Brum/støy Heart Beat WE rør monoblokker.

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Hei!

Jeg har kjøpt meg et sett 300B rørmonoblokker som jeg har problemer med og håper noen har litt tips rundt dette.

Saken er det at jeg kjøpte disse her om dagen og når jeg kom hjem oppdaget jeg en del som ikke var i orden med dem som avtalt.
Jeg tok dette opp med selger og han ga meg et hyggelig avslag på prisen, slik at jeg kunne bruke dette på reprasjon av blokkene.
Dette synes jeg var veldig flott og realt gjort av selger.

Det som er problemene er følgende:

1. Det brummer ganske høyt en jevn støy spesielt i mellomtonen, som jeg hører selv når jeg sitter i sofaen. Det er lik støy på begge kanaler. Rørene som sitter i skal være i god stand og av god kvalitet, så jeg tror ikke støyen kommer derfra. Har prøvd å bytte rør mellom blokkene og støyen er den samme fordet.

2. To av rørsokklene til likeretterrørene er veldig dårlige, og soklene til ingangsrørene begynner å bli ganske dårlige de også.

3. Høyttalerterminalene og rca pluggene bak sitter også veldig løst.

Trenger tips til reprasjon av dette, og tips til matrialvalg og hvem som kan få gjort slike ting og som er dyktig.
Om det er andre tips til oppgraderinger er det topp i og med at jeg nå må få fikset på dem.

Er det noen som kjenner disse type blokker og har vært borti spesielt dette med støyen?


Mvh

Amademus.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hva slags rør sitter det der?
Nyproduserte WE eller gamle og gode?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Nå er vel disse Heart blokkene notorisk kjent for å støye litt har jeg skjønt.
Mine Double beat er heldigvis helt tause.
De har LMC eid en gang i tiden, og noen har tuklet med dem. Ombygd med blant annet slowstart og dc gløding.
Vet ikke om jeg har spurt deg før Audiomix, men har du "tuklet" med disse?

Håvard
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Hva slags rør sitter det der?
Nyproduserte WE eller gamle og gode?
Hei!

De er fra 2002. Vet ikke om det er de gamle men tror det.
Ligger i samme boksene som er lagt ved med bilde. Men det var ikke med treboks.
 

Vedlegg

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Haavard skrev:
Nå er vel disse Heart blokkene notorisk kjent for å støye litt har jeg skjønt.
Mine Double beat er heldigvis helt tause.
De har LMC eid en gang i tiden, og noen har tuklet med dem. Ombygd med blant annet slowstart og dc gløding.
Vet ikke om jeg har spurt deg før Audiomix, men har du "tuklet" med disse?

Håvard
disse støyer mer en litt, så jeg håper det finnes en kur for dem ;)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , du har vel kjøpt mine gamle Blokker....

De låter jo fantastisk rett og slett , men brum KAN være ett problem på disse , de er ombygget til DC glød hos Audioaktøren for noen år tilbake . Med Ac glød er det visst enda værre-

Rørene er nok gamle gode , jeg fikk opplyst dette av selger jeg handla med den gangen .

Når det gjelder Heart er det ikke audioproduksjon pr i dag , selv om det ikke er så veldig relevant. Disse blokkene er hardwiret så de er jo enkle å reparere , og heart lager fortsatt trafoer.(som er jævlig gode.)

Man skal nomk legge en pen bunke penger på bordet for å kjøpe 300b greier som spiller bedre enn disse gitt. ::)

Jeg målte internstøyen i disse på UNO med å plugge/kortslutte over inngangen , det viste seg at min M3 pre forsterket det hele en god del , og at internstøyen egentlig ikke var veldig stor.....Heart laget jo selv passive preamper i sin tid(og aktiv på slutten) men sikkert tilpasset sine blokker,'

Går ut fra at du kjører de med Hovland preampen ?

LMC har bygget om flere , og jeg har tidligere vært i kontakt med han , kanskje han tar ett oppdrag med loddebolten om tiden strekker til.....

Det ligger ei jordskinne gjennom ampene , disse er nok roten til noe brum ,den kan fjernes og legge kabler fra hver av kondisene som er "hektet på" denne jordskinna , samle alle pungtene på trafoen , kort fortalt er dette så vidt jeg husker hva Lmc snakket om den gangen,.


Når man får bukt med dette , er dette fantastiske konstruksjoner....og til prisantydningen på børsen er jo dette noe av det bedre innen 300b , .

Det går jo an å koste på de litt , da har du jo flotte blokker....Mvh Espen
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Hei , du har vel kjøpt mine gamle Blokker....

De låter jo fantastisk rett og slett , men brum KAN være ett problem på disse , de er ombygget til DC glød hos Audioaktøren for noen år tilbake . Med Ac glød er det visst enda værre-

Rørene er nok gamle gode , jeg fikk opplyst dette av selger jeg handla med den gangen .

Når det gjelder Heart er det ikke audioproduksjon pr i dag , selv om det ikke er så veldig relevant. Disse blokkene er hardwiret så de er jo enkle å reparere , og heart lager fortsatt trafoer.(som er jævlig gode.)

Man skal nomk legge en pen bunke penger på bordet for å kjøpe 300b greier som spiller bedre enn disse gitt. ::)

Jeg målte internstøyen i disse på UNO med å plugge/kortslutte over inngangen , det viste seg at min M3 pre forsterket det hele en god del , og at internstøyen egentlig ikke var veldig stor.....Heart laget jo selv passive preamper i sin tid(og aktiv på slutten) men sikkert tilpasset sine blokker,'

Går ut fra at du kjører de med Hovland preampen ?

LMC har bygget om flere , og jeg har tidligere vært i kontakt med han , kanskje han tar ett oppdrag med loddebolten om tiden strekker til.....

Det ligger ei jordskinne gjennom ampene , disse er nok roten til noe brum ,den kan fjernes og legge kabler fra hver av kondisene som er "hektet på" denne jordskinna , samle alle pungtene på trafoen , kort fortalt er dette så vidt jeg husker hva Lmc snakket om den gangen,.


Når man får bukt med dette , er dette fantastiske konstruksjoner....og til prisantydningen på børsen er jo dette noe av det bedre innen 300b , .

Det går jo an å koste på de litt , da har du jo flotte blokker....Mvh Espen
Tusen takk for masse god info Espen. Ja jeg synes di låter bra selv med støy, så uten støy blir nok dette bra. De blir brukt med Hovlanden og H2. Kansje jeg skal tenke på skifte av trafo i samme slengen, hmm de hadde vært litt intressant.
Så hjelper det nok å i hvertfall skifte rørsokler på likeretterrørene, da de nesten ramler ut av soklene av seg selv. Litt å ta tak i, men når de har fått seg et løft skal nok dette svinge godt:)

Mvh

Andreas.
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Haavard skrev:
Nå er vel disse Heart blokkene notorisk kjent for å støye litt har jeg skjønt.
Mine Double beat er heldigvis helt tause.
De har LMC eid en gang i tiden, og noen har tuklet med dem. Ombygd med blant annet slowstart og dc gløding.
Vet ikke om jeg har spurt deg før Audiomix, men har du "tuklet" med disse?

Håvard

Tause forsterkerer er vel ikke det en ønsker seg Håvard? Skal ikke de spille musikk a? Ha ha. Slowstart, er det for å sparer rørene ved oppstart, eller har det noe med driften underveis å gjøre? Og dc gløding er det vist gjort på disse, men skal få noen til å titte litt på den. Er det noen dyktige guruer som har mulighet i nærmeste fremtid, så hører jeg veldig gjerne i fra deg/dere :)

Mvh

Andreas.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , DC gøld er konfigurert ja , rørsoklene er slappe på likeretter , det er få ledninger inn på soklene , så det er en enkel jobb å bytte , bare tegne av og merke kablene om du ikke VET hvor de skal , er så jævla lett å surre med sånt om man ikke er dreven... ;D

Jeg bytta fra Consonance billy til disse , når jeg hadde rf-82 , det var som å gå fra en 8watter til en 100wateer dynamikkmessig, skjønt effekten var det samme.
( omtrent) dise er iflg lmc 10watt var det val)

trafoene er nøkkelordet , og her kan heart hamle opp med det beste innen prisklassen vil jeg tro...

Trafoene trenger du ikke å bytte , men jeg ville gått for å samle Jordingspungtene på skinna til dedikerte kabler(solidcore) med isolasjon til pungt-stjernejord på trafo.

samt bytta de to rørsoklene som er slappe.....

dynamikken er det ikke no feil med i disse blokkene.

WE rørene er flotte , men prøv gjerne blokkene med Mesh rør fra feks Emission labs , sophia eller golden dragon.....speller bra det og.

WE rør er sterkt vanedannende , men jeg er og imponert av de noe billigere emissionlabs , og de kommer i mange varianter av 300b , så her er det muligheter....

Mvh Espen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Haavard skrev:
Nå er vel disse Heart blokkene notorisk kjent for å støye litt har jeg skjønt.
Mine Double beat er heldigvis helt tause.
De har LMC eid en gang i tiden, og noen har tuklet med dem. Ombygd med blant annet slowstart og dc gløding.
Vet ikke om jeg har spurt deg før Audiomix, men har du "tuklet" med disse?

Håvard
Jeg har nok aldri "tuklet" med de, man kan ha hatt de på benken og sett at det har vært gjort noe.
Hvis jeg gjorde noe, begrenset det seg til justering og test. Hvis jeg husker rett, var det ikke optimalt mht hvordan bias justeringen(e) var gjort.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Amademus skrev:
Audiomix skrev:
Hva slags rør sitter det der?
Nyproduserte WE eller gamle og gode?
Hei!

De er fra 2002. Vet ikke om det er de gamle men tror det.
Ligger i samme boksene som er lagt ved med bilde. Men det var ikke med treboks.
2002 er nok ikke å betrakte som "gammelt".
Ligger det ved garantidokumentasjon?
De "nye" har en finurlig garanti: Det gis en viss garanti (husker ikke om det er 30 eller 90 dager) og en utvidet garanti til 365 dager dersom kjøperen sender inn garantiseddelen. Kjenner ingen som har husket å gjøre det. Kjenner et par tilfeller der rørene har sagt takk for seg (kaputt, brum, etc.) før året var gått.
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Amademus skrev:
Audiomix skrev:
Hva slags rør sitter det der?
Nyproduserte WE eller gamle og gode?
Hei!

De er fra 2002. Vet ikke om det er de gamle men tror det.
Ligger i samme boksene som er lagt ved med bilde. Men det var ikke med treboks.
2002 er nok ikke å betrakte som "gammelt".
Ligger det ved garantidokumentasjon?
De "nye" har en finurlig garanti: Det gis en viss garant (husker ikke om det er 30 eller 90 dager) og en utvidet garanti til 365 dager dersom kjøperen sender inn garantiseddelen. Kjenner ingen som har husket å gjøre det. Kjenner et par tilfeller der rørene har sagt takk for seg (kaputt, brum, etc.) før året var gått.


Ligger ikke ved noe garantikort, men det ligger ved TestCertificate fo serie no: 201175 og 201167 tested date 5/30/97, så da er de vel fra 97 og ikke 2002. Trodde det var 2002 da det stod på eskens utside, men ser nå at det er bare en dato de var testet igjen.
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Hei , DC gøld er konfigurert ja , rørsoklene er slappe på likeretter , det er få ledninger inn på soklene , så det er en enkel jobb å bytte , bare tegne av og merke kablene om du ikke VET hvor de skal , er så jævla lett å surre med sånt om man ikke er dreven... ;D

Jeg bytta fra Consonance billy til disse , når jeg hadde rf-82 , det var som å gå fra en 8watter til en 100wateer dynamikkmessig, skjønt effekten var det samme.
( omtrent) dise er iflg lmc 10watt var det val)

trafoene er nøkkelordet , og her kan heart hamle opp med det beste innen prisklassen vil jeg tro...

Trafoene trenger du ikke å bytte , men jeg ville gått for å samle Jordingspungtene på skinna til dedikerte kabler(solidcore) med isolasjon til pungt-stjernejord på trafo.

samt bytta de to rørsoklene som er slappe.....

dynamikken er det ikke no feil med i disse blokkene.

WE rørene er flotte , men prøv gjerne blokkene med Mesh rør fra feks Emission labs , sophia eller golden dragon.....speller bra det og.

WE rør er sterkt vanedannende , men jeg er og imponert av de noe billigere emissionlabs , og de kommer i mange varianter av 300b , så her er det muligheter....

Mvh Espen



Takker, da skal jeg prøve å svinge loddebolten, om ikke andre dyktig repratører melder seg for oppdrag:)

mvh

and.
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Kansje noe som vet hva som skal til for å legge ut justering av bias?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Amademus skrev:
Kansje noe som vet hva som skal til for å legge ut justering av bias?
Jeg vet, en hel del arbeid ;D
Du bør legge ut både bias justering og bruk justering. Hvis det er begge deler på din da. Det er det på min.
Jeg har justert nettopp bias på mine, det som skjer når du også justerer brum er at du også forandrer bias. Så for å få lav nok bias på mine, måte vi rett og slett la de støye litt. Ikke hørbart ved musikk selvsagt. Kanksje vi skulle be om grupperabatt hos Audiomix?

Håvard
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Haavard skrev:
kwil skrev:


Hva gjør denne?
Skjønte det ikke helt.

Håvard

Hei, hei Håvard.

Sorry,desverre kan jeg nok ikke påta meg å forklare virkemåten til denne bedre enn Tent-labs gjør selv ;). Det står jo beskrevet både virkemåte og effekt i linken. Også litt om hvorfor det blir brum direkte glødede konstruksjoner. Det finnes langt mere faglig kompetente folk på forumet som sikker kan utdype dette videre.

Dette er altså glødemoduler hvis oppgave er å gløde direktglødede trioder som f.eks. 300B.
Finnes selvf. alternative løsninger (kan jo sjekke Borderpatrol ala LMC`s eller noe slikt kanskje?) Men disse glødemodulene er jo geniale i det de er enkle å implementere og at man IKKE går konkurs heller :). Brian Cherry`s DIY-hifisupply også noen egne slike på programmet nå. Mine Tentlabs kommer derfra, men det er vel ingen bombe at "kopier" oppstår der borte :) (sikkert like gode også)

Det jeg KAN tillegge er at mine SE DHT monoblokker (300B) fremstår som MEGET støysvake på 105db tuthøyttalere. Her ønsker jo Amademus å få blokkene "brumfrie" på langt mindre effektive høyttalere. :)

Mine har altså Tentlabs glødemodulene implementert, noe som etter sigende skal være et betydelig bidrag til det lave støynivået.

Så som nevnt Håvard, kanskje noen mer teknisk kompetente kunne hjelpe ytterligere ift. virkemåte. Jeg tenker altså at de lydmessig fungerer utmerket OG er enkle å implementere (andre må event. si noe om det gjelder i disse Heart blokkene også)

mvh
kwil
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke helt hva LMC gjorde med mine blokker utenom det som er nevnt.
Men tause er de, noe de ikke var originalt.
Takk for hjlep kwil

Håvard
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
da håper jeg LMC husker hva han har gjort på dine Håvard, og kansje har mulighet til å komme med litt info, eller kansje han har tid til en overhaling av disse også? :D
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
fant frem noe andre 300b rør jeg glemte jeg hadde og satt i, og støyen er den samme, så jeg tviler på at det skyldes rørene. Skal prøve å skifte de andre rørene også for sikkerhets skyld.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ikke no vits , det er ingen feil med rørene Amademus.....prøv å kortslutte rca inngangen , så hører du egenstøyen i blokkene , kan gi deg ett pekepinn mht preamp match og ev matching mot hovland .

DEt enkleste er å lodde sammen pluss og minus i en rca plugg(lakridssnøre) og sette pluggen på rca inngangen , selvsagt med høyttalerne innkoblet.

Jeg gjorde det på de blokkene der , ,etter tips fra Leif....det var faktisk en del mindre støy enn med preampen tilkoblet.

Mvh Espen
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg brukte Heart Double Beat mot Hovland HP100i (faktisk den samme preampen gitt) ikke et knyst mht støy. Disse er som du vet i Haavards eie i dag og er modifisert. Kan selvsagt være anderledes med Heartbeat så test ut tipset fra ssm
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
det er sikkert den jordings skinna inni.... har du skrudd opp å titta ?

pass fingra , mye volt inni der.....

Men det er ikke til å komme fra at dette er det beste 300b greiene( for ikke snakke om triodegreiene) jeg har hatt.

Mvh Espen
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Ikke no vits , det er ingen feil med rørene Amademus.....prøv å kortslutte rca inngangen , så hører du egenstøyen i blokkene , kan gi deg ett pekepinn mht preamp match og ev matching mot hovland .

DEt enkleste er å lodde sammen pluss og minus i en rca plugg(lakridssnøre) og sette pluggen på rca inngangen , selvsagt med høyttalerne innkoblet.

Jeg gjorde det på de blokkene der , ,etter tips fra Leif....det var faktisk en del mindre støy enn med preampen tilkoblet.

Mvh Espen

Takk for tips, skal prøve det. Tenkte gå over en del loddinger inni samt feste rca og høyttaler terminaler nå, samt prøve å klemme klemmene på rørsokklene litt i kveld også.


Mvh
Andreas.
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Amademus skrev:
ssm skrev:
Ikke no vits , det er ingen feil med rørene Amademus.....prøv å kortslutte rca inngangen , så hører du egenstøyen i blokkene , kan gi deg ett pekepinn mht preamp match og ev matching mot hovland .

DEt enkleste er å lodde sammen pluss og minus i en rca plugg(lakridssnøre) og sette pluggen på rca inngangen , selvsagt med høyttalerne innkoblet.

Jeg gjorde det på de blokkene der , ,etter tips fra Leif....det var faktisk en del mindre støy enn med preampen tilkoblet.

Mvh Espen

Takk for tips, skal prøve det. Tenkte gå over en del loddinger inni samt feste rca og høyttaler terminaler nå, samt prøve å klemme klemmene på rørsokklene litt i kveld også.


Mvh
Andreas.
Har nå prøvd å plugge cd spiller og også tuner rett i sluttrinnene, og det var samme støy da, så da tror jeg ikke det er forforsterkeren, så jeg tror det er blokkene som har et internt jordingsproblem. Det går jordingsskinne i midten av blokkene, så jeg får vel prøve å gjøre om det ;-)
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Amademus skrev:
Amademus skrev:
ssm skrev:
Ikke no vits , det er ingen feil med rørene Amademus.....prøv å kortslutte rca inngangen , så hører du egenstøyen i blokkene , kan gi deg ett pekepinn mht preamp match og ev matching mot hovland .

DEt enkleste er å lodde sammen pluss og minus i en rca plugg(lakridssnøre) og sette pluggen på rca inngangen , selvsagt med høyttalerne innkoblet.

Jeg gjorde det på de blokkene der , ,etter tips fra Leif....det var faktisk en del mindre støy enn med preampen tilkoblet.

Mvh Espen

Takk for tips, skal prøve det. Tenkte gå over en del loddinger inni samt feste rca og høyttaler terminaler nå, samt prøve å klemme klemmene på rørsokklene litt i kveld også.


Mvh
Andreas.
Har nå prøvd å plugge cd spiller og også tuner rett i sluttrinnene, og det var samme støy da, så da tror jeg ikke det er forforsterkeren, så jeg tror det er blokkene som har et internt jordingsproblem. Det går jordingsskinne i midten av blokkene, så jeg får vel prøve å gjøre om det ;-)
Har forøvrig prøvd med galvanisk skille også, men samme støy da også.
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Haavard skrev:
Amademus skrev:
Kansje noe som vet hva som skal til for å legge ut justering av bias?
Jeg vet, en hel del arbeid ;D
Du bør legge ut både bias justering og bruk justering. Hvis det er begge deler på din da. Det er det på min.
Jeg har justert nettopp bias på mine, det som skjer når du også justerer brum er at du også forandrer bias. Så for å få lav nok bias på mine, måte vi rett og slett la de støye litt. Ikke hørbart ved musikk selvsagt. Kanksje vi skulle be om grupperabatt hos Audiomix?

Håvard
Har sendt en forespørsel til han, så får vi håpe han har tid :)
Har du tenkt å få gjort noe med dine nå Håvard, eller senere?

Jeg kunne tenkt meg å få gjort det asap :)
 
Topp Bunn