Bybee

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Først en link til Bybee:
http://www.bybeetech.com/index.asp

Jeg har hatt et par "purifiers" til test noen dager. En liten og en stor. For å se om disse har noen effekt på LF og RF signaler. Det har ikke vært gjort forsøk med musikk eller "lyd" gjennom disse.
Alle målinger er gjort mot en 2mm kobbertråd av samme lengde som referanse. Avvik som kan skyldes variasjoner i måleoppsettet og andre ting en ikke har kontroll over, har jeg ikke tatt hensyn til.
Først ble de målt med et FLUKE PM6304 LCR meter opp til 10kHz.
2mm kobber: 0.001 ohm / 0.03 µH.
Liten Bybee : 0.027 ohm / 0.1 µH.
Stor Bybee  : 0.026 ohm / 0.1 µH.

Videre ble de målt med en Agilent 8714ES RF Network Analyzer / S-parameter test set (S21). Den dekker frekvensområdet 300 kHz til 3000 MHz. Her burde det være mulig å avdekke eventuelle "spesielle" egenskaper i RF området.
I området 0.3 MHz til 1 MHz var avvikene i forhold til kobbertråden innenfor 0.001 dB.
I området 0.3 MHz til 30 MHz var avvikene innenfor 0.05 dB.
I området 0.3 MHz til 130 MHz var avvikene innenfor 0.1 dB.
Videre opp til 300 MHZ økte avviken ikke mer enn det som kan tilskrives "strø-reaktanser" i oppsettet. Avvik innenfor 0.17 dB.
Målemessig blir det hipp som happ om en benytter Bybee "purifiers" eller kobbertråd. Jeg har ikke lyttet etter forskjeller.
Jeg er skeptisk til det meste av det som skrives om disse "dingsene" på sidene til Bybee. Det kunne redusert skepsisen en smule om det hadde vært mere fakta og tekniske oplysninger.
Det viktige for mange er sikkert at disse oppleves som en stor forbedring og for Jack Bybee som god butikk.
Vi er forskjellige.

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
669
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Du har missforstått
Bybee skal ikke måles på, de skal lyttes på !
Mvh
Morten

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Du har missforstått
Mvh
Morten
Jepp, det skal lyttes og ikke måles. Har blindtestet Bybee filtre selv og vet hva jeg hører ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Du har missforstått
Mvh
Morten
Men det har jeg jo stort sett sagt:
Det viktige for mange er sikkert at disse oppleves som en stor forbedring og for Jack Bybee som god butikk.

Og så vil jeg bare minne om "guidelines" her på Tech-hjørnet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
De samme ble også målt først med Clio hos meg. Her var det ingen forskjeller å spore sammenliknet med kobbertråd.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det store spørsmålet er jo om du målte quantestøyen og elektronenes interne bevegelse! ;D ;D

Vær vennlig å ikke spør meg om hvordan man måler dette.

(Tross nedslående om enn ikke overraskende resultater, så synes jeg de absolutt gjør mye for lyden)

Mvh
OMF

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Du har missforstått
Mvh
Morten
han sier vel ikke at det er umulig at det kan høres forskjellig ut? bare det at det ikke er målemssige forskjeller. Og for noen er det en viktig faktor for om det kan være en lydmessig forskjell.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hei!

Det store spørsmålet er jo om du målte quantestøyen og elektronenes interne bevegelse!  ;D ;D

Vær vennlig å ikke spør meg om hvordan man måler dette.

(Tross nedslående om enn ikke overraskende resultater, så synes jeg de absolutt gjør mye for lyden)

Mvh
OMF
Med hensyn til kvantestøy så vet jeg ikke hvordan den skal måles. Kommer til å spørre Mr. Bybee ved leilighet.
Nedslående resultater? Sett fra en HiFi'ers ståsted så var det vel ikke det? Hadde jeg målt at disse dingsene virkelig påvirket noe, ville det gitt negativ effekt i forhold til lyden. Det eneste negative er effekten de har på innholdet i lommeboka. Dersom de påvirker lyden positivt, må en se på det som en bonus. Jeg tipper at disse dingsene i alt vesentlig består av et godt ledende metall. Kobber f.eks. Som (hvis det er sant) er varme- og kuldebehandlet for å kunne forsvare en godt konstruert forklaring og høy pris.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Jeg synes slike målinger er interessante i to sammenhenger:

Dersom man mener å høre forskjell er det alltid interessant å få dette bekreftet med målinger. Dette er den reversible varianten av å prøve og feile for å skaffe seg kunnskap om hvordan ulike ting høres ut i praksis.

Nr to er når man ikke hører forskjell. Da er det interessant å se om man kan måle forskjell. Om man da ikke måler forskjell er det nærliggende å tro at det ikke er forskjell.

Er man da fortsatt ikke overbevist, eller ikke ønsker å ta resultatet bokstavlig synes jeg det å følge opp med en god blindtest vil være riktig.

Så er spørsmålet: Dersom man har normalt gode ører og lytteerfaring å vise til. Så hører man ikke forskjell på et påstått tweak. Videre hører en rekke andre heller ikke forskjell på det samme tweaket. Så får man gjennomført grundige målinger og i tillegg en rekke blindtester. Er det da riktig å konkludere med at det ikke er noen forskjell som er av betydning for det menneskelige øret?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg synes resultater av slike målinger er mer opplysende enn nedslående. Det er viktig, syns jeg, å sette sp.målstegn ved enkelte produkter. I mange tilfeller betaler vi for hva vi blir opplyst om fra produsenten, og ikke en reell egenskap ved et produkt.

Audiomix: Kunne du tenke deg å låne bort disse klumpene til meg? Jeg har en litt annen tilnærming for hvordan måle forskjeller med og uten klump. En metode som i sanntid måler forskjellene med og uten, der resultatet er et differansesignal. Det er ikke alt man kan se ved å måle først med og så uten et tweak, da man først og fremst ikke har kontroll på eventuelle måletoleranser i de to målingene. En sanntidsmåling benytter nøyaktig samme toleranser i måleutstyret da man måler med og uten tweak på samme tid.
Derfor er jeg interressert i å prøve dette selv.

Mvh.

Vidar

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
De er OMF sine, men nå tror jeg det står et prosjekt og brenner kraftig for å få dem tilbake.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Så er spørsmålet: Dersom man har normalt gode ører og lytteerfaring å vise til. Så hører man ikke forskjell på et påstått tweak. Videre hører en rekke andre heller ikke forskjell på det samme tweaket. Så får man gjennomført grundige målinger og i tillegg en rekke blindtester. Er det da riktig å konkludere med at det ikke er noen forskjell som er av betydning for det menneskelige øret?
Jo, om man velger å se bort fra alle dem som hører forskjell med disse filterne, så kan du ta den konklusjonen.
Men syns du det er helt riktig?? ;)

Når det gjelder målingene så er vel poenget her hva man måler på. Er det her målt på noen av de parametrene som J.Bybee hevder at filterne gjør en forskjell, eller er det målt på andre ting?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.424
Torget vurderinger
2
Prøv og hold dere innenfor det tekniske her på Tech-hjørnet.

Her er det målinger og teknikk som gjelder.

Lytteinntrykk kan dere diskutere under andre kategorier.

Mvh
Høvdingen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Topline: Jeg sliter med å forstå hva Bybee egentlig hevder at de skal gjøre. Når alt som har med kvantestøy å gjøre linker til det som har med bybee-filtre å gjøre blir jo begrepet kvantestøy uinteressant på samme måte som multivitamin. Om Bybee faktisk kunne si noe om hva de gjør som har sammenheng med vanlig fysikk hadde det hele vært mye enklere å forholde seg til.

Når det gjelder hva man hører så synes jeg mange (også inklusive deg i dette innlegget) har en tendens til å litt for lett konkludere med at man hører forskjell. Jeg tror vi alle bør være flinkere til å si: Jeg tror jeg hører forskjell, eller Jeg tror ikke jeg hører forskjell. Vi vet jo ikke helt sikkert hva vi hører. Vi kan bare analysere ting som har gått gjennom ørene OG hjerneprosessoren. Siden vi ikke har full kontroll på hva som skjer i prosessoren vil vi aldri kunne blankt hevde at vi hører eller ikke hører forskjell.

Dessuten får jeg jo daglig bekreftet at alt jeg fester meg ved som lydmessige forskjeller, og som tåler en rask skifting frem og tilbake også er veldig lett målbart i ettertid. De målbare forskjellene er så gigantstore at hver gang noen snakker om forskjeller som ikke kan måles blir det for meg helt uvirkelig. Jeg har ikke testet ting jeg har klart å høre forskjell på men som jeg ikke har klart å måle forskjell på.

O

om.s

Gjest
Når det gjelder målingene så er vel poenget her hva man måler på. Er det her målt på noen av de parametrene som J.Bybee hevder at filterne gjør en forskjell, eller er det målt på andre ting?
Godt spm!, det gode er at det utenfor hfs finnes seriøse høytalerkonstruktører som tross de her omtalte målingene, finner disse filtrene så hensiktmessige at de innkluderes i deres høytalere.
Denne mentaliteten her inne om at alt som ikke kan måles ikke er verdt å bruke tid og penger på samstemmer ikke alltid med terrenget rundt om i resten av HiFi verden.

mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Det er egentlig poengløst å måle på noe annet enn det som har med signalmessige egenskaper å gjøre. Det er nemlig signalene som får utstyret til å reagere. Hvis et Bybee filter gjør noe lydmessig, så vil det alltid være mulig å etterprøve med enkelt måleutstyr.

mvh

Vidar

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Godt spm!, det gode er at det utenfor hfs finnes seriøse høytalerkonstruktører som tross de her omtalte målingene, finner disse filtrene så hensiktmessige at de innkluderes i deres høytalere.
Denne mentaliteten her inne om at alt som ikke kan måles ikke er verdt å bruke tid og penger på samstemmer ikke alltid med terrenget rundt om i resten av HiFi verden.

mvh
Hvordan kan du egentlig vite om de sitter der som mer enn et salgsargument?

O

om.s

Gjest
Mmm den var vanskelig!, ærlig talt?, spmét tar jeg ikke alvorlig engang.

mvh

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
De nevner knapt nok at de bruker dem i reklamen sin. Men ved å snoke på nettsidene kommer det fram i en bisetning. Kan knapt nok kalles et salgsargument...

Til det andre innlegget ditt Snickers, så sier jeg at "jeg tror jeg hører" hvis det er det jeg faktisk tror jeg gjør.. ;D
Men nå er det ikke lov å synse her så lytteinntrykkene får tas ved en annen anledning. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Det var da referert til "konstruktører" i flertall. Vet dere om andre enn en som benytter slike?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Det var da referert til "konstruktører" i flertall. Vet dere om andre enn en som benytter slike?

Ja det er flere både på høyttalersiden og på andre komponenter, men husker ikke i farten hvem, skal sjekke.
Edit: På siden til bybee under http://www.bybeetech.com/OEMproducts.asp ligger det en del firma som bruker bybee filter i sine konstruksjoner, det være seg kabler, forsterkere og høyttalere. I tillegg til alle mod.firmaene som bruker bybee både til oppgradering og i sine egne konstruksjoner. http://www.bybeetech.com/DIYMODproducts.asp

O

om.s

Gjest
Du har rett! med hånden på hjertet kan jeg her og nå bare bekrefte en, mens de "andre" er noen jeg leste om for tider siden, og tok de med i samme slengen, beklager den lille hukommelses glippen.

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Hvor mange er det snakk om?

Her blir den/de brukt som en referanse for å latterliggjøre de som hevder at disse komponentene ikke gjør noen forskjell. Hvis det er 5000 konstruktører av seriøse high end høyttalere i verden og 3 av dem bruker bybees, er man ikke da litt ute og kjøre i og med at man latterliggjør 4997 andre konstruktører samtidig?

O

om.s

Gjest

Her blir den/de brukt som en referanse for å latterliggjøre de som hevder at disse komponentene ikke gjør noen forskjell. Hvis det er 5000 konstruktører av seriøse high end høyttalere i verden og 3 av dem bruker bybees, er man ikke da litt ute og kjøre i og med at man latterliggjør 4997 andre konstruktører samtidig?
Nå får jeg snart kjeft for at jeg er OT, men du er dyktig med ord, og enda dyktigere å vri og vrenge de i fordel egen mening....

Men disse få, som også er seriøse til tross for at de ikke frekventerer hfs, kan være unntaket som avkrefter regelen om at alle bestandig har rett....

mvh

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0

Det hadde vært veldig kjekt med 5000 seriøse high end høyttalere å velge mellom!!!! ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Also, using Bybee Slipstream power purification with DLP or other types of high-definition TV improves the picture by roughly 20 percent.
Jeg er ikke så inni billedprodukter, men hvordan kan man regne ut slikt?

Drivers and most other parts are C 37-, PWB-, VTS Dots-, Harmonix- and temperature -treated. Bybee Quantum Purifier -equipped. Edison Price Music Post terminals.
Hva er alle disse tingene? Er de en nødvendighet?

Bybee quantum purification technology provides unique and dramatic improvements in any audio system.
Står ikke dette i kontrast til at såpass mange enten føler seg overbevist om at de ikke hører forskjell, eller er usikre på om det er noen egentlig forskjell?

BTW, jeg fant 4 som tilbyr høyttalere med bybees innebygget...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Det hadde vært veldig kjekt med 5000 seriøse high end høyttalere å velge mellom!!!! ;D
Dersom vi skal ta med alle de fire som benytter slike uten å sjekke nærmere hva de har å komme med bør vi nesten også inkludere alt som finnes av konstruktører av høyttalere til over 20k/par. Da tror jeg 5000 er få.

Imidlertid, dersom innebyggede bybees er et must betyr det at det bare er 4 reelle alternativer, og da er det jo enkelt ;D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Dersom vi skal ta med alle de fire som benytter slike uten å sjekke nærmere hva de har å komme med bør vi nesten også inkludere alt som finnes av konstruktører av høyttalere til over 20k/par. Da tror jeg 5000 er få.

Imidlertid, dersom innebyggede bybees er et must betyr det at det bare er 4 reelle alternativer, og da er det jo enkelt ;D
Neida, ikke noe must. De kan jo ettermonteres!! ;D

Jeg er ellers ganske godtroende av meg, lett å lure for å si det sånn. Så når kompetente personer her på forumet sier at noe ikke funker så tror jeg på det, og fjerner snakeoilen fra anlegget. Som i går kveld da jeg tok bort bybee filterne fra ht-kablene. ;)

Med det samme syns jeg ikke forskjellen var så stor, spilte først velregissert pop/jazz. Lydbildet endret seg noe bl.a noe slankere bass, mindre kropp. Og subjektivt vurdert lavere volum. Men i det store og hele ikke nødvendigvis lyd til det dårligere. Mer i smak og behag kategorien.

Så var det tid for blues, live fra tantogården, Stockholm. Opptaket har vanligvis nerve og intensitet så det holder.......ehh.....men hva skjedde her? Blir sittende uengasjert å lytte.
Halvveis ut i låta er det stopp. På med bybee filterne igjen, her måtte det være noe jeg innbilte meg...
Hva skjer? Bedre mikrodynamikk, større soundstage, intensiteten i vokal er tilbake, man blir bokstavelig dratt med inn på tantogården der Roffe spiller ekstranummeret sitt....

Alt selvsagt helt subjektivt vurdert og helt off topic her (høvding - SLETT!!!;)

Men opplevelsen sa meg mye om hvordan forskjellene kan oppleves. Fra de minimale....til fortsatt små....men du verden så viktige små ting!!

Når noen her sier at alt kan måles så er svaret mitt - tydeligvis kan det ikke det....ennå! ;)

O

om.s

Gjest
Skal vi kjøre en stygg en så holder jeg en knapp på de fire fremfor hva du presterte på Hortens messa sist med ditt bygge, er det hva du har å tilby burde du kanskje tenke over bybee...det var ikke bra ifht prisen....imho

mvh

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Slik jeg forstår virkningen av Bybee, så skal den fjerne støy i signalet frem til høyttalerne - til slutt.

Så kommer 800 milliarder kroners sp.målet:
Hvordan kan et Bybee filter skille på signaler som kommer fra musikken og signaler - i form av støy - som genereres av kvantestøy kabelen? Hvis Bybee fungerer etter filosofien, bør den også filtrere audiosignaler i like stor grad.

Og da kommer 100 centillon* kroners sp.målet?
Er det heldig for musikken at musikksignalene ut til høyttalerne blir borte i Bybee filteret?

Når et støysignal allerede er summert med signalene i høyttalerkabelen, er det ingen vei tilbake for å fjerne denne støyen. Og det kan heller ikke et Bybee filter rette på. Noe å tenke på!

*Centillon = 1 x 10600

PS! Prøv å hold en sakelig tone på tech hjørnet. Ta en tur utenfor hvis dere skal sloss ;)

Mvh.

Vidar

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Vidar!

Skal ikke gi meg ut på den vitenskapelige delen her, men Bybee hevder vel at den skal "roe" den elektronstrømmen.

La oss si at det i alle strømkretser oppstår en uro i elektronstrømmen som følge av bevegelsen gjennom lederen. Dette er en forvrenging som skapes mer eller mindre uavhening av ledermaterialet.

Bybee filterne derimot - rydder opp i denne uorden. Jo flere du setter etter hverandre jo mer vil de rydde opp. De vil også gjøre nytte i alle kretsene i audiokretsen. Men de filtererer ikke, de bare reduserer forvregningen som oppstår i lederne.

Mvh
OMF

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hei Vidar!

Skal ikke gi meg ut på den vitenskapelige delen her, men Bybee hevder vel at den skal "roe" den elektronstrømmen.

La oss si at det i alle strømkretser oppstår en uro i elektronstrømmen som følge av bevegelsen gjennom lederen. Dette er en forvrenging som skapes mer eller mindre uavhening av ledermaterialet.

Bybee filterne derimot - rydder opp i denne uorden. Jo flere du setter etter hverandre jo mer vil de rydde opp. De vil også gjøre nytte i alle kretsene i audiokretsen. Men de filtererer ikke, de bare reduserer forvregningen som oppstår i lederne.

Mvh
OMF
Dette var en interessant vinkling/forklaring. Jeg skal prøve å forstå virkemåten, og prøve å kalkulere resultatet av en slik effekt. Uten Bybee filter å gjøre tester på blir dette inntil videre bare en hypotese. Men jeg gjør et teoretisk forsøk, så for vi se :)

Én ting vi kan slå fast, og som er målbart i bøtter og spann, er at en elektronstrøm er i tillegg til å være en bærer av energi også en skaper av støy. Alt ledermateriale det går strøm gjennom avgir støy. Dette er lett beviselig ved å sette på strømmen i et lydanlegg, og høre susingen fra høyttalerne når det ikke er lydsignaler der. En bærer av strøm som ikke klarer å føre all strømmen gjennom, men miste noe på veien, og dette tapet velger jeg å kalle energitransfomasjon - varme. Dette energitapet avgir et signalmessig bredt frekvensspekter fra DC til x antall THz.

Imidlertid baseres og bestemmes størrelsen av denne støyen av to viktige faktorer: Resistans og strømstyrke. Jo lavere resistans jo mindre støy og visa versa, og jo høyere strøm jo mer støy og visa versa.
Det finnes tabeller for støyomfanget i f.eks kullmotstander versus metalloksyd motstander etc. basert på strømmen gjennom dem. Dette er kjent viten, og gjelder kabler såvel som motstander det går strøm gjennom. Det er imidlertid snakk om energistørrelser i audioområde som er så knøttsmå at det må en drøss med motstander og forsterkning for i det heletatt klare å høre dem når vi legger øret helt inntil høyttalerne. Se på det slik at den hørbare delen av denne støyen utgjør et frekvensomfang fra 20hz til 20khz, og resten av energien fordeles helt opp in det infrarøde spekteret i frekvens. Hvor mye hørbar støy sitter vi da igjen med på en kabel med svært lav resistans ved moderate strømstyrker?

Det som imidlertid forbauser meg er at man på en eller annen måte skal klare å fjerne et slikt støysignal som allerede har blitt implementert i lydkjeden sammen med lydsignalene. Så min umiddelbare reaksjon på en påstand om at dette lar seg rense bort, er å si at det er umulig, men at jeg ikke kan bevise det.

Vidar

P

Parelius

Gjest
Dette var en interessant vinkling/forklaring. Jeg skal prøve å forstå virkemåten, og prøve å kalkulere resultatet av en slik effekt. Uten Bybee filter å gjøre tester på blir dette inntil videre bare en hypotese. Men jeg gjør et teoretisk forsøk, så for vi se :)
Om du trenger en Bybee til å gjøre noen forsøk med, så si fra. Jeg har noe liggende.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

At man kan påvirke elektronstrømmen er jo i utganspunktet ikke så rart med tanke på at dette kan ses på som "erter i et sugerør" - uansett hvor du påvirker elektronstrømmen kan dette påvirker kretses. En motstand vilkårlig plassert vil påvirke elektronene i hele kretsen.

Jeg er derimot skeptisk til målemetodene dine. Vet at bruker en del differeansemålinger, konverteringer og lignende. Hvis disse filterne skal ha en målbar effekt - så tror jeg at man skal måle direkte for denne effekten - altså resistans, kapasitans, induktans, osv.

Hvis det derimot er slik at disse påvirkerer elektronene på et "kvantenivå" har vi vel heller ikke kjente måleparametre, eller målemetoder - og disse effektene blir jo uansett borte i alle målefeilene som introduserer med konvertering og mindre enn topp måleutstyr.

Mvh
OMF

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Om du trenger en Bybee til å gjøre noen forsøk med, så si fra. Jeg har noe liggende.
Ja gjerne det. Det hadde vært interessant å målt med og uten filter :) Du har PM - snart i alle fall...

Mvh.

Vidar

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Bare en tilleggskommentar......

Når du snakker om elektronstøy gjennom en motstand, og sier at du kan kontrollere dette ved å høre på høytaleren ved tomgang - så introduserer du jo 100 feilkilder - og trolig er mange av dem (Innstråling, jordstøy, mm)

Mvh
OMF

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hei!

At man kan påvirke elektronstrømmen er jo i utganspunktet ikke så rart med tanke på at dette kan ses på som "erter i et sugerør" - uansett hvor du påvirker elektronstrømmen kan dette påvirker kretses. En motstand vilkårlig plassert vil påvirke elektronene i hele kretsen.

Jeg er derimot skeptisk til målemetodene dine. Vet at bruker en del differeansemålinger, konverteringer og lignende. Hvis disse filterne skal ha en målbar effekt - så tror jeg at man skal måle direkte for denne effekten - altså resistans, kapasitans, induktans, osv.

Hvis det derimot er slik at disse påvirkerer elektronene på et "kvantenivå" har vi vel heller ikke kjente måleparametre, eller målemetoder - og disse effektene blir jo uansett borte i alle målefeilene som introduserer med konvertering og mindre enn topp måleutstyr.

Mvh
OMF
Heisann,

Hvis vi er enige om at en lydmessig endring skyldes at høyttalerne for andre forutsetninger for å gjenskape lyd, så er det like enkelt å måle forskjellene som å klø seg i hodet. Derfor er det så vanvittig enkelt å avsløre om det er en endring der eller ikke. Det er lov å være skeptisk til målemetodene, men jeg kan si at følgende målemetode har gitt flere svar enn konvensjonelle strøm, motstand, spenningsmålinger noen sinne har gitt meg.
Den for meg beste metoden å måle disse forskjellene på er å bruke differensialmålinger elektrisk direkte på måleopbjektet ved å sammenligne de signalmessige forutsetningene i sanntid som høyttaleren får. Når man måler på signalforskjeller på denne måten vil måleresultatet automatisk inkludere alle aspekter som får dette signalet til å endre seg. Det er faktisk ikke mer komplisert enn som så :)
Nå får jeg vel kanskje få lånt noen Bybee filtere, så det skal bli artig å teste selv om jeg ikke er så spent på resultatet - min største svakhet er vel nettopp forutintatthet, så jeg får la tvilen komme tiltalte tilgode inntil det foreligger noen som helst måleresultater ;D

EDIT: For øvrig enig i feilkildene du nevner mtp. jordstøy, stråling utenfra. Disse er sansynligvis uansett ikke kontrollerbare av et Bybee-filter heller. Jeg får se hva måleserultatene gir før jeg driter meg ut med flere påstander ;D

mvh.

Vidar

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Alt ledermateriale det går strøm gjennom avgir støy. Jo lavere resistans jo mindre støy og visa versa, og jo høyere strøm jo mer støy og visa versa.
Høres ut som du prøver å beskrive Johnson-Nyquist-støy. Beskrivelsen er imidlertid ikke helt korrekt, støy generert av en motstand er ikke avhengig av mengden strøm som går gjennom den.

Topp Bunn