Brukt vinyl butikker i Oslo?

M

Morten E.

Gjest
Tenkte jeg skulle ta meg en tur til Oslo snart, men er det noen som vet om noen brukt vinyl butikker der?
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.496
Antall liker
15.281
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Morten E. skrev:
Tenkte jeg skulle ta meg en tur til Oslo snart, men er det noen som vet om noen brukt vinyl butikker der?
Spøk og spenning i Trondheimsvn, rock&roll v/Egertoget og Ringstrøms antikvariat i Wessels gate.

OU812
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Lucky Eddie i Trondheimsveien, nær Carl Berners plass.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.428
Antall liker
17.135
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Spøk og spenning ligger i Markveien 33. Ikke Trondheimsveien.

Både de, Lucky og Ringstrøms har greit utvalg. Priser fra 50,- - 150,- avhengig av kvalitet og popularitet. Noe høyere priser på sjeldne utgivelser og "mint".

Rock´n´rolls er vel nå egentlig et konkursbo, men holder fortsatt til i samme lokaler i Akersgata. Stort utvalg, men myyyye "søppel" som gjør sitt til at det tar tid å gå igjennom.
 

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
De største og viktigste er nevnt. Rockeantikvariatet har vel rocka åpningstider (fra kl. 12 eller noe). Det finnes også flere:

En jeg ikke husker navnet på (noe med Music?), i Gjøviksgata 1b ved Adv. Dehlis plass.
Comix på St. Hanshaugen
En (Majorstuen antikvariat?) et stykke inn i Vibes gate, platene er innerst.
For så vidt brukthandleren i Storgata, nokså nærme Hausmannsgate sett fra sentrum, stort, gammaldags gårdsrom, inngang til venstre i det. Bare ganske få gode plater i eget stativ inne (søppel ute). Eieren veit altså hva som er bra og dårlig, men har altså lite.
Platelageret i Brugata, torsdag 13-18, lørdag 11-15 sist jeg så åpningstidene. I stor grad bunkevis i trangt lokale. Eieren er visst involvert i en av de regelmessige platemessene i Oslo, stod det her en gang.
Trur det er en med liknende begrensa åpningstider i Hegdehaugsveien eller der omkring.
På lørdager pleier det å stå en på stand på Youngstorget.
Platemesser to helger i året på Folkets hus, og på Rockefeller er det også noe, husker ikke om det er en eller to ganger i året.

I eldre oversikter figurerer Pretty Price, men de har lagt ned.
 

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Gratis sporveiskart er iallfall et kjekt hjelpemiddel. Ett mulig løp er å starte med å ta trikken til Lucky Eddie (holdeplassen etter Lakkegata skole) og så legge opp et løp som involverer iallfall Ringstrøm og ender på Råkk'n'rålls (som holder åpent lenge), med mat i skrotten før sistnevnte.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.496
Antall liker
15.281
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Helge_G skrev:
Gratis sporveiskart er iallfall et kjekt hjelpemiddel. Ett mulig løp er å starte med å ta trikken til Lucky Eddie (holdeplassen etter Lakkegata skole) og så legge opp et løp som involverer iallfall Ringstrøm og ender på Råkk'n'rålls (som holder åpent lenge), med mat i skrotten før sistnevnte.
Den ruta har jeg tråkket opp mang en gang på mine vinylsafarier :) herlig å komme hjem med bagen full av skiver :) De siste årene har Fiseriet på Youngstorget vært et fast stoppested for mat og drikke!

OU812
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.428
Antall liker
17.135
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Og så har man vel Neseblod Records i Rathkesgate.
 

Dumbo45

Medlem
Ble medlem
09.03.2011
Innlegg
18
Antall liker
12
OivindJ skrev:
ptb skrev:
Rock´n´rolls er vel nå egentlig et konkursbo,
Næmmen, så trist ::)
He-who-shall-not-be-named er ute av RåkkkaRålls for lengst og ligger visstnok dårlig helsemessig an på et hospits i Oslo og funderer vel over om det der med narko var så lurt allikevel. De som driver i Akersgata er oppegående og har forbedret seg sterkt hva gjelder prising/gradering.

Lokalene leies visstnok av Trond W (x-Akers Mic) på en svært fordelsaktig langtidskontrakt, noe som vel kan vise seg å være butikkens største utfordring på kort sikt.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.428
Antall liker
17.135
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Dumbo45 skrev:
De som driver i Akersgata er oppegående og har forbedret seg sterkt hva gjelder prising/gradering.

Lokalene leies visstnok av Trond W (x-Akers Mic) på en svært fordelsaktig langtidskontrakt, noe som vel kan vise seg å være butikkens største utfordring på kort sikt.
Jeg tror nok de kunne vært tjent med en generell opprydding.
1) Sortert vekk/loppis på det som reelt sett ikke er salgbart.
2) Bedre sortering på sjangre og artister. I dag er det både og omhverandre i alle 3 etg.
3) Kvalitetsrating

Spm er om de "orker"
 

Dumbo45

Medlem
Ble medlem
09.03.2011
Innlegg
18
Antall liker
12
ptb skrev:
Jeg tror nok de kunne vært tjent med en generell opprydding.
1) Sortert vekk/loppis på det som reelt sett ikke er salgbart.
2) Bedre sortering på sjangre og artister. I dag er det både og omhverandre i alle 3 etg.
3) Kvalitetsrating

Spm er om de "orker"
Helt enig, tanken på å skulle bla igjennom så mye, for meg ihvertfall, "bøss" blir så lite tiltalende at jeg ofte ender opp med å stå å glo på det som henger på veggene som en annen fortapt turist.

Også en indikasjon på hva slags pressing det er hadde vært kjekt. Jeg kan mangt om mye fjås men det finnes grenser...
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Har du lastet ned app'en "the vinyl district" ? Den har en fin oversikt over sjapper rundtom i den vidstrakte verden. :)
Der er info om hva sjappene pusher, og den er linket opp mot googlemaps. :)
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
99
Antall liker
12
Sted
Oslo
Tidligere droppet jeg alltid Rock og Rålls på grunn av mye søppel som måtte pløyes gjennom, ingen kategorisering foruten alfebetet (hvilket blir til liten hjelp når de ligger inne med 200.000+ plater) samt sure og direkte uhøflig betjening.
MEN, Rock og Rålls er i løpet av det siste året blitt en ganske ok butikk. Nå er veldig mye kategorisert med tags på artister og band. Humøret og service er også skrudd opp en del hakk. Ser ut til at gutter og jenter trives mye bedre på jobb under egen ledelse! Vil si at butikken i høyeste grad er verdt et besøk når man er rundt på leting. Jeg har for eksempel kjøpt flere av Neil Young sine 90-talls utgivelser til veldig bra pris de siste månedene.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var hyggelig å høre. Kanskje jeg tar turen innom allerede på vei hjem fra jobb i dag.

En sånn positiv utvikling bør støttes og oppmuntres.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Har du lastet ned app'en "the vinyl district" ? Den har en fin oversikt over sjapper rundtom i den vidstrakte verden. :)
Der er info om hva sjappene pusher, og den er linket opp mot googlemaps. :)
Takker for tips.
Morsom den app´en. Langt ifra komplett, men likevel en fin quickguide for den på reisefot.
 

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
480
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Har du lastet ned app'en "the vinyl district" ? Den har en fin oversikt over sjapper rundtom i den vidstrakte verden. :)
Der er info om hva sjappene pusher, og den er linket opp mot googlemaps. :)
Takker for tips.
Morsom den app´en. Langt ifra komplett, men likevel en fin quickguide for den på reisefot.
Bare hyggelig. :)
et fint tilskudd i vår digitale verden. Jeg undres om den kan påvirkes av brukere .
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var hyggelig å høre. Kanskje jeg tar turen innom allerede på vei hjem fra jobb i dag.

En sånn positiv utvikling bør støttes og oppmuntres.
Jeg var en tur innom i dag. Det har skjedd mye med tanke på sortering og denslags, selv om det fortsatt ser ut som et 'work in progress'. Men, de er fortsatt drøyt dyre i forhold til komkurrentene. Vinyl er dyrt, CD er hinsides all fornuft.

Uansett, det ble tre vinylskiver i dag. Gjør de noe med prisene, kan det bli hyppige turer og tyngre handleposer..
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.428
Antall liker
17.135
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg var en tur innom i dag. Det har skjedd mye med tanke på sortering og denslags, selv om det fortsatt ser ut som et 'work in progress'. Men, de er fortsatt drøyt dyre i forhold til komkurrentene. Vinyl er dyrt, CD er hinsides all fornuft.

Uansett, det ble tre vinylskiver i dag. Gjør de noe med prisene, kan det bli hyppige turer og tyngre handleposer..
Var innom i dag, og ja ubetinget bedre - og prisene har ihvertfall på noe blitt litt mer edruelig. Ble 3 stk i dag > faktisk fant jeg Soundtracket til When the wind blows :)
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Jeg har i det siste holdt en knapp på Spøk og spenning samt Rock n rolls, sistnevnte i størst grad, ikke alltid det siste innen musikk men helt klart edruelige priser og fine plater,
Har kjøpt endel "pærler" der.
i vår kom jeg hjem med en pose med 50-120kr plater
Det kan nevnes 2 Prime vera plater ( ha he hi ho og brakara serdeles MINT den ene med urørt "sanghefte" inni) 120kr stk
Som kuriositet kjøpte jeg Engelbert Humperdinck A Man Without Love, (mint - Vg) plate med nostalgiske låter (lurer på hvor mange timer jeg har måtte høre på den i bilen, mulig jeg kan bruke plata som terapi?)
Jeg testet den som oppvarming på en fest og det ble ihvertfall endel latter

Per
 
Topp Bunn