Antall liker
1.314
Sted
Østfold
Kan anbefale trådstarter å gå for noe som er enkelt og gjennomførbart uten alt for mye innsats, og bruk av DSP på riktig måte er som andre sier er helt gull. Jeg brukte DSP til å korrigere ulinearitet til en Seas 8" fullrange i lukket kasse, korrigering helt opp til 10 khz. Og duverden så bra lyd fra en enkel løsning. Etter en stund økte jeg på med å bygge to tilhørende aktive basser som tar frekvens under 250 hz, koblet på samme MiniDSP med en Ncore. Og nå blir lyden enda bedre, ikke minst i mellomtone og diskant fra fullrange.

En jo også legge på en diskant om man vil. Det er derfor mulig å starte enkelt, og så utvide etterhvert som tid, økonomi og lyst tillater det. Og så lærer man jo mye underveis da.
 
Sist redigert:
Topp Bunn