Brumming i Riaa når jordingen er tilkoblet..hmm?

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Har endelig fått satt opp ny (brukt) spiller og riaa og sånt.. til min store irritasjon så brummer det når jording er tilkoblet riaaen, når den ikke er tilkoblet brummer det ikke, men da får jeg knitrelyder og sånt når jeg tar på tonearmen og sånn.. skjønner ikke helt greia.. litt irriterende.. selv om jeg er kjempefornøyd over lyden nå.. superoppløst og kontant i forhold til før.. har prøvd riaaen på to forskjellige platespillere og brummingen er der på begge når jordinga er tilkoblet.. er en jasmine lp 2.0se ..spiller er en Scheu Cello, arm er en rega rb300 oppgradert med origin live bakstykke og cardas kabling, pick-up er en Goldring 1040..
Noen med forklaring, løsning eller lignende erfaring?

Og så lurte jeg litt på med det med å justere motstandenden på riaaen.. den her har 4 settinger.. er det sånn at den normalt bør være nært pick-up sin indre motstand? eller hva er "load impendance" når det er oppgitt i databladet til pick-upen..?

har lest meg opp på masse sånn her for en stund siden, men er så mye forskjellig at jeg har glemt og blandet litt av det jeg har lært før.. takknemlig for all hjelp!
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Opplevde dette jeg også, på min forrige spiller, en Thorens TD520 MK3.
Jeg la ikke ned noen "store resurser" for å finne ut av det.
Ga faen, å spilte uten jord.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er vanlig med en sepparat jordledning fra platespilleren. Den er normalt koblet til chassis. Hvis det er en plast (acryl) spiller må den vel kobles til armbasen.
Andre enden kobles til RIAA (eller pre amp) jord. Hvis det fører til brum, la vær å koble til jord.
En MC pu skal normalt belastes med ca 100 ohm. Det blir aldri mye feil.
MM skal belastes med 47k//150-300pF. Kapasitansen utgjøres ofte av kabel- og inngangskapasitet.
 
Topp Bunn