Høyttalere Bruktpris B&W 804 Diamond

Opoidos

Medlem
Ble medlem
23.02.2008
Innlegg
28
Antall liker
0
Har noen forslag til bruktpris på B&W 804 Diamond? Ikke ofte de er på bruktmarkedet men vurderer disse hvis de skulle dukke opp til ok pris. Har jo også spekulert litt på B&W CM10, men disse har jo steget til 30K, så da kan man jo vurdere brukt B&W 804 Dia :rolleyes:. På forhånd takk for alle innspill.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
35000kr er en fin kjøper og selger pris. Om dem er strøkene da. Fantastiske høyttalere syns nå jeg, som "knuser" CM serien. Så si eneste serien som bærer B&W navnet rett, syns jeg da. 800 serien er awsome!
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Men personlig synes jeg de får rundjuling av Monitor Audio PL200. Hører på begge flere ganger i uka.
PL200 går for en del mindre på brukten. Kanskje ned mot 25.000. Just saying. Hør de begge og se ;-)
 

G95

Medlem
Ble medlem
17.01.2011
Innlegg
13
Antall liker
0
Torget vurderinger
22
Har også hørt begge modeller her hjemme + flere ganger demo og har i tillegg eid MA PL100. Er av motsatt oppfatning og mener B&W Diamond serien er PL serien fullstendig overlegen. Med unntak av hard rock/dance-trance. MA PL liker også å spilles høyere på. Skal vel opplyse at jeg hører mest på Jazz og endel 70-talls prog, King Crimson/The Moody Blues osv. Spiller vanligvis heller ikke veldig høyt.

Men Diamond diskanten til B&W er overlegen MAs etter min smak. MA sin bånddiskant er kansje krisp og tøff in the start men jeg ble lyttetrett av de i lengden. En annen ting er bruktverdien på når/hvis du skal selge igjen. Kan få de nye til den prisen du forespeiler.

Drister meg til å kaste inn et tredje forslag i prisklassen nemlig mine nyinnkjøpte ProAc Respoennse D30R.
Trad kjedelig utseende kansje i forhold til de to andre men du verden. Spør om et hjemmlån eller lån de med deg opp til Hi-Fi Klubben og sammenlign.

Utover det har også både Tannoy og Sonus Faber alternativer i prisklassen som mulig konkurerer. Til min smak iallefall.

Mvh
 
Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Synes Diamond diskanten gjør for mye ut av seg.
PL100 har jeg også som bakkanaler. Prøver de i front en gang i blant. Veldig gode, men ikke noen WOW akkurat. Mye mer frempå enn PL200.
Har også et par aktive (med innebygde forsterkere) av disse
Column Mk3 - Description | ADAM Audio GmbH

PL200 og disse ADAM skal testet mot 804 Diamond om 2-3 dager.
Da blir det testet i min egen stue på mitt utstyr, så får vi se om inntrykket endrer seg.
 

Opoidos

Medlem
Ble medlem
23.02.2008
Innlegg
28
Antall liker
0
Synes Diamond diskanten gjør for mye ut av seg.
PL100 har jeg også som bakkanaler. Prøver de i front en gang i blant. Veldig gode, men ikke noen WOW akkurat. Mye mer frempå enn PL200.
Har også et par aktive (med innebygde forsterkere) av disse
Column Mk3 - Description | ADAM Audio GmbH

PL200 og disse ADAM skal testet mot 804 Diamond om 2-3 dager.
Da blir det testet i min egen stue på mitt utstyr, så får vi se om inntrykket endrer seg.
Du kan jo komme med en liten rapport når testingen er unnagjort:). Gode forslag i denne tråden, men bor ikke veldig sentralt til så er ikke så enkelt å få testet alt man har lyst til på kort sikt.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Det skal jeg gjøre.
En høyttaler jeg falt pladask for under en demo var System Audio Explorer Master.
Utrolig gode som allroundere og jeg testet på skarp musikk som f.eks Michael Jackson. Der synes jeg de fleste gjør det dårlig. Like gode på sånn musikk også. Og en skikkelig tøff punch og rytme i bassen.
Anbefales en lytt. Sett de til 25.000. Men kommer de på brukten så håper jeg at jeg har råd til å kjøpe de til en test hjemme.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg har kopiert innlegget fra Monitor Audio`s venner så slapp jeg å skrive 2 ganger. Tilbudet som blir beskrevet er de overnevnte System Audio Explorer Master. B&W-ene låter unektelig bedre her enn hos kameraten min som også bruker Parasound P5 som pre/dac. Men han har Parasound A21 som effektforsterker.

Test av PL200 vs B&W 804 Diamond.

-Først et par forbehold.
-Det ble til tider spilt vanvittig høyt på B&W-ene, for skulle nesten tro at kameraten min ville se om han klarte å knekke høyttalerene eller McIntosh-en. Så testnivået ligger nok en god del høyere enn det som er normalt, og spesielt i en butikk. Kameraten min var forøvrig henrykt over at han bare kunne "mate" på med McIntosh-en.
-Det ble brukt ca samme lydnivå på A-B testinga og ikke like høyt.
-Det ble ikke brukt allverdens med tid på prøve forskjellige plasseringer på B&W-ene.
-Når jeg skriver intens A-B testing så ble PL200 satt til høyre for hver 804, så vi trengte bare å flytte sweetspot en tanke. Ikke optimalt, men man kunne switche om på få sekunder.
-Jeg er ikke flink med å beskrive lyd og forskjeller.

Lyden :
-Tar man ryktet til B&W og Monitor Audio som utgangspunkt så ble hvert fall jeg litt sjokkert over utfallet. B&W er kjent for å være laidback, behagelig og diamant diskanten skal være veldig "smooth". Monitor Audio er jo mer kjent for å være frempå og "hardere". Det tror jeg må være et gammelt rykte som ikke er tilfellet her.

-PL200 har en del fyldigere bass og føles nok litt større ut. Bassen er kraftigere, men man betaler med at bassen er mer utflytende. Man får en fetere klangbalanse. Da mener jeg at PL200 låter mer fyldig, har mer varme og totalt sett-mer behagelig.

-B&W 804 Dia låter nok kanskje litt mer "hifi-korrekt". Ting er veldig stramt, åpent og rent. Bassen kan nok bli i det slankeste laget og følger ikke helt mellomtone og diskanten. Klangmessig så synes jeg at man får en høyttaler som er litt for frisk/frempå i toppen og ting kan til tider låte "sterilt" uten partyfaktor. Så de større 803 Diamond hadde nok vært gøyere å teste i denne stua. Også noe jeg reagerer på som skarphet, men det kan også være lyttetretthet pga lydnivå tidligere i testen.

-Skal ha B&W-ene noen dager til før snøen kommer (pga bæringa), og da får jeg muligheten til bli bedre kjent med de.

# Foreløpig konkluksjon. Jeg hadde ikke bytta om tilbudet kom fra kameraten min. Nå er det ADAM jeg vil prøve å selge. Fått et tilbud som det kanskje blir noe av, men samtidig har det kommet henvendelse på PL200. Men foreløpig, så blir nok de værende.
 
Topp Bunn