Bygge et «lite» og kompakt HT-system i 3 kasser

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Kunne tenke meg å bygge et «lite» og kompakt HT-system i 3 kasser og bruke 6 amper. Aktiv deling med Audiolense XO.

Eks

1x 8 tommer bass (? 20 liter)

1x 4 tommer mellomtone (? xx liter)

1x 1 tommer dome diskant (? x liter)

Kassen skal bestå av 22mm kryssfiner i bjerk. Hva ville dere valgt av elementer og hvordan ville dere delt dette.


1604412455773.png
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Jeg ville klart utnyttet hele høyden i full dybde, slik at mellomtonekabinettet og diskantkabinett ikke tar hele dybden, og med dette får du volum (bakerst med at kassa sett fra siden får L form) til en 10-tommer som jeg mener er sykt mye bedre i bassen og fortsatt kan spille opp til en 4-tommer uten at noe blir anstrengt.
Tror disse to + diskant er noe av det bedre man kan få kjøpt.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg ville klart utnyttet hele høyden i full dybde, slik at mellomtonekabinettet og diskantkabinett ikke tar hele dybden, og med dette får du volum (bakerst med at kassa sett fra siden får L form) til en 10-tommer som jeg mener er sykt mye bedre i bassen og fortsatt kan spille opp til en 4-tommer uten at noe blir anstrengt.
Tror disse to + diskant er noe av det bedre man kan få kjøpt.
Seas diskant også da, eller?
Vurderer et kabinettet på 30x40x90. Ca 90 liter.
Foreløpig i støpeskjea og skal vurdere de fornuftige anbefalingene dine. :)
 
M

MusicBear

Gjest
Seas diskant også da, eller?
Vurderer et kabinettet på 30x40x90. Ca 90 liter.
Foreløpig i støpeskjea og skal vurdere de fornuftige anbefalingene dine. :)
Hørtes mye ut, 90 liter, men som en annen sa et annet sted her - "jo større kasse jo bedre!"
Diskant? De fleste diskanter i dag er vel ganske så bra - hvorfor ikke Seas der også ville jeg spurt eg selv om. Med den mellomtonen jeg anbefalte trenger ikke diskanten spille så langt ned.
Slik du sier du skal dele mellom disse tre triverne, du vil nok oppleve det samme som eksempelvis Troels Gravesen gjør - vanskelig å finne optimalt punkt fordi disse driverne her spiller så bra over et så stort område. Elektronsik deling, som du tenker deg, da kan du jo leke deg med delinger som bare det. Tror jeg ville vurdert 10-tommeren et sted mellom 400 - 600 hz og 4-tommeren opp til 3.500 - 4.000 Hz
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hørtes mye ut, 90 liter, men som en annen sa et annet sted her - "jo større kasse jo bedre!"
Diskant? De fleste diskanter i dag er vel ganske så bra - hvorfor ikke Seas der også ville jeg spurt eg selv om. Med den mellomtonen jeg anbefalte trenger ikke diskanten spille så langt ned.
Slik du sier du skal dele mellom disse tre triverne, du vil nok oppleve det samme som eksempelvis Troels Gravesen gjør - vanskelig å finne optimalt punkt fordi disse driverne her spiller så bra over et så stort område. Elektronsik deling, som du tenker deg, da kan du jo leke deg med delinger som bare det. Tror jeg ville vurdert 10-tommeren et sted mellom 400 - 600 hz og 4-tommeren opp til 3.500 - 4.000 Hz
Hvilke mål og kassevolum tenker du er bra nok?
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Hvilke mål og kassevolum tenker du er bra nok?
Jeg overlater spørsmålet til klokere hoder enn meg selv er på forumet.
Merkelig, det at ikke flere gidder hjelpe deg, er jo så mange her på forumet som kan faget skikkelig.
Med aktiv deling og flere forsterkere har du mange muligheter, herav lukket kasse (dersom du foretrekker det) siden du trolig får muligheter for EQ (og med dette mindre kassevolum derom du ønsker det).
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ville tenkt sterkt på hvilke arbeidsbetingelser de skal jobbe i og finne elementer som har lav forvrengning i disse områdene. (bare for å nevne 2 parametre av mange ;) )
SB acoustics har mange veldig interessante elementer som kan være greit å sjekke opp.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg vet at dette bærer preg av mange løse ender. Det er det også foreløpig.

Sikter mot et par par litt smale gulvstående, da med 8" bass for å få dem smale nok til å virke små. Små er for meg ca 40-80 liter. (Glem 20 liter.) Tipper jeg vil bestille flatpakket fra trestokken.

3-veis er noe kunne tenke meg. Budsjettet betyr ikke så mye. Det begrenser selg selv, imo. 20K ish... Som nevnt skal jeg ikke ha delefilter, men en ekstern amp pr ht.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Aktiv deling meiner eg er eit godt valg.

Eg ville kikka på sidene til Troels og vurdert å bruke de samme elementa, men skippe delefilteret. Då har du teikningar på kabinett osv. samt ganske bra dokumentasjon, så du ikkje må finne ut av alt frå bunnen av.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Får prestasjonsangst av de kreasjonene og kompleksiteten i mange av dem. Syns ikke noen av dem er spesielt fristende utseende messig. Ville heller vurdert noe i proacdesignstil. Eller AN.
Eller kanskje merlin vsm. Det er jo toveis, men...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg laget bunnkasser med to SB acoustics SB23nrsx45-12 dnb (dette var spesialelementer laget for Dynabel. Du kan antakelig bruke to Seas L22 og få gode resultater på dette. 45 liter lukket kasse.
oppå dette har jeg en toppkasse med Seas ER18 og Beyma TPL75. Det hele er aktivt delt med Hypex DLCP.

Det er egentlig unødvendig med separat kabinett med bakvolum til diskanted. Det volumet kan du gi til mellomtonen.
D0B50181-9F7C-41B8-80B6-0352CB89773A.jpeg


Johan-Kr
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg laget bunnkasser med to SB acoustics SB23nrsx45-12 dnb (dette var spesialelementer laget for Dynabel. Du kan antakelig bruke to Seas L22 og få gode resultater på dette. 45 liter lukket kasse.
oppå dette har jeg en toppkasse med Seas ER18 og Beyma TPL75. Det hele er aktivt delt med Hypex DLCP.

Det er egentlig unødvendig med separat kabinett med bakvolum til diskanted. Det volumet kan du gi til mellomtonen. Vis vedlegget 673195

Johan-Kr
Hvordan har du delt dette?

Jeg her endret litt retning og funnet ut at jeg vil sikte mot en kasse og tre elementer.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Driver enda og skrur filtre.

Deler mellom bass og mellombass ved 170-200 hz. Diskant og mellombass ved 2200Hz.

Johan-Kr
 
Topp Bunn