Bruktbørs ??????

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
I den senere tid har profesjonelle HiFi-aktører i stadig større grad begynt annonsere nye produkter på torget som skal være en bruktbørs.
Det er selvfølgelig greit at de annonserer brukte ting de har fått i innbytte, men jeg synes ikke det er greit at bruktbørsen blir brukt til å markedsføre helt nye produkter fra HiFi-butikker. Jeg oppfordrer Høvdingen til å se nærmere på denne trenden.
Jeg blir heller ikke mildere stemt når det annonseres med priser for en hylle i rack eller at man opererer med pris uten mva. Det siste har vært tatt opp før, så det lar jeg ligge.
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Man har vel ikke lov til å reklamere med priser eks mva på privatmarkedet.

Jeg syns man burde gjøre som på finn, kunne hukka av og på for firma/privatpersoner.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Vanlig norsk praksis(?)

HFS' Torget (merk navnet) er vel sammenlignbart med avisenes (tidligere) rubrikkannonser. Flertallet av selgerne var vel privatpersoner, men også (mindre) firmaer benyttet dem for salg av nye og brukte varer, samt tjenester.

Man har vel ikke lov til å reklamere med priser eks mva på privatmarkedet.
Annonsering/prising uten moms kan (vel) kun benyttes hvis markedsføringen i all hovedsak er rettet mot næringsdrivende og offentlige etater(?)

HFS og hifiutstyr er da vel per definisjon rettet mot privatpersoner(?) PA-utstyr og utstyr for installasjonsbransjen er en annen sak.

Jeg syns man burde gjøre som på finn, kunne hukka av og på for firma/privatpersoner.
Det burde holde med momspåbud. De få kunder som evt. skal benytte noe de kjøper på Torget i næringsvirksomhet bør selv kunne klare å momssubtrahere.
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Skal butikkene oppgi sine priser med merverdiavgift? -

Det kan oppgis pris både med og uten avgifter, om salgsannonsen retter seg både mot privat og bedriftsmarked.
Men! Det skal være veldig tydelig kommunisert hva som er pris eks mva, hva avgiften er, og hva prisen er inklusive avgifter.
Når en aktør oppgir prisen eks mva i prisfeltet i en annonse her inne er det i beste fall irriterende. Det oppleves useriøst om jeg får snakke for egen del.
Om en aktør ønsker å selge i andre land kan dette gjøres på en bedre måte. Det kan ganske enkelt stå i annonseteksten at mva trekkes fra ved salg til andre land.

At butikkene bruker bruktmarkedet på sentralen har jeg ikke noe imot, spesielt siden de har sin egen "kolonne" på forsiden. Jeg antar at dette er en inntektskilde for drift av sentralen? Det synes jeg det burde være.

mvh
stingrayV
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Hifi generelt er da mer er forbrukerprodukt en bedrifsprodukt.
Er vel gjerne projektorer, pc-er man ev kan selge til bedrifter her også, men anntar de fleste bedrifter bare kjøper slikt nytt i stedenfor å sjekke hifisentalen.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Kort kommentar:

1. Torget er for både privatpersoner og butikker - det bør vel fremgå nokså tydelig av fremsiden til Torget hvor det er oppdelt mellom "Nyeste fra privatpersoner" og "Nyeste fra butikker".

Hvis dere bruker vår søkemotor - http://www.hifisentralen.no/forumet/torget_nyheter.php?do=search - så er det fullt mulig å velge kun Privat under Selger-Type, og en ser da kun annonser fra privatpersoner. Eller en kan velge Butikk, og en får da kun opp butikkannonser.

2. Det skal/bør averteres med pris ink. mva. Det er derimot fullstendig tillatt å oppgi pris med og uten mva, men pris ink. mva skal være oppgitt i annonsen.

Mvh
Høvdingen
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.507
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
^Ikke glem som Stingray skriver at enkelte har agenturer utover landets grenser. HFS har utenlandske lesere i tillegg til hifi-interesserte på Svalbard. At man oppgir begge synes jeg at er på sin plass. Jeg har enda ikke sett noen annonser som har oppgitt den ene uten at det er opplyst om den andre. Personlig liker jeg m/mva i innledningsteksten og deretter synes jeg at det er helt korrekt og oppgi u/mva utover i annonseteksten, slik at alle kan se hva de skal betale.

Edit: ^Ment som kommentar til Evelen og delvis CDWMcInSpots.


@Nusse: Pris pr. hylle synes jeg gjør det enkelt for oss forbrukere spesielt på (rack)produkter hvor de fleste av oss har behov for individuelle løsninger.
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det skal i sannhetenes navn sies at den aktøren som bruker mva mest har skjerpet seg betraktelig. Før sto det bare pris UTEN mva, men nå er dem med mva først og så uten. Og det er bra...
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Betaler hifi sjappene for annonsene på torget?
Nei, det er gratis for alle, men det blir det snart en endring på. Vi må ha inn litt mer inntekter da det gikk med veldig mye for å utvikle det nye Torget.
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Hei,

Jeg vil bare skyte inn at jeg er veldig godt fornøyd med "nye" HFS. De tilleggsfunksjonene som har kommet både på forumet og torget er meget enkle og greie. At det er delt opp i privatpersoner og bedrifter synes jeg er bra. For min del føler jeg en litt større sikkerhet med å handle fra bedrifter, så jeg liker at en del av dem bruker sentralen som en markedsplass.
Men om forhandlere må dekke utgiftene til sentralen blir jeg IKKE lei meg ;) !!!
 
Topp Bunn