Brum I anlegget så snart pickupen lander på plata

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Er det noen som kan komme med tips hvordan jeg kan feilsøke etter brum-kilden I en Technics spiller/arm. Det "rare", etter min beskjedne kunnskap om emnet, er at brummen ikke kommer før nåla når vinylplaten. Ellers er det helt tyssst. Det ble en ny problemstilling for meg. Sjekket jording og den ser veldig solid ut og sitter godt. Jording fra arm/riaa og jording strømforsyning/riaa.

Hva kan det være? Noen som kan hjelpe en elektronovise med forslag til feilsøking?
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Begynn med å sjekke stift-trykket.Se etter at nåla ikke bøyes når den treffer plata.
Mvh Kenneth
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Takk for svar svartkeiko. :) Jeg har veid stifttrykket og det ligger på 0,92. Tror det skal passe bra til den forholdsvis høykompliante pickuppen. Coral 666 - rundt 35 år, men spiller helt fint Kun forstyrret av en lav 50hz brum. Sporer også helt flott så vidt jeg kan se. Ingen bevegelser og god klaring. ???
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.118
Antall liker
9.429
Mange spillere har en bryter på armliften som bryter signalet fra pickup når armen er løftet. Slipp armen ned mens den ikke er over tallerkenen og hør om lyden fortsatt er der. Stifttrykk har ingenting å si, men sjekk koblinger på Pu og evt. bryteren.
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg skal sjekke det med bryter, men tviler sterkt på om det noe slikt her. Ikke mange gadgets påmontert. Enkelt og rett fram alt som er på spilleren. Det du sier om pickup kan være et spor. Den er jo gammel med ditto kabling mellom pu og hus. Har en til, like gammel, men lite trolig at den har samme feil hvis det er årsaken. Det skal testes. :)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Takk for svar svartkeiko. :) Jeg har veid stifttrykket og det ligger på 0,92. Tror det skal passe bra til den forholdsvis høykompliante pickuppen. Coral 666 - rundt 35 år, men spiller helt fint Kun forstyrret av en lav 50hz brum. Sporer også helt flott så vidt jeg kan se. Ingen bevegelser og god klaring. ???
Tenkte at du kanskje hadde en bøyd nålefane som var utav kurs.Da kan det jo se ut som det er et kontaktproblem som nevnes i #4.
Du skal se du finner ut av det.Håper det ikke er pickup som er defekt.Det hadde jo vært synd.
Mvh Kenneth
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Takk for svar svartkeiko. :) Jeg har veid stifttrykket og det ligger på 0,92. Tror det skal passe bra til den forholdsvis høykompliante pickuppen. Coral 666 - rundt 35 år, men spiller helt fint Kun forstyrret av en lav 50hz brum. Sporer også helt flott så vidt jeg kan se. Ingen bevegelser og god klaring. ???
Tenkte at du kanskje hadde en bøyd nålefane som var utav kurs.Da kan det jo se ut som det er et kontaktproblem som nevnes i #4.
Du skal se du finner ut av det.Håper det ikke er pickup som er defekt.Det hadde jo vært synd.
Mvh Kenneth
Om pickup dør er det ikke verdens undergang mtp alder. De hadde vel gjort nytten sin alle tre for 35 år siden. 8) Skikkelig nostalgi. To MM og en MC. Alle spiller enda selv om MC'en som jeg brukte I en periode for litt siden trengte litt innspilling før den kom. Temmelig stive etter så mange år sikkert. Utenom det er det alltid trist å måtte kassere ting. Ligger liksom ikke I blodet mitt. :) Jeg har en AT33PTG II og den skal nok inn på spilleren etterhvert med en stepup trafo. Først må jeg finne ut av brummet. :mad:
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Et forslag jeg gir til alle med brumproblemer relatert til spilling av vinyl, er å flytte alle komponentene så langt fra hverandre som signalkablene tillater. Platespilleren (pickup'en) flyttes så langt som mulig bort fra alle power-supply og så langt som mulig bort fra RIAA og forsterkere. RIAA flyttes så langt vekk fra forsterkere.
Ofte forsvinner da brummen. Flytt så tilbake til brummen er tilbake, da har du funnet problemet. Lykke til!
Mvh Roger
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Mange spillere har en bryter på armliften som bryter signalet fra pickup når armen er løftet. Slipp armen ned mens den ikke er over tallerkenen og hør om lyden fortsatt er der. Stifttrykk har ingenting å si, men sjekk koblinger på Pu og evt. bryteren.
Ingen bryter på armlift. Jeg har nå satt opp to MM pickuper med samme resultat på begge to etter å ha sjekket dem så godt jeg kan. Med engang nåla når vinylen kommer det en svak brum. Riktignok er ledningene ikke av Cardas kvalitet, 35 år gamle fra den tiden alt skulle være så lett som mulig... Temmelig tynne.:rolleyes:

Hva kan jeg gjøre nå? Går det an å måle noe? Må jeg demontere armen (tror egentlig ikke jeg vil finne noe for den er solid og godt sammenskrudd ledningsmessig)? ???
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Har du sjekket ut jording mellom andre deler av spilleren (lager, til dømes) og riaa? (Ta en ledningsstump og sjekk ut mellom forskjellige punkt. Koster intet, kjapt å gjøre og gudene vet om du ikke treffer blink. Om ikke, så er intet tapt.))
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Et forslag jeg gir til alle med brumproblemer relatert til spilling av vinyl, er å flytte alle komponentene så langt fra hverandre som signalkablene tillater. Platespilleren (pickup'en) flyttes så langt som mulig bort fra alle power-supply og så langt som mulig bort fra RIAA og forsterkere. RIAA flyttes så langt vekk fra forsterkere.
Ofte forsvinner da brummen. Flytt så tilbake til brummen er tilbake, da har du funnet problemet. Lykke til!
Mvh Roger
Takk, det kan jeg trenge Roger. :) Utfordringen som jeg ser det er at det ikke er brum ... før nåla treffer vinylen. Den er helt tyst. Jeg får ikke flyttet komponentene lengre unna hverandre enn det de står I dag. Begynner å lure på om kan være noe med de blå karamellene? Tanker om strømnettet kan forårsake det?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.118
Antall liker
9.429
Hvis lyden oppstår i det nålen treffer platen, (og ingen bryter :) ) kan det være ulyd fra motor/tallerkenlager.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva slags spiller snakker vi om, annet enn at den er fra Technics?

Er det remdrift eller direktedrift? Hvis det er remdrift, så kan du sjekke om det er rumble, støy fra tallerkenens lager (som Pinky er inne på), ved å fjerne remmen og sjekke om den fortsatt støyer med pickupen på en plate som står i ro.

Du kan også sjekke hva som skjer om du setter pickup ned uten at motoren går, men da har du fortsatt usikkerhet i forhold til støy fra motoren.
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Absolutt direktedrift! SP-10 mk2. Brummen testes uten at motoren går og forblir konstant også ved avspilling. Jeg sjekket endel I går med forskjellige pickuper og begynner å mistenke at det ikke er spilleren/ armen som er problemet. I riaa boksen er det I tillegg en linjedel og en medhørshøyttaler. Der er det samme brum I forsterkertrinnet til høyttaleren og hodetelefonutgang når det blir kontakt med vinylen. Da ble det veldig mye mer komplisert for en novise som meg...
Hva kan jeg gjøre nå?
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Absolutt direktedrift! SP-10 mk2. Brummen testes uten at motoren går og forblir konstant også ved avspilling. Jeg sjekket endel I går med forskjellige pickuper og begynner å mistenke at det ikke er spilleren/ armen som er problemet. I riaa boksen er det I tillegg en linjedel og en medhørshøyttaler. Der er det samme brum I forsterkertrinnet til høyttaleren og hodetelefonutgang når det blir kontakt med vinylen. Da ble det veldig mye mer komplisert for en novise som meg...
Hva kan jeg gjøre nå?
Prøv å koble ut medhørshøyttaler.Dette er bare et skudd i blinde.
Mvh Kenneth
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.390
Antall liker
83.910
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Høres ut som om du har byttet om på ledningene på PU. Det var slik på en ProJect jeg kjøpte i fjor. Forrige eier hadde byttet om på tilkoblingene og solgte derfor spilleren pga brum. Lykke til!

 

Vedlegg

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Muligens er det mer komplisert enn som så. Alt ligger etter en stereo/mono knapp som da sannsynlig ligger I signalveien. Jeg skal skru ut høyttalermodulen og teste senere I kveld. Volumpotmeteret trenger dusj kontaktpray også i samme slenge hvis jeg komme til. Det er et sted å starte. Takk for forslag.

Tror jeg har noen skjemaer på riaa/linjedel, men de er det ikke lett for meg å lese.
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Høres ut som om du har byttet om på ledningene på PU. Det var slik på en ProJect jeg kjøpte i fjor. Forrige eier hadde byttet om på tilkoblingene og solgte derfor spilleren pga brum. Lykke til!

Jeg skal dobbeltsjekke dette TT. Takk for tips. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
457
Antall liker
412
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Tolker jeg det rett, så har denne altså ikke vært brumfri i ditt eie og stått lagret lenge før det?
Tipper full rens gjør den tyst :)
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Tolker jeg det rett, så har denne altså ikke vært brumfri i ditt eie og stått lagret lenge før det?
Tipper full rens gjør den tyst :)
Den har stått lagret endel år og brummen fikk jeg med på kjøpet. 8) Jeg kan bypasse alt rett I separat riaa, men synes hele oppsettet er skikkelig artig og kunne tenke meg å beholde det en stund. Joa, en rens er sikkert ikke av veien. Lyttene bør nok sees over også etterhvert. Kikket litt inni og det ser ikke så galt ut. Det er lite støv i boksen som huser elektronikken. Strømforsyningen er eneste komponent som har et luftegitter I toppen, resten ser ut å være lukket.
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Endelig fikk jeg i hvertfall hentet meg en kold en og lytter til danske Trille mens jeg skriver dette og som stort sett synger om øl virker det som. Det passer jo bra. I bakgrunnen ligger Ole Brum omtrent uhørbar. 8)

Jeg har kikket nærmere på innmaten her og kan ikke påberope at den er støvfri inni, men det er neimen ikke langt unna. Overraskende lite støv. Sjekket også tipset om feilkobling i pickuphuset og der var ikke noe feil å finne. Sjekket begge ender av ledningene. Technics hadde skrevet fargene på en plate med tekst så oppgaven var enkel. Alt stemte. Tok vekk koplingen til monitor høyttaleren - ingen forandring i brum. Tydelig at det å la pickupen berøre vinylen skaper en jordingssløyfe. Det er solid jordet fra alle komponenter mot samme base; et kabinett med kort for styring av SP10, linjetrinn og RIAA.

Så da ser det ut som jeg er på baksiden av herligheten. En rad innstikkskort. Hva kan jeg gjøre der? :confused:
 

ROS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
261
Antall liker
372
Torget vurderinger
2
Jeg synes egentlig dette ligner på at pickup plukker opp mekanisk 50hz vibrasjon når den er på plata. Dette kan komme fra spillerens egen onboard transformator (evt andre enheter med kraftige transformatorer som du kanskje har i hylla/racket). Enkelt å sjekke, sett nåla i rilla uten å starte spilleren, og så dra ut stikkontakten til spilleren.
Vinyl leder ikke strøm, så jordsløyfe når pickup er i rilla er det nok ikke.
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg synes egentlig dette ligner på at pickup plukker opp mekanisk 50hz vibrasjon når den er på plata. Dette kan komme fra spillerens egen onboard transformator (evt andre enheter med kraftige transformatorer som du kanskje har i hylla/racket). Enkelt å sjekke, sett nåla i rilla uten å starte spilleren, og så dra ut stikkontakten til spilleren.
Vinyl leder ikke strøm, så jordsløyfe når pickup er i rilla er det nok ikke.
Da vil spiller, riaa og linjetrinn miste strømmen samtidig, men jeg skjønner hva du mener. Jeg får kople den opp med ekstern riaa og teste den veien som du beskriver. Resten av anlegget står på den andre siden av rommet så det må eventuelt være trafoene inni spilleren. Takk for tips. :)
 
Topp Bunn