Rørutstyr Brumming i rørmonoblokk. Hva å sjekke ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ok, den ene monoblokken begynte nylig å brumme, dvs ca noen mnd siden. Jeg har seff ikke brukt den siden. Ser ut til at brumminga blir selv om jeg skifter rør. Har fått tlfnr til en reparatør i ok nærhet, men han har ikke tatt telefonen. Vet om noen kompetente folk lengre unna.

    Mens vi venter på at han ene skal plukke opp telefonen, og jeg sparer penger til bensin til langtur, så kan man jo spekulere i om det finnes noen enkle ting jeg selv kan sjekke ut før servicefolka slår kloa i den. Kan så å si nada om elektronikk, så er har dere utgangspunktet:rolleyes:. Blokken er under et år gammel og er SET.

    Håper dere tar dere tid.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.390
    Torget vurderinger
    23
    Det aller første du bør sjekke ut er transistorer...
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke garantisak. Hadde seff tenkt på det ellers :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Hva er merket? Kan du ta et bilde av innmaten?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Consonance Cyber 211. Er ikke hjemme nå, men kan gjøre det ved første anledning.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Sikker på at brummingen skyldes forsterkeren?
    Fikk en gang i tiden brumming i mitt oppsett. Den gang var synderen basestasjonen til husets fasttelefon, som tydeligvis stod for nære forsterkeriet. Flyttes basestasjonen ca 1m, brummet forsvant.

    Transistorer er nevnt. Hva med å se på kondensatorer, motstander, loddinger? Kan feil på rør forårsake brum?

    mvh
    Proffen
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Consonance Cyber 211. Er ikke hjemme nå, men kan gjøre det ved første anledning.
    Kan være greit å kikke litt på plugger, dårlige loddinger, misfargede motstander og bulende kondensatorer. Uansett så er det jo alltid moro å se inni rørforsterkere (ja, det er veldig nerdete).

    Men IKKE sett i stikkontakten og slå den på "bare sånn for å teste den litt først" før du begynner å fikle inni. 211 kjører med høy spenning. Det er rett og slett livsfarlig.
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Om jeg forstår trådstarter rett så er det å utelukke så mange faktor som mulig før den lange turen til doktoren.

    Rør har du byttet om uten resultat, tsjekk..

    -Jording kan gi Brum. Om alle aller noen av komponentene er jordet, prøv å fjerne jord, tape over jordingspinn f.eks
    -Har det på den tiden brum oppsto dukket opp noen andre el komponenter, ladere, dimmere etc bør du sjekke ut om noen av disse kan være synderen, koble fra.......
    -har du lokalisert at brum kommer fra monoblokk. Dvs kun monblokk koblet til, eller pre, eller pre pluss kilder.
    -mens anlegget er koblet opp m brum, ta forsiktig på signalkabler, strømkabler etc og sjekk at ikke lyden endrer seg, dårlig kontakt etc.

    Flotte forsterkere, kjedelig med brum, lykke til.

    Edit: som forrige post sier, fingrene av fatet, her er dødelige spenninger......

    Mvh Atle
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Kan jo være en SS likeretter eller spenningsregulator....

    Var blokkene brukt da du kjøpte dem ?
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Kjedelig dette Gunner. Håper du finner ut av det og at det er en enkel løsning :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takker for innspill hittil, folkens. :)

    Har iaf fått noe jeg kan fikle med/noe å sjekke ut når jeg kommer hjem.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Starte med det enkleste kanskje. Forstår at du har byttet på rør uten resultat.
    Men har du byttet på kabler?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kabler er antagelig ikke problemet. Har flyttet ht- og signalkablene over til min andre forsterker, en Ayon Spark 3, uten at det produseres noe støy.

    Blokken ble kjøpt som knapt nok brukt (demo?), med redusert garanti fra butikkens side, og spilte godt frem til nylig.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kabler er antagelig ikke problemet. Har flyttet ht- og signalkablene over til min andre forsterker, en Ayon Spark 3, uten at det produseres noe støy.

    Ok, krysset fingrene for at det kunne være helt banalt enkelt. (Been there....)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er derfor jeg opprettet denne tråden, BB, for å eliminere evt banale feilkilder. Det har jo hendt at man i ettertid slår seg på panna og forbannet seg:-"Ja faen, at jeg ikke tenkte på det!" ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    @MFA hadde noen gode tips som kan være verdt å sjekke ut.

    Det kan også være verdt å sjekke om alle skruene som fester trafo er tighte. (Ikke stram for hardt).
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan det være noe (nytt) utenfor forsterkeren som støyer? Har du prøvd å bytte plass på blokkene for å se om støyen følger monoblokka?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skal gjøre det nå snart, Dazed, etter å ha strammet til noen skruer/bolter her og der (og følte meg som en skikkelig idiot!).
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du må vente med å svare til du har testet. ;) Følger feilen forsterkeren kan du jo si: "Klart jeg har det. Er'ru helt tett, eller?" i stedet. :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ok, det brummer ikke like intenst som før, men fortsatt en svak støy ift den andre blokken (som er tyst som graven). Liker dessuten den lyden problemblokken gir fra seg når den blir slått på.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kabler er antagelig ikke problemet. Har flyttet ht- og signalkablene over til min andre forsterker, en Ayon Spark 3, uten at det produseres noe støy.

    Blokken ble kjøpt som knapt nok brukt (demo?), med redusert garanti fra butikkens side, og spilte godt frem til nylig.
    5 års reklamasjon i følge kjøpsloven.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kabler er antagelig ikke problemet. Har flyttet ht- og signalkablene over til min andre forsterker, en Ayon Spark 3, uten at det produseres noe støy.

    Blokken ble kjøpt som knapt nok brukt (demo?), med redusert garanti fra butikkens side, og spilte godt frem til nylig.
    5 års reklamasjon i følge kjøpsloven.
    Selv om det ble avtalt at kun 3mnd garanti gjelder ved kjøp?

    Du må gjerne utdype...
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kabler er antagelig ikke problemet. Har flyttet ht- og signalkablene over til min andre forsterker, en Ayon Spark 3, uten at det produseres noe støy.

    Blokken ble kjøpt som knapt nok brukt (demo?), med redusert garanti fra butikkens side, og spilte godt frem til nylig.
    5 års reklamasjon i følge kjøpsloven.
    Selv om det ble avtalt at kun 3mnd garanti gjelder ved kjøp?

    Du må gjerne utdype...
    Du kommer vel ikke utenom kjøpsloven som er 5 år samme hva som er avtalt?

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kabler er antagelig ikke problemet. Har flyttet ht- og signalkablene over til min andre forsterker, en Ayon Spark 3, uten at det produseres noe støy.

    Blokken ble kjøpt som knapt nok brukt (demo?), med redusert garanti fra butikkens side, og spilte godt frem til nylig.
    5 års reklamasjon i følge kjøpsloven.
    Selv om det ble avtalt at kun 3mnd garanti gjelder ved kjøp?

    Du må gjerne utdype...
    Garanti er noe forhandler tilbyr i tillegg til det som er lovfestet i forbrukerkjøpsloven. Den gjelder alltid, og du har reklamasjonsrett.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kabler er antagelig ikke problemet. Har flyttet ht- og signalkablene over til min andre forsterker, en Ayon Spark 3, uten at det produseres noe støy.

    Blokken ble kjøpt som knapt nok brukt (demo?), med redusert garanti fra butikkens side, og spilte godt frem til nylig.
    5 års reklamasjon i følge kjøpsloven.
    Selv om det ble avtalt at kun 3mnd garanti gjelder ved kjøp?

    Du må gjerne utdype...
    Du kommer vel ikke utenom kjøpsloven som er 5 år samme hva som er avtalt?

    mvh
    Ikke kjøpsloven, men forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsretten er 2 år, men gjelder i 5 år for produkter som er ment å vare lenger enn det. Søk på lovdata for nøyaktige formuleringer.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skal skrive en mail til Lyric, så får vi se hva de svarer.

    Blokken må uansett gå over. Den andre blokken er utrolig tyst til å være rør, og setter standarden.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Hva er merket? Kan du ta et bilde av innmaten?
    På oppfordring. Ser ikke skogen for bare trær, men kanskje dere får noe ut av dette? :)

    Vis vedlegget 507394 Vis vedlegget 507395 Vis vedlegget 507396 Vis vedlegget 507397 Vis vedlegget 507398
    Ingenting som ser svidd ut på bildene i hvert fall. Hva er funksjonen til de to trådviklede potmeter'ne på forsterkeren? Den ene ser ut til å være 22k og den andre 100R. Du stiller kanskje bias med den ene, men hva gjør den andre?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bias på den ene, den andre "hum control" (ja, jeg har skrudd på den, uten at det hjelper stort)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da er mail sendt Lyric, så får vi se hva de svarer. Har aldri reklamert hos de før, så man er spent.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Det hadde vært adskillig enklere hvis noe hadde sett skadd ut. Men det gjør det altså ikke.

    Det må nok en reparatør til her ja, siden det trengs litt måleutstyr og nerver av stål for å finne ut av det.

    Det er noe dritt å sende utstyr fram og tilbake, men har du eska så går det vel bra.

    Uansett takk for bildene. Alltid interessant.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for innspill, VB :) (du må gjerne komme med dine vurderinger av innmaten; arbeid, kvalitet, forbedringspotensial osv)

    Uansett, fyrte avgårde en mail til Lyric, og jaggu fikk jeg svar 11 minutter senere, med beskjed om å ta den til butikken så han får sett på det. Jaggu ikke verst! :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Meget bra service fra Lyric! Slike folk bør støttes.

    Tror ikke jeg skal uttale meg om kvaliteten på innmaten. MEN, det jeg kan si er at om de f.eks. finner at en del, la oss si en kondensator eller en motstander som er røket, så kan det være en fordel å bytte ut den samme delen i den andre monoblokka også før den går også. Det kan være et svakt punkt på noen deler i begge blokkene. For å få det samme "soundet" i begge kanalene så er det jo uansett best å ha de samme type deler i begge blokkene.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke uenig. Jeg gjorde forøvrig masse research på blokkene - nesten samme krets som AN Ongaku - før innkjøp, og de har bare høstet lovord fra brukerne og strålende reviews, og lite som tyder på at det er noe som lett går i stykker. Jeg var iaf veldig fornøyd før dette dukket opp. Desto mer ergerlig er det.

    Vi får se hva Lyric finner ut av; "bjørnen, fella osv". Jeg finner seff ikke roen før den er helt tyst (som den andre blokken). Men ja, god service og oppfølging av kunder bør belyses, ikke bare negative opplevelser :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Oppdatering av saken.

    Så pakker man ned sin SET-blokker og gjør de klar for service. De er nå hos Lyric.

    Setter inn de "originale" rørene som fulgte med, det er nok tryggest slik. Lykke til på reisen, gutter, håper vi sees snart! :'(
    Vis vedlegget 508770
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Litt "pauseunderholdning" i påvente av hva Håvard på Lyric finner ut av: de holder til på Sandvika. Masse spennende i hyllene. Man kan liksom henge der hele dagen og kose seg.

    Det var første gang jeg fikk se den svevende platetallerkenen i live. Morsomt! :)
    20180915_134153.jpg
    20180915_140343.jpg
    20180915_135441.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn