Dyr, jakt, våpen og fiske Bue (og pil)

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Går med store planer om å lage bue i gammel English longbow tradisjon, MEN når man går ut i skogen for å finne et godt emne så må det tørke i 2-3 år før det er klart.
Er det noen som har eller vet om noen som har emne/r som er klart for videre bearbeiding?
Som sagt så er veien måle så eget fullprosjekt er meningen.
Har lest meg litt om tretyper. Ask, bøk, eller generelle lindetrær, men hickory går for å være mest brukt.
Dette vokser vel ikke i gamlelandet men er åpen for forslag. (Import etc)

Anyone?

Mvh
Bth (room)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Barlind var vel det foretrukne materialet?

Johan-Kr
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.673
Antall liker
3.720
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Barlind er vel den klassiske tresorten for engelsk langbue (yew). Mennnnn... å få tak i et 2m langt emne med færrest mulig kvister, se det er en annen sak. Noen kvister må man vel påregne i barlind. Jeg har sett Youtubevideoer om temaet, men finner dem ikke igjen i farten.

Løgn! Her er en flott en: https://www.youtube.com/watch?v=BfAW7sIHiCw

B
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jepp, husker fra jeg leste Robin Hood som gutt at de fredløse i Sherwoodskogen brukte barlind til å lage buene sine av.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Takker.
Barlind vokser jo sørpå så det er oppnåelig.
Men skulle det være noen som har eller kjenner noen som har noe passende liggende på en låve, uthus eller generelt
Tørt sted så er jeg interessert.
Bor i nedre del av Buskerud.
Er villig til å strekke meg et stykke for å hente..
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Takker.
Barlind vokser jo sørpå så det er oppnåelig.
Men skulle det være noen som har eller kjenner noen som har noe passende liggende på en låve, uthus eller generelt
Tørt sted så er jeg interessert.
Bor i nedre del av Buskerud.
Er villig til å strekke meg et stykke for å hente..
Det er endel Barlind som vokser i Norge også, og stundom blir de saget ned. Tror jeg ville hørt med en trepleier om de kan skaffe noe eller være på vakt om en slik mulighet skulle dukke opp.

Denne fredede kjempen vokser på en øy i Osterfjorden.

Index?id=33622&title=Den%u002520nedste%u002520av%u002520dei%u002520to%u002520freda%u002520barlin.jpg

THE WORKSHOP Making a self yew English longbow

Ellers masse youtubevideoer om emnet.

Ellers kan du jo søke på ebay etter 'Pacific Yew stave' ligger endel der og sikkert noen som kan overtales til å sende til Norge.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Trepleier, det var et bra tips. Deph!
Skal sjekke ebay, tommel opp der også.

Ellers så verker den lille snikkarbua etter å bli brukt og få flis på gulvet..
 
W

WayAhead

Gjest
Ikke Engelsk type Longbow men jækla gode buer som en kan kjøpe av Byron Ferguson, de duger for å si det sånn.
https://www.byronferguson.com



Men denne dansken er ikke borte han heller legg merke til at han bruker buen "riktig",

Og hvis en begynner kjeder seg kan en gå for en slik:

Oh, Yeah...
 
Sist redigert:

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Flotte buer.
Man kan alltids bla opp å kjøpe, men meningen var å lage. (Midtlivskrise) ??????
Neida, har lyst til å bygge noe. Kanskje jeg skal bygge høyttalere isteden. ??????
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Flotte buer.
Man kan alltids bla opp å kjøpe, men meningen var å lage. (Midtlivskrise) ������
Neida, har lyst til å bygge noe. Kanskje jeg skal bygge høyttalere isteden. ������
Mye kulere å lage en god bue. Forumet er fullt nok av høyttalerbyggere som det er. Du finner deres geniale kreasjoner på brukten av og til, og som oftest rett før de er klar for et nytt byggeprosjekt. Best value hifi!

Buer derimot er mangelvare ..
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tror Barlind er fredet.....
Planten er ikke fredet, men det finnes fredede områder i Norge spesielt på Vestlandet der den er vernet. Så man skal være forsiktig med å undersøke før man sager.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Interresant video om buer:

To nydelige klassiske buer; en 90 lb. (britisk) langbue replika og en 60 lb. cherokee jaktbue
- laget av en svensk buemaker; Henrik Thurfjell. Som også jakter med buene sine...

 
Sist redigert:
Topp Bunn