Bil, båt og motorsykkel Bygge om fra 5-7 seter - jump seats

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Begynner å få behov for flere seter i en Model S. Ser på 7-setere av den modellen så står det fortsatt 5-seter i vognkortet siden de bakovervendte setene har begrensning på høyde og vekt så de kun går til barn og ikke er fullverdige seter.

Hva må til ut over det tekniske for å få gjort endringen? Satte inn bakseter i en varebil for noen år siden med visning på biltilsynet men her endrer jeg jo ikke på noen registrering så hva gjør man?

Rent teknisk så er det forsvarlig festing av seter, ekstra knapp for åpning av bakluke og en bjelke bak støtfanger.

Svaret fra Tesla er at tilbudet om montering ikke lengre eksisterer så der er det ikke noe å hente. Med tanke på at delene koster ca 5k hos hogger så er DIY uansett greia.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.168
Antall liker
805
Vil anta ingenting siden du ikke endrer avgiftsklasse (skilt).

Har fjernet to seter på en personbil uten å vise. Har lagt til 3 seter i varebil for å omregistrere til personbil. Da må man naturligvis vise for å få hvite skilt. Da kreves det at ombyggingen verifiseres iht fabrikkmontering, av og til kan de også be om såkalt COC dokumentasjon.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Spør Statens Vegvesen, de kan svare deg på hva som skal til. Jeg reiste innom trafikkstasjonen på Risløkka en gang jeg lurte på noe lignende til en MB Vito, og de var velvilligheten selv når det gjaldt å svare og forklare. Dessverre var reglementet litt mindre imøtekommende, men det var jo ikke deres feil.

Hvis jeg skal gjette utfra hva jeg husker så trenger du dokumentasjon fra Tesla på at noen med kompetanse går god for at det du ønsker å gjøre er forsvarlig og teknisk trygt.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.656
Antall liker
4.302
Sted
Bartistan
Risløkka har i årevis hatt MYE høyere kompetanse ang ombygginger enn den jevne trafikkstasjon og har derfor også vært lite vrange å ha med og gjøre.
Det kan være lurt å sjekke hvem man bør spørre før man faktisk spør
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Har bulletinen for montasje av setene. Er knapt en ombygging siden det er standard deler fra hogger jeg har tenkt å montere. Fikk god hjelp fra biltilsynet da jeg skulle sette inn seter i en varebil tidligere så jeg får høre på nytt.

I utgangspunktet har jeg samme syn som Ole Martin men greit å få det verifisert.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.343
Antall liker
1.844
Prøvde et søk på gamlebilen min EL36358. Finner null og niks av info hos Vegvesenet om det der. Den hadde sånne seter. Så for deres del tror jeg det går for det samme. Tror heller jeg ville snakket med forsikringa om det.
 
Topp Bunn