Brumming i HT fra LCD TV

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Har brumming i HT fra tv. Det forsvinner ikke før jeg tar ut stikken til tv, eller flytter forsterker til en annen kurs. Hadde alt samlet i et grenuttak som var koblet til jord. Er det noe galt med tv? Betyr ingen ting om tv er på eller av, bare at det er på den kursen. Det gjelder alle innganger på forsterker.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
okalles skrev:
Har brumming i HT fra tv. Det forsvinner ikke før jeg tar ut stikken til tv, eller flytter forsterker til en annen kurs. Hadde alt samlet i et grenuttak som var koblet til jord. Er det noe galt med tv? Betyr ingen ting om tv er på eller av, bare at det er på den kursen. Det gjelder alle innganger på forsterker.
Kabel-TV? -> Løsningen er evt. galvanisk skille/antennetrafo.

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
okalles skrev:
Nei, bare vanlig Parabol. Er det samme om tv er på eller av
Er parabolanlegget jordet? Det kan hende det er samme løsningen. Uansett er jording sannsynligvis en vesentlig faktor.

mvh
KJ
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, som du har fundet ut er det jording, alltid. Du har en jorsløjfe et sted og eneste mulighet for å fjerne den er galvanisk skille på parabol anlegget, eller fjerne jord på tv´et f.eks.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Etter at tv-stikk er tatt ut er det stille men parabolen er forsatt koblet til forsterker med RCA audioplugger uten at det forstyrrer.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Det kan hende at duringen skyldes en jordfeil i TVen. Andre tradisjonelle forklaringer er at du har en jordsløyfe (som virker som en antenne ift. brum og annen skitt). Du bør tegne opp et enkelt kretsskjema for hvordan anlegget er tilkoblet jord (herunder evt. skille mellom ulike jordtilkoblinger dvs nettjord og evt. annen jording), inkl. ulike signal og antenneledninger o.l. Rent eksperimentelt kan du deretter prøve å koble nettjord i fra en og en komponent inntill duringer forsvinner - finn ut av hvilke alternative frakoblinger av nettjord som gjør at duringen forsvinner.

Vær oppmerksom på at de fleste komponenter som er beregnet for tilkobling til nettjord, skal ha denne tilkoblingen av hensyn til sikkerheten.

mvh
KJ
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Har koblet fra parabolantenneledning og koblet scart fra parabol/TV. Det durer som før. Koblet alt sammen og koblet forsterker og tv til en ugjordet kontakt og da er det borte. Da hjelper det vel heller ikke med galvanisk skille all den tid jeg koblet fra anntennen?? Vil jo helst bruke jordet kontakt og grenuttaket.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har du prøvd uten det strømgreningsuttaket ditt? Hender ofte at disse lager støy og brum. Prøv utstyret direkte i veggen evt. med annen strømfordelingspadde.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
okalles skrev:
Har koblet fra parabolantenneledning og koblet scart fra parabol/TV. Det durer som før. Koblet alt sammen og koblet forsterker og tv til en ugjordet kontakt og da er det borte. Da hjelper det vel heller ikke med galvanisk skille all den tid jeg koblet fra anntennen?? Vil jo helst bruke jordet kontakt og grenuttaket.
Det kan virke som det er noe med hvordan TVen er jordet som ikke helt harmonerer med resten av utstyret (det kan være jordfeil). Dersom du monterer stereoanlegget til jordet kontakt og TV til ujordet kontakt - har du da brum eller ikke? (evt. med og uten signalkabler i mellom). Har du evt egentlig behov for signalkabel mellom TV og stereoen? (dvs kan du trekke lydkabelen direkte fra paraboltuneren til stereoen?) ... etc.

mvh
KJ
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
LydMekk skrev:
Har du prøvd uten det strømgreningsuttaket ditt? Hender ofte at disse lager støy og brum. Prøv utstyret direkte i veggen evt. med annen strømfordelingspadde.
Trodde og først det var grenuttaket men har koblet forst. og tv rett i veggut. og samme kurs og da er brummingen der. Derimot om koblingen går til ugjoret uttak, altså forsterker og tv da er det stille
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
KJ skrev:
okalles skrev:
Har koblet fra parabolantenneledning og koblet scart fra parabol/TV. Det durer som før. Koblet alt sammen og koblet forsterker og tv til en ugjordet kontakt og da er det borte. Da hjelper det vel heller ikke med galvanisk skille all den tid jeg koblet fra anntennen?? Vil jo helst bruke jordet kontakt og grenuttaket.
Det kan virke som det er noe med hvordan TVen er jordet som ikke helt harmonerer med resten av utstyret (det kan være jordfeil). Dersom du monterer stereoanlegget til jordet kontakt og TV til ujordet kontakt - har du da brum eller ikke? (evt. med og uten signalkabler i mellom). Har du evt egentlig behov for signalkabel mellom TV og stereoen? (dvs kan du trekke lydkabelen direkte fra paraboltuneren til stereoen?) ... etc.

mvh
KJ
Lydkabelen er direkte fra tuner til forsterker
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Har du forsøkt med galvanisk skille? Hadde brumproblemet når jeg brukte både jordede og ujordede stikkontakter samtidig, men da jeg satte et galvanisk skille på antenneuttaket ble det stille.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Palace skrev:
Har du forsøkt med galvanisk skille? Hadde brumproblemet når jeg brukte både jordede og ujordede stikkontakter samtidig, men da jeg satte et galvanisk skille på antenneuttaket ble det stille.
Har koblet fra anntenen til tuner men det var det samme og da hjelper det kanskje ikke med galv-skil??????
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
okalles skrev:
...
Lydkabelen er direkte fra tuner til forsterker
Ok ... dersom du kobler av denne signalkabelen og alt annet er koblet slik du skal ha det - er det fortsatt brum?

mvh
KJ
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Da kjør forsterkeren uten jord, som jeg sagde, da er du kvitt problemet tror jeg.
Du kan stadig bruke gren uttaket, men med en annen adapter på støpslet fra forsterkeren, eller skift strømkabel på forsterker til en kabel uten jord.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
Det stemmer men da får jeg ikke brukt grenuttaket og dermed slått av alt om natten med en bryter og da er vell ikke forsterkeren så godt beskyttet mot lyn?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Slike billige grenuttak hjelper overhodet ikke mot lynnedslag. De KAN hjelpe mot mindre spenningstopper (avh. av hvordan de er konstruert).
Kutt det ut.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
niels skrev:
Da kjør forsterkeren uten jord, som jeg sagde, da er du kvitt problemet tror jeg.
Du kan stadig bruke gren uttaket, men med en annen adapter på støpslet fra forsterkeren, eller skift strømkabel på forsterker til en kabel uten jord.
Sjekk evt. først bruksanvisningen til aparaturet ift. om det er anbefalinger ift. tilkoblinger til nettjord. Dersom det på baksiden av aparaturet er benevnt som «safety class 1» så skal apparaturet tilknyttes nettjord, og det er en risiko ift. berøringssikkerhet og potensiell brannfare å tilkoble det et ujordet nettuttak. Sjekk evt. Wikipedia og Appliance classes

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
okalles skrev:
Blei litt rot nå men hadde sgnalkabel frakoblet men det var det samme
TVen er i dette tilfellet kun koblet til jordet nettuttak og ikke noe annet? I så fall vil jeg kalle det en jordingsfeil og reklamert på produktet.

mvh
KJ
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
LydMekk skrev:
Slike billige grenuttak hjelper overhodet ikke mot lynnedslag. De KAN hjelpe mot mindre spenningstopper (avh. av hvordan de er konstruert).
Kutt det ut.
Kostet jo 5-6ooKr. Med sikring og saker :'(
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Det som KAN hjelpe mot lynnedslag perifert (ikke direkte i ditt eget hus) er grovvern i sikringsskapet montert av elektriker. Denne må byttes når noe slikt skjer og den feller ut. Koster rundt 1600,- tror jeg det var + montering. Har dette selv.
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
KJ skrev:
okalles skrev:
Blei litt rot nå men hadde sgnalkabel frakoblet men det var det samme
TVen er i dette tilfellet kun koblet til jordet nettuttak og ikke noe annet? I så fall vil jeg kalle det en jordingsfeil og reklamert på produktet.

mvhJa, tv er koblet til Jordet nettuttak og som sagt så er brumm borte vekk om jeg kobler sakene til ugjordet nettuttak
KJ
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
LydMekk skrev:
Det som KAN hjelpe mot lynnedslag perifert (ikke direkte i ditt eget hus) er grovvern i sikringsskapet montert av elektriker. Denne må byttes når noe slikt skjer og den feller ut. Koster rundt 1600,- tror jeg det var + montering. Har dette selv.
Det er montert et sånt i skapet ja.
 
Topp Bunn