Diverse Bryllup og smalltalk

C

cruiser

Gjest
Jeg skal i et bryllup i slutten av måneden, som er ganske stort og hvor jeg kjenner ca 2. Pga andre forpliktelser må jeg kjøre fra dette bryllupet og må derfor være edru. Hvordan kommer man seg igjennom et helt bryllup klin edru? Jeg er kronisk ute av stand til å smalltalke, jeg vet ikke hvordan det fungerer og er generelt lite opptatt av hva folk jeg ikke kjenner mener om ting jeg ser for meg smalltalk handler om. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ikke kan gifte seg uten å blande meg opp i det. Noen tips til en introvert stakkar som er ukomfortabel blant mange mennesker og gruer seg skikkelig?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Så lenge du greier deg bra her inne så skulle du vel klare et bryllup og. Ellers kan du vel bare gå deg en tur og komme tilbake før det slutter ;)
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Noen alternativer:
1. Fortell sannheten og be om å få slippe å komme eller gå tidlig.
2. Hvit løgn, slik at du ikke kan komme eller må dra tidlig.
3. Lide deg gjennom det.
4. Som ingeniøren nevner, lur deg unna.

Personlig hadde jeg vurdert å brekke armen med en hammer eller kastet meg foran bussen, dette er jo mareritt nr. 1
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
J... Jeg er kronisk ute av stand til å smalltalke, jeg vet ikke hvordan det fungerer og er generelt lite opptatt av hva folk jeg ikke kjenner mener om ting ..... Noen tips til en introvert stakkar som er ukomfortabel blant mange mennesker og gruer seg skikkelig?
Spør "bordnaboene" om de foretrekker rør- eller transistorforsterker, og hvordan de vinkler høytalerne i forhold til sweet-spot. Kan bli en fin kveld dette :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den klassiske smalltalk er om veret som har vore.

Elles vil det vere naturleg å snakke om korleis ein kjenner brudeparet, kven du sjølv er (yrke).

Dersom du verkeleg skal gjere inntrykk, skal du berre stille nokre spørsmål som syner interesse for kva den andre driv med. Orkar du, vil du heilt klart oppfattast som ein hyggjeleg fyr dersom han/ho tek til å prate om seg sjølv og sine interesse. Då er det berre å nikke og smile, så går resten av seg sjølv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bx

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Hør på Arve!

Ellers kan du bruke noe Hans Geelmuyden lærte meg da vi var i miltæret sammen.
Ikke det at du er på sjekker'n - for denne virker i alle sammenhenger:

Se godt i øynene på "objektet" (kvinnen/mannen/ungdommen), vær dønn seriøs når du sier: "Hva mener du om den nye etableringsloven?"

Vent på svaret!
Fortsett å se inn i øynene mens du tenker på noe hysterisk morsomt!
- i 99,99% av tilfellene bryter dere begge ut i latter.

Icebreaker - og så går alt på skinner etterpå.
 
S

Slubbert

Gjest
Ja til det over. Mange liker å snakke om seg selv, så bare spør hva de driver med og la de ta jobben. Da trenger du bare å nikke og jatte med.

Ellers kan du gå for den dristige varianten og dra frem innvandring eller bompenger.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Et enkelt tips (Som fungerer på alle former for sosiale samlinger/nettverksevent) - se deg rundt om det er en annen stakkars jævel som ser ut til å kjede livet av seg og står alene. Han/hun vil i så fall være glad for at du kommer bort - og om du i tillegg spør litt så de får prate om seg selv så går det ofte bra.

Blir det helt krise - finn en en bortgjemt dass og surf sentralen på mobilen en halvtime.

Mvh
OMF
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.735
Antall liker
13.222
Påpeke faglige feil, slurv og hvordan det kunne vært gjort MYE bedre i alt av mat som blir servert?

Mer alvorlig så funker det som regel bra å spørre litt generelt hva folk driver med osv - folk er stort sett glade i å snakke om seg selv og sitt. Med litt flaks trenger du bare å nikke litt innimellom og komme med en liten kommentar eller spørsmål nå og da.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Spør folk om noe interessant;

"Noen tips om hvordan vi kan drite ut paret?"

"Tror du vi klarer å få i gang en matkrig?"

"Tror du noen merker at jeg saltet kaken?"

"Hva er det flaueste du har gjort/sett i en slik setting? Og hvordan kan vi overgå det?"
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Øvelse gjør mester. Øv i vei på smalltalken.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
1: Servere småpinlige historier fra gamledager som omhandler den i brudeparet du kjenner er en sikker vinner når du må snakke med noen du ikke kjenner. "dette får meg til å tenke på den gangen da...." Da får man et felles ståsted og man trenger ikke føle seg like uttafor som man ellers gjør. Hjelper den andre stakkaren som har tatt mot til seg for å snakke med deg også.

2: Heng med de to du kjenner fra før av. Med mindre det er brudeparet, for de skal jo snakke med absolutt alle hele tiden.

3: Ta styringa og snakk om noe du enten later som at du bryr deg om, eller som du faktisk bryr deg om, men som uansett er dønn kjedelig for alle andre. Så vil folk skygge unna og la deg være i fred. Og frem til de gjør det kan det være morsomt å se hvor lang tid det går før de bailer og hvordan de gjør det.
Kannibalisme er min personlige favoritt.
Kan også bidra til at du slipper nye invitasjoner ved senere anledninger.

4: Ølbrygging. Overraskende bra smalltalk-tema selv for en som aldri har sett andre humler enn de som flyr rundt i buskene om sommeren. Folk er ekstremt engasjert og prater i vei i det uendelige så du kan stå der og jatte med til du skal pisse eller prate med de du kjenner.

5: "Jeg kjenner jo ingen her, og smalltalk er på ingen måte min greie, så jeg må si jeg føler meg litt utilpass i slike settinger som dette. Bare godt det ikke er en begravelse eller barnedåp, det er om mulig enda verre."
 
R

rr30629

Gjest
Mange liker å snakke om seg selv, så bare spør hva de driver med og la de ta jobben. Da trenger du bare å nikke og jatte med.
Den er effektiv og brukes stort sett alltid i settinger med for mye folk; de aller fleste liker best å snakke om seg og sitt, bare gi dem litt startgass så er de i gang. Befriende.

Alternativet som jeg også bruker, egentlig som oftest, er å melde avbud, enkelt og greit.
 
C

cruiser

Gjest
Ok, takk for tips. Skal prøve noe av det her. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor man snakker med fremmede om disse tingene. Jeg kjenner stort sett lite behov for å snakke om meg selv til fremmede og et enda mindre behov for å høre andre snakke om seg selv.
Å gå tidlig er ikke et alternativ, av de 2 jeg kjenner så er den ene brud og den andre kjærringa. Hun er min rake motsetning, prater med alle og gjerne er der til det er slutt.
 
C

cruiser

Gjest
Noen alternativer:
1. Fortell sannheten og be om å få slippe å komme eller gå tidlig.
2. Hvit løgn, slik at du ikke kan komme eller må dra tidlig.
3. Lide deg gjennom det.
4. Som ingeniøren nevner, lur deg unna.

Personlig hadde jeg vurdert å brekke armen med en hammer eller kastet meg foran bussen, dette er jo mareritt nr. 1
Godt å høre vi er fler :)
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Du av alle har jo også en unik mulighet til å snakke om maten som serveres. Her har du mye å bidra med :)
 
C

cruiser

Gjest
Du av alle har jo også en unik mulighet til å snakke om maten som serveres. Her har du mye å bidra med :)
Problemet med det er at når vanlige lønnsmottakere skal ha bryllup med 100+ gjester blir maten skikkelig ræva. Kjenner ikke noe umiddelbart behov for å fortelle alle det :cool:
Det er jo forbeholdt hifisentralen hvor jeg kan gjemme meg bak tastaturet :eek:
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Kjør på med litt bigtalk i stedet, så blir alle overrasket.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Det er bare en ting som funker. Ikke dra. Med mindre du er veldig nært parret så kommer de ikke til å tenke på din fraværelse om x antall måneder. Om du selv ikke forstår hvorfor du er invitert så skjønner de sikkert hvorfor du eventuelt ikke kommer.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.998
Antall liker
6.219
Hvis man er litt fotokyndig kan man jo melde seg som bryllupsfotograf, så har man noe annet å sysle med.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nei, nei nei, ALDRI meld deg som bryllupsfotograf. ALDRI! Det er helt jævlig.

Men ta gjerne med deg et kamera til å gjemme deg bak, men sørg for å aldri ha noen formell rolle som fotograf. Det skal leies inn proffe folk til å ta den støyten.
Et stort kamera hjelper for å holde folk litt på avstand. Også kan det hende noen vil snakke kamera med deg, og da har man noe konkret å snakke om, istedenfor at man skal snakke om seg selv.
 
C

cruiser

Gjest
Det er bare en ting som funker. Ikke dra. Med mindre du er veldig nært parret så kommer de ikke til å tenke på din fraværelse om x antall måneder. Om du selv ikke forstår hvorfor du er invitert så skjønner de sikkert hvorfor du eventuelt ikke kommer.
Jeg skjønner forsåvidt hvorfor jeg er invitert da min kone tidligere var nær venninne med bruden. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man ikke kan ta seg en tur på rådhuset med ett par forlovere og det er det :) Har sniki meg unna før, så den kontoen hos madammen er tom. Jeg må nok lide meg igjennom det på et vis.
 
S

Slubbert

Gjest
Det er bare en ting som funker. Ikke dra. Med mindre du er veldig nært parret så kommer de ikke til å tenke på din fraværelse om x antall måneder. Om du selv ikke forstår hvorfor du er invitert så skjønner de sikkert hvorfor du eventuelt ikke kommer.
Tullball, hvis du skal lære å beherske situasjoner du i utgangspunktet finner ubehagelig må du oppsøke dem, det er psykologi 101. Har du angst for situasjon X må du utsette deg selv for situasjon X, fortrinnsvis under kontrollerte former. Eller noen ganger bare suck it up og godta at verden ikke alltid er som du ønsker. Unnvikelse virker utelukkende mot sin hensikt og gjør det bare enda verre neste gang.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes det er på sin plass at du bestiller litt støtte fra din egen frue her. Jeg antar hun kjenner flere gjester enn deg. Be om å bli presentert for noen hun tror du kan få praten til å gå med, og hjelp til å fylle de ellers pinlige pausene.
 
C

cruiser

Gjest
Her for noen uker siden var vi på Rema en lørdag ettermiddag for å kjøpe noe snop, når vi står å titter i sjokoladehylla kommer det en fremmed kar som var ute i samme ærend opp på siden, da spør kona umiddelbart denne fremmede fyren "hva er din favoritt da?" så var praten igang om bridgeblanding og Gud vet hva. Skjer a? Det er ganske fjernt fra min virkelighet, spurte når vi kom hjem hvilken interesse kona hadde av hva favorittsjokoladen til en villt fremmed er. Fikk aldri noe godt svar på det annet at det er bare noe man gjør, ja du vet.. smalltalk. Øh
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om du må begi deg ut på dette så kan det være greit å ha lagt opp en nødutgang eller to, så du kan trekke deg unna når det blir for mye. Gå en tur eller finne en dass et sted, eller et avsidesliggende rom så du fikle med telefonen eller ringe en kompis og late som at det er noe viktige jobbgreier ellerno når du trenger avbrekk.

Det å vite at det finnes slike muligheter gjør det litt enklere å håndtere slike situasjoner. Spesielt om du bestemmer deg for å gå all-in og gjøre det beste ut av det så lenge du klarer istedenfor å gjemme deg bort hele tida. Jeg har vel en slags moderat sosialangst selv, og merker at slike ting som det du beskriver er ganske ubehagelig, spesielt om man ikke har allierte man kan søke tilflukt hos. Så dersom jeg skulle ha vært med på noe slikt som jeg ikke kunne takke nei til, så hadde jeg nok lagt litt planer for hvordan jeg kunne trekke meg unna innimellom for å få litt pause, gjerne med litt alibi.
Et kamera man kan fikle med ville nok vært en fin redning. sørg også for fulladet telefon. sett på timer som vibrerer hver halvtime ellerno, så du kan velge om du trenger å bruke det som en avledningsmanøver (late som at du får en viktig telefon eller melding du MÅ forholde deg til) eller om det bare er noe du kan ignorere dersom du føler at ting går ganske smooth.

Jeg har blitt overrasket over at slike anledninger faktisk kan vise seg å være ganske trivelige.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.711
Antall liker
9.328
Sted
Trondheim
De er trivelige omtrent en times tid. Så blir det bare slitsomt er min opplevelse av det. Jeg får problemer selv i middagsselskap med 10 mennesker - selv det er i meste laget.
 
6

65finger

Gjest
Her for noen uker siden var vi på Rema en lørdag ettermiddag for å kjøpe noe snop, når vi står å titter i sjokoladehylla kommer det en fremmed kar som var ute i samme ærend opp på siden, da spør kona umiddelbart denne fremmede fyren "hva er din favoritt da?" så var praten igang om bridgeblanding og Gud vet hva. Skjer a? Det er ganske fjernt fra min virkelighet, spurte når vi kom hjem hvilken interesse kona hadde av hva favorittsjokoladen til en villt fremmed er. Fikk aldri noe godt svar på det annet at det er bare noe man gjør, ja du vet.. smalltalk. Øh
du skravler jo i vei her inne, bare å kjøre samme stilen
 
C

cruiser

Gjest
Det er anderledes innpå her enn i et rom med 100+ mennesker.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.068
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sannsynligvis er det ganske mange andre i den forsamlingen som føler det samme som deg.
Etter min mening er det helt innafor å være helt ærlig om at "slikt som dette blir litt i meste laget for meg" dersom noen spør.

Kan bli bra smalltalk av det også faktisk.
 
S

Slubbert

Gjest
Ta det som trening. Jeg er ikke noe flink på smalltalk selv, men å kunne omgås folk man ikke kjenner er en god egenskap å ha. Dessuten gjør det samfunnet litt triveligere; det at kona di snakket om godteri med en fremmed på butikken var kanskje for ham/henne et lite lyspunkt i en ellers traurig hverdag, hvem vet? Skade gjorde det i hvert fall ikke.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.078
Antall liker
1.082
Sted
'
Si at du har en temporær støyskade og for øyeblikket nedsatt hørsel. Da gir de fleste opp langvarig smalltalk..
 
C

cruiser

Gjest
Ja må gjøre det, fungerer jo sånn tålig i landskap på jobben osv. Generelt så syns jeg det er et snodig fenomen og et godt eksempel på at vi mennesker er meget forskjellige. Min kone får masse energi av slike sosiale greier, på meg har det stikk motsatt effekt.
 
S

Slubbert

Gjest
Smalltalk er ikke noe man gjjør for sin egen del, men for andres.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Det er bare en ting som funker. Ikke dra. Med mindre du er veldig nært parret så kommer de ikke til å tenke på din fraværelse om x antall måneder. Om du selv ikke forstår hvorfor du er invitert så skjønner de sikkert hvorfor du eventuelt ikke kommer.
Tullball, hvis du skal lære å beherske situasjoner du i utgangspunktet finner ubehagelig må du oppsøke dem, det er psykologi 101. Har du angst for situasjon X må du utsette deg selv for situasjon X, fortrinnsvis under kontrollerte former. Eller noen ganger bare suck it up og godta at verden ikke alltid er som du ønsker. Unnvikelse virker utelukkende mot sin hensikt og gjør det bare enda verre neste gang.
Vel, det kommer jo mer an på hva årsaken til at man ikke liker smalltalk. Jeg er introvert med et hint av å være mannevond. I kontrast har jeg i jobb presentasjoner, workshops og jobber med B2B salg i tildels veldig formelle forhold. Jeg har ingen angst eller forhold av selvbevisthet i sosialse settinger genrelt.
Jeg synes bare det er jævlig døvt. I kontrakst til ekstroverte personligheter får ikke introverte mennesker hverken inspirasjon eller energi av større, sosiale settinger.

Jeg bare mistrives stort i bryllup, fester eller "festlige" lag der jeg ikke deltar under premisser som synes relevante for meg. Å gå i slike pga. dårlig samvittighet er ikke verdt det. For introverte personer er slikt tappende, slitsomt og lite givende. Eksponeringsterapi er ikke nøkkelen her.

Nå kan de stille seg anderledes for trådstarter, men sosiale forventninger hensyntar introverte mennesker veldig lite.
 
Topp Bunn