brum på 150/200 hz fra rørforsterker.

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Jeg har en push pull rørforsterker som gir brom. Når jeg måler med app på mobiltelefonen får jeg at støyen ligger på 150 hz i ene kanelen og 200 i den andre.
Rimelig sikker på at det ikke har noe å gjøre med kilder eller signalkabler.
Er det noen som har en tanke om hva dette kan skyldes?
 

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Innlegg
330
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Høres det forskjellig ut i høyre og venstre? Det er fullt mulig at appen på mobilen plukker opp overtoner av 50 eller 100Hz...
 

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Høres det forskjellig ut i høyre og venstre? Det er fullt mulig at appen på mobilen plukker opp overtoner av 50 eller 100Hz...
Jeg mistenker at dette kan være en forklaring på at det måler ulikt, ja. I såfall tror jeg frekvensen det er snakk om ligger på 150.
 

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Innlegg
330
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Jeg er ikke superdreven på dette, men har feilsøkt noen forsterkere i alle fall :) Sånn *veldig* generelt sett er 50Hz brum fra AC-gløding og 100Hz fra høyspenning (eller likerettet gløding). Kan godt være noen jordinger som ikke er helt optimale, eller dårlige/små filterkondensatorer et sted. Jeg har vært borti enkelte rør som lager mer støy enn andre, hvis du har mulighet til å teste andre rør kan det kanskje eliminere noen årsaker. Evt. ta ut driverrør og høre om brummingen fortsetter med bare utgangsrøra i kretsen.
 
Topp Bunn