Brukt speilreflekskamera - kjøperåd ønskes

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hei godtfolk!

Trenger litt ekspertise og råd fra dere.

Har et gammelt pocketkamera fra Panasonic som ikke blir brukt i dag, stort sett så tar iPhone 4s bedre bilder utendørs. Derfor blir stort sett alle bilder tatt med den.

Ønsker bedre kvalitet, men har ingen erfaring what so ever med speilrefleks. Ønsker primært å kjøpe brukt, budsjettet er max 3500,-

Har googlet en masse, men finner ikke ut av det. Har sett på Canon og Nikon, og å sammenligne de er vanskelig da eiere av disse er preget av hvilken leir de tilhører. Jeg er åpen for begge foreløpig, også andre.

Har noen et forslag til kamera innenfor budsjett som en nybegynner vil bli fornøyd med? I første omgang trenger jeg bare en allsidig linse, flere må kjøpes etterhvert som erfaring og fotografens dyktighet øker... Ønsker et hus som jeg kan ha noen år, slik at ikke oppgraderingsspøkelset kommer med en gang, men er det utopi innenfor budsjett? Og hva er normal bruktpris på de forskjellige dere anbefaler?

Peter
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Sikkert et godt forslag! Fint innenfor budsjett, men kan man få mer for pengene brukt, eller blir de utdatert for fort?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Sikkert et godt forslag! Fint innenfor budsjett, men kan man få mer for pengene brukt, eller blir de utdatert for fort?
Selv med ditt relativt beskjedne budsjett, skal det godt gjøres at du ikke får kjøpt noe som du kan ha glede av i mange år. Og det er ikke slik at fotoutstyr blir utdatert sånn over natten. Objektiver har nærmest uendelig levetid. Et kamerahus slites jo litt avhengig av hvor røft det behandles og hvor mange bilder du tar - men bør kunne holde en 10-15 år i hvert fall. Hvis du føler behov for å være helt i front når det gjelder teknologisk utvikling, kjøper du et nytt kamerahus i kombinasjon med brukt optikk. Du finner mye bra brukt på foto.no. Pluss mye interessant fotostoff.

Innen fotografering er det i alminnelighet slik at det er fotografen som er det viktigste for resultatet. Både når det gjelder komposisjon og motivvalg i knipseøyeblikket, og ikke minst når det det gjelder etterbehandling av blinkskuddet. Man trenger ikke dyrt utstyr for å lage gode bilder. Det er klart at har du spesielle behov - f.eks. at du skal lage ekstreme forstørrelser, eller er helt avhengig av å knipse ørten bilder i sekundet i stummende mørke o.l. - vel da må du nok grave litt dypere i lommeboken. Bruk heller litt penger på et godt billedbehandlingsprogram - f.eks. Photoshop. Det vil gi det mye mer enn alskens teknologi og pixler.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Takker! Får se på foto.no, der har jeg ikke vært.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hva sier herrene om Nikon D90? eller Canon 550D?

Mulighet for å kjøpe disse brukt lokalt.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Hva sier herrene om Nikon D90? eller Canon 550D?

Mulighet for å kjøpe disse brukt lokalt.
Her finner du tester:

Digital Photography Review

Testene må leses som en vurdering på et gitt tidspunkt, dvs at teknologien utvikles fort i dette felte, og det som var temmelig bra for to år siden er middels i dag.

Jeg er liker Nikon best. Det er noe eget med billedkvaliteten på Nikon. Dessuten er de som regel best i bruk med logiske menyer.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Takker! Får se på foto.no, der har jeg ikke vært.
foto.no er rette plassen. Stort utvalg i brukt. Legg også ut ditt spørsmål på forum der og du får mange faglige svar
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Bare husk at det er mange kverulanter der, så husk og bruk ordet objektiv, og ikke linse, for da er helvete løs (igjen) der borte.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
For 3500kr får du ett brukt nikon d300. Det er ingenting til samme pris som er like godt kjøp. Pisser i vinkel over hele canon når det kommer til autofokus og ergonomi, og bildekvaliteten er det ingenting å si på. Det er ett hus du kan ha i mange år og vokse med.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Drit i speilrefleks under 10K
kjøp heller et skikkelig kompaktkamera,
tar bedre bilder en rimelige "speilrefleks" og er mulig å ha i lomma,
litt over budsjett da....

Verdens beste kompaktkamera?
Jeg har hatt speilrefleks i over 40 år. Pluss diverse kompaktkameraer på si. Ikke noe som slår speilrefleks i mine øyne. Spiller ingen rolle at man sikkert kan få like gode bilder med kompaktkameraer. De gir bare ikke noen godfølelse, disse lommegreiene. Spesielt ikke hvis man ikke kan sikte seg inn gjennom en skikkelig søker, men må holde kameraet i armlengdes avstand for å se hva man tar bilde av. Det er to forskjellige ting vi snakker om her. Ja takk, begge deler - men for meg er det ingen tvil om hva som kommer først.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Kul tråd.:)

At D300 "...Pisser i vinkel over hele canon når det kommer til autofokus og ergonomi..." er statements som gjør tråden kul - men kanskje ikke like nyttig. D300 vs. 7D vil f. eks. gi den pissekonkurransen et uventet utfall. Men, det er vel en klassisk Nikon vs. Canon ting. Jeg foretrekker hverken det ene eller det andre av Nikon / Canon. Begrensingen er personen bak.

Alternativ til speilrefleks er jo ikke bare kompaktkamera (CSC) - men Micro Four Thirds (mFT). Ikke samme arbeidsverktøy over hele linja, men så absolutt verdt å vurdere som alternativ til speilrefleks.

I den siste tiden er det nå slik at det minste speilreflekskamera er mindre enn noen av mFT. Så, da er Ulfs bastante uttalelse også satt litt i et annet lys. Dersom Ulf ikke inkluderer mFT i "kompaktkamera" - ja, da tok jeg feil. :)

Uten navn.jpg


Lykke til med valget, OP. Ikke lytt for mye på råd. Det blir litt sånn "Apple vs. Windows" og "Transistor vs. rør" og "digitalt vs. analog musikkavspilling" over hele greia. :)
 
Sist redigert:

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
At D300 "...Pisser i vinkel over hele canon når det kommer til autofokus og ergonomi..." er statements som gjør tråden kul - men kanskje ikke like nyttig. D300 vs. 7D vil f. eks. gi den pissekonkurransen et uventet utfall. Men, det er vel en klassisk Nikon vs. Canon ting. Jeg foretrekker hverken det ene eller det andre av Nikon / Canon. Begrensingen er personen bak.
Hvis du finner canon 7D til 3500kr så si i fra, da skal jeg ha ett :) Kameraene i prisklassen trådstarter ser etter har canon sitt gamle 9-punkt AF system, og det er rett ut patetisk i forhold til 51-punkt systemet i nikon d300. D300 har også flere knapper utvendig for rask tilgang til nyttige funksjoner, så det er mye bedre i bruk. Dette er min erfaring i praksis med begge system, ikke noe svett fanboy oppgulp ;)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Så godt jeg ikke er fanboy - og ikke kommer med oppgulp som en svett Canon / Nikondude. ;)

D300 har 51 fokuspunkter, men greit å vite at "kun" 15 av dem virker i 2 plan. På 7D er det 19 av disse som virker i de 2 planene.

Siden du har erfaring med begge: Er sensitiviteten på D300 teoretisk bedre enn 7D (som har midterste 2.8 og de øvrige 5.6)?
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Men nå er ikke 7D innenfor trådstarter sitt budsjett, det er d300, så hvorfor har vi denne diskusjonen? :confused:
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Det er billig fordi det er feil med det. Tror ikke det der er årets kjøp, ferdig med feil, ukjent antall eksponeringer og påstanden "Det skyldes hvertfall ikke støtskader eller noe slikt, for det har kameraet ikke vært utsatt for!" - noe jeg ikke skjønner hvordan han kan vite når han ikke er eneste eier av kamera:rolleyes:
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
414
Torget vurderinger
6
Dersom du kan strekke budsjettet ditt noe ville jeg valgt et Nikon D7000. Det kan du få brukt for ca 4000 og er et glimrende nybegynnerkamera. Til og med en del av "proffene" har dette kameraet som et reisekamera da det er relativt lite og kompakt. Guruen Scott Kelby sier også at dette kameraet sammen med 18-200 er en topp kombo.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Jeg ville balansert pengene mer mot et (lyssterkt og/eller IS eller VR) objektiv, enn selve kamerahuset. :) Om du velger Nikon eller Canon er nok hipp-som-happ.

Kanskje det er enda lurere å velge andre merker (Sony eller Pentax) - som det er mindre oppmerksomhet på i bruktmarkedet enn det alle skal ha - og det "alle" anbefaker (Canon / Nikon). Bare et tips.
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
414
Torget vurderinger
6
Jeg ville balansert pengene mer mot et (lyssterkt og/eller IS eller VR) objektiv, enn selve kamerahuset. :) Om du velger Nikon eller Canon er nok hipp-som-happ.

Kanskje det er enda lurere å velge andre merker (Sony eller Pentax) - som det er mindre oppmerksomhet på i bruktmarkedet enn det alle skal ha - og det "alle" anbefaker (Canon / Nikon). Bare et tips.
Dersom en velger andre merker enn det alle skal ha (Nikon/Canon) så er det jo også veldig begrenset hva en kan finne på bruktmarkedet da nettopp de fleste annonser gjelder disse merkene.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ser egentlig ikke problemet. Man skal jo ikke kjøpe alle kamera som tilbys - kun ett. Og, selv om markedet styres av pris / etterspørsel - så er det ikke nødvendigvis slik at fordi det er mange Nikon / Canon på markedet og ditto bruktkjøpere - så får man ikke Sony / Pentax rimelig. Man må se det fra den som selger sitt synspunkt. Han / hun vil selge ofte relativt kjapt (i.e. like kjapt som Nikon / Canon eiere) - og nettopp derfor er muligens disse "ukurante" merkene et godt spor å følge.

På den annen side, så kan en "eldre" modell av Nikon / Canon være lurt å kjøpe. Hvis man ikke er ute etter svært spesielle egenskaper - så er dSLR fra Nikon / CAnon som er 5 år gamle svært kapable. Det er viktigere med linsa og personen bak.

Når jeg ser på bilder jeg har tatt med 400D, 50D og 7D - så er det egentlig ingen megaforskjell på bildekvaliteten. Den store forskjellen er min modning som bruker - og gode linser jeg har kjøpt for en hvis bruk. 7D er derimot uovertruffen når det gjelder autofokus og antall særdeles få "missed shots".
 
Sist redigert:

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
414
Torget vurderinger
6
Joda er ikke uenig i det. Jeg tenker bare det kan bli en utfordring å få tak i de objektivene en ønsker til disse kameraene. Det er ikke så ofte en ser objektiver til Sony / Pentax på bruktmarkedet og i tillegg skal det jo helst være det "rette" objektivet også. Men det er klart, en kan jo f.eks kjøpe brukt kamera og nye objektiver.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Selv så vurderer jeg å kjøpe et 400D igjen. Vil anta jeg finner et til ca. 1000 kroner.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
At det går å klare seg med gamle billige kamera er en sannhet med modifikasjoner. Det var ikke noe problem å ta dette bilde med mitt gamle canon 350d: http://img.photobucket.com/albums/v398/markryder/fotoworkxx/diablo13desktop.jpg

Men jeg ville aldri anbefalt en nybegynner å kjøpe 350d/400d og den gamle gjengen der, for da er du avhengig av stativ og lav iso for å få greie resultater. For en nybegynner så vil ett nyere kamera som klarer iso 1600 uten å slite være å anbefale. Iso 1600 på de gamle kameraene begynner å nærme seg løen mobiltelefon kvalitet :) Men at prisen på kamera skalerer opp like mye som kvaliteten du kan forvente å få ut av bildene, det er jeg enig med at er feil. Selv tar jeg det helt med ro med nikon d700 og ser ingen grunn til oppgradering med det første.

Og poenget xcoN tar opp når det gjelder bruktmarkedet er bra, og noe jeg er sterkt enig med han om. Pentax og sony har noen gode kamera, ingen skal nekte for det. Men utvalget hvis en skal bytte linser er rimelig dårlig i forhold til canikon. Også nytt så har canikon bedre utvalg. Så har hver leier sine krem linser. Det var VELDIG vanskelig å levere tilbake canon ef 85mm f1.2 f.eks. Savner den linsa fortsatt :)
 

lowlevel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
63
Antall liker
5
Drit i speilrefleks under 10K
kjøp heller et skikkelig kompaktkamera,
tar bedre bilder en rimelige "speilrefleks" og er mulig å ha i lomma,
litt over budsjett da....

Verdens beste kompaktkamera?
Det er fremdeles ikke mulig for en Sony RX100 å henge med et speilreflekskamera med APS-C sensor. Nå finnes det selvfølgelig "kompaktkameraer" som gir like bra bildekvalitet som et speilreflekskamera. Det kommer mest an på hvor stor lomme du har.

Jeg synes kamerahuset har veldig mye å si uansett hva andre her måtte mene. Hvis jeg var trådstarter ville jeg prøve å strekke budsjettet litt og kjøpe en brukt Nikon D700 eller Canon 5D MkII. Begge er fullformat med alle de fordelene det gir. Ulempen er selvfølgelig at det kreves litt bedre optikk enn for et crop-sensorkamera, spesielt for 5D som har en 21MP sensor. Byggekvaliteten på begge disse husene er i hvertfall i semiproffklassen.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.543
Antall liker
3.025
Sted
Oslo
En fordel med å velge noe annet enn Canon og Nikon er at man slipper å tenke på eller bruke penger på bildestabilisering senere. Olympus, Sony og Pentax har det i huset. Eller tror jeg det viktigste er å velge noe man liker, og kanskje ikke et som er for stort, for da tar man det ikke med på tur.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Kjekt å se at det er liv i tråden!

Bare fortsett å synse, jeg har enda ikke kjøpt noe og leter stadig.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
For 3500kr får du ett brukt nikon d300. Det er ingenting til samme pris som er like godt kjøp. Pisser i vinkel over hele canon når det kommer til autofokus og ergonomi, og bildekvaliteten er det ingenting å si på. Det er ett hus du kan ha i mange år og vokse med.
Artig å se at disse har blitt så billige. Dette er jo et godt kamera, så hvis det ikke har alt for mange titusener eksponeringer så høres det ut som et bra valg. Utstyr det med en Nikon 18-200 så har man det man trenger til det meste utendørs.

(ser jo tilogmed at D3 er kommet under 10K brukt nå. Jøje meg, har ikke fulgt med på en stund.)
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.048
Antall liker
1.407
Sted
Trondheim
Angående Nikon D300. En kompis hadde D300, men oppgraderte til D7000 etter å ha fått demonstrert hva Nikon D5100 kan gjøre.

(D7000 og D5100 har samme sensor)
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
For 3500kr får du ett brukt nikon d300. Det er ingenting til samme pris som er like godt kjøp.
Mye rett i dette. Har selv et D300. Leverer strålede bildekvaliet med de rette objektivene og er et bunnsolid kamera. Mange selger nå disse og går over til fullformat, uten at bildene blir noe bedre av den grunn ....Owning a new camera doesn't make you a better photographer.[h=2][/h]
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Da ble det et brukt Nikon D90, på vei i Posten.

Takk for engasjement.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Da er det bare å lære seg å bruke det - sliter litt med å få frem kvaliteten. Auto funker ikke innendørs, med manuelle innstillinger har jeg fått 4 bra bilder av flere titalls... Tips er det bare å komme med :D

Ellers har jeg en Nikkor 18-105mm VR F:3.5-5.6 G ED og en Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM. Er det noen andre objektiver jeg ha?
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kjøp Photoshop. Da redder du mange tilsynelatende "håpløse" bilder. Mye mer å hente ut enn det kameraet ser ut til å levere sånn ved første øyekast.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Vet ikke hva du kan fra før, men bruk sigmaen innendørs, med blenderprioritet (A). Ikke vært redd for å gå litt opp i ISO. Prøv å få lukkertiden ned på minst 1/60s. Sørg for bedre belysning, blitz om nødvendig, hvis det er for lite lys og/eller for dårlig kvalitet på lyset blir bildene dårlige uansett, og forøk på justering i photoshop ender i depresjon. Kombiner gjerne blitz med moderat høy ISO for å unngå at bakgrunnen blir mørk (blitzen justerer seg selv etter hovedmotivet). Pass på fokusen, kanskje du må bruke focus assist-lampen (jeg foretrekker å ha den av for å være mer diskret, men i mørket er det ofte ingen vei utenom).
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Takker for tips. Jeg klarte å justere blenderen og lukkertiden med Sigmaen til slutt og de siste bildene ble bra. Fikk mange "Error"-meldinger på lukkertiden - og da klarte jeg ikke å justere den. Hvorfor har jeg ingen anelse om, men av og til funket det, av og til fikk jeg "error".

Men skjermen på kameraet er for dårlig til å vurdere bildene godt nok, så det ble masse knipsing med forskjellige innstillinger - laste de over på Mac for å se - justere parametre og nye bilder - laste over på Mac osv i en liten runddans. Involverte (motiv) familiemedlemmer smilte fint på de første bildene som dessverre var for mørke, de smilte ikke på de siste og lurte på når Pappa kunne slutte og plage...

Photoshop er forhåpentligvis i boks i løpet av morgendagen. Så er i alle fall det en mulighet.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Fikk mange "Error"-meldinger på lukkertiden - og da klarte jeg ikke å justere den. Hvorfor har jeg ingen anelse om, men av og til funket det, av og til fikk jeg "error".
Men skjermen på kameraet er for dårlig til å vurdere bildene godt nok,
Prøv med rensing av kontaktene på kamerahus og objektiver med en tørr microfiberklut...hvis du får error-meldinger
Skjermen på D90 er egentlig veldig bra, men du må zoome inn for å kontrollere resultatet...ikke bruk dårligere kvalitet enn JPG Fine...
For egen del er max ISO 400, men inntil ISO 800 kan gå greit...
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Photoshop er forhåpentligvis i boks i løpet av morgendagen. Så er i alle fall det en mulighet.
Bare så det er sagt: Photoshop er ingen erstatning for god eksponering, men et godt bilde kan bli mye bedre i Photoshop. Raw-format er det som er best for etterbehandling, men jpeg Fine kan også gå greit til en viss grad. Bilder som er veldig mørke blir som regel aldri bra igjen, i alle fall ikke med en sensor som er et par generasjoner gammel, som D90.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
- Sett kamera på blenderprioritet (A)
- Juster blender på Sigmaen til 2.0
- Sett ISO til 100
- Påse at du ikke har følgefokus aktivert, men single fokus i kameraet
- Påse at du har valgt evaluerende lysmåling og ikke spotmåling i kameraet

Trekk pusten - og pust sakte ut mens du forsiktig trykker ned utløserknappen halvvis til fokus låser seg - og deretter trykker du helt ned.

Hvis du ikke får skarpe gode bilder i dagslys av motiver som står i ro da, så vil jeg bli overrasket. Lykke til. :)

PS: Ikke juster for mange innstillinger i kameraet på en gang. Ta én ting av gangen, slik at du får en følelse av hva de ulike innstillingene bidrar med til bildekvaliteten. Selv er Photoshop en blindvei for å ta gode bilder. Gode - og veldig gode bilder - skal du få rett fra kameraet. Photoshop er icing on the cake - og ikke selve kaka.
 
Topp Bunn